Gå til innhold

Ta opp fag fra videregående!

aluxez

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 19 år og bor i Lillehammer. Jeg har lyst å komme inn på jus i Bergen og vil derfor forbedre karakterene mine. Jeg vil altså ta opp igjen fag fra videregående, nærmere bestemt norsk muntlig, nynorsk gjerne rettslære og kansje matte. Hvordan skal jeg gå fram da? hvem skal jeg snakke med osv? Har ikke lyst å betale noe for å få ekstra undervisning etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Logg deg inn på privatistweb.no og meld deg opp i eksamen til de fagene du vil ta opp. Det kan lønne seg å ringe en rådgiver, f.eks. ved Bjørknes, for å forhøre deg om hvilke fag/fagkoder du skal melde deg på. Det er ganske mange ulike norskfag bl.a., og det er lett å melde seg på til feil eksamen..

:-)

Lenke til kommentar

poenget er at jeg studerer samtidig, så jeg vil ikke legge noe mye tid i dette. Vil bare lese kort til en eksamen og så få en femmer liksom. Jeg har alltid vært ganske skoleflink så tror det skal gå faktisk.

Men er det noen som vet hvordan det er med norsk muntlig? Hvordan er vurderingsformen i dette? Er det muntlig eksamen?Er det sånt man får en oppgave 48 timer på forhånd og så hholder man ett 20 minutters foredrag?

Lenke til kommentar
poenget er at jeg studerer samtidig, så jeg vil ikke legge noe mye tid i dette. Vil bare lese kort til en eksamen og så få en femmer liksom. Jeg har alltid vært ganske skoleflink så tror det skal gå faktisk.

Men er det noen som vet hvordan det er med norsk muntlig? Hvordan er vurderingsformen i dette? Er det muntlig eksamen?Er det sånt man får en oppgave 48 timer på forhånd og så hholder man ett 20 minutters foredrag?

Det er muntlig eksamen. Regner med at du får utdelt en oppgave på eksamensdagen. Så får du 30 min forberedelsestid før du går inn i et klasserom med en sensor og en eksaminator. Så må du svare på den oppgaven du fikk utdelt, og evt svare på flere spm rundt dette :) Jeg har tatt opp maaange fag, og har fått 6 på alle muntlige eksamener - ikke vanskelig :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En ting jeg lurer på: jeg hadde faget "historie og filosofi" i andre og tredje klasse og fikk 4 begge gangene og fikk 3 til eksamen.

Jeg har lyst å ta opp dette for jeg er egentlig veldig flink i dette faget. Må jeg da ha 2 eksamener? Og er det slik at jeg da skal ha muntlig eksamen i hisfil 1 og skriftlig i hisfil 2? Eller er det mulig å ha muntlig i begge?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Men visst jeg f. eks tar opp geografi, noe som jeg fikk en 4er i. Og om jeg eventuelt får 5 på privatist eksamen, blir da 4eren strøket da? Og kan jeg ta det opp igjen som andre klassing? Eller må jeg vente til jeg er ferdig med VGS?

Lenke til kommentar

Ja, karakteren fra privatisteksamen erstatter standpunktskarakteren din som du fikk i geografi.

Ta det opp igjen som andreklassing! Hvis du tar det opp etter at du har gått ut av VGS, mister du førstegangsvitnemålet ditt, noe som er svært uheldig fordi det gjør det vanskeligere å komme inn på studier.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Tingen er at mens du går på videregående er det ikke noe vitnemål som blir endret; du har ikke fått det enda. Det første vitnemålet du får, altså førstegangsvitnemålet, vil ha med de forbedringene du har gjort mens du gikk på videregående. Hvis du tar opp fag etter å ha gått ut av videregående, må det skrives ut et nytt vitnemål som ikke er det første vitnemålet du får. Den teksten du siterer gjelder kun forbedringer etter å ha gått ut av videregående, og jeg er sikker på at hvis du sender en mail til Udir og spør, vil de svare at det er tilfellet.

Lenke til kommentar

Rådgiveren her sa i hvert fall det motsatte, da jeg vurderte å ta opp et fag fra VG1. Han rådet meg til å ikke ta kun ett fag, siden jeg havnet i en annen kvote som igjen ville føre til at vinninga går opp i spinninga.

Vel, rådgiveren din er en idiot, og burde ta sin hatt og gå. Makan til IDIOTI.

For det første: Hvis du tar opp fag som gjør at du havner i sekundærvitnemålkvota, BEHOLDER du ditt gamle vitnemål, som da gjør at du søker i BEGGE kvotene samtidig. Det gjør du forsåvidt uansett, men da søker du med forbedra karakterer i sekundærvitnemålkvota.

For det andre: Fag som tas opp mens du fortsatt går på vgs (før du får førstegangsvitnemålet ditt) havner på førstegangsvitnemålet ditt. Så lenge du tar eksamen senest våren det året du går i VG3, kan du forbedre så mange karakterer du bare vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...