Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En diskusjon om ketchup på maten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så ... å krydre maten er en fornærmelse mot den som laget den?

Det er to ting som regnes som en fornærmelse: Å ta ketsjup på maten eller å dynke maten med uspesifisert krydder.(piffikrydd/grillkrydder etc)

 

Jeg hadde blitt sur om jeg hadde laget hjemmelaget pistasjis og så fyrte dama masse oboy-pulver oppå. Men jeg skal være enig i at hun overreagerte litt. Men likevel, jeg ser logikken i det.

Lenke til kommentar

først kreves det flere sider med klaging og sutring over den lave kvaliteten på kvinnfolkeksemplene, deretter påfølgende sider med diskusjon fram og tilbake, før det oppstår en viss enighet om at denne tråden ikke skal brukes til å diskutere hvorvidt kvinnfolk er slik de framstilles. Så kommer et helt greit eksempel på et kvinnfolk og det blir blåst over alle høyder. Og denne diskusjonen dreier seg om en filleting som krydder på maten, en diskusjon så meningsløs at en forumbruker presterer å komme met utsagn som "jeg liker verken surkål eller ribbe".

 

Er ikke dette litt ironisk? Er det ikke tid for å flytte krydderdiskusjonen og alt det andre vissvasset over til en annen del av forumet? Eller er denne endeløse meningsutvekslingen enda et halvgodt eksempel på kvinnfolk?

Lenke til kommentar
Jøss da folkens. Trenger da ikke dra dette ut i evigheten.

Noen liker surkål til ribba og noen ikke.

Noen liker ketchup til kjøttkaka og noen ikke.

 

Ferdig?

Det er greit at du liker ketchup på kjøttkaka di, greia er bare at vi skjønner hvorfor hu blei fornærma. Hu dro det over gjenge riktignok og blei langt mer sur enn forståelig, men jeg skjønner fortsatt hvorfor hu reagerte sånn.

Lenke til kommentar

Greia er jo at de fleste tar på ketchup som en uvane, altså før de i det hele tatt har smakt på den. Jeg har sluttet helt med ketchup, for egentlig ødelegger den smaken. Er man flink til å lage mat er det krydret godt nok på forhånd, slik at maten ikke "mangler" salt osv..

Lenke til kommentar
Greia er jo at de fleste tar på ketchup som en uvane, altså før de i det hele tatt har smakt på den. Jeg har sluttet helt med ketchup, for egentlig ødelegger den smaken. Er man flink til å lage mat er det krydret godt nok på forhånd, slik at maten ikke "mangler" salt osv..

Dette er, med all respekt å melde, bullshit. All mat som lages til flere enn én person passer ikke alle som spiser. Og siden det er mer høflig å bruke for lite krydder i matlagningen enn for mye må man kunne krydre til egen smak uten at fintfølende personer som identifiserer sin egenverdi utelukkende med hvorvidt noen andre synes de lager god mat knyter fast trusene sine i hårfestet i angst.

Lenke til kommentar
Men må si jeg følte meg sinnsykt truffet av det "systemet som fungerer", gitt. Jeg har vel ett par-tre-fem slike systemer selv også, og typen ser ikke ut til å forstå dem noensinne. Tho, så ekstrem at hele serviser må kastes er jeg ikke, heldigvis.

Er litt interessert i å vite hvilke "systemer som fungerer" du har :)

Lenke til kommentar
Spesielt dersom maten ble dynket også smakt på, og ikke smakt på også dynket.

 

Så instinktiv dynking av gammel vane er verre enn "smak, nei dette var ikke godt. Det trenger å dynkes i ketsjup"?

 

Prøver bare å forstå logikken. Ikke skyt meg.

Jeg hadde tenkt å kommentere det samme. Synes dette er et fint eksempel på kvinnfolklogikk.

 

 

Noen, som meg, liker verken surkål eller ribbe.
I lol'd. Leit, tho.

 

 

Greia er jo at de fleste tar på ketchup som en uvane, altså før de i det hele tatt har smakt på den.
Skjønner ikke hvorfor folk har fått det for seg at ketchup er djevelens mat? Hvorfor en uvane? Jeg pleier ganske ofte, omtrent hver dag, å ta meg en tallerken speilegg med kylling og/eller servelatpølse, potetsalat og MASSE ketchup. Det er ikke slik at jeg smaker på pølsen/kyllingen/eggene først og sjekker om jeg har saltet godt nok (noe jeg av og til gjør, salter), jeg bare pøser på med ketchup på siden av fatet og pleier å dyppe hver eneste gaffelporsjon i dette ketchup-badet. Hvorfor? Fordi det smaker episk? Hå ja.

 

Ellers er dette ganske OT. Eksempel fra nå nettopp, msn:

 

J: Okei, gidd å bruke smileys og da btw. (hun bruker smileys etter ALT hun sier, og ønsker at alle andre skal gjøre det samme)

G: du vet hvor jeg står angående dette :)

J: Jammen, det skader ikke å være hyggelig?

G: Synes du ikke jeg er hyggelig?

J: Joda, men jeg er vant til ":D" og da antar jeg alt annet som sure fjes nesten. Liksom... Ja, skjønner?:D

G: Jeg skjønner veldig godt.

G: Jeg, på den annen side, er vant med en samtale fullstendig uten smileys hvor smileys bare blir brukt for å demonstrere om man føler noe ekstra utover det vanlige.

G: Er ikke sur på deg :)

J: *irritert*

 

Kanskje ikke det beste eksempelet men prøver å få folk litt tilbake i salen her. Alt for mye OT og drit på de siste sidene, ikke at jeg er bedre selv.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det jeg synes er merkelig er at man velger å finne fram ketsjupen før man i det hele tatt har smakt på maten. Hadde jeg stått lenge på kjøkkenet og laget mat, så hadde jeg ikke blitt blid om det bare ble sprøyta ned med ketsjup. By all means, jeg er selv glad i ketsjup, men jeg synes man bør smake på maten først.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig overbevist om at (voksne mennesker) som bruker masse ketchup på all slags mat har gjennomgående lavere utdanning, oftere stemmer på FrP og sjeldnere ser dokumentarer på NRK enn dem som holder ketchupen der den hører hjemme (på pølsa),.

 

^^^^^Kulturell elitist oppdaget! (Takes one to know one :cool: )

 

Jeg er en gourmet og jeg legger mye sjel i maten jeg lager. Om jeg da har laget et spesielt måltid for noen (som det var snakk om i TS sitt tilfelle) og personen jeg hadde laget det til hadde ketsjup til hadde jeg blitt mildt sagt forbanna.

 

Krydring(være seg salt, pepper eller smakstilsetninger) av mat du får servert før du har smakt på den er en fornærmelse mot kokken. Salting og peppring kan gjøres etter du har smakt måltidet ettersom salt og pepper kun justerer smak og forsterker smak. Krydring med smakstilsetninger derimot er alltid en fornærmelse mot hjemmelaget mat fordi det endre smaken. Ketsjup får maten til å smake ketsjup, piffi får maten til å smake piffi og dermed ikke den smaken kokken har lagd.

 

Dette må selvsagt sees i forhold til hvor mye innsats er lagt i maten. Om jeg hadde servert deg Grandiosa kan du dynke den med så mye ketsjup du vil, hadde jeg servert deg hjemmelaget italiensk pizza lagd fra bunnen med ferske ingredienser og du hadde ketsjup på den hadde jeg kastet deg på dør. Om det er ferdiglagd mat, om det er tradisjonelt tilbehør(men da på siden, ikke dynket over) og hvilken type mat det er (hot dogs f.eks. kan du ofte bruke ketsjup på, selv om de er hjemmelagd gourmettype) avgjører om og hva du kan krydre med.

 

 

Det at dette er helt fjernt for enkelte her har jeg mistanker om er fordi de kan passe inn i stereotypen Enok3000 snakker om, eller at de er studenter(eller andre i en situasjon med lite penger og tid til matlaging) med et veldig slett forhold til mat og det å lage mat.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest en plass at Napoleon alltid inviterte de han vurderte å gi høyere rang på middag.

Dersom de krydret maten (evt. ketsjup!) før de smakte på den, ble det ikke noen forfremmelse. :)

 

Han mente nok at det sa noe om den personens karakter. Jeg er tilbøyelig til å se poenget hans...

Lenke til kommentar

Mennesker som blir fornærmet over at man hiver litt ketchup på maten er så lettfornærma at jeg rett og slett ikke gidder å forholde meg til dem. Livet er rett og slett for kort til kaste vekk tiden på så overfølsomme mennesker....

 

^^^^^Livet er for kort til å kaste bort på mennesker uten evne til sette seg inn i hvordan andre tenker og føler.

 

Det du ikke forstår er det å lage mat til noen er for mange som å gi dem en omtenksom gave med mye mening. Når da personen gjør narr av det de har fått kan man bli fornærma. Det blir som å gi en gave til noen med mye omtanke så får å se den neste dag ligge ut til salg på Ebay

 

At du ikke har et slikt forhold til matlaging er greit, men at du ikke aksepterer at andre har det er ikke bra

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...