Gå til innhold

morder hevder spill er grunnen til at han drepte


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/uten-annonser/art...hp?artid=593120

 

Det er flere ting som skurrer her. Lar de virkelig folk med Asperger syndrom inn i militæret?

Og hvorfor tar media øyeblikkelig sjansen til å skrive om spillene våre som om de er rene produsenter av massemordere?

 

Var det virkelig ingen sinnssyke mordere før spill ble dagligdags i Norge?

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja dette vil vel skape enda en debatt om hvor farlig disse voldelige spillene er.

Lar de virkelig folk med Asperger syndrom inn i militæret?
Det er et godt poeng. Når man har et stort psykisk problem er man vel overhode ikke skikket til militærtjeneste. Endret av Bjornivar
Lenke til kommentar

Han sa han ville prøve å slippe unna med det, men da dreper du ikke naboen og legger igjen kallenavnet ditt der det raskt blir funnet. Å legge det oppå liket er ren idioti. Jeg har en mistanke om at han ville bli tatt for å få oppmerksomhet. Å drepe noen er kanskje å gå litt langt, men ikke for en som ikke fatter konsekvensene av det han har gjort.

 

Og hvorfor bare skylde på spill? Han sa jo rett ut at folk dør hele tiden på film, så det er helt naturlig. Hvorfor tar ikke filmene noe av skylden?

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Var det virkelig ingen sinnssyke mordere før spill ble dagligdags i Norge?

Nix. Det forekom ikke. Eller vent...

 

Har allerede kommentert dette @Twitter;

 

Også er vi igang igjen; http://bit.ly/4B0RYG Tidligere var det musikk, nå er det spill som har skylden. #oppgitt

Å fokusere utelukkende på spill er for meg tullete. Ja, spill som Hitman47 og Splinter Cell (som vedkommende angivelig skal ha spilt) er tildels voldelige spill med høy aldersgrense, men man blir ikke noen kaldblodig morder av den grunn. Noen blir påvirka av å ta seg ei brødskive, men det er da ikke noe galt med brødet av den grunn?

 

Fjollete.

 

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Og hvorfor bare skylde på spill? Han sa jo rett ut at folk dør hele tiden på film, så det er helt naturlig. Hvorfor tar ikke filmene noe av skylden?

Forskjellen på film og spill er at på en film så skytes personen 1-3 ganger.

Men i ett spill kan du velge om du vil skyte personen i hodet 7 ganger, eller 32 i foten, og i Hitman kan du velge utrolig mange forskjellige måter å ta livet til personer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Det har lite å si hvor mange ganger du må skyte noen for å drepe de så lenge målet ditt er at de dør. ;)

Sant det, men noen spill er ofte mer voldelige enn filmer også.

Lenke til kommentar

Tror de aller fleste av oss som spiller voldelige spill(plaffe ned alle man ser osv), gjør det av den enkle grunn av at vi aldri ville ha gjort det i virkeligheten..

 

Spill gir oss en, enn så rart det høres ut, mulighet til å utføre de mest groteske handlinger uten å faktisk måtte gjøre dem.

99,9% av oss klarer å skille det vi gjør i spillene med virkeligheten, og tørr derfor ikke utføre lignende ting i virkeligheten. Vi vet konsekvensene av våre handlinger!

 

Denne gutten hadde en sykdom som gjorde at hans sympati for andre var vekk, han forstod ikke konsekvensene av sine handlinger. Er det spill som gjorde han slik?

Lenke til kommentar

Spill gjorde han ikke til den han er.

 

De har manglende eller begrenset evne til medfølelse (empati). De viser dårlig forståelse av sosiale situasjoner og normer. Mens "normale" barn vil tilegne seg en forståelse av hvordan andre mennesker tenker og reagerer i en gitt situasjon, så vil dette som regel være svært vanskelig for barn med Aspergers syndrom. De har problemer med å inngå gjensidige vennskap. Barna fungerer ofte forholdsvis godt innad i familien. Endring i dagliglivets rutiner, f.eks flytting og reiser, kan ofte virke svært stressende og forsterke symptomene.

 

Mange med Aspergers syndrom utvikler depresjon i ungdomsårene, og selvmord forekommer. Det finnes ingen behandling for den grunnleggende tilstanden. Den sosiale prognosen ved Aspergers syndrom er gjennomgående bedre enn ved barneautisme. Omtrent halvparten får en relativt problemfri voksentilværelse, mange gifter seg og noen gjør akademisk karriere.
Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Ikke uforventet, i følge all teoretisk forskning er det bare snakk om tid før vi alle (gamere) er noen hjernedøde zombier som vandrer rundt og dreper for fote, i alle fall om man skal tolke disse "resultatene" som er så enstydige og fulle av hull at konkludering er umulig å egentlig gjøre, men de klarer det like fult.

 

I dette tilfellet var personen tydelig psykisk ustabil, t.o.m med en psykotisk lidelse som gjorde at han ikke hadde sympati med andre. Og til tross for alt dette, til tross for alt man vet, blir 1 liten faktor sett som skylden i det hele. Naturligvis med storoppslag av Agent 47 og Sam Fisher.

 

Er det bare jeg som begynner å bli lei av dette? Jeg begynner å bli lei av at mine interesser skal bli sett ned på på en slik måte at jeg neste vegrer meg for å si at jeg har interesse for spill. Lei av at samfunnet skal peke langfingeren av skyld på meg fordi jeg våger å ta livet av folk i spill. Lei av helle dette forbanna tullet.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som begynner å bli lei av dette? Jeg begynner å bli lei av at mine interesser skal bli sett ned på på en slik måte at jeg neste vegrer meg for å si at jeg har interesse for spill. Lei av at samfunnet skal peke langfingeren av skyld på meg fordi jeg våger å ta livet av folk i spill. Lei av helle dette forbanna tullet.

 

+1

Lenke til kommentar

Har selv en fetter diagnosert med aspergers, og at en person med en slik diagnose i det hele tatt blir kallt inn til sesjon er langt over min fatteevne. Hos meg var det nok at hørselen min var mikroskopisk under par som gjorde at jeg ble dimmet umiddelbart, tok ikke engang den teoretiske prøven. Men det faktum at jeg har nevrofibromatose brydde dem tydeligvis ikke like mye, så jeg stilte selv litt spørsmål på opptakskravene.

Lenke til kommentar

Vel. Jeg vil jo ikke klandre forsvareren for å prøve ut de virkemidlene som kan være med på å gi den tiltalte mildere dom. Det viktige er jo at aktoratet benytter "riktige" virkemidler, slik at det ikke blir fastsatt en dom på feil grunnlag.

 

Det er ikke første gang, og heller ikke siste gang dette kommer til å skje.

 

Min personlige mening er klar. Denne mannen hadde sikkert drept noen uansett, men kanskje på et annet tidspunkt. At et spill kan ha hvert med å påvirke han til denne handlingen kan så være. Jeg tror derimot at uten spill, så film. Uten film, så nyheter(les krig), uten nyheter osv. osv.

Vi kan ikke skjermes for alle potensielle "utløsende" faktorer.

 

VG - vil jo selvfølgelig spille mye på denne saken, da det gir lesere, og debatter. Jo mer de vinkler mot spill jo bedre.

 

Sånn litt utenfor: Jeg regner med at aktor vil trekke frem militærtjenesten for å svekke forsvarers utsagn rundt Aspergers syndrom.

Lenke til kommentar
Ja dette vil vel skape enda en debatt om hvor farlig disse voldelige spillene er.
Lar de virkelig folk med Asperger syndrom inn i militæret?
Det er et godt poeng. Når man har et stort psykisk problem er man vel overhode ikke skikket til militærtjeneste.

Hva er egentlig Asperger med dette å gjøre?!!!!! Har selv Asperger og det gjør meg ikke til en morder av den grunn!

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar
Ja dette vil vel skape enda en debatt om hvor farlig disse voldelige spillene er.
Lar de virkelig folk med Asperger syndrom inn i militæret?
Det er et godt poeng. Når man har et stort psykisk problem er man vel overhode ikke skikket til militærtjeneste.

Hva er egentlig Asperger med dette å gjøre?!!!!! Har selv Asperger og det gjør meg ikke til en morder av den grunn!

 

Det er vel ingen som har beskyldt alle med Aspergers for å være mordere her. Er vel snarere at man stiller spørsmål til at personer med diagnosen Aspergers blir funnet skikket for militærtjeneste.

 

No offense.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...