Wisd0m Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hei! Reddet data fra en PC som hadde skade på harddisk her om dagen, og er litt i tvil på hvor mye jeg skal ta(?). Brukte vel rundt to timer på det hele. Hva vil dere anse som en grei pris? Er snakk om en kjenning av min mor så vil ikke ta overpris. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hvor gammel er du? Driver du profesjonelt med lignende ting? Har du lyst til å hjelpe flere folk med data-problemer, eller er det kanskje best å avskrekke dem med overpris? 200 kroner hvis du er skoleungdom, det dobbelte hvis du er ferdigutdannet og fast ansatt i en databedrift. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Du kan jo legge deg litt under et vanlig advokathonorar ... (Og dermed blir vel ikke en tusenlapp akkurat noen overpris.) Det første jeg tenkte på var 500,- kr. .... Du kan jo tilby deg å bytte harddisk for kunden også - mot et lite honorar til. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Sjekket nettbanken nå og har fått 250kr. Sa at de fikk betale det de mente var rett, men at vi kunne snakkes nærmere senere. Føler meg iallfall ikke overbetalt Edit: Jeg er 20år. Ferdig med 1. året dataing. Endret 7. januar 2010 av Wisd0m Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 250,- ? Det er vel kanskje før skatt også, det da ... :!: Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 250,- ? Det er vel kanskje før skatt også, det da ... :!: Det burde vært etter, men det er nok før ja. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 800 var det minste jeg hadde "godtatt" i alle fall. Til og med det er billig... Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Si at du ikke skal ha noe, så får du sikkert noen hundrelapper hvis karen er grei. Hvis du ikke får det, så vet du i hvert fall hvem du ikke skal hjelpe neste gang han har problemer. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Når det kommer til datahjelp så forventer bekjente ofte mye av en for og få så og si ingenting/lite igjen. Hvis man hadde en elektriker i familien som hjalp et par timer en kveld. Ville da man da betalt 250 kr? Hvis et verksted/firma skulle gjort den jobben ville det nok ha vært snakk om 1.000 kr. ++ Endret 8. januar 2010 av datating Lenke til kommentar
Raptor72 Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Hvis et verksted/firma skulle gjort den jobben ville det nok ha vært snakk om 1.000 kr. ++ Det kommer vel helt ann på hvor i landet det er da... Men i min forrige jobb så er timeprisen på 800,- + MVA Driver for meg selv nå og siden jeg ikke har store utgifter til diverse ting som lokaler o.l. så tar jeg pr. i dag 1/2 prisen av min forrige arbeidsgiver, dvs. 400,- + MVA. Og det er i hvertfall billig Jeg har forøvrig over 15 års erfaring som IT-konsulent + utdanning i x-antall år Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg har lang utdanning og 20 års IT-erfaring. Når jeg tar slike privat småjobber (svært sjelden), tar jeg 600 pr time. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 På jobben (konsulentfirma) så tar vi 3800,- eks mva for en slik jobb, fastpris. Men om vi ikke skulle klare å hente ut data så tar vi heller ingen ting for forsøket. Hadde jeg gjort dette privat, for ukjente så skulle jeg nok hatt 1000 minst. Hadde det vært bekjente, så kanskje 250 hadde vært nok. Familie, 0kr. Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Kommer vel an på avtalen dere gjorde før du reparerte. Om du for eksempel sa at reparasjonen blir dyrere enn harddisken, eller at dette kan ta 2 timer, og jeg tar 200 kr/timen. Og selvfølgelig om han har gjort deg vennetjenester tidligere. Og siden du sa han kunne betale det han syntes var rett.... Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Hadde jeg fått 350kr+ så hadde jeg vært fornøyd. Hadde forventet at de betalte såpass da dette er godt lønnet folk. Neste gang får de gå til en bedrift som tar 1000kr/t Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Problemet er at folk i utgangspunktet anser datakyndige som sine slaver. Innerst inne er de sjokkerte over at du ikke blankt avviste betaling og i stedet vasket føttene deres med lavendelsåpe før du gikk. Lenke til kommentar
geil Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Her er en tråd om samme problemstilling. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Her er en tråd om samme problemstilling. Huff, kjenner meg vanvittig igjen... Lenke til kommentar
Makky Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Ikke mange som er klar over faktisk tidsbruk osv... ting tar tid, dr ikke bare å "trykke på noen knapper" som jeg har opplevd noen tror Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hver eneste gang jeg blir spurt om å "fikse datan" til noen forteller jeg med en gang at jeg tar 840 kroner timen (750,- i 2009), men at jeg fint kan slå av til 650 kroner timen dersom det er snakk om slekt eller gode venner. Hvorfor i alle dager skal jeg dele ut tiden min gratis når f.eks. snekkere og rørleggere vet å ta seg betalt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå