Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En diskusjon om ketchup på maten


Anbefalte innlegg

Jeg har derimot utrykt min forbauselse over at folk lar seg fornærme over at noen velger å krydre, eller spise sin mat med alternative ingredienser i de tilfeller hvor man blir servert mat man ellers ikke ville greid å spise den omtalte rett på noen annen måte.

 

Det er en stor forskjell å krydre maten etter at en har smakt på den, og det å slenge på krydder etter å ha smakt den. Noe av det som provoserer meg mest er når folk får servert mat jeg har brukt timer på å tilbrede, og starter med å slenge på salt/pepper uten engang ha smakt om den er riktig saltet og peppret for de. Hvis de liker mer salt/pepper er det selvsagt helt i orden, men smak for guds skyld på maten først!

 

Når det gjelder ketchup ser jeg det som en fornærmelse uansett. Ketchup tar helt livet av smaken, og sier rett ut: "Jeg liker ikke maten du har brukt timer på å lage til meg, så jeg kaster ketchup på den så jeg slipper å smake hva den smaker." Da blir jeg fornærmet, og såret siden jeg ikke synes det er koselig å lage mat til personer som ikke liker maten jeg lager.

 

Selvsagt bruker jeg også tid på å se hvem jeg lager mat til. Hvis jeg vet at personen ikke er glad i en ting, dropper jeg å bruke den ingrediensen siden jeg har lyst til å lage mat folk liker. Men hvis jeg ikke vet at de ikke er glade i en ingrediens, forventer jeg at de spiser det de får, uten ketchup!

 

Selv ville jeg nok latt meg formnærme mer av at mennesker jeg hadde invitert inn i mitt hjem overhodet ikke ville spise noe som helst. Og ville godt svært langt i å tilby dem alternativer. Ja om så de ber om ketchup på kjøttkakkene eller Thousand Island dressing til salaten, og ville følgelig blitt glad om dette medførte at gjestene kunne kose seg med maten.

 

Selvsagt, hvis de absolutt ikke ville spist maten skulle de fått drept den med hva de ville, men sannsynligheten for å ikke bli invitert på middag hos meg igjen hadde steget betraktelig. Noe av greia er at en kan bruke lang, lang tid på kjøkkenet og kose seg masse med å lage mat og glede seg til å servere den og se at folk nyter maten din. Det å da få beskjed om at en person trenger ketchup for å spise den er sårende.

 

Nå hadde de jo også fått problemer om de ville ha ketchup/Thousand Island også, da det er to ting du ikke finner i mitt kjøleskap.

 

Det kunne i dette meg inn å slenge ketchup, eller andre tilsetninger på en rett uten å ha smakt på den som den blir servert først. Jeg vil da presisere at dette gjelder matretter jeg ikke har noen kjennskap til fra før.

 

Men har overhodet ingen kvaler med dette på norsk standardmat som f.eks kjøttkaker i brunsaus hvor jeg vet at uansett hvordan retten er tilberedt, vil jeg syns den smaker bedre med ketchup, eventuelt en alternativ saus. Hele mitt formål med å ha på ketchup er jo nettop å drepe en smak jeg vet jeg ikke liker.

 

Det blir det samme med en gryte med lapskaus. Jeg liker denne retten med rikelig sortpepper. Og vet av erfaring at ingen av mine venner eller slektninger serverer denne i nærheten av nok krydret for min smak. Derfor ser jeg ingen grunn til ikke å straks gripe pepperbøssen når maten komme bordet. At dette på noen måte skulle være en fornærmende handling kunne ikke dette meg inn, da jeg selv ville tilpasset tilberedningen av retten med nettop det formål at gjesten selv skulle tilpasse krydringen etter eget smak og behag.

 

Men som sagt. Er det en rett som er ny for meg, blir det en helt annen sak. Jeg vil da prøve først slik verten liker den servert, for så å tilpasse den om situasjonen tilsier dette. Om folk så hadde blitt så fornærmet over dette at de ikke ville invitert meg tilbake senere...vel da var ikke det vennskapet mye verdt...

 

Ellers at så er det å si at jeg har heller ikke mat i mitt hus jeg ikke liker. Dermed vil du aldri finne brunsaus i mitt hjem...

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stigmatiserte deg ikke direkte som FRP tilhenger og kristen Kikey, jeg kommenterte at du ut i fra dine innlegg vil oppfattes som en stereotype som er FRP tilhenger og kristen. Men jeg er ikke overasket over at du ikke klarte å få med deg det...

 

Du spurte hva jeg gjør når jeg ikke liker maten jeg får servert. Vel for det første har jeg langt mindre problemer enn deg med å like mat, jeg liker nesten alt som er hjemmelagd, så der er det lite problem. I de tilfellene det er noe jeg ikke liker er dette i de fleste tilfellene et eller annet ferdigprodukt eller fastfood (fra f.eks McDonalds), siden dette er ferdigprodukter og det verten ikke har lagt noe innsats i det er det ikke noe problem å si på en høflig måte at man ikke liker det. I de få tilfellene det er hjemmelagd mat jeg ikke liker er jeg høflig og spiser den og dette er ikke noe stort problem for meg i det hele tatt.

 

Angående krydring av mat før du spiser den: Jeg liker og lapskaus med masse (nykvernet) sort pepper, langt mer enn hva jeg vanligvis får servert. Men jeg tar meg likevel det bryet å smake på lapskausen før jeg pepprer den. Det er en høflig gest til verten som koster meg ingenting. Syns du virkelig det tar så mye innsats av deg å smake på maten før du kryddrer den at du ikke gidder å være høflig mot personen som har brukt mye tid og innsats på å lage et måltid til deg?

 

Det at du liker thousand iceland og ketsjup, kombinert med at du ikke liker ting som kjøttkaker uten ketsjup hinter til du har et kosthold med mye fett og sukker. Om dette stemmer og du kutter ned på fettet og sukkeret vil smakløkene dine justere seg og du vil bli langt mindre avhengig av fett og sukker for å like maten. Da vil du sannsynligvis oppdage at du begynner å like mange retter du ikke liker i dag, samt at du blir mindre glad i fet og sukkerholdig mat (typisk fastfood).

 

Thousand iceland, ketsjup og generelt fastfood er smørjer hva kommer til smak. Med smørje mener jeg her blandinger som er så sammenblandet med så mye rart at du ikke kan smake de ulike ingrediensene. Istedenfor å ha smak av råvarene er de istedet lasset med fett og sukker som virker som smaksforsterkere + aktiverer andre signaler i kroppen. Denne typen mat gjør at smaksløkene dine blir døyvet og sløve, samt at kroppens metning for fett og sukker heves. Med døyvete smaksløker vil du ikke kunne verdsette den autentiske smaken i ordentlige retter og samtidig ikke få nok av fettet og sukkeret som har blitt ditt viktigste smakstimuli.

Lenke til kommentar

Jeg stigmatiserte deg ikke direkte som FRP tilhenger og kristen Kikey, jeg kommenterte at du ut i fra dine innlegg vil oppfattes som en stereotype som er FRP tilhenger og kristen. Men jeg er ikke overasket over at du ikke klarte å få med deg det...

 

Du spurte hva jeg gjør når jeg ikke liker maten jeg får servert. Vel for det første har jeg langt mindre problemer enn deg med å like mat, jeg liker nesten alt som er hjemmelagd, så der er det lite problem. I de tilfellene det er noe jeg ikke liker er dette i de fleste tilfellene et eller annet ferdigprodukt eller fastfood (fra f.eks McDonalds), siden dette er ferdigprodukter og det verten ikke har lagt noe innsats i det er det ikke noe problem å si på en høflig måte at man ikke liker det. I de få tilfellene det er hjemmelagd mat jeg ikke liker er jeg høflig og spiser den og dette er ikke noe stort problem for meg i det hele tatt.

 

Angående krydring av mat før du spiser den: Jeg liker og lapskaus med masse (nykvernet) sort pepper, langt mer enn hva jeg vanligvis får servert. Men jeg tar meg likevel det bryet å smake på lapskausen før jeg pepprer den. Det er en høflig gest til verten som koster meg ingenting. Syns du virkelig det tar så mye innsats av deg å smake på maten før du kryddrer den at du ikke gidder å være høflig mot personen som har brukt mye tid og innsats på å lage et måltid til deg?

 

Det at du liker thousand iceland og ketsjup, kombinert med at du ikke liker ting som kjøttkaker uten ketsjup hinter til du har et kosthold med mye fett og sukker. Om dette stemmer og du kutter ned på fettet og sukkeret vil smakløkene dine justere seg og du vil bli langt mindre avhengig av fett og sukker for å like maten. Da vil du sannsynligvis oppdage at du begynner å like mange retter du ikke liker i dag, samt at du blir mindre glad i fet og sukkerholdig mat (typisk fastfood).

 

Thousand iceland, ketsjup og generelt fastfood er smørjer hva kommer til smak. Med smørje mener jeg her blandinger som er så sammenblandet med så mye rart at du ikke kan smake de ulike ingrediensene. Istedenfor å ha smak av råvarene er de istedet lasset med fett og sukker som virker som smaksforsterkere + aktiverer andre signaler i kroppen. Denne typen mat gjør at smaksløkene dine blir døyvet og sløve, samt at kroppens metning for fett og sukker heves. Med døyvete smaksløker vil du ikke kunne verdsette den autentiske smaken i ordentlige retter og samtidig ikke få nok av fettet og sukkeret som har blitt ditt viktigste smakstimuli.

 

Alt dette har du funnet ut kun ved å vite at jeg ikke greier å få i meg kjøttkaer i brunsaus uten å brekke meg om jeg ikke blander i litt ketchup for å skjule den grusomme smaken (men desverre ikke stanken av brun saus). Jeg må nesten få gratulere med denne fantastiske evnen du her innehar. Samtidig som jeg takker min skaper for at jeg sansynligvis aldri vil befinne meg i den lite hyggelige situasjon det ville være å være gjest ved ditt bord.

 

Makan til snobberi er det en stund siden jeg har kommet over.

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar
Makan til snobberi er det en stund siden jeg har kommet over.

Hvis du faktisk kaller det snobberi at man liker mat som ikke er fullt av fett og sukker, aka junkfood begynner jeg virkelig å lure.

 

Og hvordan i helvete kan man ikke like kjøttkaker i brun saus? Da lurer jeg på hva du faktisk liker av mat.

Lenke til kommentar

Hehehe, herregud...

 

Jeg så tråden og trykka meg inn for å meddele hvor glad jeg er i Heinz Ketchup på pølsene. Leste såvidt førstesiden, og skumleste siste siden.

 

Dere har altså gått fra en enkel diskusjon rundt ketchup til en amper "Du er frp nei det er jeg ikke, du tar feil, nei du tar feil"- tråd...

 

Jaja... Jeg er glad i Heinz!

Lenke til kommentar
Makan til snobberi er det en stund siden jeg har kommet over.

Hvis du faktisk kaller det snobberi at man liker mat som ikke er fullt av fett og sukker, aka junkfood begynner jeg virkelig å lure.

 

Og hvordan i helvete kan man ikke like kjøttkaker i brun saus? Da lurer jeg på hva du faktisk liker av mat.

 

Jeg tror rett og slett du må søke om å få ta barneskolen på nytt for lese kan du tydeligvis ikke.

 

Kom tilbake når du har lagt av deg de barnslige sråmansargumentene dine.

 

Ellers så liker jeg så og si alt annet av mat, men klarer altså ikke å presse i meg kjøttkaker i brunsaus. Detr smaker forferdelig og sausen stinker rein of uforfalska diare...

 

Forøvrig artig at du kritiserer meg for å ikke like brunsaus, mens du selv tydeligvis ikke liker mat med fett og sukker i. Er ikke mye mat du liker da skjønner jeg.

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

Liker det meste av det jeg, har jeg ikke sagt noe imot.

 

Tror ikke du skal klage på meg når det gjelder lesing av innlegg... Tror jeg det fleste er enig med meg og.

 

Så flott for deg. Enda bedre at man overhodet ikke trenger å ta hensyn til folk som er så følsomme at de blir så fornærmet om en gjest skulle finne på å ha litt ketchup på kjøttkakkene for å slippe den grusomme smaken av brunsaus, at man ikke bare nøyer seg med å ikke invitere vedkommende ved senere anledninger...man gir han også et foredrag om kosthold trygt plassert på sin høye hest.

 

Det å måtte gå på tå rundt dere og veie alle bomullsinnpakede ord på gullvekt for at dere ikke skal la dere fornærme er dog livet som sagt alt for kort til.

 

Er man så høye på pæra så er det jo like greit at dere holder dere for dere selv som de særingene dere vitterlig er.

Lenke til kommentar

Jeg stigmatiserte deg ikke direkte som FRP tilhenger og kristen Kikey, jeg kommenterte at du ut i fra dine innlegg vil oppfattes som en stereotype som er FRP tilhenger og kristen. Men jeg er ikke overasket over at du ikke klarte å få med deg det...

 

.....................

 

Alt dette har du funnet ut kun ved å vite at jeg ikke greier å få i meg kjøttkaer i brunsaus uten å brekke meg om jeg ikke blander i litt ketchup for å skjule den grusomme smaken (men desverre ikke stanken av brun saus). Jeg må nesten få gratulere med denne fantastiske evnen du her innehar. Samtidig som jeg takker min skaper for at jeg sansynligvis aldri vil befinne meg i den lite hyggelige situasjon det ville være å være gjest ved ditt bord.

 

Makan til snobberi er det en stund siden jeg har kommet over.

Jeg sa på ingen måte at du er slik, jeg sa at du ut i fra dine innlegg ville bli oppfattet som den stereotypiske kulturamuøben. En kulturamøbe stereotypen elsker ketsjup, grandis, thousand iceland, fastfood, danseband/transe og FRP, han snakker ubehøvlet, har lavere utdanning og fornærmer over en lav sko. Jeg sa ikke at du hadde alle disse trekkene, men det at du har noen av dem får andre(spesielt kulturelitister som er den motsatte stereotypen) til å sette deg inn i stereotypen og dermed anta at du har de.

 

For ordens skyld var det ikke hovedsakelig det at du likte ketsjup på kjøttkaker som satt deg inn i denne stereotypen. Det var flere grunner: Det at du ikke har forståelse for at verten blir fornærmet viss du dynker maten hans/hennes i ketsjup før du engang har smakt på den. Det at du kalte folk som blir fornærmet for slik for sarte, sårbare og overfølsomme. Det at du kaller hjemmelagd mat for guffe og smørje hvis det er noe du ikke liker. Det at du gjentatte ganger misforstår innleggene til andre og debatterer om noe annet enn det de sa. Det at du gjentatte ganger skulle debattere en rett spesifikt når den kun var brukt som et eksempel for å illustrere hvilke retter det ville være fornærmende å dusje med ketsjup.

 

 

Makan til snobberi er det en stund siden jeg har kommet over.

Hvis du faktisk kaller det snobberi at man liker mat som ikke er fullt av fett og sukker, aka junkfood begynner jeg virkelig å lure.

 

Og hvordan i helvete kan man ikke like kjøttkaker i brun saus? Da lurer jeg på hva du faktisk liker av mat.

 

Jeg tror rett og slett du må søke om å få ta barneskolen på nytt for lese kan du tydeligvis ikke.

 

Kom tilbake når du har lagt av deg de barnslige sråmansargumentene dine.

 

..................

 

Forøvrig artig at du kritiserer meg for å ikke like brunsaus, mens du selv tydeligvis ikke liker mat med fett og sukker i. Er ikke mye mat du liker da skjønner jeg.

 

Du gir andre beskjed om å legge av seg barnslige stråmannargumenter for å så komme med et selv. DJ_Dark_Date sa ingenting om at han ikke likte mat med fett og sukker i. La oss ta dette steg for steg, i setningen "Hvis du faktisk kaller det snobberi at man liker mat som ikke er fullt av fett og sukker, aka junkfood begynner jeg virkelig å lure." kritiserer DJ_Dark_Date at han begynner å lure når du kaller det snobberi å like mat som ikke har MYE fett og sukker, aka junkfood. Han kritiserer her dine utsagn og sier ikke hva hans egne matpreferanser er.

 

Jeg vil i framtiden frabe deg å bruke store ord som du ikke vet hva betyr.

Lenke til kommentar

Jeg stigmatiserte deg ikke direkte som FRP tilhenger og kristen Kikey, jeg kommenterte at du ut i fra dine innlegg vil oppfattes som en stereotype som er FRP tilhenger og kristen. Men jeg er ikke overasket over at du ikke klarte å få med deg det...

 

.....................

 

Alt dette har du funnet ut kun ved å vite at jeg ikke greier å få i meg kjøttkaer i brunsaus uten å brekke meg om jeg ikke blander i litt ketchup for å skjule den grusomme smaken (men desverre ikke stanken av brun saus). Jeg må nesten få gratulere med denne fantastiske evnen du her innehar. Samtidig som jeg takker min skaper for at jeg sansynligvis aldri vil befinne meg i den lite hyggelige situasjon det ville være å være gjest ved ditt bord.

 

Makan til snobberi er det en stund siden jeg har kommet over.

Jeg sa på ingen måte at du er slik, jeg sa at du ut i fra dine innlegg ville bli oppfattet som den stereotypiske kulturamuøben. En kulturamøbe stereotypen elsker ketsjup, grandis, thousand iceland, fastfood, danseband/transe og FRP, han snakker ubehøvlet, har lavere utdanning og fornærmer over en lav sko. Jeg sa ikke at du hadde alle disse trekkene, men det at du har noen av dem får andre(spesielt kulturelitister som er den motsatte stereotypen) til å sette deg inn i stereotypen og dermed anta at du har de.

 

For ordens skyld var det ikke hovedsakelig det at du likte ketsjup på kjøttkaker som satt deg inn i denne stereotypen. Det var flere grunner: Det at du ikke har forståelse for at verten blir fornærmet viss du dynker maten hans/hennes i ketsjup før du engang har smakt på den. Det at du kalte folk som blir fornærmet for slik for sarte, sårbare og overfølsomme. Det at du kaller hjemmelagd mat for guffe og smørje hvis det er noe du ikke liker. Det at du gjentatte ganger misforstår innleggene til andre og debatterer om noe annet enn det de sa. Det at du gjentatte ganger skulle debattere en rett spesifikt når den kun var brukt som et eksempel for å illustrere hvilke retter det ville være fornærmende å dusje med ketsjup.

 

 

Makan til snobberi er det en stund siden jeg har kommet over.

Hvis du faktisk kaller det snobberi at man liker mat som ikke er fullt av fett og sukker, aka junkfood begynner jeg virkelig å lure.

 

Og hvordan i helvete kan man ikke like kjøttkaker i brun saus? Da lurer jeg på hva du faktisk liker av mat.

 

Jeg tror rett og slett du må søke om å få ta barneskolen på nytt for lese kan du tydeligvis ikke.

 

Kom tilbake når du har lagt av deg de barnslige sråmansargumentene dine.

 

..................

 

Forøvrig artig at du kritiserer meg for å ikke like brunsaus, mens du selv tydeligvis ikke liker mat med fett og sukker i. Er ikke mye mat du liker da skjønner jeg.

 

Du gir andre beskjed om å legge av seg barnslige stråmannargumenter for å så komme med et selv. DJ_Dark_Date sa ingenting om at han ikke likte mat med fett og sukker i. La oss ta dette steg for steg, i setningen "Hvis du faktisk kaller det snobberi at man liker mat som ikke er fullt av fett og sukker, aka junkfood begynner jeg virkelig å lure." kritiserer DJ_Dark_Date at han begynner å lure når du kaller det snobberi å like mat som ikke har MYE fett og sukker, aka junkfood. Han kritiserer her dine utsagn og sier ikke hva hans egne matpreferanser er.

 

Jeg vil i framtiden frabe deg å bruke store ord som du ikke vet hva betyr.

 

Jeg utrykker meg i generelle vendinger. Folk har i løpet av tråden gitt både sterkt uttrykk for at de lar seg fornærme over at en gjest putter ketchup i maten før han spiser, samt kommet med et lengre foredrag om mitt kosthold basert på at jeg ikke liker kjøttkaker i brunsaus, og må kvelde den grufulle smaken av dette svineriet med ketchup for å klare å spise det.

 

Da er det mer enn rimelig å anta at slike mennesker er lett fornærmelige, sarte sjeler som intet tåler av sine omgivelser, samtidig som de tydelig viser en klar trang til å sette seg på sine høye gamper å foredra om andres kosthold med så høy neseføring at å kalle det noe annet enn rent snobberi, ville være en orgie i bunnløs uærlighet.

 

Hva du selv så mener om hvilke ord jeg skal holde meg til i fremtiden, kan da ikke jeg ta hensyn til.

Lenke til kommentar

Lengre quote av posten over satt i spoiler:

 

 

Jeg stigmatiserte deg ikke direkte som FRP tilhenger og kristen Kikey, jeg kommenterte at du ut i fra dine innlegg vil oppfattes som en stereotype som er FRP tilhenger og kristen. Men jeg er ikke overasket over at du ikke klarte å få med deg det...

 

.....................

 

Alt dette har du funnet ut kun ved å vite at jeg ikke greier å få i meg kjøttkaer i brunsaus uten å brekke meg om jeg ikke blander i litt ketchup for å skjule den grusomme smaken (men desverre ikke stanken av brun saus). Jeg må nesten få gratulere med denne fantastiske evnen du her innehar. Samtidig som jeg takker min skaper for at jeg sansynligvis aldri vil befinne meg i den lite hyggelige situasjon det ville være å være gjest ved ditt bord.

 

Makan til snobberi er det en stund siden jeg har kommet over.

Jeg sa på ingen måte at du er slik, jeg sa at du ut i fra dine innlegg ville bli oppfattet som den stereotypiske kulturamuøben. En kulturamøbe stereotypen elsker ketsjup, grandis, thousand iceland, fastfood, danseband/transe og FRP, han snakker ubehøvlet, har lavere utdanning og fornærmer over en lav sko. Jeg sa ikke at du hadde alle disse trekkene, men det at du har noen av dem får andre(spesielt kulturelitister som er den motsatte stereotypen) til å sette deg inn i stereotypen og dermed anta at du har de.

 

For ordens skyld var det ikke hovedsakelig det at du likte ketsjup på kjøttkaker som satt deg inn i denne stereotypen. Det var flere grunner: Det at du ikke har forståelse for at verten blir fornærmet viss du dynker maten hans/hennes i ketsjup før du engang har smakt på den. Det at du kalte folk som blir fornærmet for slik for sarte, sårbare og overfølsomme. Det at du kaller hjemmelagd mat for guffe og smørje hvis det er noe du ikke liker. Det at du gjentatte ganger misforstår innleggene til andre og debatterer om noe annet enn det de sa. Det at du gjentatte ganger skulle debattere en rett spesifikt når den kun var brukt som et eksempel for å illustrere hvilke retter det ville være fornærmende å dusje med ketsjup.

 

 

Makan til snobberi er det en stund siden jeg har kommet over.

Hvis du faktisk kaller det snobberi at man liker mat som ikke er fullt av fett og sukker, aka junkfood begynner jeg virkelig å lure.

 

Og hvordan i helvete kan man ikke like kjøttkaker i brun saus? Da lurer jeg på hva du faktisk liker av mat.

 

Jeg tror rett og slett du må søke om å få ta barneskolen på nytt for lese kan du tydeligvis ikke.

 

Kom tilbake når du har lagt av deg de barnslige sråmansargumentene dine.

 

..................

 

Forøvrig artig at du kritiserer meg for å ikke like brunsaus, mens du selv tydeligvis ikke liker mat med fett og sukker i. Er ikke mye mat du liker da skjønner jeg.

 

Du gir andre beskjed om å legge av seg barnslige stråmannargumenter for å så komme med et selv. DJ_Dark_Date sa ingenting om at han ikke likte mat med fett og sukker i. La oss ta dette steg for steg, i setningen "Hvis du faktisk kaller det snobberi at man liker mat som ikke er fullt av fett og sukker, aka junkfood begynner jeg virkelig å lure." kritiserer DJ_Dark_Date at han begynner å lure når du kaller det snobberi å like mat som ikke har MYE fett og sukker, aka junkfood. Han kritiserer her dine utsagn og sier ikke hva hans egne matpreferanser er.

 

Jeg vil i framtiden frabe deg å bruke store ord som du ikke vet hva betyr.

 

 

 

Jeg utrykker meg i generelle vendinger. Folk har i løpet av tråden gitt både sterkt uttrykk for at de lar seg fornærme over at en gjest putter ketchup i maten før han spiser, samt kommet med et lengre foredrag om mitt kosthold basert på at jeg ikke liker kjøttkaker i brunsaus, og må kvelde den grufulle smaken av dette svineriet med ketchup for å klare å spise det.

 

Da er det mer enn rimelig å anta at slike mennesker er lett fornærmelige, sarte sjeler som intet tåler av sine omgivelser, samtidig som de tydelig viser en klar trang til å sette seg på sine høye gamper å foredra om andres kosthold med så høy neseføring at å kalle det noe annet enn rent snobberi, ville være en orgie i bunnløs uærlighet.

 

Hva du selv så mener om hvilke ord jeg skal holde meg til i fremtiden, kan da ikke jeg ta hensyn til.

 

Hvis du mener det er rimelig å anta at mennesker som blir fornærmet av at du dynker maten de har brukt mye tid og innsats på å tilberede til deg i ketsjup uten å ha smakt på den er slik du beskriver er det like rimelig å hevde at du er en uintelligent, kulturamøbe som droppet ut av VGS, har er ordvokabular som en 6-åring og lever på fastfood ut i fra at du har ketsjup på mange hjemmelagde måltider, att på til i mange tilfeller uten å ha smakt på måltidet først.

 

For ordens skyld: jeg kaller deg ikke for denne sterotypen jeg beskriver over, jeg sier kun at det er like rimelig å kalle deg for det for ditt forhold til ketsjup på maten som det du kaller andre ut i fra deres forhold til å putte ketsjup på maten.

 

Angående foredrag om kosthold referer du vel til et av mine innlegg. Jeg sa at om en antagelse jeg gjorde om ditt kosthold var riktig (jeg sa ikke antagelsen var riktig, det vet kun du) så kunne du gjøre enkelte ting med ditt kosthold og sannsynligvis få endret smak. Hvis jeg antok feil gjelder jo åpenbart ikke dette tipset for deg. Det var ikke en rettelse eller en formaning, men kun et tips.

 

Jeg er likegyldig overfor hvilke ord du velger å bruke i fremtiden, jeg tar ingen skade av at du blir puttet inn i en nedsettende stereotype.

 

Når det gjelder det vi egentlig diskuterte: Det å bli fornærmet over at noen putter ketsjup på hjemmelagd mat: Om du putter ketsjup på hjemmelagd mat sier du klart i fra at du ikke liker den, om du gjør dette uten å ha smakt på den sier du at du er så sikker på at du ikke liker maten verten har lagd til deg at du ikke gidder å smake på den en gang.

 

Om jeg hadde servert deg et måltid jeg hadde lagt mye innsats i og du putter ketsjup på maten eller nekter å spise den er revnende likegyldig for meg, du sier akkurat det samme. Om du nekter å spise den og forklarer dette på en høflig måte er du i alle fall ærlig. Å putte ketsjup på hjemmelagd mat, men samtidig late som du liker den blir som å åpne en gave og skjære en skuffet/sur grimase og putte den til salgs på ebay, men samtidig hevde du liker gaven, alle skjønner uansett at du ikke likte den. Det å putte ketsjup på maten før du smaker på den blir som å sjære grimase og putte den til salgs på ebay uten engang har åpnet pakken.

 

Poenget er at du sier til helt klart til personen som ga deg den gaven/maten at du hater den gjennom dine handlinger. Du kaller meg overfølsom for at jeg blir sur på noen når de behandler meg som en dritt når jeg gir de en gave med mye omtanke.

Endret av Xaser
Lenke til kommentar

Det her handler like mye om prinsipp som noe annet. Du kan heller si at du ikke liker maten, eventuelt kan du smake på den først, FØR du dynker den til helvete med ketchup.

Det Xaser sier er et poeng, det virker som du virkelig ikke eier manerer.

 

 

EDIT: Takk for at du satte det i spoiler, ble jævla langt å scrolle ned etterhvert.

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar

 

Poenget er at du sier til helt klart til personen som ga deg den gaven/maten at du hater den gjennom dine handlinger. Du kaller meg overfølsom for at jeg blir sur på noen når de behandler meg som en dritt når jeg gir de en gave med mye omtanke.

 

Jeg velger å se vekk fra den strøm av svada du her serverer, men konsentrer meg om din latterlige konklusjon

 

Poenget er at jeg kun putter ketchup på mat jeg vet på forhånd at jeg ikke liker. For eksempel Kjøttkaker i brunsaus. Du må gjerne ha lagt hele din sjel i tilberedningen av denne retten. Jeg vil uansett ikke greie å få i meg dette uten å skjule smaken med ketchup eller andre tilsetninger.

 

Som jeg har sagt før, ville jeg ikke drømme om å gjøre dette om du serverer meg en rett jeg ikke har smakt før.

 

Det er uansett likegyldig dersom du ikke engang har såpass respekt for din gjest at du undersøker på forhånd om denne i det hele tatt greier å spise maten du serverer. Dette vitner om en grunnleggende mangel på respekt for din gjest.

 

Selv ville jeg informert gjesten allerede ved invitasjonen om hvilken mat jeg planlegger å servere...og var jeg da gjesten, ville jeg informert verten om jeg ikke liker den foreslåtte rett. Som vert ville jeg ikke lagt noen som helst fornærmende vekt på dette, men godtat at mennesker har forsjellig smak og foreslått et passende alternativ. Alt for at gjesten skal føle seg velkommen i mitt hjem. Noe fordrag om om gjestens kosthold om han skulle komme til å nevne at han liker ketchup på mat ville jeg i alle fall holdt meg langt unna.

 

Når man så lar deg fornærme om gjesten så for å i det hele tatt greie å få i seg noe mat, velger å ha på litt ketchup, sier det for meg alt om disse personene.

 

Selv har jeg en kone fra Asia. det betyr ofte at vi server til dels sterkt krydret mat som for mange er veldig ukjent. Om noen da, fordi de selv vet at de ikke greier sterkt krydret mat, velger å benytte seg av litt revet kokos for å dempe den brennende chilli eller curry smaken og slik kunne nyte maten tar verken jeg eller min kone oss nær av. Vi sørger heller for at nevnte kokos står på bordet. Eventuelt sørger for at det meste av krydringen er i ekstra sauser og dipper (svært vanlig i Khmer kjøkkenet) hvor gjesten selv kan forsyne seg.

 

En mye mer hensynsfull måte enn denne erketypiske "du-får-værsågod-å-spise-det-som-står-på bordet-slik-jeg-har-laget-den, eller så blir jeg så fornærmet at du ikke er velkommen i mitt hus mer holdningen enkelte her gjør seg til representent for.

 

Så ja, jeg kaller deg og andre som reagerer slik for overfølsomme. Det er ikke verdens ende om noen putter litt ketchup i maten sin for å få den i seg, og aldeles ingen grunn til å bli fornærmet, om du så har stått hele dagen og svettet på kjøkkenet for å få det til. Gled deg heller over at du har venner som kommer til deg og spiser, uavhengig av hva du lager til dem. Men om du velger å slik avvise andre mennesker er det vel strengt tatt ditt problem. Livet er som sagt for kort til å legge vekt på mennesker jeg uansett ikke ville pleid omgang med måtte synse om matvanenen mine, ei heller om de lar seg fornærme over at jeg ikke liker maten deres.

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

Det her handler like mye om prinsipp som noe annet. Du kan heller si at du ikke liker maten, eventuelt kan du smake på den først, FØR du dynker den til helvete med ketchup.

Det Xaser sier er et poeng, det virker som du virkelig ikke eier manerer.

 

 

EDIT: Takk for at du satte det i spoiler, ble jævla langt å scrolle ned etterhvert.

 

Når man serverer kjøttkakker i brunsaus til en voksen nordmann må man nesten gå ut fra at vedkommende har smakt på denne retten før og at denne vet om han klarer å spise dette som den er eller ei. Kjøttkaker i brunsaus er kjøttkaker i brunsaus uavhengig om det er Arthur Arntzen, Eivind Hellstrøm, mora di eller du selv som har stått for kokkeleringen.

 

Om du på forhånd har opplyst meg om at det er kjøttkakker i brunsaus som står på menyen, og jeg opplyser at dette er en rett jeg ikke liker dette og du tar hensyn til dette er jo problemet løst.

 

Om du likevel velger å vise total mangel på respekt for din gjest som du nå vet ikke liker kjøttkaker i brunsaus, og likevel serverer dette, får du ha han unnskyldt om han velger å skjule den for denne forferdelige smaken med litt ketchup.

 

Serverer du derimot en rett jeg ikke har smakt før og ikke har noen forutsetning for å si at jeg ikke liker, stiller det hele seg selsvagt helt anderledes.

 

Fortell meg: blir dere like fornærmet om dere serverer en rett, la oss ta en før nevnt en: pasta med asparges og pestosaus...og jeg velger å ikke forsyne meg med asparges fordi jeg ikke liker dette?

 

Eller er det værsågod å spis grønnsakene også ellers blir det ikke dessert?

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

Hmm kone fra asia, det var enda en ting som passet rett inn i steroetypen :tease:

 

Men nå mobber jeg bare, det du skriver om å ta hensyn til gjestene når en lager maten er fornuftig i mange sammenhenger, men det er ikke alltid dette er mulig.

 

Om jeg for eksempel holder et større og finere selskap og serverer ryper jeg har jaktet selv. Det er en eksklusiv rett som er et privilegie å få servert. Om du da hadde tatt ketsjup på dette ville jeg blitt mildt sagt forbannet. Om du derimot hadde henvendt deg til meg på en høflig måte å sagt at ryper dessverre ikke var noe du likte (her er det ingrediensen du ikke liker, ikke matlagingen min, slik at det ikker er noen kritikk av min matlaging), da ville jeg spurt deg om noe annet jeg kunne fikse til deg slik at du skulle få noe å spise.

 

Et annet eksempel er om svigemor serverer sin hjemmelagde kjøttkaker i brun saus. Dette er et så vanlig (og nøytralt) måltid at de fleste ville bli overrasket over en voksen som syntes det var så ekkelt at han ikke ville spise det uten ketsjup. Du sier dermed med å ta på ketsjup at du ikke liker maten hennes. Løsningen kunne selvsagt (slik som du og skisserer ovenfor) være å si på forhånd at du ikke takler brun saus og hun kan dermed varme noen kjøttkaker til deg utenfor den brune sausen så du slipper den.

 

EDIT:

Angående ketsjup mot å ikke spise, foretrekker jeg det siste, der du sier hvorfor. Om du forklarer at du ikke takler asparges og derfor ikke vil ha er det greit for meg. Da kan jeg spøre deg om jeg kan lage deg noe du liker, så blir alle fornøyd. Du har da ikke fornærmet min matlaging og samtidig fått deg noe du liker i stede for å maskere noe du ikke liker med ketsjup. Når du maskerer med ketsjup tar jeg det som at det er matlagingen min du ikke liker, ikke det at du ikke liker asparges, si heller i fra

Endret av Xaser
Lenke til kommentar

Fortell meg: blir dere like fornærmet om dere serverer en rett, la oss ta en før nevnt en: pasta med asparges og pestosaus...og jeg velger å ikke forsyne meg med asparges fordi jeg ikke liker dette?

 

Eller er det værsågod å spis grønnsakene også ellers blir det ikke dessert?

 

Hadde nok ikke blitt fornærmet over det, men hadde vel syntes at du var litt barnslig. I mine øyne er det å "ikke like" mat direkte barnslig. Det å ikke være like glad i noen ingredienser/retter er helt ok, men det å synes ting er vondt forstår jeg ikke og synes jeg er barnslig. Men det er nå min mening.

Lenke til kommentar

Hva faen har det med sammenhengen at du har kone fra Asia? Som Xaser sier, du havner mer og mer i den sereotypen.

 

Dessuten ser du jo bort når noen har skrevet et poeng sier du jo du ser bort fra det og skriver noe annet. Kan ikke diskutere med folk da. Jeg pleier aldri å si hva jeg skal servere om jeg så får besøk, men så lager jeg heller ikke kjøttkaker da jeg ikke ser på det som en veldig spesiell middag.

En ting jeg må si, om jeg hadde servert hjemmelaget pizza til noen og de hadde dynket den med ketchup hadde jeg faktisk klikket i vinkel.

Lenke til kommentar

Hmm kone fra asia, det var enda en ting som passet rett inn i steroetypen :tease:

 

Men nå mobber jeg bare, det du skriver om å ta hensyn til gjestene når en lager maten er fornuftig i mange sammenhenger, men det er ikke alltid dette er mulig.

 

Om jeg for eksempel holder et større og finere selskap og serverer ryper jeg har jaktet selv. Det er en eksklusiv rett som er et privilegie å få servert. Om du da hadde tatt ketsjup på dette ville jeg blitt mildt sagt forbannet. Om du derimot hadde henvendt deg til meg på en høflig måte å sagt at ryper dessverre ikke var noe du likte (her er det ingrediensen du ikke liker, ikke matlagingen min, slik at det ikker er noen kritikk av min matlaging), da ville jeg spurt deg om noe annet jeg kunne fikse til deg slik at du skulle få noe å spise.

 

Et annet eksempel er om svigemor serverer sin hjemmelagde kjøttkaker i brun saus. Dette er et så vanlig (og nøytralt) måltid at de fleste ville bli overrasket over en voksen som syntes det var så ekkelt at han ikke ville spise det uten ketsjup. Du sier dermed med å ta på ketsjup at du ikke liker maten hennes. Løsningen kunne selvsagt (slik som du og skisserer ovenfor) være å si på forhånd at du ikke takler brun saus og hun kan dermed varme noen kjøttkaker til deg utenfor den brune sausen så du slipper den.

 

Jeg velger å se bort fra de latterlige stereotypene dine. Jeg noterer meg dog at du har innsikt nok til å skjønne at det du driver med er mobbing. At du da ikke har skamvett nok til å avstå fra dette er ikke noe jeg kan ta hensyn til.

 

Når det så gjelder eksempel 1 er jeg selvsagt helt enig. Noe jeg da hele tiden har gjort uttrykk for. Ryper er såpass uvanlig for de fleste av oss at det ville nok vakt oppsikt om man ikke i det hele tatt valgte å smake på maten før man gikk til det skritt å velge en annen saus eller krydder enn den verten har laget.

 

Jeg ser dog ikke at det skulle være noen stor ulykke å spise dette med ketchup. Jeg har ikke prøvd akkurat dette, men helgrillet and smaker utmerket med en sterk søt chillisaus og litt fiskesaus til jasminerisen, så jeg kan ikke se at det skulle være så forferdelig å spise ketchup til rypene.

 

Jeg hadde uansett ikke giddet å la meg fornærme om noen av mine gjester skulle gjøre dette. For meg er det viktigere at gjestene mine er fornøyde og koser seg med maten slik de liker den, enn å påtvinge dem mine egne holdninger til mat.

 

Kjøttkaker med kjøttkaker i brunsaus stiller det seg derimot helt anderledes. det er en rett man må gå ut fra at gjesten har smakt mange ganger før. Om man så dynger den ned med litt ketchup for å få i seg maten vil jeg tro at de fleste voksne mennesker ville gå ut fra at man rett og slett ikke liker denne retten, uten at det innebærer noen nedvurdering av vertens evne til å lage mat. Min svigermor hadde nok blitt mye mer lei seg om jeg ikke spiste i det hele tatt, og ville nok blitt glad om jeg likevel, selv om jeg ikke liker retten, kunne spise litt servert med ketchup, og slik ikke gikk sulten fra bordet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...