ElmotriX Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Altså, mulig et super simpelt spørsmål her. Jeg tenkte å investere i neonlys til å ha under bilen på min 'nye' brukte Toyota Yaris, men selv om jeg er utdannet elektriker kan jeg null og niks om bil, så hvor kobler jeg neon kittet til spenningen fra batteriet? Jeg klarer å lokalisere batteriet, og er klar over de 2 store kablene som går derifra, men selv jeg skjønner at det må være et annet sted hvor man kobler på "små elektronikk" (og ja, jeg er fult klar over at det er mega harry, men det hele er ment veldig ironisk ) Lenke til kommentar
SpecTrum Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Batteri på bil er 12v. Så ledningene til lysene skal kobles på batterikretsen. Vil du ha det pent finner du en ledig plass i sikringsboksen og kobler det inn der med en rett sikring til. Legger opp til en bryter som du plasserer der du vil ha den. og trekker ledningene fint med en bra løsning til hvor du monterer lysene. Vis du ikke bryr deg om finish. Så kan du bare trekke ledningene rett opp til batteriet. Strekke en ledning med bryter på imellom og inn i kupeen. vips, du kan slå av og på neonlysene, og ja, de har spenning. Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 sikringsboksen høres bra ut. Dersom jeg dropper bryter, vil lysene alltid stå på. eller kun når bilen er på? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Kommer ann på hvem kurs du kobler deg på, men er vel nesten bare klokka som har konstantstrøm, evt. koble deg på coupélyset så de begynner å lyse når du åpner dørane Men siden det er ulovlig vil jeg annbefale deg en bryter på de Lenke til kommentar
SpecTrum Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Koster deg ikke mye å legge opp en liten bryter. Brytere får du f.eks kjøpt på Biltema eller Clas ohlson. Billige greier. Det er og som sakt ulovlig. Så bryter er å anbefale. Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 jøss det viste jeg ikke, kjekt å vite Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 20 spenn og et par kabelsko så er du langt på vei Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Er ikke dette ulovlig? Men siden det er ulovlig vil jeg annbefale deg en bryter på de Og: Det er og som sakt ulovlig. Endret 7. januar 2010 av Pluggen Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Ahh, beklager. Smule trøtt. Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Det er ikke ulovlig å ha det montert i bilen, men ulovlig å bruke det i trafikken. Du kan feks bruke dem i din egen garasje, showoff events, private steder osv. Lenke til kommentar
Robols Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Så vidt jeg vet så er det ulovlig med en gang de er montert på bilen. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Det er ikke ulovlig å ha det montert i bilen, men ulovlig å bruke det i trafikken. Du kan feks bruke dem i din egen garasje, showoff events, private steder osv. feil, det skal være enten påbudt eller tillatt i forhold til kjøretøyforeskriften eller andre regulativer som er relative. og det er det ikke. beklager. og ja kanskje ikke politiet bryr seg så lenge du ikke bruker dem når du kjører men det er fremdeles ulovlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå