Gå til innhold

Veien inn på medisin - trenger tips!

conolo

Anbefalte innlegg

Hei!

Ønsker å studere medisin, men har dessverre ikke gode nok karakterer fra vgs, og utlandet er uaktuelt.

Skal derfor begynne å ta opp fag nå, og trenger tips!

Satser på å komme inn høsten 2011, og siden jeg er 89-modell vil jeg da ha 6 alderspoeng dersom jeg har regnet riktig (?).

Jeg trenger jo også 2 poeng for å ha gått fhs/60 studiepoeng og spørsmålet er da hva jeg bør søke til høsten for å få de lettest mulig i tillegg til at jeg forbedrer meg i realfagene kjemi, biologi og matte. Kan et årstudium i naturvitenskaplige fag ved UIB være et godt alternativ? http://www.uib.no/studieprogram/%C3%85RMN

Fagene vil da gjerne overlappe hverandre litt, og jeg vil vel kunne stå greit på UIB i tillegg til at jeg tar alle realfagene?

Det vil vel være dumt å ta noe annet ved et universitet som ikke har noe med biologi, kjemi eller matte å gjøre men som kanskje er lettere? Noen innspill på hva som kan være lette studiepoeng?

Nå skal jeg ta opp noen fag som privatist, og fagene skal jeg lese selv. Regner med det går greit ettersom at jeg har hatt matte, fysikk og kjemi på et høyrere nivå. Skal ta reliogion, matte 1MX, naturfag og gym. Andre som skal det eller har gjort det som vil dele sine erfaringer? Hadde vært greit med noen å lese med, evt sende mailer med, så bare send en PM om noen skal ta noen av de samme fagene! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Ønsker å studere medisin, men har dessverre ikke gode nok karakterer fra vgs, og utlandet er uaktuelt.

Satser på å komme inn høsten 2011, og siden jeg er 89-modell vil jeg da ha 6 alderspoeng dersom jeg har regnet riktig (?).

Jeg trenger jo også 2 poeng for å ha gått fhs/60 studiepoeng og spørsmålet er da hva jeg bør søke til høsten for å få de lettest mulig i tillegg til at jeg forbedrer meg i realfagene kjemi, biologi og matte. Kan et årstudium i naturvitenskaplige fag ved UIB være et godt alternativ? http://www.uib.no/studieprogram/%C3%85RMN

Fagene vil da gjerne overlappe hverandre litt, og jeg vil vel kunne stå greit på UIB i tillegg til at jeg tar alle realfagene?

Det vil vel være dumt å ta noe annet ved et universitet som ikke har noe med biologi, kjemi eller matte å gjøre men som kanskje er lettere? Noen innspill på hva som kan være lette studiepoeng?

Nå skal jeg ta opp noen fag som privatist, og fagene skal jeg lese selv. Regner med det går greit ettersom at jeg har hatt matte, fysikk og kjemi på et høyrere nivå. Skal ta reliogion, matte 1MX, naturfag og gym. Andre som skal det eller har gjort det som vil dele sine erfaringer? Hadde vært greit med noen å lese med, evt sende mailer med, så bare send en PM om noen skal ta noen av de samme fagene! :)

Skal du bare ta opp fag som du har hatt før? Eller tenkte du å ta noen nye fag også? Det er mange enkle fag du kan ta bare for å få flere 6'ere på kortet..Psykologi A og B f.eks..barnemat :p

Jeg vet ikke hva som er vanlig å velge på universitetsnivå. Selv tok jeg Ex.phil(10p) og Kultur&Dialog(10p) under et 3 mnd opphold i Mexico GoStudy..anbefales!!!! :-) i tillegg tok jeg 30 p på anatomi og fysiologi ved atlantis medisinske høyskole..og 10p på et eller annet lett fag på universitetet...Jeg tror ikke jeg hadde giddet å ta noe vanskelig selv om det er relevant for studiet, man lærer vel tidsnok der uansett..hadde heller tatt noen lette fag et semester..og ex.phil og kultur&dialog i utlandet(bali,brasil,mexico).... det er bare 3 mnd, så det kan gjøres i forbindelse med at du leser til andre fag du skal ta som privatist...f.eks. naturfag, religion osv ..

LYKKE TIL!!!! :-) Pass på at du får full pott realfagspoeng :)

Lenke til kommentar

Skal nok ta biologi 1, kjemi 1 og R1 til høsten på Danielsen Intensivgymnas. Noe som vil si at jeg må være tilstede, og kan ikke dra bort. Derfor jeg vurderer årsstudium i naturvitenskaplige fag. Relgion, naturfag etc skal jeg ta i vår!

Kan ta både fag jeg har hatt før og nye fag.

Lenke til kommentar
Det fikser du.

Lette 6er fag:

Psykologi A

Psykologi B

Politisk idèhistorie

Litteratur

..det finnes flere 2-timers fag som er lette! Bare ring til priv.kontoret og/eller en rådgivertjeneste.

Jeg fylte på meg så mange sånne lette fag jeg kunne. I tillegg tok jeg opp de fagene jeg hadde fra før som jeg trodde jeg kunne klare 6 i.

Du har jo et bra snitt, så det klarer du på 1,5 år! :-)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg ville valgt det letteste jeg kunne når det gjelder utdanningspoengene, ikke det mest relevante. Jeg vet at ved NTNU kan du i alle fall sanke minst 30p med bare flervalgseksamener, men vet ikke hvordan dette er andre steder.

Prioriter vgs-fagene. De karakterene skal på vitnemålet. Universitetsfagene trenger du bare stå på. Spiller ingen rolle om du får A eller E, poengene får du uansett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...