Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En diskusjon om ketchup på maten


Anbefalte innlegg

Hendelse under forrige forhold.

 

Hun fåreslår å lage middag, kjøttkaker i brunsaus med poteter til. Dette er jo helt ok for meg, jeg syns det er godt jeg! Setter meg ned å soser rundt på internet til hun er ferdig.. Dette hadde hun aldri laget mens vi var ilag, så det var en stund siden jeg hadde spist det.

 

Når hun er fedig og alt er klart setter jeg meg ned ved matbordet og finner ut at hun ikke har satt ut ketchup, jeg "må" ha ketchup til dette måltidet.

Jeg trer bort til kjøleskapet og tar ut ketchupflaska, snur meg og smiler.

 

Men der stoppet gleden.

 

J: Ketchup?! Hva skal du med det? "oO"

G: Uhm, ha det på maten vel, har altid spist kjøttkaker i brunsaus med ketchup på. ":)"

J: Ja men du trenger ikke å ha det på når jeg har laget det.

G: Uhm, ja men jeg liker å ha det på uansett hvem som har laget det.

 

Tar ketchup på maten min, og begynner å spise.

 

J: Liker du ikke maten min? "oO"

G: Jo, det er kjempegodt! ":)"

J: Nei, du liker ikke maten min du, du har jo ketchup på for at den skal bli bra nok for deg.

G: Neimen slutt nå med det dær da, ketchup er jo nesten som salt og pepper. Jeg liker ketchup til kjøttkaker!

J: Nei, du har det på for at du ikke liker maten min.

G: "stum" - "Oo"

J: Dytter maten sin vekk, og går å setter seg på internet. Og er sur på meg ut dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hendelse under forrige forhold.

 

Hun fåreslår å lage middag, kjøttkaker i brunsaus med poteter til. Dette er jo helt ok for meg, jeg syns det er godt jeg! Setter meg ned å soser rundt på internet til hun er ferdig.. Dette hadde hun aldri laget mens vi var ilag, så det var en stund siden jeg hadde spist det.

 

Når hun er fedig og alt er klart setter jeg meg ned ved matbordet og finner ut at hun ikke har satt ut ketchup, jeg "må" ha ketchup til dette måltidet.

Jeg trer bort til kjøleskapet og tar ut ketchupflaska, snur meg og smiler.

 

Men der stoppet gleden.

 

J: Ketchup?! Hva skal du med det? "oO"

G: Uhm, ha det på maten vel, har altid spist kjøttkaker i brunsaus med ketchup på. ":)"

J: Ja men du trenger ikke å ha det på når jeg har laget det.

G: Uhm, ja men jeg liker å ha det på uansett hvem som har laget det.

 

Tar ketchup på maten min, og begynner å spise.

 

J: Liker du ikke maten min? "oO"

G: Jo, det er kjempegodt! ":)"

J: Nei, du liker ikke maten min du, du har jo ketchup på for at den skal bli bra nok for deg.

G: Neimen slutt nå med det dær da, ketchup er jo nesten som salt og pepper. Jeg liker ketchup til kjøttkaker!

J: Nei, du har det på for at du ikke liker maten min.

G: "stum" - "Oo"

J: Dytter maten sin vekk, og går å setter seg på internet. Og er sur på meg ut dagen.

Klassiker i heimen det der! Mamma lager middag for fem, stefaren min er litt treg eller spiser litt tregere enn normalt, da blir mamma sur, og går bort fra bordet, da går stefaren også... Og det er dårlig stemning resten av kvelden. Like irriterende hver gang!

Lenke til kommentar

Det er kokk-logikk, det er ingenting de hater mer enn å sette sammen et måltid med planlagte og velbalanserte smaker og se noen dynke det i salt, pepper, ketchup og hot sauce. Jeg har vært på enkelte restauranter hvor de nekter å servere biffen noe mer enn "medium" da kokken mener at kjøttet er for fint til å kastes bort på å svi den i hjel (slik jeg liker den^^).

 

Det kan dog være at enkelte jenter reagerer på en gutt som dynker maten i ketchup, da det er en typisk småbarn-ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Det kan dog være at enkelte jenter reagerer på en gutt som dynker maten i ketchup, da det er en typisk småbarn-ting å gjøre.

 

Dette var vel litt i overkant stigmatiserende? Tenk å putte småbarn i bås på den måten! Man skal huske på at det meste av all Ketchup som produseres i verden konsumeres av voksne.

 

De mennesker (menn og kvinner) som klager på at dem de lager mat til sper på med litt rødlig, flytende "garnityr", bør skjerpe seg kraftig. Blir man sur for så trivielle ting burde man ta seg en tur til Auschwitz og tenke på hvor heldig man er som i det hele tatt har mulighet til å spise kjøttkaker.

 

Fysj!

Endret av MannsgruppenBlottar
Lenke til kommentar
Dette var vel litt i overkant stigmatiserende? Tenk å putte småbarn i bås på den måten! Man skal huske på at det meste av all Ketchup som produseres i verden konsumeres av voksne.

 

De mennesker (menn og kvinner) som klager på at dem de lager mat til sper på med litt rødlig, flytende "garnityr", bør skjerpe seg kraftig. Blir man sur for så trivielle ting burde man ta seg en tur til Auschwitz og tenke på hvor heldig man er som i det hele tatt har mulighet til å spise kjøttkaker.

 

Fysj!

 

u-mad1.jpg

Lenke til kommentar
Siden det tydeligvis etterlyses flere realistiske eksempler fra virkeligheten, altså basert på egne erfaringer, får jeg ta et sånt igjen da:

 

Ei jente flytta inn her, ekskjæresten min. Har egen leilighet, og da også en god del kopper, tallerker... ja, rett og slett servis. Noe av det første jeg måtte gjøre var å kvitte meg med det meste jeg hadde fordi hun ville vi skulle kjøpe nye ting.

Jeg fikk blant annet ikke lov (nei, nei - streng beskjed!) om å ha kopper med farger på. Så det endte med at jeg først måtte hive et helt servis i søpla. Og så hadde jeg bare to kopper med sånn behagelig lyseblågrønn farge igjen fra IKEA som jeg alltid har likt...

 

Nei, kan skjønne hun "Hadde et system som allerede fungerte" (som hun hele tiden kalte det for). Og det var bare svart-hvitt. Intet annet!

 

Samme kvinnfolket pleide også bare å kaste rundt på skittentøyet sitt overalt på badet og soverommet, istedenfor i kurva. Dette kalte hun ikke for en del av systemet sitt "som allerede fungerer"... men hun hadde alltid løse sokker som aldri ble para fordi hun lot det ligge og flyte... og når jeg så ba henne om å legge de par-i-par i skittentøyskurva, så nektet hun plent og sa at "Systemet mitt fungerer!".

 

Jeg, på min side, var drittlei av at det hang 13 ulike sokker på klesstativet og opptok plass til de rette og dedikerte sokkene som manglet dukket plutselig opp... så jeg ba henne vennligst bare følge EN liten regel på dette med klesvasken. Nei, det ble tidenes verste krangel utav. Og kan dere tro det? Dette var opphavet til at det ble slutt og at jeg ikke orka mer... ikke hun heller over at jeg "Ødela systemet hennes".

 

Så det ble slutt mellom oss.

 

Aldri kødd med et kvinnfolk.

 

Dette er den brutale virkeligheten for svært mange menn verden over. Du har blitt offer for en kvinne med kontrollerende og destruktiv atferd. Gjennom en årrekke har vi menn blitt lært opp til å inngå kompromisser med våre kvinner, på alt for mange områder. Hva i huleste ga henne rett til å beordre deg til å kaste koppene dine? Og hvorfor tålte hun ikke konstruktiv kritikk da du forklarte henne problemet med alle sokkene som hang rundt og opptok plass? Jo, dette var sannsynligvis en kvinne som var for usikker på seg selv til å kunne opptre som moden og reflektert. Dette resulterer ofte i control-issues.

 

Vi i Mannsgruppen Blottar føler med deg, men er uenig i din siste linje "aldri kødd med et kvinnfolk", rett og slett fordi: hvis en kvinne mener hun har rett til å kødde med deg, så skal du virkelig kødde med henne også.

 

Vi er glade på dine vegne for at du ikke lenger lider under denne manipulerende kvinneskikkelsen.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke regnet det som en fornærmelse mot min kokkekunst (som er nærmest ikke-eksisterende for dem som lurte) om noen tok ketchup på kjøttkakene jeg hadde laget. Nå er jeg heller ikke en kvinne, så det er vel bare å forvente :) Kvinnelogikk altså. Synes dette er mer enn hva jeg ville kalt "kokkelogikk", da ketchup i mine øyne er å regne som salt og pepper, noe jeg tror de fleste kokker aksepterer at folk tar på rettene de har laget, har jo med smak og behag å gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke regnet det som en fornærmelse mot min kokkekunst (som er nærmest ikke-eksisterende for dem som lurte) om noen tok ketchup på kjøttkakene jeg hadde laget. Nå er jeg heller ikke en kvinne, så det er vel bare å forvente :) Kvinnelogikk altså. Synes dette er mer enn hva jeg ville kalt "kokkelogikk", da ketchup i mine øyne er å regne som salt og pepper, noe jeg tror de fleste kokker aksepterer at folk tar på rettene de har laget, har jo med smak og behag å gjøre.

De to tingene som er uthevet, en i bold og en i kursiv, er din påstand og forklaringen på hvorfor den stemmer.

Jeg skal ikke si jeg syns hun oppførte seg voksent og reflektert, men jeg forstår tankegangen. Står jeg en evighet på kjøkkenet og stresser for å få maten jeg lager til å smake godt, så ville jeg også blitt fornærmet om det ble dynket i ketchup. Spesielt dersom maten ble dynket også smakt på, og ikke smakt på også dynket.

 

Men må si jeg følte meg sinnsykt truffet av det "systemet som fungerer", gitt. Jeg har vel ett par-tre-fem slike systemer selv også, og typen ser ikke ut til å forstå dem noensinne. Tho, så ekstrem at hele serviser må kastes er jeg ikke, heldigvis.

Lenke til kommentar
Nå må det nevnes at det virkelig er forskjell på det å "dynke" maten i ketchup, og det å ha litt ketchup oppå kjøttkaka. Akkurat som det normale mennesket som tilfører salt og/eller pepper til mat.
Det er slett ikke det samme.

 

 

Så ... å krydre maten er en fornærmelse mot den som laget den?
Nei, det er nemlig forskjell på å heve en smak man liker i maten, og å drukne maten.

 

 

Så instinktiv dynking av gammel vane er verre enn "smak, nei dette var ikke godt. Det trenger å dynkes i ketsjup"?

 

Prøver bare å forstå logikken. Ikke skyt meg.

Det er den måten jeg ser det på. I noen kulturer er det jo skamfrekt å smake på maten, også krydre. Det tilsier at man ikke liker maten. Jeg velger å se på det som at jeg har laget grunnmåltidet, og noen liker mer salt, noen liker mer pepper. Smak først, finn ut om du liker det slik det er, og tilsett litt salt eller pepper etter smak. Jeg liker ketchup til en del mat, men det er en uting deluxe når det kommer til skikkelig mat.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...