Gjest Guest_Isaac_* Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei Hvis jeg øsnker å gå til psykolog, bør jeg få henvisning fra fastlege – eller kan jeg bare ringe en psykolog i telefonkatalogen? Har aldri hatt behov for det før, så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer. Tar det normalt lang tid, og er det dyrt (eller er det egenandel?). Jeg har bruker, men poster som gjest, da jeg synes det er litt ubekvemt å innrømme at jeg går til psykolog (selv om det absolutt ikke burde være slik). På forhånd takk. Lenke til kommentar
Gjest sdfhdfh Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei Hvis jeg øsnker å gå til psykolog, bør jeg få henvisning fra fastlege – eller kan jeg bare ringe en psykolog i telefonkatalogen? Har aldri hatt behov for det før, så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer. Tar det normalt lang tid, og er det dyrt (eller er det egenandel?). Jeg har bruker, men poster som gjest, da jeg synes det er litt ubekvemt å innrømme at jeg går til psykolog (selv om det absolutt ikke burde være slik). På forhånd takk. Ja snakk med fastlegen, det kan faktisk være nok til å løse dine problemer (uten å bagatelisere). Hvis det er nødvendig blir du henvist, jeg regner med du er over 18 år så da koster det en egenandel på et beløp inntil du kan få frikort. Lenke til kommentar
Gjest trådstarter Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Takk for svar. Jeg er 20 år gammel. Hva hvis jeg ikke ønsker å snakke med fastlegen om det? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei Du trenger ikke legehenvisning for å få time hos psykolog. Du kan selv ta kontakt, de fleste står på Gule sider. Ventetiden varierer fra sted til sted, og du må belage deg på noe ventetid. Prisene varierer. Hos psykologer med driftsavtale med det offentlige, betaler du kr 295,- pr time inntil du har frikort. Etter det, eller du er under 18 år, er det gratis. Du finner en oversikt over avtalepsykologer på hjemmesidene til NAV. Du kan gå inntil tre timer hos disse psykologene uten henvisning fra lege/barnevern. Der er som regel mange måneders ventetid hos disse psykologene. Psykologer uten dritsavtale bestemmer selv prisen, men tar vanligvis mellom 500 - 1.000 pr time. Du trenger ikke henvisning, men kan du kan bare ringe eller skrive. Disse psykologene har vanligvis kortere ventetid. Mvh Dag Lenke til kommentar
Gjest trådstarter Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Takk for svar. Hvor lang ventetid kan man regne med hvis man får en henvisning fra fastelege for f.eks. alvorlige depresjoner? Hvis jeg ikke ønsker å snakke med veldig mye om det med fastlegen? Kan jeg f.eks. si at jeg er deprimert, og at jeg ønsker henvisning til psykolog - uten å legge ut så mye om hva det går i? Jeg føler egentlig ikke for å snakke med slikt til fastlegen min. Leste på nettet at det enkelte steder kan være 6-12 mnd. ventetid. Stemmer virkelig dette, eller er dette opp til legen å vurdere mtp. alvorlighetsgrad? Lenke til kommentar
Gjest sdfhdfh Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Takk for svar. Hvor lang ventetid kan man regne med hvis man får en henvisning fra fastelege for f.eks. alvorlige depresjoner? Hvis jeg ikke ønsker å snakke med veldig mye om det med fastlegen? Kan jeg f.eks. si at jeg er deprimert, og at jeg ønsker henvisning til psykolog - uten å legge ut så mye om hva det går i? Jeg føler egentlig ikke for å snakke med slikt til fastlegen min. Leste på nettet at det enkelte steder kan være 6-12 mnd. ventetid. Stemmer virkelig dette, eller er dette opp til legen å vurdere mtp. alvorlighetsgrad? Tja for å si det som det er, ja det stemmer. Hvis du vil at det skal gå fortest mulig, så må du si at du planlegger å ta ditt eget liv. Det funker, av og til i hvertfall. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei igjen Det er ikke mulig for meg å svare på hvor lenge du må vente, men mange plasser er det over ett års ventetid. Det er selvsagt alt for lenge å vente for noen. Det er psykologen som skal vurdere hvor lenge du kan stå på venteliste, men mange plasser er kapasiteten helt sprengt. Du bør være så åpen over for legen din som du klarer. Si hva du sliter med, og ikke smør på for å bli tatt alvorlig. Hvis du bløffer på deg plager vil jo psykologen føle seg lurt, og du kan risikere å ikke bli tatt inn i behandling. Så det vil jeg sterkt fraråde. Prøv å si det som det er, for da vil legen din ha best grunnlag for å vurdere hvor du best vil få hjelp. Hvis du har en alvolig depresjon, kan du ikke vente i ett år på behandling. Legen din kan da - sammen med deg - anbefale at du heller henvises til et Dristiktpsykiatrisk senter (DPS). De har ventelistegaranti, og du vil få avtale om time inne en viss frist. DPSet har også andre faggrupper som psykiater, sosionom, sykepleiere, osv: Noe som er en styrke for mange pasienter som trenge mer enn bare psykologbehandling. Dette er ofte et godt tilbud. Lykke til. Dag Lenke til kommentar
lamial Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hvis du har en alvolig depresjon, kan du ikke vente i ett år på behandling. Legen din kan da - sammen med deg - anbefale at du heller henvises til et Dristiktpsykiatrisk senter (DPS). De har ventelistegaranti, og du vil få avtale om time inne en viss frist. DPSet har også andre faggrupper som psykiater, sosionom, sykepleiere, osv: Noe som er en styrke for mange pasienter som trenge mer enn bare psykologbehandling. Dette er ofte et godt tilbud.Lykke til. Dag Hmm. Jeg har fått avslag hos DPS fire-fem ganger nå, jeg. Psykiatritilbudet er ikke så godt som mange later til å tro. Nå har jeg endelig fått bekreftelse på at jeg skal få time der, etter at en psykolog jeg var i kontakt med gjennom "raskere tilbake"-opplegget til nav skrev brev til dem og fortalte at det var helt opplagt at jeg MÅTTE ha behandling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå