Gå til innhold

Høyt fravær og NG orden på vgs

Anbefalte innlegg

Er ferdig med videregående og er nå i militærtjeneste.

Jeg ligger vel på et snitt på ca 4,5 totalt med 25 karakterer fra videregående, og en del skal forbedres. Skal ta opp noen fag til sommeren. Sammen med totalt 4 realfagspoeng, 2 militærpoeng og nåværende 2 alderspoeng går det ikke så veldig gæli og poengfangsten blir ok.

Problemet er bare dette: på videregående hadde jeg totalt 62 dager og 79 timer fravær. Og dette var som følger av super super drittlei skole. Samtidig presterte jeg å få NG i orden som følge av forsentkomming.

Hvilken påvirkning vil dette ha for meg når jeg skal søke på universiteter og opptak til utdanning? Og evt jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at du vil få noen (gode) jobber i det hele tatt med et sånt vitnemål. Husk at de fleste arbeidsgivere ser på fravær og orden/atferds-karakterer først.

Hvis jeg hadde vært arbeidsgiver hadde jeg kastet søknaden i bosset selv om du hadde hatt 6 i snitt.

Endret av Grix
Lenke til kommentar

For søknader til høgskoler og universiteter gjennom samarodna opptak skal det så vidt jeg vet ikke ha noe å si. Det går kun etter poengene, som regnes ut basert på karaktersnitt og tilleggspoeng. For jobbsøking kan det nok ha betydning, siden det sier litt om holdningen din, men det er heller tvilsomt at noen vil bry seg med fraværet ditt på videregående om du først tar høyere utdanning.

Lenke til kommentar

Sprikende svar her nå. Og det er det som irriterer meg for jeg hører mye rart.

Men jeg tenker det at så lenge universiteter og skoler bare ser på poeng, da går det greit. For da kan jeg jobbe flittig med studiene og oppnå gode resultater. Jeg vet jeg er flink, jeg bare hadde en down! Karakterene er ikke så gale, dog er fraværet og NG helt jævlig å ha på. Sånn blir det med care holdninger.

Så hva ser universitetene og skolene på. Poeng eller både poeng+fravær? Varierer det kanskje fra skole til skole?

Jeg vet ikke hva jeg skal studere, men mest sannsynlig ønsker jeg å ta en hel grad i utlandet.

Lenke til kommentar

Peiling og peiling.., man lærer nå noe når man er omringet av inkompetanse og stadig blir motarbeidet og forsøkt holdt nede.

Jeg kan ikke huske å ha lest noe som helst om at fravær eller ordenskarakterer teller når man skal inn på høgskole eller universitet. Alt det går i der er om du oppfyller de generelle kravene for å bli tatt opp til studiet (f.eks. fordypning i matematikk), og så hvor gode karakterer du har, hvor gammel du er, om du har annen bakgrunn: avtjent verneplikt, tidligere studier..., tja det er vel det meste.

Det eneste du trenger å bekymre deg for er om du scorer bra nok, for det studiet du skal inn på, hvis du har bestemt deg enda da?

Du kan prøve å regne det ut: http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

Men for å være sikker et det bedre at du ringer dit, da får du et helt sikkert svar på hvordan du ligger an.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Meget nice. Da vil det nok ordne seg :)

Har ikke bestemt meg nei, men tar opp igjen tre fag dette halvåret. Når jeg er ferdig med de har jeg et ikke så verst vitnemål altså ;) vi får se alt er veldig åpent ennå.

Endret av AzureDragon
Lenke til kommentar
Tviler på at du vil få noen (gode) jobber i det hele tatt med et sånt vitnemål. Husk at de fleste arbeidsgivere ser på fravær og orden/atferds-karakterer først.

Hvis jeg hadde vært arbeidsgiver hadde jeg kastet søknaden i bosset selv om du hadde hatt 6 i snitt.

Vel, du har tydeligvis ingen anelse hva du prater om. Hvis du tar høyere utdanning er det de aller, aller færreste som ber om vitnemålet ditt fra VGS.

Det har heller ingenting å si når du søker høyere utdanning.

Lenke til kommentar

Vel, du har tydeligvis ingen anelse hva du prater om. Hvis du tar høyere utdanning er det de aller, aller færreste som ber om vitnemålet ditt fra VGS.

Det har heller ingenting å si når du søker høyere utdanning.

Applaus.

Lenke til kommentar
Hvis du tar høyere utdanning er det de aller, aller færreste som ber om vitnemålet ditt fra VGS.

Herr Brun har rett, i alle fall er det min erfaring.

De gangene jeg har vært på jobbintervju (IT) har aldri VGS blitt tatt opp som tema, og knapt nok vitnemålet fra universitetet heller, faktisk. De har mer eller mindre bare konstatert at jeg har en grad, og så gått videre til hva jeg faktisk har erfaring med fra arbeidslivet.

Så jeg tror nok du kan ta det med ro, trådstarter. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...