madammim Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hei. Har behov for en krets som skal styre et par SSR-rele. Disse releene skal igjen slå av og på 3 stk varmeelementer på 4KW hver (ølbrygging). Det som var tanken er å kunne justere tiden elementene er inne fra 10% til 100%, slik at effekten blir variabel. En slik "ON"-periode burde ikke være lengre enn ca. 5 sek, gjerne kortere. Har ikke så veldig mye erfaring, men har sett litt på NE555. Disse kan jo gjøre jobben. Men ved å bruke variabel duty-sycle så forandres også frekvensen mye, og det er ikke ønskelig (mener slike SSR ikke liker å jobbe på høy frekvens). Dersom en syklus varer i feks. 2 sekunder så er 10% på i 0,2 sek og av i 1,8, mens 90% er på i 1,8 og av i 0,2. 100% kan jeg ordne ved å koble direkte utenom denne kretsen. Tanken er altså å kunne styre dette vha et potmeter eller en fleretrinnsbryter. Alternativet er jo å koble opp flere trinn med serie/paralell, men ved såpass høy effekt per element er det bedre å bryte elementene i en periode for å gi de hviletid og slik unngå sviing av vørteren. Er det noen som har gode tips, eller aller helst et diagram/byggesett å vise til så hadde jeg blitt kjempeglad (Håper dere forstår den litt kronglete forklaringa mi) Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Er du sikker på at du vil lage alt fra bunnen av? Du kan få tak i ferdige "burst-fire" regulatorer som gjør akkurat det du beskriver, nemlig å styre varmeelementene i korte perioder for å regulere effekten. Dette er bedre enn dimming på større effekter da du ikke får samme støyproblemene som dimmere skaper. Har brukt en del av United-Automation sine HVAC-regulatorer til å styre varmeelement trinnløst, da trenger du bare å koble til et styresignal eller et potmeter får å regulere effekten. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Som Lightsabre sier, så er alltids slikt å få kjøpt. Men, hvis du vil bygge selv, så ville jeg peke på ''den gode gamle'' CD4060'n igjen. Et par slike vil gi deg veldig nøyaktige tider i forhold til en 555 på lave så frekvenser som du er ute etter. Legger ved ett skjema på en selvkonstruksjon. Ved å forandre på oscillatorfrekvensen på hver 4060 og velge passende utganger, vil du kunne få hva som helst av tider du måtte ønske. Skulle du være i tvil om hvordan kretsen fungerer, kan jeg ta det i neste omgang. Endret 8. januar 2010 av runmad Lenke til kommentar
madammim Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Takk for svar og tips. Dette er et lavbudsjett hobbyprosjekt så slike ferdigregulatorer er nok litt for dyre å kjøpe nye. Skal sjekke på ebay om det finnes å få tak i. Noe spesiellt jeg skal se på? Hvilke spesifikasjoner? Har vanlig 230V 3-fase 32A stikk tilgjengelig. Ellers er jeg glad dersom noen kommer med tips på å bygge noe slikt på en "enkel" og billig måte EDIT: Takker for det, runmad. Skal se på dette og om det blir for avansert for meg. Endret 8. januar 2010 av madammim Lenke til kommentar
madammim Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 runmad: P1 og P2 er potmeter? Er fuksjonen deres å regulerer hver for seg tid inn og tid ut? Vil de ved å skru de mot null redusere tiden? Beklager mange spørsmål, men dette var veldig interesant (skal prøve å lese meg litt opp på disse IC-ene). Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Jepp og jepp på begge spørsmålene For å ta det helt enkelt. Når tiden ''t1'' er oppnådd, går pinne 3 høy (f/16384) på IC1 og forsyner transistorene T1 og T2 med spenning. Releet slår inn og Reset-inngangen på IC2 går lav og IC2 begynner å telle/dele. Når ''t2'' er oppnådd, går pinne2 høy (f/8192), resetter begge tellerne/delerne, samtidig som pinne 3 på IC1 igjen går lav og stenger av transistorene. Syklusen begynner så på nytt. Hvis vi tar 16384-deling (pinne 3) som et eksempel, blir utregning av oscillatorfrekvens ganske enkelt: f = (16384/tsek) * 0,5 Eller for å snu om: tsek = (16384/f) * 0,5 tsek = Ønsket tid i sekunder f = Oscillatorfrekvens i Hertz Du finner ut hvordan du oppnår ønsket oscillatorfrekvens i databladet for 4060. Endret 8. januar 2010 av runmad Lenke til kommentar
madammim Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Takker så mye Skal se litt mere nøye på det. Håper det er greit dersom jeg ommer tilbake med flere spørsmål dersom det skulle dukke opp noe . Lenke til kommentar
madammim Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Har funnet det meste på elfa. Er det behov for høy presisjon på kondensatorene? Tenkte på disse: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/...TA/06545503.pdf Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Håper det er greit dersom jeg ommer tilbake med flere spørsmål dersom det skulle dukke opp noe . Ja, jeg bare håper jeg kan svare. Hvis ikke får vi håpe at noen andre kan gjøre det. Dyre 1% kondiser er ikke nødvendig. Bare de er nogenlunde temperaturstabile, er det ett fett med kapasitansetoleransene. Små og billige 5- eller 10% 50Volt filmkondiser av ett eller annet slag, er godt nok. Derimot kan det lønne seg å bruke metallfilm-motstander i oscillatorkretsen. Igjen, ikke pga. verditoleranser, men temperaturstabilitet. Endret 8. januar 2010 av runmad Lenke til kommentar
madammim Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Takk for det! Da blir det 1% metallfilm-motstander. Det er jo såpass få komponenter at noen kroner ekstra per komponent utgjør lite. Kommer på under 300,- inklusiv sokler til IC-ene samt en del reservekomponenter og frakt. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Det er mulig du kunne ha sluppet billigere unna hvis du stakk en tur over på electrokit.se. Der har de rimelige prosjektbokser også. Når det gjelder potmeter, så hadde jeg valgt 10-turns trimmere med plastbane. Lykke til. Håper du tar en tur innom igjen her når systemet er oppeå går. Alltids moro å se hva folk gjør/lager selv. Ferdigkjøpt ække no' moro. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Det er mulig du kunne ha sluppet billigere unna hvis du stakk en tur over på electrokit.se. Der har de rimelige prosjektbokser også.Når det gjelder potmeter, så hadde jeg valgt 10-turns trimmere med plastbane. Lykke til. Håper du tar en tur innom igjen her når systemet er oppeå går. Alltids moro å se hva folk gjør/lager selv. Ferdigkjøpt ække no' moro. Skal sjekke ut electrokit.se neste gang. Har tidligere brukt en nettbutikk i australia som sender fra thailand og er veldig billig på komponenter (husker ikke navnet). Har noen bokser kjøpt på elfa fra tidligere prosjekt liggende. Mulig jeg gjorde en tabbe med å bestille 1-turn panelpotensiometre. Vel, vi får se hvor nøyaktig dette kan justeres. Vil tro primærbehovet er 30-60% effekt under kok samt full effekt under oppvarming, så får se hvordan dette blir å justere. Skal komme med tilbakemeldinger. Takker så mye for hjelpen Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) Ja, det er faktiskt ikke så nøye med komponentene egentlig. Spesiellt ikke hvis temperaturen er slik noenlunde stabil der du bruker kretsen. For noen år siden laget en slik timer for en bekjent, som styrer tidene på mating til et fyringsanlegg, og det funker den dag i dag. Kretsen er driftsikker den. Det er jo ikke så mye som kan gå galt heller da. Konstruerte en enkel kjøkkentimer med samme IC og med et helt vanlig kull-skyvepotmeter her forleden. Og, hvis jeg lar potmeteret stå på samme plass, er tidene repeterbare til nær 100%. Mer enn godt nok til eggekoking vaffal. Endret 8. januar 2010 av runmad Lenke til kommentar
madammim Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Hei igjen! Det tok lang tid, men har nå bygget denne kretsen. Forandret litt på enkelte verdier, samt pinnevalg for hvilken devider som jeg brukte. Har et lite problem nå som jeg håper noen kloke hoder kan hjelpe meg med. Jeg har satt den opp slik at den kan være på/av i maks 3,2sek og minimum 0,14/0,4sek. Når jeg nå tester så gir P1/P2 på maks ca 3 sek inn og ut. Jeg reduserer P2 og inn-tiden synker mens ut-tiden ser ut som den er konstant (får mindre effekt), og dette er som forventet. Men, når jeg gjør det motsatt, altså reduserer P1 så synker både ut-tid og inn-tid. Forholdet mellom disse ser ut til å være konstant. Det som skulle ha skjedd er at inn-tiden er konstant mens ut-tiden reduseres slik at effekten øker. Håper dere forstår hva jeg mener og kanskje kan komme med tips på hva som er feil. Jeg har lett etter feilkoblinger, men alt ser OK ut. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg har nå studert kretsen nærmere og funnet at den VIL fungere slik Brukte en transistor og inverterte signalet slik at den regulerer fra 50% og opp. Mener etter en testrun på 100% effekt og ca 260 liter vann at det ikke blir behov for å gå under 50% effekt. Kan uansett løse det ved å slå ut ene elementet. Sier meg fornøyd med dette og ser frem til å koble opp det hele med styring av SSR for en fullskala test Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå