Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En diskusjon om ketchup på maten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men du har som du sier vært verden rundt og smakt på mye rart. Dette har du valgt å gjøre fremfor å si uff og æsj og liker ikke. Det betyr at du mener det er en bedre ting å gjøre enn å ha bestemt seg på forhånd. Hvis du syntes det var bedre å ha ketchup på, hadde du jo gjort det i stedet.

 

Det er vid forskjell på å diskutere hva som er rett og galt her, og å ta opp samme problemstilling i det den oppstår f.eks. i et selskap. Sistnevnte er såklart helt på jordet, men det er derfor vi snakker om det her i stedet.

 

Til å være så overbærende overfor ketchupbruk som du sier at du er, er du påfallende villig til å preke for oss. At du lar deg plage av at noen lar seg plage av ketchup, må bety at du i din empati anerkjenner muligheten av å bli plaget av bagateller. Din indignasjon må jo være enda mindre enn ketchup-haterne, men likevel sitter du her.

 

Nei, jeg valgte ikke å reise rundt å smake på alt mulig rart. Dette var en følge at jeg tilfeldigvis befant meg på vedkommende sted. jeg er typen som uten blygsel kan gå inn på en norsk restaurant midt i svarteste jungelen i nordøst Thailand (det finnes faktisk en slik restaurant der) og bestille lapskaus fordi jeg har lyst på det uten å skamme meg over det.

 

Men har heller ingen problemer med å neste dag legge i meg av svigermors kokte silkeormer med litt chili og salt til risen.

 

Når jeg lar meg irritere av slike som lar seg fornærme av at man ikke engang tåler at man ikke klarer å spise maten de serverer uten noen tilpasninger, så er det fordi man jo ikke kan unngå å støte på slike særinger rundt omkring som skal belære almuen om sin egen fortreffelighet i stort sett alt.

Heldigvis har jeg altså forlengst funnet ut at man ikke trenger å ta hensyn til slike stakkarslige mennesker og jeg eter derfor mine kjøttkaker i brunsaus med ketchup uten noen form for skamfølelse...så får heller disse gråte seg i søvn den natten dersom de er så sarte at de ikke tåler dette.

Jeg påsto ikke at du dro verden rundt for å smake på mat. Ellers nøyer jeg meg med et par uthevninger. Helt enig, slike folk er vanskelige å unngå.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Nordøst-thailandsk lapskaus er nødvendigvis annerledes enn norsk. På samme måte som kinesere ikke spiser kinamat.

 

Det dreier seg om en norsk retaurant, eid og drevet av en nordmann som lager mat stort sett for fastboende nordmenn, andre europeiske expats og tilfeldige turister fra Europa som slenger innom. Dog lages den med lokale råvarer. Men gulrøtter og poteter er nå stort sett gulrøtter og poteter over hele verden.

 

Det er ikke en norsk restaurant som lager norsk mat tilpasset lokalbefolkningen slik en Thai restaurant i Norge gjerne er.

 

Forøvrig er det lys lapskaus som ruler der jeg kommer fra. det er heldigvis ingen som med vettet i behold finner på å blande brunsaus i lapskausen her. Det er også slik Eyvinds utmerkede kokk lager den etter instruks fra Eyvind selv som gammel sjømann selvsagt vet hvordan ordentlig lapskaus skal smake.

 

Spenstig at du spiser lapskaus når det ofte er den samme brune sausen i det som kjøttkaker med brun saus.

 

Som alt sagt som svar til en annen post. Jeg snakker om lys lapskaus, ikke den der søla med brunsaus i.

 

Men du har som du sier vært verden rundt og smakt på mye rart. Dette har du valgt å gjøre fremfor å si uff og æsj og liker ikke. Det betyr at du mener det er en bedre ting å gjøre enn å ha bestemt seg på forhånd. Hvis du syntes det var bedre å ha ketchup på, hadde du jo gjort det i stedet.

 

Det er vid forskjell på å diskutere hva som er rett og galt her, og å ta opp samme problemstilling i det den oppstår f.eks. i et selskap. Sistnevnte er såklart helt på jordet, men det er derfor vi snakker om det her i stedet.

 

Til å være så overbærende overfor ketchupbruk som du sier at du er, er du påfallende villig til å preke for oss. At du lar deg plage av at noen lar seg plage av ketchup, må bety at du i din empati anerkjenner muligheten av å bli plaget av bagateller. Din indignasjon må jo være enda mindre enn ketchup-haterne, men likevel sitter du her.

 

Nei, jeg valgte ikke å reise rundt å smake på alt mulig rart. Dette var en følge at jeg tilfeldigvis befant meg på vedkommende sted. jeg er typen som uten blygsel kan gå inn på en norsk restaurant midt i svarteste jungelen i nordøst Thailand (det finnes faktisk en slik restaurant der) og bestille lapskaus fordi jeg har lyst på det uten å skamme meg over det.

 

Men har heller ingen problemer med å neste dag legge i meg av svigermors kokte silkeormer med litt chili og salt til risen.

 

Når jeg lar meg irritere av slike som lar seg fornærme av at man ikke engang tåler at man ikke klarer å spise maten de serverer uten noen tilpasninger, så er det fordi man jo ikke kan unngå å støte på slike særinger rundt omkring som skal belære almuen om sin egen fortreffelighet i stort sett alt.

Heldigvis har jeg altså forlengst funnet ut at man ikke trenger å ta hensyn til slike stakkarslige mennesker og jeg eter derfor mine kjøttkaker i brunsaus med ketchup uten noen form for skamfølelse...så får heller disse gråte seg i søvn den natten dersom de er så sarte at de ikke tåler dette.

Jeg påsto ikke at du dro verden rundt for å smake på mat. Ellers nøyer jeg meg med et par uthevninger. Helt enig, slike folk er vanskelige å unngå.

 

De som er så hårsåre at de tar seg nær av dette er som sagt ikke noe man behøver å ta hensyn til.

 

Lol, du tar jo helt av, Kikyet.

 

Jeg vil nå heller påstå at folk som klikker i vinkel på grunn av en skvett ketchup på en talerken med kjøttkaker i brunsaus, eventuelt hiver på litt ekstra pepper på rypene, og deretter hevner seg på vedkommende ved å behandle denne som en småunge pga av dette er den som tar av. :whistle:

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg har sjelden sett en slik fantastisk samling stråmenn som det du presterer i denne tråden, Kikyet. Jeg kan ikke komme med motargumenter når jeg ikke en gang kjenner mine egne meninger igjen i den galskapen du skriver.

 

Det kommer nok av at jeg ikke gidder å holde rede på hvem av dere som skriver hva, men hiver hele bunten i den samme lapskausen når jeg svarer. dette fordi dere alle utviser akkurat de samme snevre holdningnene med litt forsjellig grad av selvhøytidelighet.

 

Men det er jo godt at du har såpass til skamvett at du ser galskapen i å holde på slik som dere gjør. det viser jo at det mot alle ods er håp også for dere.

 

Gå så å ta deg en pølse med brød med rikelig ketchup så vil du starks føle deg bedre. :!:

Lenke til kommentar

 

 

Jeg velger å se bort fra de latterlige stereotypene dine. Jeg noterer meg dog at du har innsikt nok til å skjønne at det du driver med er mobbing. At du da ikke har skamvett nok til å avstå fra dette er ikke noe jeg kan ta hensyn til.

Du klager og jamrer i tråden over at vi er sarte og overfølsomme for å bli fornærmet om noen dynker vår hjemmelagde mat i ketsjup, samtidig som du blir så fornærmet over å bli spøkt litt med?

 

Om du serverte meg kjøttkaker i brunsaus, uten å sjekke om jeg liker dette først, og jeg ikke finner det ut før vi sitter ved bordet, ville jeg selvsagt infomert deg om desverre klarer ikke jeg å spise brunsaus. Men kjøttkaker og poteter går helt fint om jeg kan få litt ketchup isteded for brunsausen så det ikke blir så tørt å spise. Om kjøttkakene allerede skulle ligge å svømme i illeluktende guffen, ville jeg i tilleg bedt om rikelige mngder sortpepper og litt salt for å kvele smaken.

 

Om du skulle føle deg fornærmet over dette er det du som har et problem, ikke jeg. :cool:

 

Om jeg hadde servert deg kjøttkaker i brun saus og du hadde fortalt meg at du ikke taklet brunsaus, men heller ville ha kjøttkaker uten det og med ketsjup skulle du selvsagt fått det. Jeg hadde ikke blitt fornærmet ettersom det var en ingrediens du ikke likte. Jeg hadde vel og tikket deg av i noe enkel boksen og om jeg hadde deg på rypemiddag ville jeg passet på å ha kylling, pomfri og ketsjup klar i tilfelle du får brekninger av rype og (dette er noe jeg uansett har klar om jeg serverer rype til små unger fordi de er skeptiske til nye smaker).

 

 

 

Fantastisk. Du plasserer altså mennesker i bås og lager stereotyper etter som hvilken mat de liker, blir fornærmet om de ikke greier å spise maten du lager akkurat slik du ønsker at de skal spise den, og hevner deg ved å behandle dem som småbarn ved neste anledning, om du da ikke er så blodig fornærmet at du ikke inviterer dem igjen i det hele tatt.

 

Jeg tror jeg skal takke min skaper hver eneste dag for at jeg stort sett slipper å forholde meg til mennesker med så grunnleggende psykopatiske tendenser som det her fremvises. ja du minner ikke så lite om Hyacinth Bucket i "Keeping Up Appearances". Og dine venner har vel akkurat samme forhold til deg som vennene til denne figuren fra TV serien hadde. :D:roll:

 

Har du mistet evnen til å lese norsk under ditt opphold i Thailand? Jeg skrev ikke at jeg plasserte deg ikke i noen bås eller ble fornærmet. Jeg skrev jeg ville noterte meg bak øret at du sannsynligvis var litt enkel i smaksveien, dette slik at jeg kunne ta hensyn til dette ved neste korsvei.

 

I dette tilfellet om du var på rypemiddag hos meg ville jeg sørge for at HVIS du IKKE likte rypene kunne få kylling og pomfri isteden slik at du slapp å lide deg gjennom å spise de, samt slapp å ødelegge de med ketsjup. Dermed ville alle være fornøyd. Om du likte rypene ville jeg selvsagt ikke servert deg kylling og pomfri.

 

Det jeg sa om småbarn var at jeg til vanlig allerede hadde kylling og pomfri klar til småbarna fordi de ofte er skeptisk til rypene og at dette er en praktisk ordning som gjør at alle har noe å spise.

 

Fint å høre jeg har gitt deg inntrykket av at jeg er en psykopatisk kulturelitist, det har vært morsomt :cool:

Lenke til kommentar

Nå er du bare useriøs og tullete.

 

Det går da ikke ant å ta mennesker som hisser seg op over en skvett ketchup på pizzaen seriøst :tease:

 

 

Fint å høre jeg har gitt deg inntrykket av at jeg er en psykopatisk kulturelitist, det har vært morsomt :cool:

 

Det er akkurat det kollektive inntrykket du sammen med de andre som har diskutert denne saken her på forumet med undertegnede har etterlatt seg. Du snakker om hammer på spiker! :!:

 

Galskapen vi ser er vel ærlig talt deg...

 

På seg sjøl skal man kjenne andre... :dribble:

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Off topic er fjernet fra tråden.

 

Ser også at tråden er på vei til å bli kranglete, anbefaler alle en pust i bakken og noen runder rundt lokalet for å roe ned littegranne. Det er ketchup på mat vi diskuterer, ikke krigen i nord-irland :).

 

Har noen noesomhelst å si til dette, sender man meg en PM. Posting om dette i tråden vil slettes.

Lenke til kommentar

Fnis, for en artig diskusjon. Og enda har ikke det viktigste temaet blitt diskutert. Nemlig Idun Ketchup eller Heinz? :tease:

 

Men seriøst:

 

Det er rett og slett god skikk og bruk å smake på maten man blir servert før man tilsetter krydder.

 

Jeg for min del ser ingen prinsippiell forsjell på å ha en skvett ketchup på Pizzaen for å klare å spise denne om man ikke liker Pizza, og å avstå fra å spise enkeltingredienser i samme.

 

Det er med andre ord intet grunnlag for å hisse seg opp hverken over en som hiver på litt ketchup, som det å hisse seg opp over at noen plukker vekk oliven fra den samme pizzaen.

 

Dersom man hisser seg opp over dette og gjør som enkelte bidragsytere i denne tråden, tilogmed vil utestenge vedkommende fra ytterligere midager av denne grunn vitner om et snobberi som nærmest antar psykopatiske dimensjoner.

 

Når det komme rtil det å hive på litt ketchup før man har smakt på maten, ser jeg heller ingen grunn til å ta dette ille opp. Særlig ikke når det dreier seg om vanlig norsk husmanskost som man med rimelig grunn kan anta at alle har smakt på flere ganger før, og man føleglig vet om man liker den aktuelle retten eller ikke.

 

Når det gjelder type ketchup så finnees det selvsagt bare en type godkjent ketchup: Idun.

 

Heinz kan dog godkejnnes i rene nødstilfeller, som f.eks om det skulle være tomt, det er 3 minuter før stengetid og butikken er fri for varen (her burde det dog ha vært planlagt bedre om plannen var å torturere gjestene med brunsaus). Ellers går også Heinz ann til bruk i utlandet...men da bør man selvsagt rense sitt indre med ei skikkelig pølse med idun ketchup straks man igjen befinner seg innenfor Kongeriket Norges grenser.

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar
Det er med andre ord intet grunnlag for å hisse seg opp hverken over en som hiver på litt ketchup, som det å hisse seg opp over at noen plukker vekk oliven fra den samme pizzaen.

Fint at det er noen som klarer å beholde roen, da.

 

Jeg for min del synes det er litt nifst at du går fra "jeg ser ikke" til "det er med andre ord ingen grunn". Vær forsiktig med det P-ordet.

Lenke til kommentar

Det er bra du sitter på fasiten om hva som er riktig, Kikyet. Neste gang jeg er i en situasjon hvor jeg lurer på hva som er riktig reaksjon, så skal jeg høre med deg først. :)

 

Hvis flere mennesker hadde motatt den åpenbaringen som er deg forunt, ville det vært mye mindre krig i verden. Jeg må få gratulere med at du endelig har sett lyset....hallaluja!

Lenke til kommentar
Det er med andre ord intet grunnlag for å hisse seg opp hverken over en som hiver på litt ketchup, som det å hisse seg opp over at noen plukker vekk oliven fra den samme pizzaen.

Fint at det er noen som klarer å beholde roen, da.

 

Jeg for min del synes det er litt nifst at du går fra "jeg ser ikke" til "det er med andre ord ingen grunn". Vær forsiktig med det P-ordet.

 

Rolig nå, heeeeelt rolig. Som du muligens allerede kan ha fått med deg tar jeg overhodet ikke denne diskusjonen seriøst. Det er drfor ingen grunn til å få seriøst sammenbrudd....helt seriøst altså!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...