Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er jeg overvektig?

Gjest Guest_Karl_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Karl_*

Hei og hopp. Jeg er en gutt på 17 år, og har vel det lille ekstra :p

Jeg er 180 høy og veier 85-86 kg. Har litt fett på magen, lårene og ræva. Blir ofte kallet "bamsen" og "tjukken" blant kompisene mine. Men det bryr jeg meg ikke det minste om, bare vennskapelig det ;)

Har tatt BMI kalkulatoren og havner på "overvekt".

Hva synes dere? Bør jeg vurdere slanking eller ikke?

Kan tillegge at jeg har lagt på meg 14-15-16 kilo på 1 års tid.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Trådstarter

Du bør ihvertfall ta grep så du ikke fortsetter å legge på deg i samme tempo.

Men noe veldig overvektig er du ikke.

Skal prøve så godt jeg kan. Men du vet om uttrykket "tar det i morgen" :p

Men pittelitt overvektig er jeg da? :p

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter
Feit er du vel ikke. Men sammenlignet med i fjor (altså for 15 kilo siden...) ser du nok ganske god og rund ut så sant det ikke er snakk om hovedsaklig opptrente muskler.

Jeg sykler 1 mil (pluss, minus) om dagen. Men det er ikke trening, bare fremkomst. Sykler heller på en gammel militærsykkel enn går :p

Ellers så trener jeg ikke. Går på jakt om høsten og det er jo litt mosjon. Ellers så har generellt dårlig kondis.

- Trådstarter

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter
Da bør du nok vurdere å gå istedet - du vil forbrenne utrolig mye flere kalorier.

Eventuelt legge om kostholdet ;) Det må da være noen (nye) uvaner som er skyld i at du plutselig har gått opp i snitt over en kilo i måneden - det skjer ikke av seg selv :)

Kan vel si det på denne måten: Flyttet til Sverige for cirka 1,5 år siden. Her er hurtigmat i form av middag ganske billig. 350 gram mat, og 480 gram mat. Kjøtt, grønnsaker og poteter. Spiser minst 1 slik om dagen + vanlig middag. Sistnevnte koster noen kroner mer. Billys minipizza spiser jeg cirka i gjennomsnitt 2 stykker om dagen av.

Tja, går gjør jeg av og til. Jeg kansje går 1 av 30 ganger jeg sykler samme strekninga. Liker ikke å gå så mye, går jo fortere om jeg tar sykkelen ;)

Lenke til kommentar

Jeg er 180 høy og veier 85-86 kg. Har litt fett på magen, lårene og ræva. Blir ofte kallet "bamsen" og "tjukken" blant kompisene mine. Men det bryr jeg meg ikke det minste om, bare vennskapelig det ;)

Er i samme situasjon som deg, bare at jeg er 188 høy og veier 100 kg. Jeg anbefaler deg å begynne å trene på helsestudio, løft vekter som faen så blir du sterkere + du stabiliserer vekten din. Jeg har selv lagt på meg 5 kilo i jula...

Lenke til kommentar

Om du er overvektig eller ikke blir bestemt over hvor mye fett du har på kroppen. Og det viser til om hvordan man ser ut.

Men det å nevne vekt og høyde kan gi et bilde til oss andre (ettersom TS ikke poster bilde, eller noen andre for den saks skyld).

BMI kan du ikke ta seriøst. Eneste måten er å få målt fettprosenten din. Men BMI kan gi deg et lite hint. Hvis du har lite/normal muskelmasse er da BMI kan hjelpe. Trener du styrke er BMI bare noe tull (du må ha muskelmasse).

Men trådstarter du bør begynne å tenke over kostholdet ditt og trening. Både pga hvordan du ser ut/kan se ut om noen år og helsemessigeårsaker.

1 mil på sykel kan ikke kalles oppvarming (hvis du ikke har intens fart, noe jeg ikke tror du har ut ifra det jeg har lest).

Begynne å jogge/svømme og styrketrening (styrketrening kan hjelpe deg med å gå ned, og stramme opp etter at fettet begynnre å gå bort).

Til kostholdet ditt:

-Mindre sukkertøy/brus

-Mer grovt brød/knekkebrød

-Mindre fastfood/ferdig retter. Å lage en kylling salat tar 5min og er mye sunnere enn ferdig maten

- Lettere pålegg (kylling/kalkun skinke etc)

Spis mindre, magen din vil venne seg til det.

Du har ikke skrevet så veldig mye om kostholdet ditt. Så dette er bare noen tips til å gå ned i vekt. Som ikke er skreddersydd for deg.

Å gå ned i vekt er noe du må gå 100% inn for. Kan ikke gjøre det halvhjertet.

Lenke til kommentar

Det spørs hva du tenker på. Utseende eller helse? Helsemessig er det nok best å være normalvektig (både om man er trent eller utrent). Ville ikke tenkt "slanking". Du kan heller være mer aktiv eller spise mer grønnt. utseendemessig tror jeg ikke du har noe å bekymre deg over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...