Gå til innhold

Hvordan virker CVS?

Stigah

Anbefalte innlegg

Hei. Var dessverre ikke helt sikker på hvor jeg skulle plassere denne, men tok sjansen på å plassere denne tråden her.

Jeg holder på å lager et spill. Jeg har ikke kommet særlig langt, men trenger uansett noen alpha testere. Så jeg skal laste spillet opp på internett, sånn at noen kan laste det ned.

Men hvis jeg gjør noen endringer, skjer ikke det hos de andre. Da må de gå inn på internett på nytt, og laste ned filen på nytt. Veldig tungvindt.

Så fortalte en venn av meg om noe som het JVC. Jeg søkte litt rundt på google, men fant ikke så veldig mye på norsk, og heller ikke så veldig mange guider, hvis jeg husker riktig.

Jeg er ikke særlig god i engelsk, så derfor spør jeg her :p Jeg håper det er noen som kan hjelpe meg med JVC.

JVC sjekker automatisk om jeg har redigert filen. De vil da få en beskjed om at filen er oppdatert, og at de enten kan laste den ned på nytt, eller at den gjør det automatisk.

Dette ville vært mye lettere.

Men som sagt, jeg håper det er noen her som kan fortelle meg hvordan JVC virker, og hva jeg skal gjøre for å få det til å virke.

Mvh. Stigah.

Endret av stigah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CVS er et system som programvareutviklere bruker for å styre software versjoner. På kildekode nivå.

De fleste store applikasjoner utvikles av et team, hvor hver person jobber med deler av programmet. Versjonskontroll er nødvendig for å kunne holde styr på hvem som jobber med hva, og at forandringer i en fil ikke forsvinner fordi en annen jobber med samme filen.

Det er kanskje ikke helt det du er ute etter? Når du jobber alene med en applikasjon har du ikke så stor bruk for versjonskontroll.

Høres ut som du ønsker noe som patcher installerte applikasjoner. Slikt vet jeg lite om.

Lenke til kommentar

Bruker ikke Visual Studio, men det går kanskje ann å bruke det til andre ting også? F.eks. .exe filer, osv?

EDIT:

Jeg kopierte det du skrev Hårek, og viste det til vennen min. Da skrev han:

Akuratt det jeg har prøvd og si til deg.. det går også ann og bruke på spillet ditt.

flightgear bruker CVS.

Endret av stigah
Lenke til kommentar

Er det ikke enklere å lage for eksempel en FTP som inneholder en tekstfil med informasjon nye revisjoner, eller en mappestruktur som kan sjekkes fra klienten?

Jeg har aldri hørt om at CVS brukes for å lansere programmer, men jeg kan fint tenke meg at det er mulig. Det finnes mange alternativer til CVS også, som SVN, Mercurio eller Git.

Det jeg ville gjort da, var å laste ned kildekoden til en CVS klient, og laget et skall rundt det som skal oppdatere ditt program fra klient siden.

Det er ikke svært mye jobb, men det kan godt tenkes at noen allerede har laget noe lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...