abe027 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei, jeg har nå lest alle Arven-bøkene. og mens jeg venter på at den fjerde skal komme trenger jeg nytt lesestoff. Noen som vet om noen gode fantasy-bøker? De bør helst inneholde drager og alver osv. men det meste innen fantasy blir tatt godt imot Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 blir jo selvfølgelig Tolkien! med ringenes herre og hobbiten.. ellers av norsek forfatterer må det bli: Sagaen om Den siste nattkrigeren av Olaf Havnes. ikke så mye drager og alver, men til å være norskskrevet er det rimelig bra Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Kanskje Sagaen om Riftkrigen av Raymond E. Feist passer, norsk er den på og! Er noe drager og alver der tror jeg, lenge siden jeg har lest dem. "Malazan Book of the Fallen" av Steven Erikson har noen drager, men er på engelsk og langt mer "avansert" enn det Paolini driver med. Kanskje Gene Wolfe - The Wizard Knight (samling av to bøker). Ellers er drager og alver ikke så ekstremt vanlig i fantasy som man skulle tro... Lenke til kommentar
abe027 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Takk, dette høres bra ut, jeg får nok ta en tur på biblioteket... Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 A Song of Ice and Fire av George R.R Martin er den beste fantasy serien uten tvil Lenke til kommentar
LilleLol Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Noen av mine yndlingsfantasybøker som det er lett å få tak i på norsk: Trollmannen fra jordsjø, Le Guin Ringenes herre, Tolkien Fantasyserien Den mørke materien, Pullman Elvens barn, Keyes Lenke til kommentar
Nynaeve Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Tidshjulet! Definitivt! Er ikke så mye drager og sånn da DragonLance inneholder jo både alver og drager (Du har kanskje lest den allerede?). Utrolig bra serie, men den første er ikke den beste. Bare å holde ut Endret 16. januar 2010 av Nynaeve Lenke til kommentar
abe027 Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Tidshjulet! Definitivt! Er ikke så mye drager og sånn da DragonLance inneholder jo både alver og drager (Du har kanskje lest den allerede?). Utrolig bra serie, men den første er ikke den beste. Bare å holde ut Har ikke lest den ennå, men jeg er på jakt etter den nå Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Her er det ganke mange forslag. For min del er jeg veldig glad i Sword of Truth-serien skrevet av Terry Goodkind. Lenke til kommentar
Nynaeve Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Tidshjulet! Definitivt! Er ikke så mye drager og sånn da DragonLance inneholder jo både alver og drager (Du har kanskje lest den allerede?). Utrolig bra serie, men den første er ikke den beste. Bare å holde ut Har ikke lest den ennå, men jeg er på jakt etter den nå Ikke dumt! Lenke til kommentar
abe027 Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Her er det ganke mange forslag. For min del er jeg veldig glad i Sword of Truth-serien skrevet av Terry Goodkind. Hehe begynner å bli litt mye nå Endret 18. januar 2010 av abe027 Lenke til kommentar
vale Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 vel, sagen av is og ild av george Martin.(jeg vet ikke hvilken nanv har akkurat på norsk).på engelsk jeg tror a song of fire and ice...jeg elsker disse bøkene...kjempe kjempe god !^_^..med aksjon og en lit sex også... Lenke til kommentar
xaco Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 som sagt av noen over, Tolkien, er vel få bøker jeg har likt bedre enn ringenes herre. Og vis du allerede har lest de. Så anbefaler jeg faktisk silmarillion, litt vannskelig å lese, men liker du LoTR, så er det en bra bok. Lenke til kommentar
MaryM Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 A Song of Ice and Fire, som er nevnt er veldig bra. Selv holder jeg på med Malazan Book of the Fallen, er på tredje bok. Den serien er krevnede, masse å holde orden på, men har drager - og anbefales hvis du liker at bøker krever litt av deg. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Om du ønsker bøker med alver, dverger og drager... Alle har kanskje ikke drager, men de har dverger og alver. Som nevnt passer Lord of the Ring, Hobbiten og the Riftwar Saga. Videre passer vel også Forgotten Ralms bøkene til R.A. Salvatore, Icewind Dale, The Dark Elf Trilogy osv. Drager, men trur ikke de har alver og dverger. Med mindre jeg husker feil. Dragonriders of Pern, bøker av Anne and Todd McCaffrey. Temeraire, ganske anderledes. Er satt i napoleon tiden men drager og drager riddere blir brukt i krigføring. Lenke til kommentar
abe027 Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Høres bra ut Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Riftkrigen av Feist er vel ein av dei beste eg har lest Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 A Song of Ice and Fire er de beste bøkene som finnes uansett sjanger! Nå leser jeg de for andre gang og det er like kjekt ennå. 4 bøker med 800 - 1200 sider og tre bøker til er på vei, men forfatteren tar sin tid. 5'en skulle kommet i 2006, men har ennå ikke kommet. De inneholder på en måte drager, men det er litt komplisert... De er veldig realistiske nesten uten magi, og de har ikke alver og orker, noe som passer meg utmerket. Det beste med dem er at de ikke er svart/hvitt. Folk er ikke enten snille eller onde, akkurat som i virkeligheten. De er også veldig kyniske og det er like stor sjangs for at noe forferdelig skjer med protagonistene som med antagonistene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå