Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dødsfallet på Tøyen, AMK sin feil?


GLN

Anbefalte innlegg

Da ble deler av loggen mellom AMK, offer og politiet offentligjort.

 

http://www.dagbladet.no/2010/01/06/nyheter...ks/amk/9805455/

 

Hvordan skal man ta fatt på en sak der en utlending ringer, mye støy i bakgrunnen, spesielt ordbruk, uklar i talen?

 

 

Den tredje telefonsamtalen mellom familien og AMK ender med følgende ordveksling:

 

AMK: Kan ikke hun som gråter slutte å gråte. Er det hun som er syk?

Familien: - Det er ingen her som er syke. Vi er på Tøyen. Hun er død. Jævla fitter. Jævla horunger!

AMK:- Tror du at du får hjelp hvis du holder på sånn?

Familien:- Moren til hun som sitter i baksetet her er død. Hvis du ikke har sendt ambulanse så...

AMK:- Ja, men du! Det du sier nå blir tatt opp på bånd.

Familien: - Det driter jeg i.

AMK: - Ok, men vi sender politiet til deg.

- Sug meg, sug meg!

AMK: - Vi skal anmelde dere for dere kan ikke holde på sånn.

 

 

Vet ikke helt om jeg hadde tatt dette seriøst, men å sende politiet først vil jeg si er feil. Kunne ikke begge kjøretøyene komt på likt, og så evt kunne politiet rykket inn vis de gjorde motstand.

 

Men jeg mener det er ikke slik man snakker til AMK sentralen når et familiemedlem ligger døende.

 

Kan AMK klandres for dette? Eller oppfører de seg så "rart" at de har skyld i det selv. De gir jo ingen konkrete opplysninger om hva som er galt annet enn "Hun er død. Jævla fitter".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet det bare er deler av samtalen og heller ikke den første men.

AMK: Kan ikke hun som gråter slutte å gråte

Går det ann å vise mindre følsomhet? Hvis det i tillegg er 3 gangen de må ringe AMK er det heller ikke merkelig at de er fiendlige.

 

 

Hvis du ikke har sendt ambulanse så...
Er det dødstrusselen? Isåfall må jeg le.
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Olle Bolle_*

Synes AMK har aggert helt etter boka her. De sender ambulanse på en uklar melding hvor det i tillegg blir fremsatt trusler. Ambulansepersonell skal ikke inn i situasjoner med risiko for vold, og det er derfor helt legitimt å vente til politiet har sikret stedet. Hadde innringer svart på operatørens spørsmål, ville det blitt fastslått hjertestans allerede før ambulansen kom frem, og pårørende ville fått instruksjon i gjenopplivning via telefon. Dette har tydeligvis ikke vært mulig på grunn av en innringer som ikke vil høre. Dermed er mulighetene for overlevelse kraftig redusert. Skylda for at det har tatt lang tid før pasienten har fått behandling, kan nok ikke legges på AMK.

Lenke til kommentar
Allerede i første samtale er innringeren aggressiv og sier bl.a. "Bare send en jævla forpult ambulanse", etter at sentralen har opptrådt helt greit og prøvd å få mer informasjon. Helt OK at de ber om politihjelp først med den oppførselen innringeren viser. De har seg selv å takke.

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

frustr|asjo'n m1 (gj eng. fra lat. frustratio 'skuffelse', av frustra 'forgjeves') skuffelse, oppgitthet, følelse av å komme til kort, særlig fordi en ikke får tilfredsstilt et behov

 

aggressiv a1 (gj fr fra lat.) pågående, utfordrende; angrepslysten føre en a- politikk / en a- spillestil / hun blir lett a-

 

Jeg leser ingen aggressivitet, men frustrasjoner; "Bare send en jævla forpult ambulanse" er ren frustrasjon.

 

AMK er absolutt kritikverdige i dette tilfellet.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Vi bør også huske på at operatørnene på AMK i utgangspunktet har en tøff jobb.

De snakker med mennesker som opplever sitt livs mareritt.

 

Operatørene skal innhente informasjon og forsøke å hjelpe, samt vurdere behovet for ambulanse.

 

Jeg vil gå ut i fra at flertallet av de som ringer inn kan være triste og opprørte av den grunn, men når operatøren møter mennesker som i sin oppførsel er aggresive, så må vel operatøren også vurdere sikkerheten til ambulansepersonalet.

 

Ut i fra det jeg har lest så langt, mener jeg at AMK gjorde jobben sin. Sikkerhet til eget personale kommer foran alt annet. Er AMK det minste i tvil, så er det helt rett at politiet blir varslet slik at de kan bistå med å roe situasjonen slik at de som er i behov for hjelp - får den, og uten at ambulansepersonalet trenger å frykte for sin egen sikkerhet.

Lenke til kommentar

Skal bli spennande å sjå om vi får heile hendelsesforløpet, men i utganspunktet så virker det som om AMK har handtert denne situasjonen bra.

 

Utrykningspersonellets sikkerheit går før alt anna, det at ambulansen holdt seg på litt avstand medan politiet gjekk inn er dermed heilt naturlig. Skulle både ambulanse og politi gå inn samtidig ville det gjort jobben for politiet vanskeligare sidan dei då også må passe på ambulansepersonellet i tillegg til seg sjølv.

 

Det er sjølvsagt synd for personen som døde, men faktum er at innringeren her ikkje har lagt alt til rette for å gi AMK den informasjonen som dei treng.

 

Det er forskjell på å være opprørt og det å skjelle ut dei som kjem for å hjelpe deg. Det er heilt vanlig for pårørande og oppleve det som ei evigheit før ambulansen kjem fram sjølv om det i realiteten berre er snakk om ca 10 min, men då går det an å uttrykke fustrasjonen på andre måtar en dette.

 

I akkurat denne situasjonen hadde situasjonen vært den samme sjølv om det var ein etnisk nordmann som ringte inn og ordlegger seg på denne måten.

Lenke til kommentar

Dette er skremmende. AMK viser en grunnleggende mangelfull forståelse for hva det innebærer å være desperat. Det burde de ha i den jobben. Koordinator, som i følge Bavarai (en bruker fra FreakForum): "har hatt mange år aktiv ambulansetjeneste for og kjenne igjen de vanligste symptom og vurdere ut i fra dette." burde definitivt ha erfaring med desperate mennesker. Tydeligvis ikke med så mange fra andre kulturer.

 

En desperat person er gal. Like gal som en full kar på flukt fra voldsmenn. Som et voldtektsoffer. Som en som får høre at en person som står hans hjerte nær er døende. Man gjør ting man ikke ville gjort ellers. Tålmodighet er ikkeeksisterende. Innstinkt og reflekser regjerer. Det er mora til kona mi! tenker han. Han må gjøre alt i sin makt for å redde henne. Han reagerer på passivaggressivitet med aktiv aggresjon. Frustrasjonen blir for mye. Hvorfor hjelper du meg ikke?! Hun ligger der og dør! Gjør noe!

 

"Hør da, slutt å mas. Bare send en jævla forpult ambulanse!" - ikonisk uttalelse for en som er på randen av sammenbrudd av frykt for sin svigermors liv og som føler han ikke får hjelp der han forventer å få det. Joda, han var krevende før det og, men du som sitter der og svarer på nødrop... skjønn at du må ta en vettskremt tyrker med en klype salt. AMK vet ennå ikke om vedkommende er døende, bare besvimt, men det unnskylder ikke frekkheten i svaret innringer fikk.

 

"Det er ikke noe forpult ambulanse. Det heter ikke det." - helt uakseptabel oppførsel. Siden de ikke vet helt hvordan situasjonen er må de ta høyde for at det har skjedd noe forferdelig. Det gjelder å komme på lag med innringer for å få mest mulig informasjon. Det er snakk om menneskers liv her. Personen i AMK har snakket med innringer i noen minutter og presterer å være selvgod ovenfor en fremmed person i en kritisk situasjon. Sjokkerende.

 

Ny samtale. Muligens ny person som svarer.

 

"Hun har hjerte og karsykdommer. Hun har kollapset. Ingen puls, ingenting."

 

"Så hun puster ikke?" - var det min mor som lå der hadde jeg blitt jærskla provosert. Hun har ikke puls! Dette er krise. Hvor vanlig er det å puste når man ikke har puls?! Jeg er ingen ekspert, men det virker veldig usannsynlig.

 

-

 

"Hele familien er der. Og de har ikke mobil. Slutt å spør. Bare send en forpult ambulanse"

 

"Du, hallo! Nå må du prøve å roe deg ned." - nok en gang svarer personen på AMK med selvsentrert trangsyn. Tåler de ikke en provokasjon fra en som trenger akutt hjelp? "Ikke ta den tonen til meg!" liksom. Hva skjedde med å være mennesker i ulykke til hjelp? Hvis de provoserer er det greit å la dem krepere? De kan takke seg sjøl liksom? I beste fall er innstillingen at desperate mennesker er så utilregnelige at det ikke er håp om at de klarer å samarbeide om å løse problemet som gjør selve deres eksistens til smerte. Høyst usannsynlig. Hold tråden, vær nøytral, hev deg over provokasjoner og du får svar på det du må vite. Ganske elementært spør du meg. At innringer spiller spill for å lure AMK til å sende ambulanse til en som ikke egentlig trenger det er en utrolig kynisk tankegang.

 

Neste samtale:

 

"- Kan ikke hun som gråter slutte å gråte. Er det hun som er syk?" En ganske unødvendig uttalelse. Hva koster det å omformulere seg litt her og si: det er vanskelig å høre hva du sier fordi det er så mye bråk? Det er lett å være etterpåklok og si at dette var å gå for langt, men som en generell regel burde det være slik at man legger an til en myk tone mot folk i nød. Selv mot uforskamma utlendinger.

 

 

For å konkludere.

 

Tonen til innringer er jævlig drøy. Han banner, er kort og krevende, kommer med fornærmelser og, som almennheten får se, i det minste én indirekte trussel. (Riktignok etter en del provokasjon etter hans regler.) Det er tydelig at denne personen mangler selvkontroll. Han er desperat. Måten han takler det på er lite moden og kulturforskjellene gjør det enda mer vanskelig. Han blir provosert av det tar sånn tid, at de bruker tid på å hente inn info når det gjelder som mest og viktigst av alt: (for ham) AMKs manglende vilje til å hjelpe. De motarbeider en mann som lider for ingen åpenbar grunn. (Rasisme? tenker han kanskje) At han er ufin tar han ikke med i beregningen. Det er en bagatell for ham. Rettferdiggjort av frustrasjonen deres uvilje har skapt. Etter norsk standard er han arrogant.

 

113 viser på sin side en svært mangelfull forståelse av hva det vil si å være i et menneske i krise. Det er jobben deres å sortere hvem som er i størst nød. For å gjøre det kreves en viss innsikt i menneskers reaksjoner på lidelse. Dette er kvaliteter mennesker i disse stillingene må inneha. Uten de kunne de like gjerne vært telefonselgere. Å sortere symptomer kan hvilken som helst sykepleier gjøre. Med alle de tragediene de får høre om på jobb hver dag er det å tåle litt, vil jeg si, mye viktigere enn å kunne skille mellom solstikk og hjerteinfarkt. Det blir mer og mer en nødvendighet når flere innringere ikke er etniske nordmenn. Språket og kulturen er annerledes og da må de innstille seg annerledes. Det er en kjent sak at innvandrere generelt sett er mer utadvendt og dårligere stilt sosialt og økonomisk enn etniske nordmenn. Deres rop om hjelp må vurderes med et visst slingringsmonn hva angår tålmodighet og tolkning. Graden av egoisme tillatt i dagligtalen er en helt annen for dem.

 

Var forarbeidet mer grundig ville ikke ambulansen og politiet kommet til stedet med forventninger om en voldsepisode, men som ønsket av familien. I stedet kom hjelpa mye seinere enn den kunne ha gjort. Klart de er bitre. Klart det blir en episode utenfor der. Det er menneskelig å feile, men det er like menneskelig å stille krav til en nødtjeneste som skal være tilgjengelig for alle.

 

 

Det å la seg fornærme av en fremmed er unødvendig, å la seg fornærme av av en person i akutt nød er arrogant, å la seg fornærme av en desperat person som er helt avhengig av din hjelp, som du er forpliktet til å gi dersom det er alvor... det er fullstendig utilgivelig.

 

AMK - "Det er en svært svært hissig et eller annet. Pakistaner eller noe sånt."

Endret av Aapnopp
Lenke til kommentar

Man må kunne gjøre seg forstått på en brukbar måte når man ringer AMK, ellers aner de ikke hva som skjer og hvorfor. Man kan ikke sende en ambulanse, da de garantert får mange hendvendelser som absolutt ikke er så alvorlige som det kan fremstå. Derfor må de få mest mulig informasjon. Er det tvil så sender de nok.

 

At de oppfører seg på denne måten er merkelig. Ambulanse er ikke alltid det letteste å få (har prøvd flere ganger selv) men kan da ikke oppføre meg slik? Hvordan skal AMK ta dette seriøst da?

 

Det er en skammelig oppførsel på dem uansett sorg eller ei. Moren hadde ikke engang lovlig opphold her i landet. Når de skjeller ut AMK kan de ikke engang ha lært seg normal folkeskikk. Ikke virker det som om de kan stort norsk heller.

 

Når de oppfører seg så politet må komme først, og attpåtil nekter dem innpass for å se hva som foregår, da er en grense nådd. Politiet er en del av nødetaten i Norge (de er ikke helt molbo på førstehjelp de heller). Brannvesenet rykker også ut flere steder med hjertestarter om de kan komme først.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Til MrLee og Aapnopp.

 

 

Synes du burde hatt med alt som er gitt ut av alle samtalene og ikke bare utklipp. Jeg synes bildet blir litt annerledes da. Det er tydelig at AMK prøver å hjelpe men ikke får noe konstruktivt tilbake bare kjeft. når alt i tillegg er delt opp i forskjellige samtaler med forskjellige operatører så er det ikke rart det ble en vamskelig jobb for dem. Lett å være etterpåkloke for oss og tenke ut hva de burde ha sagt, men du har hatt mange timer til å komme opp med det du skrev her oppe, operatøren har et sekund til å prøve å samle mest mulig informasjon.

 

Hvis man ser på hele loggen så ser man at disse tyrkerene ikke var veldig samarbeidsvillige fra starten av, og det bør ikke forsvares med at de har en annen kultur og man dermed BURDE anta at de skal være vanskelig å ha med å gjøre. AMK er nok mer vant til desperate samtaler enn deg og meg, og som du faktisk påpeker selv så kan mange av disse fremmedkulturelle rope opp ting verre enn de er slike tilfeller. Se bare på klipp fra hjemlandene deres hvor når noen dør så er det kaos i gater og folk skriker og kaster seg over hverandre. Er det vi som skal instille oss etter hele deres levemåte og anta at hver gang en av de ringer og roper og banner så er det full nød og alle ambulanser må dit med en gang? Og siden de er utenlandske med en annen talemåte og begrenset ordforråd ikke oppfattes som truende og aggressive men høflige?

 

Jeg håper at dere også kan være villig til å se at det kunne være mulighet for at livet til ambulansefollkene også kunne stå på spill da det er mange måter å tolke det tyrkerne sa på ettersom hvor mye godvilje man legger til.

Som du sier selv så vet man aldri hvordan en desperat person( i dette tilfelle en stor gruppe) kan oppføre seg og hvis de faktisk skulle velge å oppføre seg truende så kunne ambulansefolkene fått et stort problem.

Lenke til kommentar
Nei, her mener jeg de har seg selv å takke. De viser en total mangel på respekt ovenfor våre rutiner til AMK, og kan reise hjem om de ikke vil innfinne seg i det.

Hvordan vil du har "følt", hvis du får servert slike holdninger, når du trengte hjelp mest?

 

Du får være høflig i tonen, ellers send vi ikke ambulansen?

Like ikke du behandlingen vår, kan du finne deg et annet sykehus?

 

Her gjelder det å ha medfølelser, noe som du mangler, tydeligvis...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

At personen det er snakk om ikke hadde oppholdstillatelse er noe vi bør holde oss for gode til å ha som tema i denne diskusjonen. Det var ikke et tema under nødsamtalene og bør heller ikke bli et tema nå. Det var et menneske som var i nød som trengte hjelp. Punktum.

 

AMK er i dette tilfelle den profesjonelle part. Eg mener kommunikasjonsloggen viser at de kunne gjort en del ting annerledes.

 

Og eg forstår veldig godt de pårørende som desperat venter på ambulansen som skal hjelpe den døende moren. Ja, når man er midt oppi situasjonen selv så tar ting en evighet, men når noen først kommer så er det Politiet? Eg hadde reagert selv...

Lenke til kommentar
Nei, her mener jeg de har seg selv å takke. De viser en total mangel på respekt ovenfor våre rutiner til AMK, og kan reise hjem om de ikke vil innfinne seg i det.

Hvordan vil du har "følt", hvis du får servert slike holdninger, når du trengte hjelp mest?

 

Du får være høflig i tonen, ellers send vi ikke ambulansen?

Like ikke du behandlingen vår, kan du finne deg et annet sykehus?

 

Her gjelder det å ha medfølelser, noe som du mangler, tydeligvis...

 

Har opplevd den situasjonen mange ganger, og ja, det krever sitt, men man får holde seg på et anstendig nivå uansett.

 

Det er forskjell på å være i en fortvilet situasjon og tilnærmet helt rabiate hele familien.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Og eg forstår veldig godt de pårørende som desperat venter på ambulansen som skal hjelpe den døende moren. Ja, når man er midt oppi situasjonen selv så tar ting en evighet, men når noen først kommer så er det Politiet? Eg hadde reagert selv...

 

Når man snakker slik til AMK, hadde du som ambulansesjåfør følt deg bekvem til de du da skal oppsøke med hensyn til din egen sikkerhet? Selv om man er ambulansesjåfør, lege eller hva man enn er, så har man vel krav til å ivareta sin egen sikkerhet også?

 

Politiet er mange ganger først ute, og her var det vel vurdert ut fra sikkerhetshensyn.

 

Her jeg bor er det ikke egen ambulanse stall. Skjer det noe akutt er det alltid brannberedskapen som er først ute. Skal jeg nekte dem da? For jeg ringte jo etter ambulanse. Livredning er en del av alle nødetaters oppgave uansett.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Det har eg full forståelse for. Men i en situasjon som dette var hvor et nært familiemedlem ligger for døden så er det langt i fra sikkert at man klarer å utvise såpass forståelse/selvinnsikt.

 

Om vedkommende er truende og en fare for AMK personale så har eg, som utenforstående, ikke noe problem med å se at Politiet må inn og gjøre det trygt for AMK først.

Lenke til kommentar

Det virker uansett feil å si at det var AMK sin feil, da det meste tyder på at hun ville vært død uansett hva som ble gjort.

 

For det andre oppførte innringeren seg så aggressivt at det var en grei avgjørelse å be om hjelp fra politiet. Desperate, javel? Er det liksom formildende på noen måte? De var aggressive og skjelte og bannet og var definitivt en potensiell trussel. Det hjelper ikke hvilke grunner og unnskyldninger som finnes, ambulansepersonellet har krav på trygge arbeidsforhold, noe de ikke hadde, det fikk politiet erfare da de kom.

 

AMK prater med massevis av mennesker som trenger hjelp og kan nok vurdere dette mye bedre enn vi på dette forumet. Dette er tydeligvis IKKE normal oppførsel for folk som trenger hjelp, ellers ville vi hatt mange flere slike tilfeller.

 

PS: Å være fremmedkulturell er ingen unnskyldning for å være en kødd.

PPS: Å se at den tyrkiske utenriksministeren blander seg inn i dette, er KVALMENDE. Mer bør jeg nok ikke si om den saken av frykt for represalier. Dessuten er dette helseforumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...