enva Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Hei På vår nettside Trondheimlufthavn.net, har vi en egen stream hvor man kan lytte til tårnet på Værnes. - Men har tidligere blitt oppringt av sjefen som jobber i TWR på Værnes hvor jeg har fått streng beskjed om å fjerne et lydklipp jeg klippet sammen og la ut i en nyhetssak. (På lydopptaket hører man samtale mellom tårn og et Air Europa fly som måtte nødlande på Værnes) -Det hadde ikke så mye å gjøre med selve streamen, men de fortalte at de følger nøye med og at de ikke helt likte vår publisering av lyd fra tårnet på Værnes. Fikk i dag 2 telefoner fra hovedkontoret til Avinor AS, men jeg rakk ikke å besvare noen av dem. Jeg har en misstanke om at det ringer oss angående streamen vår. Men hvorfor i H****** skulle Avinor ta oss og ev anmelde dette? - Det finnes jo flere streamer som ligger ute på nettet. Bla finnes det en for OSL Gardermoen, BGO Flesland osv... Vi lurte derfor på om noen av dere har peiling på reglene rundt radio streaming i Norge? Mvh. Jonas Renhult Skaug Endret 7. januar 2010 av enva Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Om det er Avinor som ringer så er nok ikkje saken politanmeldt (endå). Rekner med at Avinor sikkert har fått ei bekymringsmelding eller noke liknande frå Værnes og at dei derfor ønsker å etterforske nærmare før dei bestemmer seg for om dei eventuellt skal anmelde. Akkurat når det gjelder lovlegheita rundt dette så kan eg ikkje seie så mykje om det sidan eg ikkje har satt meg inn i flykomunikasjonen men skal den ikkje i utganspunktet være privat mellom tårn og fly? Lova om at du ikkje kan gjere opptak av samtaler utan at begge parter er opplyst om det på forhånd kan nok også komme inn her litt avhengig av om samtalen blir rekna som privat eller offentleg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Slik jeg har forstått er ikke dette regulert i noe lovverk utover det at man ikke får sende på dette frekvensbåndet uten konsesjon. Ellers streamer LiveATC.net bl.a. hundrevis av frekvenset fra over hele verden uten at dette anses som noe problem. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Luftfartsloven § 13-4a fastslår taushetsplikten for luftfartstjenesten. Denne gjelder ikke dere. The Avatar sikter til straffeloven § 145a: § 145a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som 1. ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller 2. ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller 3. anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt. Medvirkning straffes på samme måte. Offentlig påtale finner bare sted når det kreves av almene hensyn. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Er vel ikke akkurat "hemmelig" det er snakk om, siden det ligger ute. Synes det ser ut som om den paragrafen blir fullstendig ugyldig i sammenhengen av det ene ordet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå