Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En diskusjon om ketchup på maten


Anbefalte innlegg

Du forstår fortsatt ikke. Problemet er ikke at det finnes mat du ikke liker. Problemet ligger i holdningene dine.

 

Min holdning er jo nettop relatert til at det finnes mat jeg ikke liker, og mat jeg kan spise dersom jeg får døyve smaken jeg ikke liker med andre ingredienser.

 

Jeg ville for min del sett det som mer fornærmende overfor deg å ikke spise maten du har laget i det hele tatt. Og hadde du likevel stått på ditt om at jeg skulle presse i meg maten som du har laget den, ja så ser jeg det slik at du ikke respekterer mine tanker og følelser om mat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg lagd mat til deg og du hadde brukt ketchup på den hadde jeg blitt direkte sur på deg jeg også. Eneste unntaket er pølser og til nød hamburgere. Ketchup er en ordentlig uting som overdøver smaken på maten. Så jeg forstår damen godt og er helt enig i at hun skulle bli sur på deg.

 

Det er jo nettop dette som er poenget. Å overdøve smaken av maten du har laget. Hvis du lager mat til andre, hvorfor ikke ta deg bryet med å lage noe du vet de kommer til å like, istedet for å servere noe griseri som må sauses ned med ketchup for at man i dete hhele tatt skal kunne greie å presse det i seg...

 

Leste du i det hele tatt innlegget mitt?

 

 

Ja jeg gjorde det. Har du lest noen av mine?

Lenke til kommentar

Det er jo nettop dette som er poenget. Å overdøve smaken av maten du har laget. Hvis du lager mat til andre, hvorfor ikke ta deg bryet med å lage noe du vet de kommer til å like, istedet for å servere noe griseri som må sauses ned med ketchup for at man i dete hhele tatt skal kunne greie å presse det i seg...

 

Og hvordan kan du vite det før du har smakt? Uansett, kjøttkaker i brun saus med ketsjup? Jaja, da har jeg hørt det også.. Tviler på at den ketsjupen var nødvendig, mange bruker ketsjup av ren vane.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Det ser nemlig ikke ut som om du helt forstår hva jeg prøver å si. Det er, som jeg la til ovenfor, fullt mulig å mislike enkelte typer mat eller retter samtidig som man har en annen og mer respektfull holdning over matlaging og mat generelt enn du har. At du gjentatte ganger kaller det du ikke liker for "griseri", "guffe" og "smørje" vitner om en mangel på dannelse og normal høflighet som jeg, for å være ærlig, synes er ganske barnslig.

Lenke til kommentar

Leste du i det hele tatt innlegget mitt? Det er fullt mulig å ikke klare å få ned enkelte typer mat og samtidig ha en høflig og dannet holdning omkring mat og matlaging.

 

Kan du gi oss i allmuen en innføring i hva som er riktig kotyme når du får servert mat du ikke greier å spise?

 

Er det:

 

A: Ikke spise maten

B: Lyve om at man ikke kan spise den slags mat pga sykdom o.l.

C: Be om å få litt krydder, eller en annen saus (gjerne en som skaper minst mulig brydderi for vertskapet som f.eks ketchup eller en grillsaus på flaske) slik at man likevel greier å spise maten som serveres.

 

Eller har du andre alternativ?

Lenke til kommentar

Det ser nemlig ikke ut som om du helt forstår hva jeg prøver å si. Det er, som jeg la til ovenfor, fullt mulig å mislike enkelte typer mat eller retter samtidig som man har en annen og mer respektfull holdning over matlaging og mat generelt enn du har. At du gjentatte ganger kaller det du ikke liker for "griseri", "guffe" og "smørje" vitner om en mangel på dannelse og normal høflighet som jeg, for å være ærlig, synes er ganske barnslig.

 

Hva du later til å ikke forstå er at man gjerne bruker et litt røffere språk på et forum som dette enn man ville gjort hjemme hos folk. Vi sitter ikke i stua de og spiser nå. Dermed velger jeg å bruke et litt røffere språk for å understreke poengene. At du lar deg fornærme over dette er ikke noe jeg orker å ta hensyn til her.

 

Hjemme hos deg blir en helt annen sak.

 

Du viser igjen at du ikke forstår hva jeg skriver, Kikyet. Jeg gjentar for tredje gang: Det er ikke det faktum at det er enkelte typer mat du ikke får ned som er problemet. Det er holdningene dine.

 

Da får du forklare meg hva holdningen min er og dernest forklare hva du syns er feil med dem.

Lenke til kommentar

Jeg har forklart deg minst to ganger hva som er problemet. Jeg må gå utfra det du skriver. Selv ville jeg aldri kalt en rett for guffe, smørje og griseri bare fordi jeg ikke liker det. Verken til verten selv, på et forum eller i mine egne tanker. Jeg er ikke fornærmet. Jeg sier bare at det vitner om manglende høflighet og dannelse.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Hadde jeg lagd mat til deg og du hadde brukt ketchup på den hadde jeg blitt direkte sur på deg jeg også. Eneste unntaket er pølser og til nød hamburgere. Ketchup er en ordentlig uting som overdøver smaken på maten. Så jeg forstår damen godt og er helt enig i at hun skulle bli sur på deg.

 

Det er jo nettop dette som er poenget. Å overdøve smaken av maten du har laget. Hvis du lager mat til andre, hvorfor ikke ta deg bryet med å lage noe du vet de kommer til å like, istedet for å servere noe griseri som må sauses ned med ketchup for at man i dete hhele tatt skal kunne greie å presse det i seg...

 

 

Som sagt av andre, det er holdningene dine som det er noe feil med. Det å ikke spise mat en ikke liker anser jeg som barnslig. Du påstår det finnes mat du ikke klarer å spise, det kaller jeg bullshit!

 

Det å ikke spise mat er enkelt og greit latterlig, det finnes mat en ikke liker like godt som annen mat, men eneste gangen det er lov i mine øyne å ikke spise maten som blir servert deg er når du er allergisk. Kommer du til meg og tåler maten forventer jeg at du spiser den. Hvis du ikke synes den er spesielt god er det helt i orden, da kan du selvsagt få bruke krydder for å døyve smaken eller hva søren, men hvis du ikke hadde spist den hadde jeg blitt blodig fornærmet.

 

Så det du sier om at det finnes mat du ikke klarer å spise er rett og slett noe stort tull fra din side, som jeg personlig ser på som barnslig. En klarer ALLTID å spise maten en får servert.

Lenke til kommentar

Jeg har forklart deg minst to ganger hva som er problemet. Jeg må gå utfra det du skriver. Selv ville jeg aldri kalt en rett for guffe, smørje og griseri bare fordi jeg ikke liker det. Verken til verten selv, på et forum eller i mine egne tanker.

 

Vel, jeg ville heller ikke omtalt mat på den måten til verten. På et forum, hvor man diskuterer i generelle vendinger derimot gidder ikke jeg å ta hensyn til at sarte sjeler som deg blir kan bli fornærmet av at man omtaler mat som guffe eller smørje. Særlig ikke folk som omtaler pasta med asparges og pesto som mat...*brekninger*

Lenke til kommentar

Hadde jeg lagd mat til deg og du hadde brukt ketchup på den hadde jeg blitt direkte sur på deg jeg også. Eneste unntaket er pølser og til nød hamburgere. Ketchup er en ordentlig uting som overdøver smaken på maten. Så jeg forstår damen godt og er helt enig i at hun skulle bli sur på deg.

 

Det er jo nettop dette som er poenget. Å overdøve smaken av maten du har laget. Hvis du lager mat til andre, hvorfor ikke ta deg bryet med å lage noe du vet de kommer til å like, istedet for å servere noe griseri som må sauses ned med ketchup for at man i dete hhele tatt skal kunne greie å presse det i seg...

 

 

Som sagt av andre, det er holdningene dine som det er noe feil med. Det å ikke spise mat en ikke liker anser jeg som barnslig. Du påstår det finnes mat du ikke klarer å spise, det kaller jeg bullshit!

 

Det å ikke spise mat er enkelt og greit latterlig, det finnes mat en ikke liker like godt som annen mat, men eneste gangen det er lov i mine øyne å ikke spise maten som blir servert deg er når du er allergisk. Kommer du til meg og tåler maten forventer jeg at du spiser den. Hvis du ikke synes den er spesielt god er det helt i orden, da kan du selvsagt få bruke krydder for å døyve smaken eller hva søren, men hvis du ikke hadde spist den hadde jeg blitt blodig fornærmet.

 

Så det du sier om at det finnes mat du ikke klarer å spise er rett og slett noe stort tull fra din side, som jeg personlig ser på som barnslig. En klarer ALLTID å spise maten en får servert.

 

Jeg for min del klarer ikke det. Det finnes mat optil flere retter jeg rett og slett ikke greier å svelge... og jeg har spist mye rart. Alt fra kokt silkeorm, til fermentert guarami fisk med omtrent samme konsistens, lukt og utesende som en fersk diare. Jeg er villig til å prøve alt men ser ingen som helst grunn til å spise mat jeg vet at jeg ikke liker. Så får heller vertskapet bli blodig formærmet. Og skulle så skje, ja da var kansje ikke det bekjentskapet mye verdt.

 

Selv anstenger jeg heller meg litt for å finne fram til mat som jeg vet gjestene vil like. Så får eventuelle gastronomiske overaskelser komme som en ekstra piff gjestene selv kan velge om de vil delta i...

 

Der er kjøkkenet i konas hjemland brilliant...det serveres gjerne mange forsjellige småretter hvor gjestene selv forsyner seg med det de liker...på den måten er det opp til gjesten, og ikke vertskapet å forsyne seg med hva man liker...og ingen blir fornæmet når man ikke smaker på alt.

Lenke til kommentar

Vel, jeg ville heller ikke omtalt mat på den måten til verten. På et forum, hvor man diskuterer i generelle vendinger derimot gidder ikke jeg å ta hensyn til at sarte sjeler som deg blir kan bli fornærmet av at man omtaler mat som guffe eller smørje. Særlig ikke folk som omtaler pasta med asparges og pesto som mat...*brekninger*

 

Enten så klarer du ikke å forstå hva jeg skriver, eller så forstår du det men gjør infantile forsøk på å provosere. Uansett hvilke av de som er riktige, så ser jeg at videre debatt med deg er temmelig meningsløst, så jeg tror jeg stopper her. Innlegget ditt snakker for deg selv slik det er likevel.

Lenke til kommentar

Vel, jeg ville heller ikke omtalt mat på den måten til verten. På et forum, hvor man diskuterer i generelle vendinger derimot gidder ikke jeg å ta hensyn til at sarte sjeler som deg blir kan bli fornærmet av at man omtaler mat som guffe eller smørje. Særlig ikke folk som omtaler pasta med asparges og pesto som mat...*brekninger*

 

Enten så klarer du ikke å forstå hva jeg skriver, eller så forstår du det men gjør infantile forsøk på å provosere. Uansett hvilke av de som er riktige, så ser jeg at videre debatt med deg er temmelig meningsløst, så jeg tror jeg stopper her. Innlegget ditt snakker for deg selv slik det er likevel.

 

Jeg kan forsikre deg om at følelsen er gjensidig.

 

Ha en hyggelig dag!

Lenke til kommentar

Herregud for en diskusjon dette har blitt. Og du Kikyet, vil virkelig ikke forstå det folk sier her og som det ble nevnt over her; leser du egentlig innleggene eller bare skriver du ut ifra en setning?

 

Han tok for flere sider et eksempel på mat som kunne sees på som litt mer gourmetaktig enn andre vanlige ting. Det betyr ikke at han ville servere dette, det var kun et eksempel av råvarer lagt sammen regner jeg med. Du tar det helt ut av sammenhengen og ser det ikke på et eksempel, men at han VILLE servere det. Det er den store forskjellen. Selv om du ikke liker det behøver du ikke kalle det guffe eller dritt. Bare si at det er noe du ikke liker. Om man skal ha folk på besøk trenger du ikke lage gourmetmat, men du kan lage noe som er litt mer avansert enn en pizza i ovnen eller Fjordland (som det ikke forundrer meg om du har ketchup på og). Da kan man godt forhøre seg om hva folk helst ikke vil ha. Om du da er så sær at du ikke vil ha noe uten at du dynker det med ketchup får vel vennen din lage noe annet crap til deg som du kan ødelegge. Ellers får han bare droppe å invitere deg, så kan de andre kose seg med god (og kanskje ganske enkel) mat uten whining og ketchup og div.

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar

Herregud for en diskusjon dette har blitt. Og du Kikyet, vil virkelig ikke forstå det folk sier her og som det ble nevnt over her; leser du egentlig innleggene eller bare skriver du ut ifra en setning?

 

Han tok for flere sider et eksempel på mat som kunne sees på som litt mer gourmetaktig enn andre vanlige ting. Det betyr ikke at han ville servere dette, det var kun et eksempel av råvarer lagt sammen regner jeg med. Du tar det helt ut av sammenhengen og ser det ikke på et eksempel, men at han VILLE servere det. Det er den store forskjellen. Selv om du ikke liker det behøver du ikke kalle det guffe eller dritt. Bare si at det er noe du ikke liker. Om man skal ha folk på besøk trenger du ikke lage gourmetmat, men du kan lage noe som er litt mer avansert enn en pizza i ovnen eller Fjordland (som det ikke forundrer meg om du har ketchup på og). Da kan man godt forhøre seg om hva folk helst ikke vil ha. Om du da er så sær at du ikke vil ha noe uten at du dynker det med ketchup får vel vennen din lage noe annet crap til deg som du kan ødelegge. Ellers får han bare droppe å invitere deg, så kan de andre kose seg med god (og kanskje ganske enkel) mat uten whining og ketchup og div.

 

Jeg registerer bare at du heller ikke leser mine inlegg. Jeg har f.eks ikke nevnt med et eneste ord at jeg spiser ketchup på absolutt alt. Jeg har kun omtalt det som et alternativ når man ellers ikke liker hva det nå enn er som serveres.

 

Jeg har derimot utrykt min forbauselse over at folk lar seg fornærme over at noen velger å krydre, eller spise sin mat med alternative ingredienser i de tilfeller hvor man blir servert mat man ellers ikke ville greid å spise den omtalte rett på noen annen måte.

 

Selv ville jeg nok latt meg formnærme mer av at mennesker jeg hadde invitert inn i mitt hjem overhodet ikke ville spise noe som helst. Og ville godt svært langt i å tilby dem alternativer. Ja om så de ber om ketchup på kjøttkakkene eller Thousand Island dressing til salaten, og ville følgelig blitt glad om dette medførte at gjestene kunne kose seg med maten.

 

At enkelte så tar helt av når man ikke gidder å pakke sine ord inn i bomull, og lar seg fornmærme også av dette, er overhodet ikke noe jeg gidder å ta hensyn til. Særdeles ikke når man så i debatten opplever å bli stigmatisert som både FRP'er og Kristen (Den var jammen god...må fortelle om den i et godt lag en gang)..

Lenke til kommentar

Stryk ketsjup -- legg til tyttebærsyltetøy og ertestuing.

 

For min del måtte det nok blitt ketchup. Da jeg ikke syns noe særlig om hverken tyttebærsyltetøy eller ertestuing. Sistnevnte ville anagelig få meg til å prosjektilspy.

 

Men jge skulle muligens også kunnet få kjøttkakene ned med litt bernaice saus...eller muligens en enkel salat med massevis av thousand Island :-)

 

DET er snadder det. Så jada, alternativer til ketchup finnes. Men man vil da ikke lage så mye brydderi for vertskapet. Og da er en dash ketchup et raskt og enkelt alternativ :-)

Lenke til kommentar

Jeg har derimot utrykt min forbauselse over at folk lar seg fornærme over at noen velger å krydre, eller spise sin mat med alternative ingredienser i de tilfeller hvor man blir servert mat man ellers ikke ville greid å spise den omtalte rett på noen annen måte.

 

Det er en stor forskjell å krydre maten etter at en har smakt på den, og det å slenge på krydder etter å ha smakt den. Noe av det som provoserer meg mest er når folk får servert mat jeg har brukt timer på å tilbrede, og starter med å slenge på salt/pepper uten engang ha smakt om den er riktig saltet og peppret for de. Hvis de liker mer salt/pepper er det selvsagt helt i orden, men smak for guds skyld på maten først!

 

Når det gjelder ketchup ser jeg det som en fornærmelse uansett. Ketchup tar helt livet av smaken, og sier rett ut: "Jeg liker ikke maten du har brukt timer på å lage til meg, så jeg kaster ketchup på den så jeg slipper å smake hva den smaker." Da blir jeg fornærmet, og såret siden jeg ikke synes det er koselig å lage mat til personer som ikke liker maten jeg lager.

 

Selvsagt bruker jeg også tid på å se hvem jeg lager mat til. Hvis jeg vet at personen ikke er glad i en ting, dropper jeg å bruke den ingrediensen siden jeg har lyst til å lage mat folk liker. Men hvis jeg ikke vet at de ikke er glade i en ingrediens, forventer jeg at de spiser det de får, uten ketchup!

 

Selv ville jeg nok latt meg formnærme mer av at mennesker jeg hadde invitert inn i mitt hjem overhodet ikke ville spise noe som helst. Og ville godt svært langt i å tilby dem alternativer. Ja om så de ber om ketchup på kjøttkakkene eller Thousand Island dressing til salaten, og ville følgelig blitt glad om dette medførte at gjestene kunne kose seg med maten.

 

Selvsagt, hvis de absolutt ikke ville spist maten skulle de fått drept den med hva de ville, men sannsynligheten for å ikke bli invitert på middag hos meg igjen hadde steget betraktelig. Noe av greia er at en kan bruke lang, lang tid på kjøkkenet og kose seg masse med å lage mat og glede seg til å servere den og se at folk nyter maten din. Det å da få beskjed om at en person trenger ketchup for å spise den er sårende.

 

Nå hadde de jo også fått problemer om de ville ha ketchup/Thousand Island også, da det er to ting du ikke finner i mitt kjøleskap.

Lenke til kommentar

 

 

Tyttebærsyltetøyet legger til sukker, bitterhet og syre -- det samme man vil ha fra ketchup

 

...

Men likevel...

Kvinnfolk XD

 

Hva jeg vil legge til er altså smaken av ketchup. Tyttebær smaker ikke som ketchup, så derfor kan tyttebæra ha både sukkeret, syren og bitterheten for seg selv. dette selv om tyttebærsyltetøy på ferskt grovbrød med et stort glass iskald mek til er nydelig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...