Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dødsfallet på Tøyen, AMK sin feil?

GLN

Anbefalte innlegg

Når du leser ut av loggen så får AMK forferdelig lite informasjon. I den fyrste samtalen får AMK berre vite at svigermor er veldig dårlig. Det er på dette tidspunktet uklart om dette faktisk er ein nødssituasjon som krever ambulanse eller ikkje. Faktisk er det svært overraskande at dei på dette tidspunktet velger å sende ei ambulanse til staden sjølv om det er lite informasjon. Antallet ambulanser i tjeneste er begrensa og du utsetter ikkje ambulansepersonellet og ambulanse for potensiell skade ved å kjøyre utrykkning til ein person som ikkje er i livsfare og som burde oppsøke legevakt istadenfor.

Det er faktisk utrolig kva enkelte folk får seg til å ringe 113 for å få hjelp til.

I samtale to får AMK litt meir informasjon nemmelig at det er en eldre kvinne som har "hjerte og karsykdommer" og at ho har kollapsa og ikkje har puls.

AMK stiller då kontrollspørsmålet om pasienten ikkje puster noke som ein vel må kunne regne som eit naturlig spørsmål når innringer benytter generelle medisinske uttrykk. Hjerte og karsykdomer er f.eks ikkje ein diagnose og 10% av befolkninga har hjerte og karsykdomer. Det er ingen automatikk i at noen som har problemer med blodomløpet også har hjerteinfarkt. Ved å stille kontrollspørsmålet om pasienten pustar så får AMK bekrefta at det er snakk om ein livlaus person på ein måte som ikkje lar seg misforstå.

Den siste samtalen kjem berre 4 minutter etter fyrste innringing og sjølv om dette nok oppleves som ei evigheit for innringaren så er det ikkje så rart at ambulansen ikkje er frame endå. Her er det at samtalen går over styr og operatøren på AMK blir skjelt ut.

I denne samtalen finnest det ingen relevant medisinsk informasjon og den einaste formålet med denne oppringingen er å mase på AMK og å skjelle ut operatøren.

Det er svært uklart om det er samme operatør på alle oppringingene men det kan virke som at det er forskjellige personer. Om det her er snakk om 3 forskjellige personer så er det ikkje rart at dei ikkje har forstått kva som er nødssituasjonen. Det er mykje lettare for oss som ser heilheita i alt som er sakt og med etterpåklokskapen å uttale oss om korleis AMK skulle ha handtert dette på ein anna måte.

Det virker også her som at innringer berre legger på etter kvar samtale, normalt sett så skal operatøren be om at innringer holder linja åpen etter at dei er ferdig med å samle inn den relevante informasjonen. Så langt kjem dei tydeligvis ikkje i desse korte samtalane. I Hadde innringer holdt seg på tråden i samtale to så kunne AMK ha gitt instruksjoner om hjerte og lungeredning eller anna informasjon.

Sjølv om du har ein anna kulturbakgrunn så må det være mulig å pøve å sette seg inn i kva slags informasjon AMK operatøren sitter inne med. I denne situasjonen sitter AMK med for lite informasjon til å kunne bedømme situasjonen på ein skikkelig måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Kenneth_*
Det å la seg fornærme av en fremmed er unødvendig, å la seg fornærme av av en person i akutt nød er arrogant, å la seg fornærme av en desperat person som er helt avhengig av din hjelp, som du er forpliktet til å gi dersom det er alvor... det er fullstendig utilgivelig.

AMK - "Det er en svært svært hissig et eller annet. Pakistaner eller noe sånt."

...utilgivelig. Akkurat dét.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_anonym_*

Støtter innringerne fullt ut. Har selv blitt skadet i en ulykke og både jeg og andre ble avvist når vi ringte nødnummeret. Beskjeden fra både AMK og politiet var at det ikke var noen prioritert sak og skadene ikke var alvorlige nok! Nåja, med smerter i rygg, benbrudd og kraftig kvalme? Kom meg etterhvert til fastlege og ble raskt sendt videre til sykehus.

Lenke til kommentar

At disse (og likesinnede) får - komme inn og - fortsette å bo i Norge er hårreisende. Jeg syns at hvis du kommer som flyktning/innvandrer til et land bør du være ydmyk og tilpasse deg. Det er imidlertid en annen debatt som jeg skal la ligge.

Jeg syns videre at utfallet av saken gikk i AMK's favør, men at de kunne behandlet saken litt bedre. Samtidig skjønner jeg frustrasjonen til operatøren som må sitte å få den salven i trynet.

Men et liv er et liv, det bør prioriteres. Straff for hensynsløs oppførsel bør komme i andre rekke. Jeg er imidlertid enig i at de burde ankommet stedet sammen med politiet.

Lenke til kommentar
Støtter innringerne fullt ut. Har selv blitt skadet i en ulykke og både jeg og andre ble avvist når vi ringte nødnummeret. Beskjeden fra både AMK og politiet var at det ikke var noen prioritert sak og skadene ikke var alvorlige nok! Nåja, med smerter i rygg, benbrudd og kraftig kvalme? Kom meg etterhvert til fastlege og ble raskt sendt videre til sykehus.

At du kom deg til legen selv tilsier vel at AMK vurderte situasjonen riktig?

Lenke til kommentar

No har vel fagfolk på AMK litt betre grunnlag til å uttale seg som din skade var alvorlig nok til å få ambulanse. Beinbrudd er normalt ikkje ein akutt skade og i tillegg så er det eit spørsmål om dei har ledige ambulanser til å ta slike mindre alvorlige skader. Dei aller fleste som har pådratt seg beinbrudd kan bruke andre transportmiddler som f.eks drosje.

Lenke til kommentar

Utskrift fra HELE lydloggen her

Det kommer klart frem i mine øyne at her er det lite å belaste AMK med. Dog kan de trenge et "smile-kurs", men makan til rot, uklarheter, irrelevant og motstridende informasjon fra innringerne.

f.eks Det tok hele 5 (FEM) samtaler får det ble fortalt at det var snakk om et fall og blødninger.

Lenke til kommentar

jeg mener personlig at her kan ikke amk klandres. De pårørende kunne gjort en mye bedre jobb ved og gi informasjon. Hjelper ikke på at de er aggresive og skriker og skråler mot amk og politi heller for og si det slik.

Endret av b00n
Lenke til kommentar
...

At du kom deg til legen selv tilsier vel at AMK vurderte situasjonen riktig?

...

No har vel fagfolk på AMK litt betre grunnlag til å uttale seg som din skade var alvorlig nok til å få ambulanse. Beinbrudd er normalt ikkje ein akutt skade og i tillegg så er det eit spørsmål om dei har ledige ambulanser til å ta slike mindre alvorlige skader. Dei aller fleste som har pådratt seg beinbrudd kan bruke andre transportmiddler som f.eks drosje.

Når jeg nevner i samtalen at jeg har store smerter i ryggen, er ikke det alvorlig nok? Måtte forøvrig ha hjelp til å få kommet meg noe sted.

Lenke til kommentar
Når jeg nevner i samtalen at jeg har store smerter i ryggen, er ikke det alvorlig nok? Måtte forøvrig ha hjelp til å få kommet meg noe sted.

Eg kan desverre ikkje uttale meg om store smerter i ryggen er alvorlig nok til å få ambulanse. Dette er ei vurdering som AMK må gjere. Systemet er ikkje lagt opp til at du skal få hjelp av ambulansepersonell til å komme deg opp og til legevakt. Dette stiller seg sjølvsakt annerleis om du ikkje har nokon som kan hjelpe deg.

Vanlig vis så blir vel ambulansene brukt i tilfeller der pasienten har livstruande skader, skader som kan føre til varige men eller når AMK har mistanke om slike skader. Stabile pasientar med ikkje akutte skader blir vanligvis ikkje henta med ambulanse på samme måte som at du ikkje vanligvis blir henta av ambulanse når du er kraftig forkjøla og skal innom legevakta.

Lenke til kommentar

1. samtale KL 11.31.57 - 11.33.29

M: Hallo, Medisinsk nødtelefon.

I: Vi trenger ambulanse til Jens Bjelkesgate 43 med én gang.

M: Hva skjer der?

I: Det gjelder bestemoren min, hun har - det har skjedd noe med henne.

En annen innringer tar telefonen:

I: Hallo?

M: Ja, hallo.

I: Kan du komme til Jens Bjelkesgate med en gang?

M: Ja, men nummer?

I: Fort, sier jeg.

M: Ja, men nummer?

I: Eeeeeeh. Hvis du kommer til Jens Bjelkesgate. Nummer oppgang B.

M: Men, hallo. Hvilket nummer i Jens Bjelkesgate er det?

I: Jens Bjelkesgate 43.

M: Ja, og hvilken etasje?

I: Første etasje.

M: Ja, hva skjer der?

I: Det er svigermoren min - det er veldig dårlig.

M: Ja, er hun bevisstløs?

I: Ja, de ringe meg med én gang - gråter. Kom med én gang.

M: Ja, men du, vi er på vei til å komme, men nå må jeg vite hva som skjer der selv om vi ikke snakker sammen.

Man hører veldig godt tonefallet og arrogansen til AMK operatøren :

I: Jeg er ikke der. Jeg bor i Bjerke vet du, jeg fikk beskjed at jeg...

M: Ja, men, hallo...

I: Hun er dårlig, hun er dårlig, sier jeg, hun er dårlig, veldig dårlig.

Man hører veldig godt at disse personene ikke er alt for god i norsk, men også hvor frustrete og redde di er.

M: Jo, jeg hører virkelig hva du sier, men kan du ikke roe deg litt ned?

I: De gråter, de sier...

M: De gråter, men hva?

Og her ser man noen eksempler på hvordan AMK allerede lager en situasjon langt værre , i noen tilfeller bør det være nok å lytte på innringeren og bare be om en forklaring over hva som har skjedd , men måten disse blir spurt på og tonefallet er ikke bra.

I: Hør da, slutt å mas, å, bare send en jævla forpult ambulanse!

M: Det er ikke noe forpult ambulanse. Det er ikke det det heter.

Å svare innringeren på denne måten skaper en større konflikt enn nødvendig , har man vært proff her har man holdt kjeften og forklart at det er viktig å vite hva som er nøyaktig problemet.

I: Vi er ikke tilstede, vi er på Bjerke. De er på Tøyen, skjønner du det? Vi ringer for dem. Slutt å mas, send en ambulanse. Ha det.

2. samtale: Kl 11.31.57 - 11.33.29

I: Hallo?

M: Medisinsk nødtelefon.

I: Ja hei, har dere sendt ambulanse til Jens Bjelkesgate 43?

M: Om jeg har sendt ambulanse?

I: Vi har ringt akkurat for å be dere sende. Har dere gjort det?

M: Et øyeblikk, skal vi se.

I: Ja kjapt. Det ligger en eldre kvinne å dø - dø

Igjen , innringeren påpeker igjen nødsituasjonen, en kvinne holder på å dø. Igjen spør AMK om hva som skjer :

M: Ja, det var, er det i 1. etasje?

I: Ja, i første etasje.

M: Og hva skjer?

Det bør nå være ganske tydelig at dette er en alvorlig situasjon , spesielt siden tonefallet på innringeren bærer preg av frustrasjon og angst.

I: Hun har hjerte- og karsyksom. Hun har kollapset. Ingen puls, ingenting.

Dette er nå tredje gang man får vite at det er en alvorlig situasjon.

M: Hun puster ikke?

I: Ingenting. Jeg er ikke der, jeg er på Bjerke. Jeg kjører dit nå.

Her gir innringeren klar beskjed over at han ikke er der (noe som kanskje bør gjøre AMK operatøren klar over frustrasjonen til personen som ringer)

M: Så du er ikke der, men hvem er der?

I: Hele familien er der, og de har ikke mobil. Slutt å spør, bare send en forpult ambulanse.

Her svarer innringeren AMK på en veldig stygg måte, men utifra situasjonen og hvor frustrert han er over amk operatøren kan jeg forstå ham. Husk det er snakk om noen som holder på å dø og man prøver å få sendt livsviktig hjelp.

M: Du, hallo. Nå må du prøve å roe deg ned.

Igjen, samme som forrige avtale, feil ordlegging som fører til unødvendig opphissing.

I: Ikke prøv å ro meg ned!

M: Ikke rop til meg.

I: Hold kjeft!

3. samtale: 11.36.55 - 11.39.35

I: Bare gråter (kvinne)

M: Hallo?

I: Gråter

M: Hallo, det er medisinsk nødtelefon.

I: En som hyler og skriker, kan ikke tydes hva han sier.

M: Ta det med ro hvis jeg skal kunne hjelpe deg.

I: Klarer ikke å tyde (snakker et annet språk).

M: Hører du ikke hvordan du oppfører deg?

I: Har du sendt ambulanse? Fy faen altså - har du sendt ambulanse?

M: Kan jeg få... hvem er det som er syk?

I: Svigermooooor!

M: Kan hun ikke slutte å gråte, hun som gråter. Er det hun som er syk?

I: Det er ingen her som er syk, vi er på Tøyen. Hun er død. Vi kommer... Jævla fitter. Jævla horunger!

M: Tror du du får hjelp når du holder på sånn?

I: Mora til hun som gråter i baksetet her - der er det på Tøyen - er dau. Hvis du ikke har sendt en ambulanse så er... Skjønner du det?

M: Ja, men du, det du sier nå blir tatt opp på bånd.

I: Det driter jeg så jævlig i!

M: Ja, men vi kommer til å sende politiet til deg for du...

I: Sug meg, sug meg, ok!

M: Du kan ikke true med å drepe folk.

I: Din jævla forpulte horunge, jævla fittetryne, skjønner du? Jævla fitte. En som kommer: Hallo?

M: Den som kommer der det er politiet, og vi kommer til å anmelde dette.

I: Ja, jeg skal ringe politiet, din jævla idiot.

M: Vi skal anmelde dere, for dere kan ikke holde på sånn.

I: Jeg skal ringe politiet med en gang nå, vi trenger ambulanse.

M: Hører du ikke selv hvor dum du høres ut?

I: Send en ambulanse, sier jeg.

M: Hvem er det som er syk?

I: Svigermooooooor!

M: Men hva heter hun da?

I: Hun er bevisstløs - hun er på gulvet, vi har fått beskjed - hun er død, hun er død. Hvis hun er død, du er død også.

M: Er du klar over at det du sier blir tatt opp på bånd?

I: Jeg driter, ikke prøv på det en gang, hun ligger uten puls, uten puls, uten puls. (Masse krangling fram og tilbake).

M: ....

I: Sug meg, sug meg, sug meg!

Samtalen avsluttet

Den siste delen av samtaleloggene har jeg kun valgt å utheve litt fram og tilbake drittkastingen mellom AMK og innringer , begge to kan definitivt ha brukt forskjellige ord, men husk, den profesjonelle her er AMK sentralen.

AMK er der for å berge liv , men slik samtalene utspilte seg så går det hele kraftig galt.

At politiet i tillegg var mer opptatt av å legge familiemdlemmene i jern i steden for å raskt kommunisere og finne ut av situasjonen er jo også veldig synd.

Nei , denne episoden er dypt tragisk og helt unødvendig.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Den siste delen av samtaleloggene har jeg kun valgt å utheve litt fram og tilbake drittkastingen mellom AMK og innringer , begge to kan definitivt ha brukt forskjellige ord, men husk, den profesjonelle her er AMK sentralen.

AMK er der for å berge liv , men slik samtalene utspilte seg så går det hele kraftig galt.

At politiet i tillegg var mer opptatt av å legge familiemdlemmene i jern i steden for å raskt kommunisere og finne ut av situasjonen er jo også veldig synd.

Nei , denne episoden er dypt tragisk og helt unødvendig.

Hvorfor må det FEM samtaler til for at AMK får vite noe om årsak/hva som har skjedd.

Det er VIKTIG for AMK å vite om pasienter dør av drukning, skyting, blødning osv osv.

Det virker på meg som klin umulig å føre en samtale med flere av disse personene, at de faktisk ikke er på skadestedet gjør det hele bare forvirrende.

Hvorfor er det ingen som faktisk var det pasienten var som ringte og kunne formidle informasjon til amk, samt amk formidle hva DE skulle gjøre innen helsepersonell/politi var kommet.

Hva no enn du sier om amk, så er det lite der som forsvarer aggressiviteten i disse samtalene. Politi var berettiget. At innringeren(e) var mere interessert i å gå til angrep på politiet enn i vise dem vei til leiligheten oppsummerer mye i mine øyne.

Lenke til kommentar

Den skriftlige loggen og lydopptaket samsvarer jo ikke. I lydopptaket hører man adressen de vil ha ambulanse til, og operatøren bekrefter til og med hvilken etasje i bygget det er snakk om. Hvorfor er ikke det med i den skriftlige loggen?

Lenke til kommentar
Den skriftlige loggen og lydopptaket samsvarer jo ikke. I lydopptaket hører man adressen de vil ha ambulanse til, og operatøren bekrefter til og med hvilken etasje i bygget det er snakk om. Hvorfor er ikke det med i den skriftlige loggen?

Du får nesten spørre TV2 hvor jeg kopierte loggen. Det er en del forskjeller ja og man må nesten høre lydopptaket for å høre hvordan operatøren "pisker opp" stemmningen.

Lenke til kommentar

Som det sies så har operatøren en vanskelig jobb med å vurdere hvorvidt det skal sendes ambulanse eller ikke til diverse plasser via en telefonsamtale. Operatøren må også vurdere situasjonen og sikkerheten til peronalet via denne telefonsamtalen. Det er nok ikke mange som oppfører seg slik til AMK over telefon når det trengs hjelp. Derfor skjønner jeg godt at operatøren tenkte på sikkertheten til personalet i denne situasjonen. Mitt syn på saken

Lenke til kommentar

Du får nesten spørre TV2 hvor jeg kopierte loggen. Det er en del forskjeller ja og man må nesten høre lydopptaket for å høre hvordan operatøren "pisker opp" stemmningen.

Jeg mente ikke at du hadde endret på loggene :)

Jeg har lagt merke til dette på alle nyhetssider hvor disse loggene har blitt rapportert. AMK bruker som unskyldning at de ikke fikk noen adresse, men lydopptakene viser jo tydelig at de ikke bare fikk adressen, men operatøren bekreftet adressen og etasjen.

Når det gjelder oppførselen til AMK er den i mine øyne horribel. En profesjonell part som AMK skal kunne håndtere mye verre samtaler enn dette. Det holder ikke engang å si at man hadde en dårlig dag. Oppførselen som kommer frem i lydopptakene er rett og slett horribelt uprofesjonell.

Lenke til kommentar

Ja, er forsåvidt enig med deg , har selv vært innen helsetjenesten i et år og hatt mange samtaler med både legevakt og ambulansetjenesten ved uttrykkning (som san-ass på værnes) og jeg har aldri opplevd noe lignende.

Vi hadde faktisk en viss "mohamed" som var ganske så evneveik og som misforstod ganske kraftig et førstehjelpskurs , noe som endte opp med at han hadde ringt opp 113 etter en mindre kuttskade , men pga hans helt horrible og gebrokent norsk valgte de faktisk å sende ambulanse for å være føre var , utrolig nok fikk han sagt riktig adresse.

Han ble dimitert ganske så snart etterpå...

Et godt eksempel i alle fall på at Forsvaret ikke må ta imot Utlendinger som føler at de har en plikt å tjenestegjøre i forsvaret men kan ikke snakke norsk godt nok...

Lenke til kommentar

I mine øyne er det ganske uviktig om det tok lang tid før ambulansen ble sendt, eller om utrykningen ble forsinket av aggresiv familie og politi. Ved hjertestans er det viktigste at pårørende forsøker å holde liv i personen til hjelpen kommer. Hvis innringer hadde vært mer ydmyk/fokusert hadde det vært fullt mulig for AMK å guide vedkommende gjennom HLR, slik som det blir gjort i alle slike saker.

Det kan godt være at vedkommende er påvirket av actionfilmer hvor helten bare tar en kjapp telefon og spør etter ambulanse, og deretter venter på at hjelpen kommer. I såfall må folk begynne å lære seg grunnleggende førstehjelp. En ambulanse er ikke løsningen på alle verdens problemer. I de fleste tilfeller er det jobben som blir gjort av pårørende som er avgjørende for utfallet.

Og spørsmålene fra AMK er i mine øyne veldig gode. De vet ikke en dritt om hva som har skjedd, og får garantert mange desperate telefoner hvor innringer tror det står om liv og død (f.eks lillegutt har slått ut tre tenner og silblør), men som likevel lett kan løses uten ambulanse. Spørsmålet om pust/ikke pust er det mest grunnleggende av alt, siden en desperat pårørende ikke er i stand til å ta pulsen på en fornuftig måte. Noen kjenner puls på en tømmerstokk, mens andre aldri har kjent noen puls. Når man velger å ikke svare på det er det veldig vanskelig for AMK å vite hvor alvorlig det er.

Det som kanskje er aller mest påfallende er at innringer ikke spør én eneste gang om det er noe han kan gjøre for å hjelpe svigermor. De setter all sin lit til at en ambulanse kan løse alt, selv om det egentlig er de som først og fremst bør gjøre noe.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over det, men det gjør ikke saken noe særlig annerledes av den grunn. Innringer ble varslet på en eller annen måte og har derfor kommunikasjon med familien på en eller annen måte (fasttelefon?). Så han bør enten være i stand til å forklare ting fra AMK til familien, eller så kan han oppgi kommunikasjonen til AMK.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...