kybstud Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 80% hadde vært riktig i dette tilfellet, håper noe slikt finnes. Også for førerkortbeslag. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Ja, jeg er klar over hva du sier. Men i dette tilfellet oppnås ikke lovens hensikt bedre ved å følge opp straffen, derfor synes jeg den er feil. Som sagt: De straffer for straffens skyld, ikke for å oppnå den opprinnelige hensikten. Hensikten er oppnådd selv om han settes tilbake på veien. Da får du sette igang tiltak for å endre loven. Det er nemlig klare forutsetninger i både lov og forarbeider at lovgiver vurderer dette som beste måte å oppnå hensikten på. Blir han en tryggere sjåfør av å få igjen førerkortet? Blir veien tryggere av at han får igjen førerkortet? Man må gå ut fra at den straff han har fått er riktig, i og med at det er domstolens rolle å vurdere alle momenter som foreligger på domstidspunktet. Det vil da si at de momenter som skal vurderes er de som er oppstått etterpå. Av naturlige årsaker bør man ikke anse momenter som er en naturlig følge av det å miste lappen som relevante, fordi de vil domstolen ha tatt i betraktning ved straffutmålingen. 1 Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg tror ikke han er en dårligere sjåfør enn hvilken som helst annen sjåfør, derfor ser jeg ingen grunn til at han ikke skal få det, bortsett fra at han er dømt til en lengre straff. Det er ikke bare lovene jeg vil ha en ny vurdering av, det er hvordan lovene blir fulgt, selve straffeprosessen. Dette er ganske utopisk fordi en må være sikker på anger osv. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Hva med respekten for satte regler da? Kan man ikke følge spillereglene så MÅ man ikke delta, ingen som tvinger deg til å kjøre bil.. Konsekvenser både fordi man bryter en lov (sikkert flere) og ved en evt. kræsj burde også si noe om hvordan tankegangen (Dette forandrer seg heller ikke over natta Edit: Ja, alle kan gjøre feil, men vurderingsevnen kan ikke forsvinne selvom man har drukket, dette må også ha endret seg for trådstarter og/eller han må ha blitt avholds.. Endret 9. januar 2010 av Pluggen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg tror ikke han er en dårligere sjåfør enn hvilken som helst annen sjåfør, derfor ser jeg ingen grunn til at han ikke skal få det, bortsett fra at han er dømt til en lengre straff. Ja, for straffens lengde sier absolutt ingenting om hvordan domstolene har vurdert saken. Vi slipper ikke folk ut tidligere fra fengsel (eller i alle fall ikke tidligere enn normalt) for god oppførsel, ei heller fordi de "har lært nå". En del av å få tilmålt en straff er at straffen skal sones. Man kaller det gjerne "hensynet til den allmenne rettsfølelse". Du skal ikke få slippe en del av straffen din uten videre. Og ja, jeg regner egne utsagn om "har lært nå" som uten videre. Det er ikke bare lovene jeg vil ha en ny vurdering av, det er hvordan lovene blir fulgt, selve straffeprosessen. Dette er ganske utopisk fordi en må være sikker på anger osv. Utopisk er ikke ordet jeg ville brukt. Fantasifullt, kanskje. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Du kommer garantert ikke til å få noe redusert straff, og det håper jeg ikke du får heller. Med det generelt lave straffenivået vi har i Norge så synes jeg det er bra at hvertfall fyllekjørere blir godt straffet. Bil-lappen er ikke noe menneskerett selv om det virker som om mange har den oppfatningen. Fyllekjøring er vell noe av det nærmeste en kommer et mordforsøk. Hvorfor skal du få tilbake lappen bare fordi du ikke gidder å ta bussen? Endret 9. januar 2010 av Teac Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Blir han en tryggere sjåfør av å få igjen førerkortet? Blir veien tryggere av at han får igjen førerkortet? Både ja og nei. Noen lærer av sine feil, noen ikke. For å bli gammel og klok her i livet så må man gjennomgå flere steg. Dog syns jeg personlig at(i mange tilfeller)bør man kunne ta opp saken sin i noe tidligere tidspunkt, 5 år er lang ventetid. Ja, er klar over at rettvesenet(helst)vil ikke ha noe av som kan skape presedens i slike saker. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Ja, jeg er klar over hva du sier. Men i dette tilfellet oppnås ikke lovens hensikt bedre ved å følge opp straffen, derfor synes jeg den er feil. Som sagt: De straffer for straffens skyld, ikke for å oppnå den opprinnelige hensikten. Hensikten er oppnådd selv om han settes tilbake på veien. Dette er selvsagt bare vrøvl og tomprat. Hensikten oppnås ved at straffen samfunnet har gitt ham, fullbyrdes. Dersom samfunnet mente at hensikten var oppnådd etter to og et halvt år uten førerett, hadde han ikke blitt dømt til å klare seg uten i fem år. Hvis alle og enhver skal kunne få straffen redusert til det halve dersom de sier "jeg angrer", er ikke dette et land jeg ønsker å bo i. 1 Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg tror ikke han er en dårligere sjåfør enn hvilken som helst annen sjåfør, derfor ser jeg ingen grunn til at han ikke skal få det, bortsett fra at han er dømt til en lengre straff. Det er ikke bare lovene jeg vil ha en ny vurdering av, det er hvordan lovene blir fulgt, selve straffeprosessen. Dette er ganske utopisk fordi en må være sikker på anger osv. Det kommer an på hvordan du definerer en "god sjåfør" eller en "dårlig sjåfør". I min verden er en som kjører i fylla en dårlig(ere) sjåfør enn dem som ikke gjør det. Det er mulig at han er en flink/god sjåfør når han er edru, men så lenge han kjører i fylla, er han i mine øyne en dårlig sjåfør. Av både individual- og allmenpreventive hensyn er det hensiktsmessig at han venter tiden ut. Det er helt galt å sende et signal om at folk skal få inndragningstiden halvert ved å si at de angrer. Det er heldigvis en lovgivende og dømmende makt, og ikke du, som besørger at dette gjøres på det samfunnet har bestemt at er en ønskelig og hensiktsmessig måte. 1 Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Du har kjørt i fylla og kunne utmerket godt ha meid noen rett ned og har således mistet føreretten i 5år - og nå vil du ha straffen forkortet? Ta straffaen din som en mann, du kan utmerket godt dra på besøk til foreldrene dine uavhengig om du kan kjøre selv - du er langt ifra den eneste som har mistet sertfikitatet og har måttet ta konsekvensene av det. Nei, pris deg lykkelig over at du og forsåvidt alle andre og kom uskadd fra det, du får uansett ikke sertifikitatet tilbake før tiden på det grunnlaget du presenterer. Endret 10. januar 2010 av trollhatt Lenke til kommentar
Kjexx Skrevet 8. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2011 I dette tilfellet blir bare ett av kriteriene oppfylt, det sender et signal, men jeg synes kostnaden for signalet er alt for høy å betale. Hvorfor er straffen for høy? Han fyllekjørte og krasjet bilen sin, straffen han fikk er akkurat passe. Selfølgelig kan personen ha forandret seg, men skaden har jo allerede skjedd. Hvilken skade? Han krasjet sin bil. Uansett er det irrelevant. Jeg vil skape et bedre samfunn. Hvordan blir Norge et bedre samfunn av at han må nøye seg uten førerretten i 2 og et halvt år til? Veid opp mot de negative aspektene av straffen hans naturligvis. Det er en måte å uttrykke seg på. Strafferammen er slik som den er, han gjorde ett lovbrudd der lovene er klare på saken, skal man endre på lovene fordi en eller flere personer angrer? Det tror jeg ikke. Man kan vri å vende så mye man vil på saken, men han fyllekjørte fortsatt. Øy din kverulant. Hva er logisk med det her da? Om du hadde drept 5 personer hadde du like forbanna fått 21 år i buret. Ett fengsels år er 9mnd. Da er jo straffen brått 15-16 år da.. Vis du oppfører deg ordentlig og viser endring i adferd. Hvorfor er det da ikke mulig å se an situasjonen til den som har fyllekjørt da? Det er ikke alle som er helt firkantet med diktator meninger hele livet. Mange forandrer seg faktisk. Det er stor forskjell på å feste døgnet rundt som ungdom og stortsett gi faen i alt(som var situasjonen min da hendelsen skjedde)`men i dag har jeg en bra jobb jeg prøver å beholde 5 skift, og da går det ikke buss. Har hus, barn og kone.. Hva faen er det med deg som ikke ser det at det er forskjell på en vørsløs ungdom og en voksen person som har ansvar og prøver på å rette opp gamle feil? Håper du får mye motgang her i livet. Unner deg det. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Jeg synes TS slapp lett unna! De 5 årene vil gå fort forbi, og i mellomtiden får han finne en annen jobb. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Hva faen er det med deg som ikke ser det at det er forskjell på en vørsløs ungdom og en voksen person som har ansvar og prøver på å rette opp gamle feil? Håper du får mye motgang her i livet. Unner deg det. Jeg kan heller ramse opp likheter ved deg og "vørsløs" ungdom. -Usaklig -Respektløs -Uansvarlig Du kan unne folk motgang så mye du vil, men ikke glem at hele Norge unner deg den motgangen du får nå, nemlig at du har et problem fordi du ikke har sertifikat. Tenk på den du. 2 Lenke til kommentar
Kjexx Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Hva faen er det med deg som ikke ser det at det er forskjell på en vørsløs ungdom og en voksen person som har ansvar og prøver på å rette opp gamle feil? Håper du får mye motgang her i livet. Unner deg det. Jeg kan heller ramse opp likheter ved deg og "vørsløs" ungdom. -Usaklig -Respektløs -Uansvarlig Du kan unne folk motgang så mye du vil, men ikke glem at hele Norge unner deg den motgangen du får nå, nemlig at du har et problem fordi du ikke har sertifikat. Tenk på den du. Tusen takk for det da. Kjempe snilt av deg. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 gir ikke samfunnet retten til en ny sjanse, spesielt når det gjelder livstid, er 100 % for at folk uansett gjerning skal få ny sjanse!! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 gir ikke samfunnet retten til en ny sjanse, spesielt når det gjelder livstid, er 100 % for at folk uansett gjerning skal få ny sjanse!! Det finnes ikke noe som heter "rett til ny sjanse". Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Var ikke det jeg sa heller, ta på deg brillene du Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Var ikke det jeg sa heller, ta på deg brillene du Trenger litt av noen briller for å tyde det du skrev... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå