Gå til innhold

[Løst]Hvor mye skal jeg ta for datajobb?

Wisd0m

Anbefalte innlegg

Hei!

Reddet data fra en PC som hadde skade på harddisk her om dagen, og er litt i tvil på hvor mye jeg skal ta(?). Brukte vel rundt to timer på det hele. Hva vil dere anse som en grei pris? Er snakk om en kjenning av min mor så vil ikke ta overpris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er du? Driver du profesjonelt med lignende ting? Har du lyst til å hjelpe flere folk med data-problemer, eller er det kanskje best å avskrekke dem med overpris? 200 kroner hvis du er skoleungdom, det dobbelte hvis du er ferdigutdannet og fast ansatt i en databedrift.

Lenke til kommentar

Sjekket nettbanken nå og har fått 250kr. Sa at de fikk betale det de mente var rett, men at vi kunne snakkes nærmere senere. Føler meg iallfall ikke overbetalt :p

Edit: Jeg er 20år. Ferdig med 1. året dataing.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Når det kommer til datahjelp så forventer bekjente ofte mye av en for og få så og si ingenting/lite igjen.

Hvis man hadde en elektriker i familien som hjalp et par timer en kveld. Ville da man da betalt 250 kr? ;)

Hvis et verksted/firma skulle gjort den jobben ville det nok ha vært snakk om 1.000 kr. ++

Endret av datating
Lenke til kommentar
Hvis et verksted/firma skulle gjort den jobben ville det nok ha vært snakk om 1.000 kr. ++

Det kommer vel helt ann på hvor i landet det er da...

Men i min forrige jobb så er timeprisen på 800,- + MVA

Driver for meg selv nå og siden jeg ikke har store utgifter til diverse ting som lokaler o.l. så tar jeg pr. i dag 1/2 prisen av min forrige arbeidsgiver, dvs. 400,- + MVA. Og det er i hvertfall billig :cool:

Jeg har forøvrig over 15 års erfaring som IT-konsulent + utdanning i x-antall år ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har lang utdanning og 20 års IT-erfaring. Når jeg tar slike privat småjobber (svært sjelden), tar jeg 600 pr time.

Lenke til kommentar

På jobben (konsulentfirma) så tar vi 3800,- eks mva for en slik jobb, fastpris. Men om vi ikke skulle klare å hente ut data så tar vi heller ingen ting for forsøket.

Hadde jeg gjort dette privat, for ukjente så skulle jeg nok hatt 1000 minst.

Hadde det vært bekjente, så kanskje 250 hadde vært nok.

Familie, 0kr.

Lenke til kommentar

Kommer vel an på avtalen dere gjorde før du reparerte.

Om du for eksempel sa at reparasjonen blir dyrere enn harddisken,

eller at dette kan ta 2 timer, og jeg tar 200 kr/timen.

Og selvfølgelig om han har gjort deg vennetjenester tidligere.

Og siden du sa han kunne betale det han syntes var rett....

Lenke til kommentar

Hver eneste gang jeg blir spurt om å "fikse datan" til noen forteller jeg med en gang at jeg tar 840 kroner timen (750,- i 2009), men at jeg fint kan slå av til 650 kroner timen dersom det er snakk om slekt eller gode venner.

Hvorfor i alle dager skal jeg dele ut tiden min gratis når f.eks. snekkere og rørleggere vet å ta seg betalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...