Gå til innhold

Canal Digital og fiber tråden


Anbefalte innlegg

Som det kom fram i tråden om Hvor får man fiber i Oslo så har Canal Digital begynnt å rulle ut fiber helt inn til sluttkunder (FTTH) i et pilotområde i Oslo(Ekeberg/Siemensbråten).

 

Jeg er så heldig å bo der og har nylig fått det installert. Men, jeg merker godt at dette er et pilotprosjekt når jeg kontakter Canal Digital med spørsmål ol. Organisasjonen er åpenbart ikke helt klar til å håndtere dette produktet som de ikke helt vet hvordan fungerer.

 

Derfor forsøker jeg å lage en tråd her som kan samle kunnskap, erfaringer og problemer slik at vi kan løse problemer selv. Kanskje supporten til Canal Digital kan plukke opp noe nyttig underveis også?

Endret av pal.carlsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er mitt første problem.

 

Når installatørene fra FiberOptic var ferdige(de stakkars gutta hold på å jobbe i sprengkulde hele dagen) var kabeltv på plass. HD PVR dekoderen, som er den samme dekoderen som brukes av "vanlige" CD kunder fungerte fint.

 

Jeg fikk ikke verifisert om internett delen fungerte før endel timer senere fordi jeg måtte flytte rundt på nettverket mitt. Men, når jeg plugget laptopen direkte til hjemmesentralen fikk jeg ikke noen ip adresse. Boksen selv hadde IP adresse 0.0.0.0, altså ikke gyldig.

 

Når jeg forsøkte å spørre CD om hjemmesentralen var en router, om jeg evnt kunne bridge mode den slik at jeg kunne bruke egen router/dhcp hadde de egentlig ikke peiling.

 

Hjemmesentralen er av typen COMEGA FTTH-TVMC. Den er laget så vidt jeg kan se av Danske DKTCOMEGA. Det ser ut til at tilsvarende produkter benyttes av bla profiber en dansk fiber tilbyder. I Deres installasjonsveiledning finner jeg et produkt som ligner på min hjemmesentral. Men hjemmesentralen som CD har benyttet har en fire ports Gbit switch. Derfor lurer jeg på om min Comega boks er en router eller kun en switch. Håper at det kun er swithc, hehe. Vil gjerne kunne bruke pfSense boksen min fortsatt selv om NGT nå blir historie.

 

Uansett. Noen som har peiling på hva som kan være grunnen til at jeg ikke får nett? Jeg har selvsagt prøv å nappe strømmen, og CD har sagt at de skal "aktivere" abonnementet(så det betyr vel at jeg får en regning i allefall tenker jeg).

 

Tilslutt har jeg sett at TV signal lampen på hjemmesentralen min lyser oransj. I følge profiber sine instruksjoner skal den lyse grønt, oransje betyr at den ikke får godt nok signal. Ikke at jeg ser at dette er noe problem for meg, tv delen fungerer så vidt jeg kan se utmerket, men kan det ha noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Lurer litt på denne dekoderen til Canal Digital, uttaket du har i veggen er det coax eller Cat5-6 kabel? og hvordan kobles dette opp?

Ellers så er det spennende å se hva det blir til.

 

COMEGA hjemmesentralen har 4 TP uttak, hvorav et reservert for IP-telefoni sier CD. Det er i tillegg en standard coax kabel som er strukket ut og koblet til en "TV kontakt" boks. CD dekoderen er altså den samme typen som de vanlige CD kundene har(Jeg har den Canal Digital brandede Sagem HD PVR saken).

 

CD har vært lure nok til å kjøpe hjemmesentraler som støtter analoge tv/radio signaler også. Coaxen skal altså overføre analoge signaler i tillegg til de digitale slik at man strengt tatt ikke trenger noen dekoder for å få inn endel kanaler. Sikkert kjekt for folk som har mange tv apparater og eksisterende coax nett i huset. For meg spiller det liten rolle siden jeg bare har en tv. Jeg har derfor ikke prøvd dette i praksis.

Lenke til kommentar

Har ikke fått testet dette enda, men såvidt meg bekjent er ståa som følger:

 

1. Hjemmesentralene står i bridge mode

2. CD har problemer med DHCP, så man kjører fast ip (?)

3. TV bit fungerer som vanlig, da det ikke er noe annereledes her.

 

Igjen, for oss som ikke har testet det enda så er mye uklart. Men det er jo derfor dere er testpiloter :)

Endret av Youcef
Lenke til kommentar

Well, da er FiberOptic her. Han tok en titt på panelet, slo fast at jeg ikke hadde internett fordi tjenesten ikke var åpnet. Etter en tlf restart av hjemmesental hadde jeg nett.

 

Ser ut til at hjemmesentralen kun er et "modem" og ikke router ja. :w00t:

Ikke noe pes med å hacke modem/router for å få satt den i bridge mode altså. pfSense konfigurert som dhcp og vi var oppe og kjører.

 

Var ikke heelt happy med speedtesten min. virker som om det er noe monkey business her.

675653838.png

Jeg skal ha 10/10...

Endret av pal.carlsen
Lenke til kommentar

Sukk.

 

Chattet først med kundesupport til CD. De opplyste om at linjen var satt til 12,5/2,5 for det var det som var hastigheten på "Maxi" abonnementet jeg har. Forklarte at det nok ikke var riktig siden jeg har fiber og skal ha 10/10. Da ble det stille en liten stund før support slo fast at jeg måtte ringe support :hmm:

Well, det var meta, så jeg ringte support og snakket med telefoni delen, da de er de eneste som kan noe rundt fiber der.

 

Han forsøkte å oppdatere modem/hjemmesentral med riktige instillinger, og jeg testet med å nappe strøm ol, men samme resultat. Jeg ble selvsagt nødt til å ta med med laptop og koble med direkte i sentralen. hastigheten var selvsagt den samme(men jeg fikk et ms lavere ping fra 4 til 3 ;) ). Uansett ble han nødt til å sende henvendelsen videre så spenningen fortsetter, hehe

 

675820909.png

 

Synes noe av det mer eksotiske er at jeg har fått en slags "ixaM" hastighet med drøyt 13 Mb/s opp og mellom 1-2 ned :p

Endret av pal.carlsen
Lenke til kommentar

Ikke for å ta noens side her, men føler at ettersom de har lite "erfaring" på denne fronten, så ville ihvertfall jeg tillatt meg i at det går litt ekstra tid. Noen uheldige må være først ute, og kan se ut som det er deg denne gangen :p

 

Så lenge de får en ordning på det til slutt, og det ikke tar ALT for lang tid, så får vi vel bare håpe at de etterhvert får tingene på greip og har en (nesten) problemfri løsning :)

Lenke til kommentar

Hehe, joda jeg har instillt meg på at det må bli litt fomling siden det er et nytt produkt.

 

Det som er kjedelig er selvsagt at jeg må være hjemme på dagtid for at de skal kunne komme inn og fikse/feilsøke. Passer ikke alltid så veldig bra kan man si

 

Men, alt i alt regner jeg med at jeg er kort vei fra et fungerende produkt, og er først og fremst glad for at jeg har fått en framtidsrettet og moderne infrastruktur. Ping tider på 3ms og synkron linje på 10/10, eller 30/30 hvis det blir for stusselig er ikke ganske nais :cool:

 

Forøvrig har jeg fått bra service fra fiberoptic som er de som i praksis håndter installasjon og lignende for CD

Endret av pal.carlsen
Lenke til kommentar

Er redd jeg ikke har peiling på akkurat hva slags løsning CD bruker. GPON, tja sannelig om jeg vet? Det jeg kan si er at det er separate fiber for tv og internett.

 

Hva slags "hybridkabel" telenor benytter, og om CD evnt kjører samme løsning aner jeg ikke. Her må evnt noen bransjeaktører komme med fagkunnskap.

 

Pris: For 10/10 betaler jeg 447,- 30/30 koster, eh mer. kanskje 600,- eller der omkring tror jeg det var. Siden jeg har dekket opp til 500,- på jobben tenkte jeg skulle forsøke å begrense meg til det i første omgang. Så får vi se om mye vil ha mer etter hvert....

Lenke til kommentar

Takker for prisinfo. Slettes ikke ille :)

 

Telenor har i mange år lagt en spesialprodusert kabel i nye byggefelt, der det er et eller flere fiberpar som ligger klart for lyssetting. http://www.tu.no/data/article87384.ece

 

Så vidt meg bekjent er det "passive optiske nett" Telenor nå har begynt å bruke disse fiberkablene til. Mer info her: http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_optical_network.

 

Siden CD er eiet av Telenor er det interessant å vite om de benytter samme plattform/løsninger til dette eller om CD kjører andre standarder og løsninger enn det som brukes de har lagt "hybridkabel".

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

680970483.png

 

Well, det var mer likt seg :w00t:

 

Det er tydeligvis spøkelser i hjemmesentralen min,hehe. Fiberoptik og CD har switchet meg fram og tilbake på ulike linjer/switcher hos CD. Hvis jeg får"min" linje får jeg den rævva hastigheten, mens hvis jeg fikk tildelt en annen linje Fiberoptik sin testlinje får jeg fine hastigheter. Det artige er selvsagt at fiberoptik fra sitt sted får like god hastighet med begge linjer. Det er bare min hjemmesentral som ikke vil gi skikkelig linje med det som var "min" linje.

 

Artig!

 

Uansett, kan ikke klage over slike hastigheter,hehe

 

Bra support av fiberoptik også må jeg si.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...
Gjest medlem-245286

Hei, har nå vært uten nett i 3 mnd, nå har de blåst ny fiber i hele nabolaget og innstallert Comega FTTH-TVMC. Problemet er at jeg får heller ikke nett til hele huset og det svinger veldig etter hvor vi har nett. Har en DIR-655 bar modemet så en switch. Resten av modemet i huset består av DIR-655. Hørte at den var litt pussig, men dyrt å bytte tre DIR-655 :/ What to do? Har bestilt en cicsco switch med DHCP støtte, men må jeg bytte ut DIR-655 som router etter DHCP switch eller kan jeg fortsatt bruke dem?

 

håper dere skjønte....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette høres definitivt ut som GPON... og er nok garantert det.

 

Høres definitivt ut som du ikke vet hva du snakker om... og er nok garantert det(beklager, måtte bare).

 

CDK kjører to fibre fra switch til hver kunde. Et fiber med ethernet og et med tv-signalene. Er ikke helt sikker på om de kjører samme kanalplan på fiber og koaks, men det er nok ikke langt unna. Båndbredde er det i alle fall mer enn nok av.

 

Etter min mening en bedre løsning da du har båndbredden der det er nødvendig. Som igjen gjør det langt mer framtidsrettet.

 

Når det kommer til lysene på noden/CPEen/hjemmesentralen(kall den hva du vil) for TV er de noe teit:

Grønt lys: For lavt nivå

Orange lys: Riktig nivå

Rødt lys: For høyt nivå

Ikke noe lys: TV signal skrudd av med konfigfil eller defekt TV modul.

 

Internnettet bygges (ut/om) med koaks for tv og kategorikabel for ethernet. Med mindre noen har andre fancy løsninger.

 

Koaks-delen har en båndbredde på nesten 7Gbps og ethernettet på 1Gbps.

 

Edit til han over:

Tolker det til at har kabel mellom de tre 655ene. Kan du ikke bare sette opp en av 655ene(den som står nærmest noden) til å dele ut IPer til de andre da? Ellers kan du sikkert sette opp de to andre som repeatere.

Endret av Goodtimes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...