Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Farlige tilsetningsstoffer i matvarer

stud27

Anbefalte innlegg

Ganske enkelt: hva og hvorfor er det farlig?

Aspartame: Biologisk våpen fra USA. Godkjent av selveste Donald Rumsfeld himself. IQ senker.

Sukralose: "Luresukker." Settes ofte i sundt syltetøy uten sukker/tilsatt sukker, eller hva pokker det står. Men hva består sukralose av? Jo, sukker!

Aleminium: Tilsettes bakepulver og salt, mm. Krysser blod/hjerne-barriæren og gir deg en rekke diffuse plager. Bidrar kanskje til Alzheimers!!

Monosodium glutamat: Tilsettes mye ferdigmat. Gir angivelig nevrologiske plager/skader. Er blitt koplet til asma.

Hvilke andre stoffer tilsetningstoffer bør man styre unna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aspartame: Biologisk våpen fra USA

:!: Det er 2 naturlige aminosyrer som er satt sammen.

Sukralose er det ikke kcal i da kroppen ikke gjennkjenner det som karbohydrat så det er ikke det samme som sukker, det er også 800ganger søtere.

Ser ikke hvordan MSG (smaksforsterker) er farlig, det blir formye salt før man får i seg formye av det.

Hysteriet rundt dette kan du takke media for, sjefen for forskingen på aspartam som også er verdens fremste ekspert på søtningsstoffer drikker cola light på møtene ifølge svigers som også deltar på møtene en gang i året i usa.

Han er iallefall ikke redd det, kun journalistene i ukebalder.

Endret av War
Lenke til kommentar

Alle tilsetningstoff bør vurderes.

Men når aminosyrer blir kalla biologiske våpen, så føler eg at vurderinga har tatt ein litt feil retning.

For å vise litt kompleksiteten:

Gode gamle natriumklorid er dødlig i rette mengder. Men det er også dødlig å ikkje få nok av det.

Slik er det er det med ein god del andre tilsetningstoff, dei er naturlige og kroppen trenger dei.

På den andre sida er for mykje av noko aldri bra, om det er fett, kabohydrater tilsetningsstoff eller fiber.

Ein bør dokumentere med vitenskaplege kjelder om det er tilsetninger som er angiveleg ikkje bra for kroppen. Eg ser tilbake på E-listene som blei distribuert for 20 år sidan, mykje der som var heilt naturlege stoff, men i lista oppgitt som både kreftframkallane og anna "faenskap"

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Ganske enkelt: hva og hvorfor er det farlig?

Aspartame: Biologisk våpen fra USA. Godkjent av selveste Donald Rumsfeld himself. IQ senker.

Nuvel... dette var litt unyansert og rart beskrevet.

Aspartam er ikke noe jeg heller putter i meg. Unngår det, fordi det brytes ned til blant annet formaldehyd/blåsyre og inneholder fenylalanin. Det er det billigste søtstoffet som er å produsere, og jeg synes det er svært suspekt at de putter det i alleslags varer for tiden. Selv de sukkerfrie tyggisene og andre produkter som før kun inneholdt xylitol (bjørkesaft, naturlige greier) har blitt pepra med aspartam nå!

Oppsiktsvekkende! Forskning viser at aspartam gir opphav til mange forskjellige sykdommer, men det er vanskelig å si med sikkerhet hva det gjør, siden utfallene differerer sånn. De fleste opplever svimmelhet og dårlig fokus, mange blir syke og noen får tilogmed hjernesvulst.

Sinnssykt er det... at dette er lovlig...

Sukralose: "Luresukker." Settes ofte i sundt syltetøy uten sukker/tilsatt sukker, eller hva pokker det står. Men hva består sukralose av? Jo, sukker!

Vel, sukralose er egentlig omtrent det samme som sukker, bare at et molekyl er fjernet. Slik er sukralose et svært gunstig alternativ for "slanking" siden det er kalorifritt da. Men saken er at det er noen uheldige klorforbindinger i sukralose... men det er sannsynligvis nokså ufarlig da det går rett ut igjen av fordøyelsessystemet.

MEN det er skadelig for naturen! Det er ikke nedbrytbart, så det blir liggende og forurense... og når det er en del av det, så er jo det uheldig på sett og vis...

Aleminium: Tilsettes bakepulver og salt, mm. Krysser blod/hjerne-barriæren og gir deg en rekke diffuse plager. Bidrar kanskje til Alzheimers!!

Dette har jeg ikke hørt om... er du sikker på at det er aluminium i dette? Aluminium er definitivt ikke heldig å få i seg. Aluminiumnitrat finnes blant annet i deodoranter og en del kosmetiske produkter, og er ikke helt heldig nettopp pga. det du her sier, men det er for alt jeg vet ikke bekreftet vitenskapelig..?

Monosodium glutamat: Tilsettes mye ferdigmat. Gir angivelig nevrologiske plager/skader. Er blitt koplet til asma.

Tilsettes det meste, skal jeg si deg!

MSG er det også forkortet som. Andre ganger bare som glutamat. Det er smaksforsterker. Finnes i alle typer chips, de fleste typer krydder og i svært mye av maten vi spiser. Ja, nesten overalt!

Saken med dette stoffet er at det lurer hjernen til å tro at produktet man spiser smaker mer. Det er påvist å forårsake endringer i hjernecellene. Ikke noe bra - men jeg får dessverre i meg en del av det...

Hvilke andre stoffer tilsetningstoffer bør man styre unna?

Konserveringsmidler i stor grad.

Andre ting man bør være nøye på er inntak av transfett, acesulfam-k, cyklamat (natriumcyklamat, f.eks.)... disse to sistnevnte er andre kunstige søtningsmidler. Fargestoffer bør en være nøye på å styre unna, spesielt azo... blåfarge...

Lenke til kommentar

Ok, så jeg provoserer litt (hehe). E-173, E-541, pluss et eller to til som jeg ikke husker (E-50 et eller annet) er aleminium. Jeg ble sjokkert da jeg fant ut at det er alueminium som fungerer som antiklumpemiddel i bordsaltet mitt!

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_,,*

Nuvel... dette var litt unyansert og rart beskrevet.

Aspartam er ikke noe jeg heller putter i meg. Unngår det, fordi det brytes ned til blant annet formaldehyd/blåsyre og inneholder fenylalanin. Det er det billigste søtstoffet som er å produsere, og jeg synes det er svært suspekt at de putter det i alleslags varer for tiden. Selv de sukkerfrie tyggisene og andre produkter som før kun inneholdt xylitol (bjørkesaft, naturlige greier) har blitt pepra med aspartam nå!

Oppsiktsvekkende! Forskning viser at aspartam gir opphav til mange forskjellige sykdommer, men det er vanskelig å si med sikkerhet hva det gjør, siden utfallene differerer sånn. De fleste opplever svimmelhet og dårlig fokus, mange blir syke og noen får tilogmed hjernesvulst.

Sinnssykt er det... at dette er lovlig...

En god start er kanskje å lese noen seriøse artikler om emnet, før man lirer av seg tullball.

"Adults need at least 10 cans of a drink fully sweetened with aspartame alone to reach the acceptable daily intake of 40 mg/kg/day. When using combinations of sweeteners, even high level consumers rarely exceed 10 mg/day. Intakes over 1g/day were needed to alter brain neurotransmitters and provoke seizures in monkeys, and randomised controlled trials of high doses in humans have not shown any behavioural or other effects."

Kilde: http://bmjcom.highwire.org/cgi/content/full/329/7469/755

"When all the research on aspartame, including evaluations in both the premarketing and postmarketing periods, is examined as a whole, it is clear that aspartame is safe, and there are no unresolved questions regarding its safety under conditions of intended use."

Kilde: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=A...28b6d16a6a00e82

"Given the almost simultaneous occurrence of the peak rise in brain tumor incidence rates with the introduction of aspartame into public food stuffs, which is inconsistent with the usual latency periods typical of solid tumor carcinogens, it appears unlikely that any carcinogenic effect of aspartame ingestion could have accounted for the recent brain tumor trends as Olney et al. contend (3)."

Kilde: http://jnci.oxfordjournals.org/cgi/reprint/89/14/1072.pdf

Dette er utdrag fra 3 av de mest siterte og seriøse artiklene jeg fant på google scholar.

Jeg har fortsatt til gode å komme over en skikkelig kilde som tilsier at et normalt inntak av aspartam er skadelig for mennesker. Det eneste jeg har funnet er tilfeller hvor mennesker som er allergiske mot stoffet kan oppleve hodepiner og svimmelhet. Noen mennesker er også allergiske mot nøtter, og små doser kan gi dødelige resultater. Dette betyr ikke at nøtter er dødelige.

Lenke til kommentar

Gjest ovenfor her:

Jeg gir fullstendig beng i hva kjøpt og betalt forskning sier.

Så lenge det er korrupt, driter jeg i hvor enn seriøst spraylakkert hele greiene er.

---------------

Mannen med ljåen:

McDonald's hadde lenge transfett i pommes-frites-oljen sin, men de har også gått over til en blanding som ikke inneholder transfett lengre.

Transfett er opprinnelig/naturlig sett å finne i kjøtt, men det er små mengder i forhold til hva som er i herdet fett... som f.eks. finnes i "billig bakverk" slik som kjeks og kaker i fast form som gjerne er fabrikkprodusert og kan bli liggende i butikkhyllene med utløpsdato flere måneder seinere.

http://no.wikipedia.org/wiki/Transfett

Lenke til kommentar
og transfett.

Hakket værre er herdet og delvis herdet transfett.

Cola gikk gjennom all forskning på aspartam på nytt for et år siden og valgte å gå tilbake til det i sine produkter

Klippe inn fra andre som har lett etter dette, blandt annet Fagerli:

Dette kom frem i 2007

Aspartam er det søtningsstoffet som har flest studier bak seg og er godkjent i over 90 land og 6000

forskjellige produkter.Et amerikansk forskerteam gikk nylig gjennom over 500 publiserte studier og

rapporter på dette stoffet.

Konklsjon : Det finnes ikke noe som indikerer at det er skadelig for kroppen på kortere eller

lengre sikt, selv ved øvre inntaksgrenser.

Stoffene heter Aspartam er satt sammen av to aminosyrer,

asparagin og fenylalanin. Aminosyrer er byggesteinene til proteiner,

og disse to aminosyrene metaboliseres på normal måte i kroppen.

Når det gjelder aspartam kan jeg forstå din bekymring, men håper jeg kan berolige deg med å si at aspartam er

det eldste og best dokumenterte søtningsstoffet som finnes, og det er langtidsstudier som beviser at

det er helt trygt hos mennesker. Dessuten er det rett og slett to aminosyrer -

byggeklossene til alle proteiner - som er satt sammen for å danne aspartam, og det vil være helt

usannsynlig at slike naturlige næringsemner i kroppen skulle kunne være skadelige. Hvorfor er ikke de

samme aminosyrene, når de finnes i høyere doser i aminosyreprofilen i vanlig mat, skadelig for kroppen?

Hva er sannsynligheten for at to aminosyrer kommer seg intakt gjennom magesekken uten å bli brutt ned og

metabolisert på vanlig måte? Hva er sannsynligheten for at disse så dukker opp i blodomløpet, og kommer

seg forbi blod-hjerne-barrieren? Faktum er at dette ikke er mulig.

De få studier som viser at det er skadelig, ble utført på nyfødte rotter, aper osv - som fra før av

ikke har den blod-hjerne-barrieren voksne dyr har, og langt fra den vi mennesker har. Det vil si at forskjellige

stoffer blir stengt ute fra hjernen hos oss, men ikke hos rottene. Forøvrig var mengden aspartam disse rottene fikk

INJISERT DIREKTE I HJERNEN, noe tilsvarende som 3000 bokser lettbrus per dag for et menneske - ikke så relevant, altså...

Det er mange andre stoffer, både naturlige og kunstige, som er skadelige i høye doser - for eksempel

mange vitaminer og mineraler, og til og med vanlig vann. Derfor må man se ting litt i sammenheng før

man lar seg skremme av det media kan finne på å sette helt på spissen for å skape blest.

Børge A. Fagerli

Lenke til kommentar

Det er faglig uenighet om kunstige søtningsstoffer og deres effekter, kanskje spesielt om aspartam. Aspartam er samtidig det produktet som er mest studert. PubMed-basen inneholder per februar 2006 hele 799 studier med referanse til aspartam. Aspartam er i tredve år forsøkt koblet med hjernesvulster, søvnmangel og humørsvingninger, uten at dette har blitt støttet av senere forskning. De fleste mener i dag at Aspartam i moderate mengder ikke er farlig, selv om debatten fremdeles pågår.

kanskje noen individer er følsomme?

Noen tilfeller der folk har fått hodepine etter å ha drukket mye saft med asparam. Mr viser at det er "hvite" flekker i hjernen eller på den. Ikke vet jeg. Disse har gått bort når personene som har opplevd dette etter de har kuttet ut produkter som inneholder dette stoffet. Så helt sunt er det jo ikke uansett. Det er ikke sukker heller. :p

Reststoffer er nok ikke bra i lengden, overdrevent bruk av sprøytemidler. Men igjen, tror ikke det er så gale i norge, selv om man bør vaske frukt generelt.

Det man derimot kan diskutere er hvorfor stoffer som kan brukes som alternativer uten bivirkninger er forbudt. Stevia f.eks?

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Merk at man viste til forskning i 20 år for å senere gå tilbake og avvise dette med nye forsøk.

Det man trudde på 80 og 90-taller gjelder ikke etter de nye rapportene.

Mange hadde den gang også føllings sykdom og reagerte på kunstig søtning uten å vite det da.

Lenke til kommentar

Å si at aspartam bare er to alminnelige eller naturlige aminosyrer satt sammen, og at det brytes helt ufarlig ned i kroppen, er direkte misvisende. Se videoen jeg la ut og tenk dere godt om før dere sipper i dere mer av faenskapen.

Lenke til kommentar

Merk at man må skille mellom de som mangler et enzym fra fødselen av og ikke vet dette, inntar dette og blir syk, går til legen og klager og legen finner sammenhenger fra tidligere pasienter som også mangler dette enzymet.

Derfor ble mye av det som ble sagt på 80 og 90tallet ugyldig og direkte feil.

Blir nesten som å si at karbohydrat er farlig, for noen som hadde diabetes fikk høyt blodsukker og følte seg dårlig, så skal legene uttale seg om karbohydrat og syreforgifting på tv.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Incognito_*
Tenkte denne videoen kunne være interessant:

http://video.google.com/videoplay?docid=-6...mp;q=aspartame#

Filmen omtaler også Bressler-rapporten ( http://www.google.com/search?client=opera&...bressler+report )som er grunnlaget for å avsløre de åpenbart planlagte hendelsene for å jukse til forskningresultatene ved å manipulere metoden og dermed levere maipulerte rapporter som skulle "dokumentere" sikkerheten til stoffet.

Det er litt skremmende at når direktøren for Mattilsynet som skal være øveste instans i Norge som befolkningen har gitt sin tillit til ikke tar tak i dette og sier det må på politisk nivå, noe som av en eller annen grunn aldri skjer.

Hvem sine interesser er det som ivaretas her. Er de industrien sine eller befolkningen sine ?

Det får man til å tenke på hvor mye annet som ligger der og er styrt av industri-interesser som i stor grad har gjennomsyret handlingsevnen til tilsynsmyndighetene. Trenger jeg nevne statens legemiddelverk ?

Kan noen forklare meg hvorfor jeg ikke får kjøpt MSM i Norge og hva som er grunnlaget for at dette naturlige organiske svovelstoffet som er ca like skummelt som vann, samtidig som det er meget effektivt som bl.a smertestillende uten at man risikerer problemene med COX-inhibitorer som selges på hver bidige bensinstasjon og nærbutikk ?

Det samme gjelder vitenskapskommiteen for matsikkerhet som også mattilsynet støtter seg på for å si at de anser apartamgiften som helt ok å servere den norske befolkningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...