Antimaterie Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hei! Jeg er i ferd med å kjøpe en ny pc beregnet hovedsaklig for spill. Det er lenge siden jeg bygde en pc, så jeg er ikke kjent i landskapet lengre. Etter en del søk og lesing har jeg kommet frem til en liste som jeg tror kan gi en passe balansert pc. Desverre er listen litt i det dyreste laget i forhold til det jeg hadde sett for meg, og ønsker derfor litt hjelp til å se etter områder det kan spares inn penger. Link til Handleliste på Komplett.no Hvordan ser listen ut i forhold til balanse og hvor kommer den uungåelige flaskehalsen til å være? Er det deler jeg kan lett bytte ut med andre billigere deler uten å tape mye ytelse? Isåfall, på hvilken måte vil forandringene påvirke ytelsen? Tusen takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg! Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 ¤ Dropp Arctic Silver. Kjølepastaen som følger med Noctua viften er like god om ikke bedre enn Arctic Silver kjølepastaen. ¤ Minnebrikkene du har valgt er vell triple channel? Til AMD er det best å bruke dual channel minnebrikker. Eksempelvis 4stk av disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518177 ¤ Til strømforsyning har du Cooler master og nye fra A-135 serien fra Chieftec. De nye Chieftec strømforsyningene har fått gode omtaler og vil spare deg et par hundrelaspper. ¤ Skjermkort - Bytt fra Sapphire til PowerColor. ¤ Til kabinett har du Silverstone Raven RV02 som er billigere og iflg HW.no en forbedring fra Silverstone Raven RV01 kabinettet. ** Fra 17.007,00 til 15.308,00 = 1699 kroner spart. Du har dessuten i prosessen gått fra 6 til 8GB Ram. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...89-5BFF504F4B71 Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg har enda ikke sett et fornuftig argument eller bevis for at det er behov for mer enn 4 GB ram - og ihvertfall ikke til en spillemaskin; 1000,- spares der. Viften skjønner jeg heller ikke behovet for. Vifter brukes til ekstrem overklokking evt for å få et stille oppsett. I ditt oppsett vil ikke CPU-viften ha noen betydning i forhold til støy uansett. Når ditt system belastes (les: skjermkortet belastes) vil skjermkortet uansett måtte kjøre sin vifte og ovedøyve CPU-viften. Personlig ville jeg heller brukt de 800,- avsatt til vifte - til å kjøpe en bedre prosessor. Nå har det seg slik at du har kjøpt toppmodellen av CPU derfor - vekk med vifte og 785,- innspart. Kanskje du burde ha brukt noen av de innsparte midlene til å kjøpe en vanlig OS utgave, og ikke en OEM-utgave. Da har du noe mer fleksibelt OS - uten at det er noe stort behov. Den her SSD-disken Intel X-25 80GB er vel den som yter best i segmentet - har ikke dobbeltsjekket det. Du bør evt få det bekreftet. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Kutt ned på PSU. En god 650W PSU for du for godt under 1000 lappen. Vil tro 50% reduksjon er realistisk. Du kan også vurdere å bruke HD 5850 i stedet for 5870 og klokke denne. Klokke kan du selvsagt gjøre med en 5870 også men normalt vil HD 5870 klokke langt bedre ettersom den har samme minne og kjerne men de går på langt lavere standardfrekvenser. Kjører selv en 5850 på 900/1250 opp fra 725/1000 uten at jeg har endret spenning eller merker høye temperaturer. De få forkrøplingene som er gjort på 5850 har veldig lite å si på ytelsen dermed er det frekvensene som i all hovedsak betyr noe. Lenke til kommentar
areah Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) her har du samme ram, men beregnet for amd du sparer litt og du vil ikke trenge mer enn 4gb du kan også spare litt med å kjøpe fra anna nettbutikk, sjekk prisguiden til hardware.no Endret 7. januar 2010 av areah Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Ja, egentlig så holder 4GB med DDR3 Ram, så der kan mer penger spares. Dog er Corsair Dominator GT brikkene overpriset, så jeg ville holdt meg til 4GB av Crucial Ballistix minnebrikkene. Når et gjelder skjermkort har selveste skjermen mye å si. Kjøre HD 5870 på en skjerm som har maksimal oppløsning på 1680x1050 piksler er totalt bortkastet penger. Da vil de i så tilfelle være bedre med et HD 5850 skjermkort. Det er alltids greit med en bedre kjøler enn den medfølgende box kjøleren. Dog som nevnt, om TS ikke skal overklokke CPU, trenger han ikke CPU kjøler til nesten 800 kroner. En CPU kjøler til 200-300 kroner vil passe fint. Eksempelvis denne kjøleren: http://www.dustinhome.no/pd_5010333878.aspx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå