Mikkel™ Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hei! Nå er jo sprengkulda her og jeg lurte litt på dette emd motorvarmer. Jeg har ikke tidsur så jeg setter i varmen før jeg legger meg om det er over 18 minus og lar den stå i i ca 8 timer. På ettermiddagen setter jeg i varmeren 1 og en halv time før jeg drar slik at jeg slipper kaldstarten der og. Det jeg lurer på. Er det direkte skadelig for motoren å ha på varmer så ofte og så lenge iløpet av ett døgn eller er det værre for motoren evt. batteriet og kaldstarte den? Lenke til kommentar
fd2000 Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Skal da ikke være skadelig for motoren å bruke motorvarmer om så den sto i døgnet rundt. Det værste som kan skje ville vel være at varmer elementet blir "utbrent" og unødvendig strømforbruk. Helt klart større påkjenning med kaldstart av motor Lenke til kommentar
lynils Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Skal da ikke være skadelig for motoren å bruke motorvarmer om så den sto i døgnet rundt. Det værste som kan skje ville vel være at varmer elementet blir "utbrent" og unødvendig strømforbruk. Helt klart større påkjenning med kaldstart av motor Fikk montert motorvarmer på bilen idag. Lurer på hvor lenge den skal være tilkobla, før jeg kan kjøre? Bilen kan fort stå en uke eller to ute å bli starta.. Hører rykter om 2-3 timer.. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 noe sier at 2 timer er like bra som 12 timer. For min del har jeg merka at bilen er tung å starte om den har stått med motorvarmer i kun 2 timer. Kjøpte tidsur idag så skal la den stå på 3 timer om natta. Litt sånn for økonomien sin skyld og Lenke til kommentar
fd2000 Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Fikk montert motorvarmer på bilen idag. Lurer på hvor lenge den skal være tilkobla, før jeg kan kjøre? Bilen kan fort stå en uke eller to ute å bli starta.. Hører rykter om 2-3 timer.. noe sier at 2 timer er like bra som 12 timer. For min del har jeg merka at bilen er tung å starte om den har stått med motorvarmer i kun 2 timer. Kjøpte tidsur idag så skal la den stå på 3 timer om natta. Litt sånn for økonomien sin skyld og Gammern hadde en tommelfinger regel Motorvarmer 1 time pr 10. minusgrader ... Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Er det forskjell på effekten på motorvarmere, eller er det ca samme effekt på de fleste? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Er nokk litt forskjell En 5 liters motor trenger nokk mere futt enn en 1.1 fiesta motor.. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Gammern hadde en tommelfinger regel Motorvarmer 1 time pr 10. minusgrader ... Grei regel, men motorvarmer er anbefalt i temperaturer under +5 grader (så husk pluss-gradene også!) Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Noen som vet når det blir mildere, rundt 0 grader igjen?? Lenke til kommentar
Pjolter Knicksen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Skal bli mildere til uka. Her på Østlandet er det meldt rundt 10-14 grader og da skal det vel gå greit for de aller fleste biler skulle man tro! Men null grader.... Det kan ta måneder! Minusgrader er fine greier, føret blir bedre av slikt, så lenge det holder seg på et nogen lunde overkommelig nivå... Har drivi å gått rundt i -30 nå de siste dagene og det er bra kaldt! Endret 7. januar 2010 av Pjolter Knicksen Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Ok. Hvor bor du? Jeg bor på Skedsmokorset i Akershus/Skedsmo og statusen her er for øyeblikket -17 grader. Nå er det sent også men... Lenke til kommentar
Pjolter Knicksen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Toten! Gjennomsnittstemperaturen for Skedsmokorset neste uke er 12.5 grad.. Da går det an! Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 eller er det værre for motoren evt. batteriet og kaldstarte den? Merker bra forskjell ved start, uten varmer er motoren hørbart tyngre å dra rundt, er 10 minus her. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Toten! Gjennomsnittstemperaturen for Skedsmokorset neste uke er 12.5 grad.. Da går det an! Ok. Ja det går absolutt an Bilen er trofast, og motoren varer nok lenge selv etter denne vinteren, vil jeg tro. Men neste vinter blir det motorvarmer, osv.! Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Jeg har en elgammel Mazda fra 86. Den starter uten varme ja uten noe stort problem. Men tror ikke den vil leve mange årene om jeg peiser på uten varme :!:. Nei, bruk varme folkens! Tror alle huskeregelene stort sett er med tanke på strømregninga. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Hei! Nå er jo sprengkulda her og jeg lurte litt på dette emd motorvarmer. Jeg har ikke tidsur så jeg setter i varmen før jeg legger meg om det er over 18 minus og lar den stå i i ca 8 timer. Eit tidsur kostar 10 kroner på Clas Ohlson. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Kjøpte tidsur i går. Men hjalp jo veldig mye når det ikke var strøm ifra garasjen til utleiern Endret 8. januar 2010 av Mikkel™ Lenke til kommentar
Espein Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Forsøk utført på en personbilmotor, viser at en 600W kjølevæskemontert motorvarmer hever motortemperaturen med opptil 50oC i forhold til omgivelsestemperaturen ved en innkoblingstid på 195 minutter ved -17oC eller kaldere. Det oppnås da termisk balanse i motor. Tilført energi fra motorvarmer tilsvarer da tapet av varme som motor avgir til omgivelsene. Derfor er lenger tilkoblingstid enn ca 3 timer miljøuvennlig. Kilde: Defa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå