Gå til innhold

det forvirrende i forbinelse til fond bruk

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt 150000kr i POstbanken Norge i de siste to ukene. Det står litt i plus.

Men

tilstanden som jeg prøver å følge oppdateres på netbanken dag senere og er ikke aktuel i det øyeblikket når jeg får se på denne.

Hvis jeg hadde ønsket å ta pengene ut, da måtte jeg vente i to tre dager til, og jeg lurer på om det betyr at jeg selger aksjene etter kurset i det øyeblikket når jeg bestemmer å selge og trykker på knappen selger på netbanken, eller beregner de transaksjon etter noen senere kurs i løpet av de tre dagene.

Hvordan kan man bestemme seg om å selge aksjoner, hvis man ikke vet riktig kurs og tilstand?

Hvor kan jeg lese kommentare om daglige endringer på Oslo børsum?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge selges fondsandeler til ukjent kurs, dvs. at kursen du selger for ikke er kjent for deg som selger. Hvor langt frem i tid kursen ligger varierer fra fond til fond. Dersom du legger inn en salgsordre på torsdag kveld, så kan det f.eks. være fondets sluttverdi på fredag som blir gjeldende.

I f.eks. Danmark er det en annen løsning, her er fondene børsnotert (http://www.nasdaqomxnordic.com/funds), og du kan kjøpe og selge fond til kjent kurs.

Lenke til kommentar

Du kan sikkert finne ut på sidene til postbanken hvilken kurs som gjelder ved salg. Kursen på fond i Norge utregnes en gang pr. dag. Hvis du selger på formiddagen får du vanligvis kursen som blir beregnet på ettermiddagen samme dag og får pengene etter et par dager. For globale fond beregnes ofte kursen dagen etter på grunn av tidsforskjellen rundt om i verden. Uansett så vet du ikke nøyaktig kurs når du selger.

Enkelte fond omsettes på børsen, og da vet du hva du selger for. Dette gjelder kun indeksfond så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...