Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En diskusjon om ketchup på maten

Anbefalte innlegg

Mennesker som blir fornærmet over at man hiver litt ketchup på maten er så lettfornærma at jeg rett og slett ikke gidder å forholde meg til dem. Livet er rett og slett for kort til kaste vekk tiden på så overfølsomme mennesker....

^^^^^Livet er for kort til å kaste bort på mennesker uten evne til sette seg inn i hvordan andre tenker og føler.

Det du ikke forstår er det å lage mat til noen er for mange som å gi dem en omtenksom gave med mye mening. Når da personen gjør narr av det de har fått kan man bli fornærma. Det blir som å gi en gave til noen med mye omtanke så får å se den neste dag ligge ut til salg på Ebay

At du ikke har et slikt forhold til matlaging er greit, men at du ikke aksepterer at andre har det er ikke bra

Jeg har rett og slett ikke et slikt forhold til lettfornærma mennesker. Livet er rett som sagt for kort til at jeg gidder å gå på tå rundt andre mennesker. Så om jeg liker en rett med ketchup, så spiser jeg den med ketchup om jeg kan, isteded for å forsøke å presse i meg noe jeg syns smaker guano.

Om noen vil overaske meg med et måltid, så lag noe jeg faktisk liker. Det gjør jeg når jeg lager mat til andre. Altså jeg lager maten slik de liker å å spise den, og slik viser min omtanke for dem. I steded for å tvinge på dem mat de syns er så ubehagelig at de må krydre om maten for å klare å presse den i seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har laget en meget god middag er det ikke morsomt når noen bare dynker til med ketchup uten å smake først. Ganske fornærmende vil jeg si.

At du syns det er godt, betyr ikke at gjesten din syns det. Har du tenkt på at noen rett og slett må ha på ketchup eller annet krydder for å i det hele tatt klare å tvinge i seg maten du har laget?

Du bør i vertfall være taknemelig for at de gjør sitt beste for å klare å spise noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar

For meg kommer det litt an på hva jeg lager. Hvis jeg har slengt sammen en standard pizza og noen vil ha ketchup på, så gjør ikke det meg noe. Men hvis jeg lager f.eks pasta med asparges i pesto-saus, og min gjest ber om ketchup på, så er det siste gangen jeg serverer noe mer avansert enn pølse i brød til vedkommende etterpå.

Lenke til kommentar

Hvis du har laget en meget god middag er det ikke morsomt når noen bare dynker til med ketchup uten å smake først. Ganske fornærmende vil jeg si.

At du syns det er godt, betyr ikke at gjesten din syns det. Har du tenkt på at noen rett og slett må ha på ketchup eller annet krydder for å i det hele tatt klare å tvinge i seg maten du har laget?

Du bør i vertfall være taknemelig for at de gjør sitt beste for å klare å spise noe i det hele tatt.

Det var vel en noe svarthvit framstilling. DJ_Dark snakker nok ikke om at han har lagd fermenterte geiteballer à la ytre Mongolia.

For meg kommer det litt an på hva jeg lager. Hvis jeg har slengt sammen en standard pizza og noen vil ha ketchup på, så gjør ikke det meg noe. Men hvis jeg lager f.eks pasta med asparges i pesto-saus, og min gjest ber om ketchup på, så er det siste gangen jeg serverer noe mer avansert enn pølse i brød til vedkommende etterpå.

Tabris har tatt poenget bra. :)

Endret av Enok3000
Lenke til kommentar

Det var vel en noe svarthvit framstilling. DJ_Dark snakker nok ikke om at han har lagd fermenterte geiteballer à la ytre Mongolia.

Tabris har tatt poenget bra. :)

Hadde noen laget pasta med asparges i pesto-saus til meg, hadde jeg aldri mer takket ja til en invitasjon på annet pølse og brød fra den kanten...

Hvordan kan dere forvente at gjestene dere skal like alt dere sauser i hop av mat? Om gjesten ber om ketchup så er det stort sett av den grunn at man rett og slett ikke liker smørja man får servert, og må ha noe å døyve smaken med så man får den ned...

Ha det minst såpass respekt for vennene deres at dere undersøker hva de liker før dere slenger maten på bordet og blir fornærmet når gjesten ikke liker maten.

Lenke til kommentar

Bra du skjønte det Enok. Greia var ikke akkurat direkte ment som at jeg lagde maten, men mer generelt matlaging for den generelle person.

Tabris har og tatt poenget. Om noen på død og liv skal ha ketchup på en ferdigpizza må de for all del gjøre det.

Hadde noen laget pasta med asparges i pesto-saus til meg, hadde jeg aldri mer takket ja til en invitasjon på annet pølse og brød fra den kanten...

Hvordan kan dere forvente at gjestene dere skal like alt dere sauser i hop av mat? Om gjesten ber om ketchup så er det stort sett av den grunn at man rett og slett ikke liker smørja man får servert, og må ha noe å døyve smaken med så man får den ned...

Ha det minst såpass respekt for vennene deres at dere undersøker hva de liker før dere slenger maten på bordet og blir fornærmet når gjesten ikke liker maten.

Skjønner du egentlig hva et eksempel er?

Lenke til kommentar

Bra du skjønte det Enok. Greia var ikke akkurat direkte ment som at jeg lagde maten, men mer generelt matlaging for den generelle person.

Tabris har og tatt poenget. Om noen på død og liv skal ha ketchup på en ferdigpizza må de for all del gjøre det.

Skjønner du egentlig hva et eksempel er?

Ja jeg gjør det. Gjør du?

Lenke til kommentar

Vel nå kommer kulturelitisten i meg frem.

Kikyet er en type person med så lukket sinn for andres følelser og i forhold til matlaging at jeg ikke ville tatt bort i han med en 5 meter lang pinne. Det at du syns ketsjup er bra mat og pasta med asparges i pesto-saus er noe dritt sier evig nok om deg. Kos deg med grandisen din dynka i ketsjup og stem i vei på FRP/Demokratene/NS

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt venner med holdninger som deg - noe jeg heldigvis ikke har - så hadde jeg aldri invitert dem på middag til å begynne med.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt venner med holdninger som deg - noe jeg heldigvis ikke har - så hadde jeg aldri invitert dem på middag til å begynne med.

Ta det helt med ro. Jeg hadde uansett ikke kommet. Livet er som sagt for kort til å bruke tid på folk som er så sarte og sårbare at man ikke er velkommen tilbake fordi man ikke klarer å tvinge seg selv til å ete guffa de serverer uten å ty til ketchup...

Lenke til kommentar

Kikyet er en type person med så lukket sinn for andres følelser og i forhold til matlaging at jeg ikke ville tatt bort i han med en 5 meter lang pinne. Det at du syns ketsjup er bra mat og pasta med asparges i pesto-saus er noe dritt sier evig nok om deg. Kos deg med grandisen din dynka i ketsjup og stem i vei på FRP/Demokratene/NS

Jeg liker ikke asparges. Ei heller liker jeg pesto saus. Hadde du servert dette til meg, ville jeg nok bedt om ketchup og rett og slett spist pasta og ketchup hos deg.

Hadde du blitt så fornærmet av det, at jeg ikke var velkommen hos deg mer, var sannelig ikke det vennskapet mye verdt...

Jeg for min del hadde faktisk tatt meg bryet med å finne ut om du faktisk liker retten jeg ville laget til deg. Og hadde det kommet meg for øre at du hater ketchup til mat, ville du ikke funnet den ingediensen i maten din i det hele tatt. Dermed hadde vi begge sluppet slike pinlige øyblikk...

Lenke til kommentar

Ta det helt med ro. Jeg hadde uansett ikke kommet. Livet er som sagt for kort til å bruke tid på folk som er så sarte og sårbare at man ikke er velkommen tilbake fordi man ikke klarer å tvinge seg selv til å ete guffa de serverer uten å ty til ketchup...

Det virker som om du har misforstått det helt grunnleggende her. Det handler ikke om å være sart og sårbar. Det handler om at du ved å kalle det de serverer deg for "guffe" og "smørje", sant det at du ser ut til å gå inn for å virke mest mulig likegyldig og respektløs overfor de som vil invitere deg på middag, viser at du mangler grunnleggende dannelse og allminnelig høflighet.

Lenke til kommentar

Du misforstår og må virkelig ha ting inn med teskje. Grunnen til at du ikke er velkommen er fordi du er typen person som beskriver gourmetmat som guffe, ikke din evne til å ete ting du ikke liker. Din betraktning av mat sier noe om deg som person. For kulturelitister fremstår du som en harry, ketsjupelskende, kulturamøbe og du settes inn i båsen av Grandiosa og McDonalds gommlende FRP velgere.

At noen blir fornærmet av noe gjør dem ikke nødvendigvis sarte og sårbare. Det at du fornærmer matlagingen min blir som om du kommer og kalle meg en dritt. At jeg da lar deg få høre tilbake betyr ikke at jeg er sart eller sårbar, bare at jeg ikke er av typen som vender andre kinnet til

(tok en bibelreferanse siden du etter stereotypen du passer inn også er kristen).

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke asparges. Ei heller liker jeg pesto saus. Hadde du servert dette til meg, ville jeg nok bedt om ketchup og rett og slett spist pasta og ketchup hos deg.

Hadde du blitt så fornærmet av det, at jeg ikke var velkommen hos deg mer, var sannelig ikke det vennskapet mye verdt...

Jeg for min del hadde faktisk tatt meg bryet med å finne ut om du faktisk liker retten jeg ville laget til deg. Og hadde det kommet meg for øre at du hater ketchup til mat, ville du ikke funnet den ingediensen i maten din i det hele tatt. Dermed hadde vi begge sluppet slike pinlige øyblikk...

Forskjellen ligger i hele tankesettet våres om mat. Jeg har ingen ingredienser som jeg hater, jeg er alltid åpen for nye smaker. Om jeg skal på middag til noen vil jeg mye heller at de lager sin spesialitet enn å lage noe utifra hva jeg liker. Det jeg liker lager jeg selv ofte nok fra før. Jeg vil mye heller bli overasket og introdusert til nye smaker og ting når jeg får servert hos andre enn å bare få det jeg er vant med og vet at jeg liker.

Lenke til kommentar

Du misforstår og må virkelig ha ting inn med teskje. Grunnen til at du ikke er velkommen er fordi du er typen person som beskriver gourmetmat som guffe, ikke din evne til å ete ting du ikke liker. Din betraktning av mat sier noe om deg som person. For kulturelitister fremstår du som en harry, ketsjupelskende, kulturamøbe og du settes inn i båsen av Grandiosa og McDonalds gommlende FRP velgere.

At noen blir fornærmet av noe gjør dem ikke nødvendigvis sarte og sårbare. Det at du fornærmer matlagingen min blir som om du kommer og kalle meg en dritt. At jeg da lar deg få høre tilbake betyr ikke at jeg er sart eller sårbar, bare at jeg ikke er av typen som vender andre kinnet til

(tok en bibelreferanse siden du etter stereotypen du passer inn også er kristen).

Hva kaller du mat du ikke liker?

Jeg for min del deler mat inn i 4 kategorier.:

Mat jeg liker.

Mat jeg ikke liker (guffe),

og mat jeg til nød kan spise som den er hvis jeg må,

og mat jeg til nød kan presse i meg litt av dersom jeg får døyvet den grusomme smaken med noe annet...(pepper/salt/ketchup).

Og tro meg, jeg har spist mye rart. Jeg bor sammen med tre asiater.

Men jeg får nesten spørre. Hva gjør dere gourmeter når en eller annen har laget et eller annet til dere som dere vet av tidligere erfaring at dere rett og slett ikke greier å svelge?

Jeg skal gi dere noen alternativer:

A: Velger å ikke spise

B: Spiser men har på et eller annet som døyver den for meg grusomme smaken

Svar så på hva som virker mest fornærmende av disse to alternativene på dere?

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

Hadde jeg lagd mat til deg og du hadde brukt ketchup på den hadde jeg blitt direkte sur på deg jeg også. Eneste unntaket er pølser og til nød hamburgere. Ketchup er en ordentlig uting som overdøver smaken på maten. Så jeg forstår damen godt og er helt enig i at hun skulle bli sur på deg.

EDIT: Skal også sies at jeg blir sur hvis folk krydrer maten uten å ha smakt på den først. Det å krydre av ren vane er noe ordentlig tull, men det å krydre etter at en har smakt på maten er helt greit, da er det smak og behag. Derimot mener jeg ikke at ketchup er som salt og pepper, ketchup er ene og alene en uting som ikke burde røre noe mat.

Endret av NevroMance
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...