Mannen med ljåen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei! Jeg lurer veldig på hva alle disse bryterne er til. Jeg vil jo bare at ovnen skal lage mest mulig varme i dette iskalde rommet. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Vri varmen helt til 30, så tror jeg det er på max. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Ikke misforstå. Den lager varme. Men hva er de 3 bryterne i midten for? Timer? Hva gjør de? Ovnen har stått på lenge, men det er fortsatt kaldt her. Lurer på om kanskje noen av disse bryterne får ovnen til å levere mindre effekt eller noe sånt. Noen som klarer å forfatte en brukermanual for denne ovnen, så jeg ikke behøver å lure? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) jeg tror de knappene er en timer, og jeg TROR at dette er manualen til den: Link til PDF manual edit: jeg har basert min teori på at modellen du har avbildet er en LVI MET, og google Endret 6. januar 2010 av Musty Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Så vidt jeg kan se er det en timer ja. Kan dog hende det er på tide å invistere i en ny ovn. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Hvorfor mener du at jeg bør kjøpe ny? Bare fordi den er treg med å varme opp dette iskalde rommet? Det er mer rommet sin feil enn ovnens. Takk for manualen, jeg skal studere den nå. Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Det er ikke gitt at det holder med en panelovn til å varme opp rommet i når det er -20/-30 grader ute. Det kommer helt an på størrelsen på rommet, isolasjon, effekt osv. Hadde kanskje ikke vært dumt å investere i en billig vifteovn til de kaldeste dagene? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg fant ut av det, ja. Det står bra beskrevet i manualen. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Om ts har lyst å invistere i en ny ovn vil jeg anbefale de vannbaserte ovnene fra Beha, har selv en på 1500 watt og den varmer opp rommet ganske fort (Ca 3x5m) til tross for dårlig isolering. PS: Den bråker litt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Fatter'n er ikke glad i oljeovner (som den jeg har) fordi noen mener de er farlige. Hva er en vannbasert ovn? Og hvorfor bråker den? Vifte? Pumpe? En annen ting jeg har sett i en butikk var noen norsproduserte miljøovner. Hva er det? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Samme som oljeovn bare vann i stedenfor, og dermed de tryggeste ovnene på markedet. Kjøpte den på Expert til 800kr. Edit: Hvorfor den bråker vet jeg ikke, men det er ikke så mye at det plager meg. Endret 7. januar 2010 av Kontorstol Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Fatter'n er ikke glad i oljeovner (som den jeg har) fordi noen mener de er farlige.Hva er en vannbasert ovn? Og hvorfor bråker den? Vifte? Pumpe? En annen ting jeg har sett i en butikk var noen norsproduserte miljøovner. Hva er det? Inne i en panelovn er det et varmeelement med kjøleribber. På 'vanlige' ovner blir overflatetemperaturen på kjøleribbene så høy at støvet som ligger der blir brent (du kjenner det ganske godt på lukta når det er lenge siden sist du brukte ovnen), i en miljøovn styres effekten så overflatetemperaturen på ribba ikke blir varm nok til at støvet brennes. Miljøaspektet er med andre ord fravær av brent støy i inneluften. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Syntes brent støv, og lukten av det er litt av sjarmen når jeg varmer opp hjemme jeg. Oljeovner er win. Men er de miljøovner fordi de er mer effektive, derav - mindre strømforbruk -> miljøvennlig, eller er det kun at den ikke brenner støvet? Litt vagt argument for å kalle noe miljøvennlig syntes nå jeg. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Miljø kan være så mangt vet du, her har de fokusert på innemiljø. Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Elektriske ovner er 100% effektive, uansett, siden alle tap grunnet friksjon, lyd osv. til slutt ender opp som varme. Så miljøovn har iallefall ingenting med strømforbruk å gjøre. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Selvsagt er det snakk om inneklima. En ting jeg lurer på: Hvorfor må ovnene på død og lib være fyllt med noe? Kunne man ikke forankre elementet direkte i en stålplate, uetn å bruke olje? Olje regnes som farlig, særlig i billige ovner. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Selvsagt er det snakk om inneklima. En ting jeg lurer på: Hvorfor må ovnene på død og lib være fyllt med noe? Kunne man ikke forankre elementet direkte i en stålplate, uetn å bruke olje? Olje regnes som farlig, særlig i billige ovner. Det er fordi det er den beste måten å fordele varmen over et større område og dermed redusere temperaturen. Olja som ligger på bunnen der elementet står varmes opp, og varmen får den til å stige raskt opp til toppen hvor samtidig kald olje erstatter den. På vei oppover kjøles den ned og dermed er den klar for å flyte nedover igjen for å erstatte olja som varmes opp på bunn. Det hele blir til en evig syklus i varm olje som stiger oppover, og kald olje som går nedover. På grunn av at det er forflytning i dette fordeles varmen på utsiden av ovnen mye mer effektivt enn hvis det bare var en ren metallplate. Det betyr at effekten på ovnen kan være høy samtidig som den ikke brenner ting som kommer borti den. Det er samme prinsipp som en lavalampe for de som kanskje ser en liten sammenheng. Endret 9. januar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå