Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

RAM hastighet? KH klokk!

Anbefalte innlegg

Som dere ser på mitt oppsett har jeg et Asus P5q HK og Corsair Dominator PC2-8500 (1066Mhz) RAM (4Gb).

Problemet er at på sys.info. (CPU-Z) står det at HK max støtter PC2-6400 RAM, men på infoen på f.eks. komplett eller på esken står det at det støttes helt oppe i PC2-10200, og at hastigheten på HK er nettopp 1066, altså det samme som RAMet egentlig er! Men dermed står det også at hastigheten RAMet kjører i er 400Mhz!

Dette er ikke noe gøy! Hvorfor det?

Men utorver dette har jeg jo også skjønt at bushastigheten hadde vært gøyalt å få opp litt... Kort sakt; hvordan klokker jeg opp Busen (HK)?

RAMet ser jeg ikke poenget i å klokke når ikke MB støtter hastigheten uansett...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er SPD som er spesifisert til PC6400 (400/800), noe som er helt vanlig. For å få 1066MHz på brikkene må du inn og endre divider og spenning slik at de går på 1066MHz. Ytelsesmessig har dette da ingenting å si.

Hovedkortet støtter 1200 med brikker som støtter frekvensen og hovedkort som støtter brikkene.

Altså se bios.

Lenke til kommentar

Du må gå inn og endre minnefrekvensen, se manual. Står også hvordan du endrer spenning.

AI Tweaker i bios DRAM frequency setter du til 1066

Når jeg sier at det er null ytelsesgevinst så er den null!

Det er ikke snakk om 400 eller 1066, men 800 og 1066 eller 400 og 533 pga at det er DDR minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...