Gå til innhold

Kamera ute på vinteren ?

Anbefalte innlegg

Hei hei :)

Jeg bare har ett lite spørsmål som betyr masse for meg :)

Jeg har ett Nikon D60 kamera som jeg bruker både inne og ute. Det jeg lurer på om det er noen der ute som kan svare på hvordan det er å bruke kamera ute på vinteren når det er 25 blå. Er det noe man må være obs. på eller noen andre tips til hva som kan være greit å huske på.

Håper det er noen der ute som ka hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pakk kameraet inn i en plastpose eller noe slikt før du tar det med inn, eller i det minste legg det i en rimelig tett veske eller fotosekk og la det temperere seg der, slik at det ikke dugger en masse på det. Unngå ihvertfall å fjerne objektivet på et kaldt kamera innendørs, siden det fort kan gi kondens inne i huset. Og som B@L2 sier er det jo derfor smart å ta ut minnekort og batteri før du går inn.

Lenke til kommentar

Aldri hatt noen problem med å gå inn fra -20 til -30 og rett inn i varmen. Overdrevet bekymring ser jeg ingen grunn til, dugg kan oppstå; men går raskt over. Aldri opplevd noen form for fuktskader av denne grunn heller. Har brukt følgende DSLR: D70, D80, D200, D300, D700 og D3 (D700 har jeg riktignok aldri prøvd i slike temperaturer).

Batteriet holder kortere i ekstremkulde, men nå om dagen står batteri i kamera selv i slike temperaturer; er noen uker siden jeg ladet batteriet; fortsatt over 3/4 gjenstående (D3).

Lenke til kommentar

Ganske enig med TGB, selv om jeg pleier å la kameraet ligge i gangen. Kondensen setter seg på utsiden av kamerahuset. Inne i huset, hvor elektronikken er, er temperaturovergangen mye mer gradvis.

Det dummeste man kan gjøre er, som Cax sier, å komme inn med iskaldt kamera, og så bytte objektiv inne. Det har jeg gjort et par ganger, med påfølgende dugg på speil, bakre linseelement og i søkeren. Det er noe herk (men ikke så voldsomt farlig).

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Takker for svar :) :)

Dette setter jeg stor pris på. Jeg er så redd for å ødelegge det lille utstyret jeg har fordi jeg kanskje gjør noe feil. Jeg er kanskje litt overhysterisk enekelte ganger, men jeg har liksom ikke mest av penger så prøver å ta best vare på det lille jeg har ;)

Lenke til kommentar
Takker for svar :) :)

Dette setter jeg stor pris på. Jeg er så redd for å ødelegge det lille utstyret jeg har fordi jeg kanskje gjør noe feil. Jeg er kanskje litt overhysterisk enekelte ganger, men jeg har liksom ikke mest av penger så prøver å ta best vare på det lille jeg har ;)

At man passer på utstyret og behandler det bra er ingen negativ ting, bare pass på å ikke bli så overhysterisk at du lar kamera ligge igjen hjemme i frykt for å ødelegge det ;)

Lenke til kommentar
pass på å ikke bli så overhysterisk at du lar kamera ligge igjen hjemme i frykt for å ødelegge det ;)

Word.

En sjefsingeniør i Nikon ble en gang spurt om hvor mye en D70 tålte, og han svarte da: Mer enn du tror, mindre enn du skulle ønske. Det gjelder også for andre speilreflekser.

Spesielt det første setningsleddet er viktig å huske på når man er redd for å bruke kameraet som det verktøyet det er. Det siste setningsleddet gjelder når du går på trynet i en steinrøys - da skulle du ønske du hadde en D300. ;)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Rimelig stor forskjell på D60 og de modellene TGB ramser opp. D60 har null værtetting. Dagens proff/semiproffmodeller kan du (nesten) ta med på svømmetur.

Men for all del, ta med kamera og kos deg med å knipse "kalde bilder".

Det som det er viktig å være klar over er at varm luft holder på masse fuktighet mens kald luft er veldig tørr. Derfor dannes det kondens/dugg på kalde flater i et varmere miljø. Løsning: Putt kamera i uskadet plastpose (brødpose funker bra) som lukkes helt tett før du tar det med inn. Vent noen timer før du plukker det ut igjen.

-Lazy

Lenke til kommentar
Men er du ikke enig i at plasposemetoden er grei om man er redd for skade på utstyret?

Den er helt åpenbart ingen dårlig idé. :)

Imidlertid oppstår altså kondensen på utsiden av huset. Det er ingen grunn til å overdramatisere det.

Lenke til kommentar

Mange gode tips her :)

Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt ett kamera som var litt tøffere når det gjelder vær og vind. For jeg er som regel ute å tar bilder. Å det hender at jeg er veldig usikker på hvor mye mitt kamera egentelig tåler.

Jeg har sett litt på D300, er dette ett kamera som tåler litt mere?

Det virker sånn for meg, men jeg har ikke så peiling på hvem kamera som passer mitt bruk. For jeg ønsker ett kamera engang som jeg kan ta med på turer som tåler litt "røff" behandling med tanke på vær osv.

Men så så jeg etterpå at det var en som heter D300s, så er litt i tvil om hvem jeg skulle valgt. Er ikke lett dette her. Jeg har bestemt meg for at jeg trenger å lære mere før jeg går til kjøp av mere avansert kamera. Så jeg kommer til å bruke D60 litt til hvertfall :)

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt begge mine speilrefleks med forsikring fordi jeg ikke gidder å være forsiktig med utstyret. Jeg drar det med meg inn fra -20 til +20 uten å fundere noe mer på det og jeg har aldri hatt noe problemer av noe slag. Så jeg tror nok de fleste kameraer tåler mer enn man skulle tro :)

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt ett kamera som var litt tøffere når det gjelder vær og vind. For jeg er som regel ute å tar bilder. Å det hender at jeg er veldig usikker på hvor mye mitt kamera egentelig tåler.

Det virker sånn for meg, men jeg har ikke så peiling på hvem kamera som passer mitt bruk. For jeg ønsker ett kamera engang som jeg kan ta med på turer som tåler litt "røff" behandling med tanke på vær osv.

Men så så jeg etterpå at det var en som heter D300s, så er litt i tvil om hvem jeg skulle valgt. Er ikke lett dette her. Jeg har bestemt meg for at jeg trenger å lære mere før jeg går til kjøp av mere avansert kamera. Så jeg kommer til å bruke D60 litt til hvertfall :)

D300 er en HELT annen liga enn D60 og for tiden kan du gjøre bra kjøp på bruktmarkedet. Jeg har brukt D300 i snart 2 år nå. Har brukt det ned til 15 blå og mange ganger i skikkelig regnvær (med værtettet optikk, selvsagt) uten noen problemer. Samme kamera som D300s minus video (ikke spesielt brukelig) og en del andre heller uvesentlige småting. Samme sensor, bildebehandling osv.

-Lazy

Lenke til kommentar

D300 er en HELT annen liga enn D60 og for tiden kan du gjøre bra kjøp på bruktmarkedet. Jeg har brukt D300 i snart 2 år nå. Har brukt det ned til 15 blå og mange ganger i skikkelig regnvær (med værtettet optikk, selvsagt) uten noen problemer. Samme kamera som D300s minus video (ikke spesielt brukelig) og en del andre heller uvesentlige småting. Samme sensor, bildebehandling osv.

-Lazy

Hvis det er den største forskjellen på dem 2 så går jeg nok for D300. Hadde jeg villet filme hadde jeg heller kjøpt ett videokamera :)

Men er det ikke litt riski å kjøpe brukt? Man veit jo aldri hva som er grunnen til at dem selger. Si sånne som meg da som ikke har så veldig god greie på ting kan jo fort bli lurt..he he

Lenke til kommentar

Har kjøpt det meste av objektiver samt en del utstyr brukt, alt via annonser på foto.no. Aldri noe problem. Har til og med betalt mye på forskudd (mot fri frakt). De har også et system for omtale av selgere. Har selger fått et par positive omtaler er du rimelig trygg.

Mange som bytter eller oppgraderer utstyr, er vanligvis ikke noen grunn til å være alt for mistenksom. Orienter deg litt i prisbildet så du ikke blir lurt (alltid noen som prøver seg).

-Lazy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...