Kjexx Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg er da 24 år å klarte nettop det å kjøre av veien i alkoholisert tilstand. Bilen ble vrak men heldigvis ble ingen skadet. Jeg ble dømt til 5 år uten førerett og 36 dager i buret + en bot man merker kan du si. Mistet også jobben den gangen pga dette. Dette er noe jeg angrer bittert på hver dag, siden livet mitt har forandret seg radikalt siden den gang. Den perioden av livet var det stortsett bare fest og morro hele tiden, men ble avsluttet med denne hendelsen. Jeg har i dag en samboer jeg har vært sammen med i 2.5 år og ett barn på 16 måneder. Fått en god del mere ansvar i dag, og kan ikke forstå at jeg kunne være så uansvarlig å kjørte den gangen. Jeg har søkt via advokat osv men til ingen nytte. Det kan jeg forstå, men den straffen som omhandler å ikke kunne kjøre bil i 5 år svir relativt mye. Det er ikke moro å gå til og fra jobb sommer eller vinter, regn eller snø. Det hadde hjulpet mye å fått redusert utsettelsen fra 5 til 4 år bare. Kunne også tenkt meg å kunne feks dra og besøke foreldrene mine med jentungen, men det kan jeg ikke for de bor ikke sånn til at jeg får gjort det. Får heller ikke kjørt henne til barnehage osv. Begynner å bli lei av det at man liksom ikke kan få en kjans når man kan bevise at livet har forandret seg. Blir også fryktelig irritert når jeg hører om jevnaldrede som mister lappen for lengere tid får tilbake sertifikatet før tiden. Selv om de gir fulstendig f i det meste. Jeg mener jeg har forstått straffen, har allerede vært uten lappen i 2,5 år å kommer aldri til å gjøre det samme igjen. Håper det er noen som har noen tips eller lignende saker jeg kan diskutere med. Mvh Små frustrert.. (Til dere som mener at jeg kan skylde meg selv, så vet jeg det og jeg er ikke interresert i deres mening.) Lenke til kommentar
___ Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg er da 24 år å klarte nettop det å kjøre av veien i alkoholisert tilstand. Bilen ble vrak men heldigvis ble ingen skadet. Jeg ble dømt til 5 år uten førerett og 36 dager i buret + en bot man merker kan du si. Mistet også jobben den gangen pga dette.Dette er noe jeg angrer bittert på hver dag, siden livet mitt har forandret seg radikalt siden den gang. Den perioden av livet var det stortsett bare fest og morro hele tiden, men ble avsluttet med denne hendelsen. Jeg har i dag en samboer jeg har vært sammen med i 2.5 år og ett barn på 16 måneder. Fått en god del mere ansvar i dag, og kan ikke forstå at jeg kunne være så uansvarlig å kjørte den gangen. Jeg har søkt via advokat osv men til ingen nytte. Det kan jeg forstå, men den straffen som omhandler å ikke kunne kjøre bil i 5 år svir relativt mye. Det er ikke moro å gå til og fra jobb sommer eller vinter, regn eller snø. Det hadde hjulpet mye å fått redusert utsettelsen fra 5 til 4 år bare. Kunne også tenkt meg å kunne feks dra og besøke foreldrene mine med jentungen, men det kan jeg ikke for de bor ikke sånn til at jeg får gjort det. Får heller ikke kjørt henne til barnehage osv. Begynner å bli lei av det at man liksom ikke kan få en kjans når man kan bevise at livet har forandret seg. Blir også fryktelig irritert når jeg hører om jevnaldrede som mister lappen for lengere tid får tilbake sertifikatet før tiden. Selv om de gir fulstendig f i det meste. Jeg mener jeg har forstått straffen, har allerede vært uten lappen i 2,5 år å kommer aldri til å gjøre det samme igjen. Håper det er noen som har noen tips eller lignende saker jeg kan diskutere med. Mvh Små frustrert.. (Til dere som mener at jeg kan skylde meg selv, så vet jeg det og jeg er ikke interresert i deres mening.) Det skulle bare mangle at ikke det du gjorde skulle svi skikkelig på pungen. Det sender dessuten et signal til resten av samfunnet om at slike handlinger, som potensielt kan føre til store lidelser, lemlestelse og død, ikke får lov til å gå upåaktet hen. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hei! Et par sider tilbake ligger det en tråd som omhandler noe lignende din egen situasjon. Trådstarter ble fratatt retten til sertifikat på livstid, men ønsker nå å søke om å få det tilbake. Det kan hende du finner informasjon som kan hjelpe din situasjon i den tråden. Hva jeg mener personlig er irrelevant, men lykke til! Lenke til kommentar
Kjexx Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg skrev ett inlegg der. Får håpe det beste for hans del. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Grab a napkin homie, cus you just got served! Lenke til kommentar
Kjexx Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Grab a napkin homie, cus you just got served! Homie faktisk... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 "Jeg har lært nå" er i utgangspunktet ikke grunnlag for å få tilbake førerretten. Du må kunne påvise en konkret endring i situasjonen din. Endringen kan ikke ha vært der når du ble dømt, men må ha oppstått etterpå. Poenget er at du må kunne påvise et behov for førerkort, ut over det at det er kjipt å ikke ha det. Det er ikke nok å påvise at livet ditt har forandret seg. Dette er nemlig en svært lite kvantifiserbar påstand, og den fyller heller ikke kravet om at det må foreligge en "særlig grunn" jf vegtrafikkloven § 40. Alles liv forandrer seg når de mister lappen. What's so special about yours? Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg har en venninne som mistet føreretten etter utforkjøring i fylla. Tiltross for at hun har jobb som ligger utenfor det jeg ville kalt gangavstand, og at det ikke går buss til noen av de tidene hun må til/fra jobb, må hun vente tiden ut før hun får lappen. Helt fortjent. Lenke til kommentar
Kjexx Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 "Jeg har lært nå" er i utgangspunktet ikke grunnlag for å få tilbake førerretten. Du må kunne påvise en konkret endring i situasjonen din. Endringen kan ikke ha vært der når du ble dømt, men må ha oppstått etterpå. Poenget er at du må kunne påvise et behov for førerkort, ut over det at det er kjipt å ikke ha det. Det er ikke nok å påvise at livet ditt har forandret seg. Dette er nemlig en svært lite kvantifiserbar påstand, og den fyller heller ikke kravet om at det må foreligge en "særlig grunn" jf vegtrafikkloven § 40. Alles liv forandrer seg når de mister lappen. What's so special about yours? Jeg legger ikke så mye i det utrykket. Men må jeg lage en dokumentar om hvordan livet har blitt i forhold til hvor dan det var for å komme frem med poenget mitt? Altså fra å leve et liv stortsett uten bekymringer som en rebelsk ungdom med fest og moro hele tiden, til å leve et familie liv med samboer, barn og jobb mener jeg det er en vis forskjell. Det jeg prøver å si er det at noen kan forandre seg når man velger å leve et voksent liv. Har vært uten i 2.5 år allerede. Er også forberedt på å være uten i 2.5 år til. Jeg syns ikke det er riktig at noen personer kan få igjen serfikatet på grunn av noe. Enten så får de vurdere enkelt personer å gi saklige svar tilbake, evnt følge opp personen å se at det er forandring. Ellers får det være sånn at har du fått 2 års utsettelse så får det være det. Jeg trenger egentlig lappen på jobben min siden det er grunlagt en regel i henhold til trafikken på området som sier det at man må klB for å kjøre truck på området. Det er en del av lærling perioden min i kjemi og prosess. (Prosess operatør) Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Kjipt å miste det så lenge, men fortjent. Jeg kjenner en del som har fyllekjørt utenå bli tatt, og jeg tror dette er gjengangere. Det er som regel disse som blir tatt. Skal man være med på leken, må man tåle steken... Uansett, det har vært en del lignende tråder som dette oppe, og mitt inntrykk er at det sjelden har noe for seg, altså at de færreste får ønsket sitt oppfylt. 1 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Først av alt må jeg si at jeg tar sterk avstand fra fyllekjøring, det er livsfarlig og skal straffes. Vi mennesker har likevel begrenset kapasitet i alle retninger (spesielt kognitivt), og vil derfor gjøre grove feil i løpet av livet. Jeg siterer først krikkert: "Jeg har lært nå" er i utgangspunktet ikke grunnlag for å få tilbake førerretten. Du må kunne påvise en konkret endring i situasjonen din. Endringen kan ikke ha vært der når du ble dømt, men må ha oppstått etterpå. Poenget er at du må kunne påvise et behov for førerkort, ut over det at det er kjipt å ikke ha det. Altså må en konkret endring påvises. Jeg vet ikke noe mer om bakgrunnen din enn det du forteller, men dersom du virkelig mener at det har skjedd en konkret endring i ditt liv, din livssituasjon, din oppførsel og din ansvarsbevissthet, råder jeg deg til å søke på grunnlag av dette. Søk også på grunnlag av at du i dag har en familie, både i forhold til behov for førerkort, og som sagt i forhold til endring. Dersom du ikke er avhengig av førerkort i din jobb, vil du ikke få redusert straff på grunnlag av din jobbsituasjon. Jeg ville ikke hatt for store forhåpninger, men en søknad kan aldri skade. Lykke til. Lenke til kommentar
Kjexx Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Først av alt må jeg si at jeg tar sterk avstand fra fyllekjøring, det er livsfarlig og skal straffes. Vi mennesker har likevel begrenset kapasitet i alle retninger (spesielt kognitivt), og vil derfor gjøre grove feil i løpet av livet. Jeg siterer først krikkert: "Jeg har lært nå" er i utgangspunktet ikke grunnlag for å få tilbake førerretten. Du må kunne påvise en konkret endring i situasjonen din. Endringen kan ikke ha vært der når du ble dømt, men må ha oppstått etterpå. Poenget er at du må kunne påvise et behov for førerkort, ut over det at det er kjipt å ikke ha det. Altså må en konkret endring påvises. Jeg vet ikke noe mer om bakgrunnen din enn det du forteller, men dersom du virkelig mener at det har skjedd en konkret endring i ditt liv, din livssituasjon, din oppførsel og din ansvarsbevissthet, råder jeg deg til å søke på grunnlag av dette. Søk også på grunnlag av at du i dag har en familie, både i forhold til behov for førerkort, og som sagt i forhold til endring. Dersom du ikke er avhengig av førerkort i din jobb, vil du ikke få redusert straff på grunnlag av din jobbsituasjon. Jeg ville ikke hatt for store forhåpninger, men en søknad kan aldri skade. Lykke til. Jeg setter pris på den konstruktive kritikken din Tor Erik. Jeg har forandret meg, og det jeg lurer på her er hvordan jeg kan få bevist det. Skal jeg ringe han politijuristen som sitter på saken? Og snakke personlig med han? Mitt mål er ikke å bevise uskyld men derimot å vise forandring. Det er som du sier over at mennesker gjør feil i løpet av livet, og min var å kjøre i fylla som det heter. Jeg liker ikke fyllekjøring jeg heller, men jeg klarte å gjøre det alikevel. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg er litt usikker på hva som er den beste fremgangsmåten, men jeg hadde kanskje tatt en telefon og forhørt meg litt hvordan slike prosesser bør gjennomføres før jeg hadde skrevet en god og grundig søknad om redusert straff. Lenke til kommentar
Kjexx Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg er litt usikker på hva som er den beste fremgangsmåten, men jeg hadde kanskje tatt en telefon og forhørt meg litt hvordan slike prosesser bør gjennomføres før jeg hadde skrevet en god og grundig søknad om redusert straff. Ja det er akkurat det. Jeg søker ikke om å få igjen serfikatet, jeg ønsker redusert straff bare. Glad det finnes noe annet en sure grinebittere her i verden. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Personlig så vil jeg at du skal miste førerretten på livstid for å ha kjørt i beruset tilstand. Men, siden du nå sier at du har forandret deg, og at du har en familie, så vil jeg komme med et tips. Det du kan gjøre, etter å ha hørt om muligheter for redusert straff, er å komme med ett kompromiss. Mot at straffen blir redusert til 4 år, så sier du deg villig til å innskrenke førerkortet til å kun gjelde kjøretøy med alkolås i to år. 1 Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Det skader ikke å søke i hvert fall, kan ikke bli værre enn nå uansett. Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Må bare understreke at straffen i seg selv var rettferdig men ærlig talt synes jeg ikke at man bør straffes mer for kjøring i beruset tilstand med kræsj enn uten, så kanskje du ble litt strengt straffet i forhold til de andre. Passende straff synes jeg har vært følgende: 1. gang: 3 år uten førerrett + bot 2. gang: 5 år uten førrerrett + bot, eventulet fengsel 3. gang: Inndragelse av førerrett på livstid, bot og 6 mnd fengsel. Kanskje lit OT, men men... Det du i denne konkrete situasjonen bør gjøre er selvsagt og undersøke mulighetene for å få førerretten tilbake. Hvis det er mulig får du skrevet 2 dokumenter fra arbeidsgiver... 1. At du i det siste har blitt mye mer ansvarlig i arbeidet ditt og at ditt personlige fravær har ned mye, en slik dokumentasjon vil gi en liten bekreftelse på at du har forandret deg. 2. At det er nødvendig for jobben du gjør at du får sertifikat så snart som mulig, eventuelt hvorfor det er viktigere nå enn før. Nei, innholdet i brevene trenger ikke stemme 100% man kan jo pynte litt på det uten å lyve Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg setter pris på den konstruktive kritikken din Tor Erik. Jeg har forandret meg, og det jeg lurer på her er hvordan jeg kan få bevist det. Etter min mening er beviset du kan komme med at du ikke fyllekjører igjen når du får sertifikatet tilbake. Det er adferden din i trafikken som må forandres, og det er ikke nødvendigvis noen automatikk i at endrede familieforhold påvirker dette. Det er fullt av familiefolk som soner promilledom i fengslene. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Det blir feil å gi trådstarter førerretten tilbake for å kunne bevise at han fortjener det, at adferden er endret. Hva om den ikke er det og trådstarter dreper noen bak rattet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg setter pris på den konstruktive kritikken din Tor Erik. Jeg har forandret meg, og det jeg lurer på her er hvordan jeg kan få bevist det. Skal jeg ringe han politijuristen som sitter på saken? Og snakke personlig med han? Hvis du absolutt må ha personlig kontakt bør du be om et møte. Telefonsamtaler blir forvirrende, og det er vanskelig å gjøre seg noe godt inntrykk av det som er sagt. I motsetning til i straffesaker kommer nemlig tvilen ikke deg til gode her. Som jeg sa tidligere er det heller ikke nok å bevise at du har forandret deg. Du må faktisk ha et behov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå