TheClown Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei. Jeg kjøpte meg ny bærbar data i høst og har derfor ikke brukt den gamle stasjonære noe særlig de siste månedene. Men her om dagen fant jeg ut at jeg skulle bruke den som nettverks-data og kjøre nedlasting på den 24/7 . Anyways. Problemet er at det kun er en TCP-IP kabel som er lagt fra 2. etasje og ned til kjelleren, hvor jeg holder til. På grunn av badet som er i 1. etasje er de trådløse signalene ganske ræv. Jeg må derfor bruke denne ene TCP-IP kabelen på disse to datamaskinene. I tillegg skulle jeg gjerne ønske å ha enda en trådløs kilde fra rommet mitt, slik at eventuelle venner med bærbare datamaskiner kan logge seg inn på denne. Mitt spørsmål er da: Er det smartest å kjøpe ruter eller switch til rommet mitt? Har EN kabel, som skal fordele nett på 2 datamaskiner gjennom separate TCP-IP-kabler og mulighet for trådløst nett til flere. Har ingen kunnskaper innen feltet og stiller meg derfor without knowledge til dere der ute Anyone? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Du kan kjøpe et rent aksesspunkt med innebygget switch. Eller du kan kjøpe en trådløs router, hvor du skrur av DHCP/NAT, og så vil den fungere som et rent aksesspunkt. Hvor mye penger vil du legge i det? Endret 7. januar 2010 av jocke Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Du kan kjøpe et rent aksesspunkt med innebygget switch. Eller du kan kjøpe en trådløs router, hvor du skrur av DHCP/NAT, og så vil den fungere som et rent aksesspunkt. Det billigste & beste er å rett og slett bruke LAN-siden av en vanlig trådløs router. Dette begynner å bli så vanlig at produsenter (f.ex. D-Link) nå beskriver i manualene hvordan man skal koble opp routeren i slike tilfeller. (Vel, jeg har nå lagt merke til det i manualen for DIR-615, og andre manualer har jeg ikke sjekket.) Men dette krever at du allerede har en router i huset som kan tildele IP-adresser til alle enheter som kobles til denne nye aksesspunkt/switch-routeren. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Det billigste & beste er å rett og slett bruke LAN-siden av en vanlig trådløs router. Han må uansett slå av DHCP. Og om man gjør det, vil man i de fleste tilfeller kunne bruke WAN-porten på lik linje med LAN-portene. Men dette krever at du allerede har en router i huset som kan tildele IP-adresser til alle enheter som kobles til denne nye aksesspunkt/switch-routeren. Det kommer ganske klart frem i teksten til OP. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Det billigste & beste er å rett og slett bruke LAN-siden av en vanlig trådløs router. Han må uansett slå av DHCP. Og om man gjør det, vil man i de fleste tilfeller kunne bruke WAN-porten på lik linje med LAN-portene. Jeg skriver ingenting om DHCP i mitt innlegg og indikerer på ingen måte at du tar feil her, så hvorfor du hiver deg nedi skyttergraven med en gang skjønner jeg ikke ... Min kommentar gikk på om trådstarter burde velge et "rent aksesspunkt med innbygget switch" eller en "trådløs router" - som var de alternativene du nevnte. Sistnevnte vil (så langt jeg har erfart) være en billigere og minst like bra løsning som førstnevnte, i tillegg til at utvalget er mye større. Og - D-Link (og muligens andre) har nå begynt å beskrive dette i sine manualer, noe som gir mange større trygghet enn om de skulle være avhenginge av ufullstendige oppskrifter de finner i diverse internettfora. Men dette krever at du allerede har en router i huset som kan tildele IP-adresser til alle enheter som kobles til denne nye aksesspunkt/switch-routeren. Det kommer ganske klart frem i teksten til OP. Han skriver at han har en "TCP-IP-kabel" ned fra 2. etasje. Det står ikke noe om hva den er koblet til. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Jeg skriver ingenting om DHCP i mitt innlegg og indikerer på ingen måte at du tar feil her, så hvorfor du hiver deg nedi skyttergraven med en gang skjønner jeg ikke ... Jeg har på ingen måte lagt meg i skyttergraven. Jeg bare poengterte at han siden han uansett må slå av DHCP-serveren, er det i de fleste tilfeller likegyldig om han bruker WAN-porten i tillegg til LAN-porten(e). Han skriver at han har en "TCP-IP-kabel" ned fra 2. etasje. Det står ikke noe om hva den er koblet til. Problemet er at det kun er en TCP-IP kabel som er lagt fra 2. etasje og ned til kjelleren, hvor jeg holder til. På grunn av badet som er i 1. etasje er de trådløse signalene ganske ræv. Jeg må derfor bruke denne ene TCP-IP kabelen på disse to datamaskinene. I de to siste setningene her, synes jeg det kommer ganske greit frem at han bruker denne kabelen til sin bærbare pr. dags dato. Jeg går derfra ut i fra at denne fungerer fint, og at han går på nett via denne. Det er jo selvsagt en mikroskopisk sjangse for at OP ikke har internett - men vi er tross alt i 2010. Endret 7. januar 2010 av jocke Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Her var det mye svar, ja. Som jeg skrev i første posten har jeg tilnærmet null kunnskaper innenfor dette området, og aner ikke hva halvparten av sakene dere snakker om er. Det er riktig det jocke sier ovenfor. Jeg har en TCP-IP kabel ned, siden jeg har to datamaskiner, og ikke gidder å bruke det trådløse nettet har jeg denne satt inn i den nye bærbare datamaskiner, som fører til at min gamle stasjonære blir uten internett. Kabelen fra 2. etasje går gjennom en D-link ruter og fordeler nettet på 3-4 andre datamaskiner i huset. Har tenkt på muligheten for å kjøpe enda en D-link ruter og sette den på rommet mitt. Spørsmålet var bare om det funket fint å splitte denne ene TCP-IP kabelen fra 2. etasje og ned i kjelleren på to datamaskiner + eventuelle flere bærbare, eller om jeg måtte ha en switch til det formålet. Uansett (basert på deres svar) virker det som om begge løsningene kan funke. Et followup spørsmål er om det skaper problemer dersom jeg har trådløst nett i kjelleren, siden det allerede vil være et trådløst nett som kommer fra 2. etasje. Har dette noe å si? I pris ser jeg for meg noe under 500,- Endret 7. januar 2010 av TheClown Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Et followup spørsmål er om det skaper problemer dersom jeg har trådløst nett i kjelleren, siden det allerede vil være et trådløst nett som kommer fra 2. etasje. Har dette noe å si? I pris ser jeg for meg noe under 500,- Du kan velge hvilken "trådløs kanal" hver router skal bruke, så det burde fint gå an å unngå at de to routerne ødelegger for hverandre. Du kan bruke et program som inSSIDer for på en enkel måte vise hvilke nettverk i nærheten som bruker hvilken kanaler og hvor sterke signalene er. Prismessig burde du kunne komme i mål, ja. edit: For eksempel D-Link DIR-615 (ettersom jeg allerede har nevnt den - jeg satte opp en sånn en forrige uke til akkurat det samme formålet som du er ute etter.) 345,- hos Komplett, men andre leverandører - og andre routere - er sikkert like bra. Jeg ville i det minste valgt en trådløs router som støtter N-standarden. (802.11n) Det som har vært "draft N" i et par års tid ble etter mye om og men klubbet gjennom hos IEEE i fjor høst. Så hvis en relativt ny router er merket "draft N standard", så er det gode sjanser for at den i realiteten er i.h.t. N-standarden. Endret 7. januar 2010 av nebrewfoz Lenke til kommentar
jocke Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Spørsmålet var bare om det funket fint å splitte denne ene TCP-IP kabelen fra 2. etasje og ned i kjelleren på to datamaskiner + eventuelle flere bærbare Du kunne forsåvidt splittet signalet uten bruk av switch/router, men ikke i mer enn 2. Så siden du har en laptop + stasjonær, og du får folk på besøk, vil du ikke hatt mulighet for å koble på flere. Trådløs router med innebygget switch, er det du bør kjøpe. Her har du en liste med trådløse routere, sortert etter pris. Alle disse har minimum 4 LAN-porter. Jeg ville gått for en av Linksys-modellene. Styr unna D-Link. Endret 7. januar 2010 av jocke Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Takk skal dere ha Skal se litt hvilke trådløs ruter jeg kjøper, men da dropper jeg en switch i allefall. Valget faller nok på enten D-link, eller Linksys. Har vært borti begge før. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Styr unna D-Link. Jeg har hørt at enkelte er misfornøyd med router-delen i sine D-Link routere, men switchen og det trådløse aksesspunktet er en annen sak. Forresten, enkelte kombinasjoner av trådløse routere og trådløse klienter går dårlig i hop, og her har vel D-Link sin andel av problemene - i likhet med Linksys, for eksempel. Generelle utsagn av typen "styr unna XXXX" har jeg etter hvert en tendens til å ikke ta seriøst. Livet er ikke svart-hvitt. Trådstarter anbefales uansett å velge en kjøpsform som innebærer bytterett/angrefrist. Det er først når man kobler utstyret opp at man kan ser om de ulike komponentene i systemet spiller godt sammen. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Generelle utsagn av typen "styr unna XXXX" har jeg etter hvert en tendens til å ikke ta seriøst. Jeg sier ikke at alle andre produkter er feilfrie - men jeg sitter med et generelt inntrykk av at D-Link («delink» er et mer passende navn) ikke akkurat er «top notch». Men du er vel gjerne en person som hadde valgt Lada fremfor Ferrari - selv om prisen hadde vært den samme? Endret 7. januar 2010 av jocke Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Men du er vel gjerne en person som hadde valgt Lada fremfor Ferrari - selv om prisen hadde vært den samme? Funny. Jeg tenkte akkurat at du ville være typen til å gjøre noe sånt dersom du "satt med et inntrykk" av at Lada var bedre enn Ferrari. Og hvis du baserer "inntrykket" på utstyrets pålitelighet, så vil du nok finne ut at Ferrarien tilbringer mer tid på veksted enn Ladaen, relativt sett i forhold til brukstiden, så i så måte ville du jo ha rett. Jeg baserer i liten grad mine innkjøp på "inntrykk" som andre folk har og som de ikke redegjør nærmere for, men trådstarter står nå fritt til å gjøre hva han vil. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hei. Jeg kjøpte meg ny bærbar data i høst og har derfor ikke brukt den gamle stasjonære noe særlig de siste månedene. Men her om dagen fant jeg ut at jeg skulle bruke den som nettverks-data og kjøre nedlasting på den 24/7 . Anyways. Problemet er at det kun er en TCP-IP kabel som er lagt fra 2. etasje og ned til kjelleren, hvor jeg holder til. På grunn av badet som er i 1. etasje er de trådløse signalene ganske ræv. Jeg må derfor bruke denne ene TCP-IP kabelen på disse to datamaskinene. I tillegg skulle jeg gjerne ønske å ha enda en trådløs kilde fra rommet mitt, slik at eventuelle venner med bærbare datamaskiner kan logge seg inn på denne. Mitt spørsmål er da: Er det smartest å kjøpe ruter eller switch til rommet mitt? Har EN kabel, som skal fordele nett på 2 datamaskiner gjennom separate TCP-IP-kabler og mulighet for trådløst nett til flere. Har ingen kunnskaper innen feltet og stiller meg derfor without knowledge til dere der ute Anyone? Se på denne om du synes det er OK å kjøre 100Mb: http://clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=135153435, den er billig og det virker. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Og hvis du baserer "inntrykket" på utstyrets pålitelighet, så vil du nok finne ut at Ferrarien tilbringer mer tid på veksted enn Ladaen, relativt sett i forhold til brukstiden, så i så måte ville du jo ha rett. Touché - men mitt poeng forblir det samme. Du kan bytte ut «Lada» med et hvilket som helst ikke-problemfritt bilmerke, og «Ferrari» med gode, problemfrie bilmerker (selv om dette kanskje er litt ønsketenkning). Jeg baserer i liten grad mine innkjøp på "inntrykk" som andre folk har og som de ikke redegjør nærmere for. Bare det at de bruker forskjellige chipsets i produkter med samme modellnummer, er for meg nok til å anse D-Link som et useriøst merke. Snakker vi trådløse kort, vil dette også bety forskjellige drivere. Og så kan vi jo trekke ytelse inn i bildet. Endret 7. januar 2010 av jocke Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Nå har jeg kjøpt en Dlink ruter, installert den på min gamle stasjonære og konfigurert den inne på 192.168.0.1. Der fant jeg bare DHCP server, jeg valgte å disable denne. Vil dette nå si at ruteren fungerer som en switch? Uten alle mulige blokkader? Det sto ingenting i manualen om hvordan man gjøre dette. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Så lenge du bare bruker lanportene på den så vil den nå fungere som en switch. Vær obs på at trådløsnettet bør krypteres desom du ikke ønsker at noen skal kunne logge seg inn på nettverket ditt. For å få tilgang til disse innstillingene må du resette routeren dersom du ikke har satt den opp med fast IP. Deretter må du slå av DHCP på nytt, siden den ble slått på etter reset :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå