Gå til innhold

Lærling i forsvaret

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brodern er fra Stavanger og er IKT lærling i forsvaret.

Jeg var inne i rekrutten sammtidig med han, og han gjorde ikke noe særlig annereldes en meg.

Lærlingene havner alle på egen tropp.

De har 7 ukers rekrutt hvorav 1 uke er feltuke. Jeg hadde 8 uker.

Noe særlig større forskjell er det ikke.

Han tar læretiden sin oppe på Andøya og trives med det.

Det første året får du standard militærlønn, siden året regnes som utført tjeneste.

År 2 så går du over til vanlig lærlingslønn.

Slik jeg forstod det på han så har han eget rom med TV og internett.

Kan jo høre med han om han er villig til å prate med deg om du skulle lure på noe.

Lenke til kommentar

ang rekrutten så er den som standard.

ellers er det vel noen få felt-øvelser det første året, samt ellers noe grønn tjeneste.

andre året er man mer som vanlige lærlinger.

første året kan man bli lagt på kaserne som andre i førstegangstjeneste, da man i utgangspunktet er i førstegangstjenesten det første året(varierer fra sted til sted)

andre året får du eget rom med litt mer frihet og fasiliteter.

veldig mye generellt som varierer fra sted til sted, alt etter hva man har tilgjengelig og hvor man kommer, samt hva man skal jobbe med av IT-systemer.

så det er veldig vanskelig å gi generelle svar for lærlinger.

Lenke til kommentar
ang rekrutten så er den som standard.

ellers er det vel noen få felt-øvelser det første året, samt ellers noe grønn tjeneste.

andre året er man mer som vanlige lærlinger.

første året kan man bli lagt på kaserne som andre i førstegangstjeneste, da man i utgangspunktet er i førstegangstjenesten det første året(varierer fra sted til sted)

andre året får du eget rom med litt mer frihet og fasiliteter.

veldig mye generellt som varierer fra sted til sted, alt etter hva man har tilgjengelig og hvor man kommer, samt hva man skal jobbe med av IT-systemer.

så det er veldig vanskelig å gi generelle svar for lærlinger.

Hvilke arbeidsoppgaver får du som IKT-lærling?

Jeg er ikke akkurat så veldig godt fysisk-anlagt - vil dette ha noe å si for om jeg får LK, eller?

Virker ut som om du kjenner til dette :p

Lenke til kommentar

Jeg er ikke akkurat så veldig godt fysisk-anlagt - vil dette ha noe å si for om jeg får LK, eller?

Virker ut som om du kjenner til dette :p

varierer fra sted til sted og fra stilling til stilling...

de lærlingene jeg har gjør stort sett ikke så mye fysisk, men vet at andre lærlinger er en del mer aktiv.

husk at forsvaret er stort, veldig mye variasjoner i hva folk driver med, det gjelder også IKT-lærlinger.

Lenke til kommentar

Jeg ble ferdig med lærlingtiden min som IKT-driftsoperatør i forsvaret i juli i fjor.

Bare å slenge ut spørsmål om alt mulig, så skal jeg svare :)

Hvordan fungerer det på rekruttskolen for lærlinger?

Har du vært lærling i forsvaret? Erfaringer?

Rekruttskolen for LK i forsvaret tror jeg har blitt flyttet nå, da HVUV er nedlagt..

Kan fortelle litt fra da jeg var på HVUV, kan gi en liten pekepin.

Rekruttskolen varer i 8 uker, hvor man får grunnleggende soldatopplæring.

2 uker i felt til sammen (ca)

Om man er litt forberedt så er det langt fra hardt.. Faktisk overaskende lett egentlig. (Jeg hadde forberedt meg på BS, men siden det ikke gikk med mitt fag, så måtte jeg gå LK)

Men det er en del mammadalter der, som vokste på å være på rekrutten i 2 mnder..

Det går utrolig fort, da det er mye som skal læres og gjennomgåes.

Ang. erfaringer som lærling er det veldig mye, bare å spørre mer spesifikt så skal jeg svare etter beste evne!

Arbeidsoppgaver varierer etter stedet man tjenestegjør, hvem man får som faglig veileder etc.

Men det er jo et krav om at du skal igjennom fagplanen, så det er jo en god retningslinje. Jeg har vært heldig (i mine øyne) og fått vært med på så utrolig mye som ikke står i fagplanen, og har fått mange flere erfaringer som jeg aldri verden hadde fått som IKT-lærling i en tilfeldig bedrift/kommune..

Ang. fysikken, så er det enkelt å gjøre noe med den ;)

Om man starter litt nå, så er det lettere å fortsette på rekrutten eller under tjenesten!

Fysikken i tjenesten vil vel også variere fra sted til sted. Men har man bra eller OK fysikk vil mye gå lettere i hverdagen.

Endret av ing-cognito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...