Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Venneproblemer, god venninne dårlig likt i vennegjengen


Gjest Aeneas

Anbefalte innlegg

Hei det har seg slik at jeg helt siden ungdomskolen har vært i en vennegjeng, på den tiden gikk det en del i dataspill, men det gikk fort over, og vi har vært de samme folkene i flere år. Vi har festet, dratt på turer, grillparty, badeturer og masse annet sammen og alle kjenner alle ganske godt. I starten var vi vel en 9-10stk men nå i det siste har endel fått andre interesser osv. Vi samles mesteparten av oss en gang i blandt, slik som nyttårsaften pleier vi å dra ut alle sammen osv, men ikke like mye som før. Men det er uansett ikke poenget. Det er ihvertfall gode kompiser som står meg nær, uansett om vi ikke alle henger like mye sammen som før. Jeg sitter igjen med to kompiser jeg liker veldig godt. Begge to er alltid med når vi finner på ting, prøver å dra igang tid osv, han ene av dem er bestekompisen min som jeg kan snakke med alt om, som aldri svikter og stiller opp uansett hva. I tillegg er det en 3-4 andre som er med av og til, men sjeldent hjelper til med å dra igang tid og kun blir med når det skjer noe spessielt.

 

Uansett så møtte jeg en jente for et par måneder siden, vi ble ganske gode venner eller veldig gode venner. Hun kan jeg snakke med alt om, hun er alltid med på ting, stiller opp for meg og alt det der, men det har utviklet seg et veldig stort problem.

 

Og det er at de andre vennene mine ikke liker henne. Altså det er ikke alle som har så mye imot henne, men enkelte. Også snakker folk og det har nå blitt til at blandt annet bestekompisen min ikke er så happy for henne. Han sa vel egentlig det at jeg for all del måtte henge med henne, men at han ikke ville henge med meg når jeg var med henne.

 

Det er det jeg synes er så jævli kjipt, jeg har prøvd å snakke med han, men han er liksom. At jeg hele tiden må velge, slik som nyttårsaften når det skal festes er begge to såpass nære venner at jeg ikke kan droppe noen av dem uten at de blir veldig skuffa.

 

Dropper jeg jenta så mister jeg en venn jeg henger med hver dag, har det utrolig kult med, som jeg kan snakke med det aller meste om, vi har endel felles interesser som kun fungerer sammen med henne også..

 

Dropper jeg de andre, blandt annet bestekompisen min(akkurat han dropper jeg ikke uansett, men de andre) så mister jeg venner jeg har hatt lenge, men som jeg kanskje ikke alltid har det like gøy med.

 

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre, jeg har prøvd å snakke med dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel kompisene mine er liksom type de som var "kule" på ungdomskolen, når jeg har spurt så sier ihvertfall kompisen min at han bare er lei av henne. Han er en som kan være litt småfrekk av og til, erte litt hvis hun gjør noe dumt og kanskje ikke alltid skjønner helt hvor grensene til en jente går. Hun svarer jo også tilbake, før hun begynte å bli lei og ville få slutt på det så hun gadd ikke si noe tilbake, men det hjalp ikke stort, nå blir hun bare stille og lei hver gang.

 

Endel av kompisene mine har damer og det er vel først og fremst de som mislikte henne uten at jeg vet om noen spessiel grunn til det, hun har ikke gjort dem noe eller noe. Og da blir det sånn at når vi skal samles alle kompisene så blir ikke de så glad når jeg tar med meg en enkelte personer ikke er så veldig glad i.

 

Det har ikke skjedd noe spessielt annet at de ikke liker hvordan hun er.

Lenke til kommentar

Men hun er liksom ikke det store problemet, fordi hun vil gjerne være med kompisene mine. Når vi legger planer og slikt sier hun liksom kan vi ikke ta med han og han osv, siden hun synes de er kule fyrer, mens jeg sitter å veit at de ikke blir med uansett pga de greiene som har skjedd. Blir kjipt å si det til henne, iom at vi er en "gjeng" så er det jo nesten slik at hun må få aksept av alle for at det skal fungere. Har andre venner og såklart, men vi har lagt planer for sommeren og slikt som nå mest sannsynelig går i vasken pga dette greiene her.

 

De hater henne ikke, de synes mer hun er som femte hjulet på vogna på en måte og ser helst at hun ikke er med når vi finner på ting. Det som irriterer meg litt er at de ikke klarer å skjønne hvilken situasjon dette setter meg i, hadde ikke kostet meg så jævli mye at ei jeg ikke var sånn personlig veldig begeistra for hadde blitt med når vi skulle ting. Det er kompisen min som lager problemet her så jeg veit liksom ikke hva jeg skal gjøre, han veit at jeg ikke dropper han uansett og han setter meg i en situasjon der jeg ikke får gjort en dritt.

 

"Bare ring meg de gangene du ikke er med henne du"

Lenke til kommentar

Dette høres ut som at vennene dine er rimelig umodne. Hva er aldersspennet på vennegjengen din?

Jeg tror at det er større grunner enn "jeg er lei henne" som er hovedgrunnen til at de misliker henne. Finn ut av hva den egenentlige grunnen er, og prøv å få løst dette. Ta en skikkelig prat med den av de som misliker henne som du stoler mest på, og som du tror det er størst sjangs for å få et skikkelig svar av.

Hvis han svarer igjen "er lei henne", så spør om konkrete grunner til hvorfor. Hva er det med henne som gjør at hun ikke kan være med på ting dere gjør? Hva er irriterende? Hva kan utbedres?

 

Jeg har også venner av venner jeg ikke syns noe særlig om, men selvfølgelig er de med på de tingene vi finner på. Det er ikke værre enn at jeg bare ignorerer det ved dem som irriterer meg, og heller fokuserer på hele gjengen i stedet for enkeltindividet.

 

For å løse et problem må man vite hva problemet er først. :)

Lenke til kommentar

De er kanskje rett og slett misunnelig på henne, fordi de må dele oppmerksomheten din med henne, noe de ikke er vant til. Jeg hadde en slik kompis som kom med tåpelige kommentarer angående dama mi, fordi jeg ikke var like tilgjengelig som før. Ellers ville jeg ha følget Smurstafas råd.

Lenke til kommentar

Vennene mine er kanskje umodne, vi er alle sammen 18-20.

 

 

Vel, eneste vettuge jeg har fått ut av dem, eller bestekompisen min da som er den jeg har forstått som er det største problemet er at hun er litt barnslig og kanskje litt snål. De andre godtar at hun er med på ting, men bestekompisen min ødelegger litt fordi når vi planlegger ting så sier han til de andre at han ikke vil ha med hun, og de som ikke er noe spessielt knyttet til henne vil jo da følge det han sier, men hittil har de latt henne bli med uten at de lager noe større problem ut av det.

 

Virker ikke som om han er så veldig intressert i å forbedre det, han har valgt den enkle og i mine øyne feige løsningen og legge alt på meg. Det å si at jeg bare må henge med henne, men ikke når jeg er med han er i mine øyne feigt ihvertfall, får alltid når det skjer noe så er jo han med, men jeg vil gjerne ha med henne også. De andre misliker henne ikke sååå sterkt tror jeg, ikke vet jeg om de gjør det heller fordi de har ikke sagt noe spesifikt, men de velger lett en kompis de har kjent i 6-7 år fremfor ei jente de bare er bekjent med på en måte.

 

Det stiller meg i en vansklig situasjon også, fordi både jenta og bestekompisen min er jeg med så og si hver eneste dag, hittil har de hele tiden vært litt kranglete på en køddete måte hele tiden, men det er så og si alltid kompisen min som starter fordi jenta er lei av det. Hva skal jeg gjøre fremover, hvis jeg utestenger jenta blir hun sur og skuffet og samme blir kompisen, men kompisen min føler jeg har mest skyld i dette og at det ikke er mitt problem at han er så lite villig til å få det til å fungere så blir vel kanskje han som må lide da. Men han blir vel sur fordi han nærmest forventer at jeg skal sette han forran alt, så på en måte tvinger han meg til å ta et valg og noe jeg ikke har lyst til uten å si det direkte..

 

Skal ikke være lett det her...

Lenke til kommentar

æsj trasig situasjon. kompisen din virker veldig umoden, det skal ikke gå utover deg at han ikke synes hun er "kul nokk" til å bli sett i samme vennegjeng som han. er han bestekompisen din kan du si det til ham. enkelte folk tenker bare på sitt eget selvbilde og lar det gå utover andre, slike folk er egentlig ikke noe å samle på.

 

folk vokser som oftest av seg slike holdninger når de kommer litt oppi 20-årene da.

 

liker du jenta godt og føler dere har et godt vennskap, for guds skyld ikke la din barnslige kompis ødelegge det.

 

ps: kan være han er sjalu på at hun tar opp mye av tiden din også prøver han å gi deg et ultimatum som får deg til å droppe henne helt. bestekompisen min var ikke så veldig fornøyd med at jeg var ofte opptatt i begynnelsen når jeg fikk meg dame heller, men ordna seg fort da :)

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Forskjellen er jo de at når man får seg dame så tilbringer man somregel endel tid aleine og derfor ikke får like mye tid til andre venner. I mitt tilfelle er vi jo bare veldig gode venner, vi er ute å finner på ting hele tiden og vil gjerne ha han med, men han vil rett og slett ikke omgås henne uten noen konkret grunn. Er vel ikke det at hun ikke er "kul" nok for hun er egentlig ganske populær, men hun er et par år yngre enn meg og han har vel endel fordommer. Han er liksom bare snill og hyggelig mot de han liker, og når han drar opp ting om og om igjen på hennes bekostning, ting som omhandler henne som hun har vært veldig lei seg over tidligere synes ihvertfall jeg det er dårlig gjort. Og han er klar over at det sårer henne fordi har jeg sagt til han.

 

Uansett snakket med jenta om det nå og hun ble veldig lei seg og begynte å gråte og sa jeg måtte gjøre som jeg ville. Jeg sa ikke noe om at jeg ville droppe henne og at jeg fortsatt ville være venner og at vi skulle ta en ordentlig prat om det seinere, men vi begge to er vel enige om at det blir et ganske stort problem.. Og jeg må nesten si jeg tar litt jentas side fordi jeg ser på dette som totalt unødvendig av kompisen min til tross for at vi har kjent hverandre såpass lenge..

Lenke til kommentar

Det er da vel en ærlig sak? Han liker henne ikke, og vil helst ikke være sosial i lag med henne - skjønner ikke at det skal være et problem. Burde jo heller stå respekt av at han er ærlig om det til deg.

 

Jeg har en del gode venner, og disse har igjen sine venner. Et par av dem er igjen gode venner med en person jeg virkelig misliker. Dette vet de, og dermed er jeg heller med andre venner. Det er jo ikke slik at man må være i lag hele tiden bare fordi man er gode venner.

Lenke til kommentar

Han prøver ikke å like henne engang, disset henne fra dag en. Uansett det som er kjipt er når vi skal ting, en må ditches.. Greit nok at han ikke liker henne men da kan ikke han bli sur fordi jeg prioriterer han bort av og til. Jeg er tross alt med denne jenta hver dag.

Lenke til kommentar
Han prøver ikke å like henne engang, disset henne fra dag en. Uansett det som er kjipt er når vi skal ting, en må ditches.. Greit nok at han ikke liker henne men da kan ikke han bli sur fordi jeg prioriterer han bort av og til. Jeg er tross alt med denne jenta hver dag.

Er du med henne hver dag, er det jo hun som skal prioriteres bort av og til xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...