EsAa Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei! Jeg trenger litt hjelp med denne oppgaven her jeg. Den går sånn: Ultralyd med høy frekvens blir mye brukt til medisinske undersøkelser. Metoden bygger på at ultralydpulser sendt ut av en sonde på hudoverflaten, kommer tilbake som ekko fra organer inni kroppen. Frekvensen blir valgt slik at lyden ikkem å gå mer enn 200 bølgelengder for å nå fram til det aktuelle organet. b) Hvilken frekvens bør ultralyden ha for å gi et godt blide av et organ som ligger 10 cm inni i kroppen? Lydfarten i kroppen er 1.5*10^3. Hvor lang tid bruker en lydpuls fram og tilbake? c) Ved hjerteundersøkelse brukes frekvenser i området fra 2 MHz til 5 MHz. Hvor dypt kan vi se med denne ultralyden? Takker for all hjelp! EsAa Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei! Jeg trenger litt hjelp med denne oppgaven her jeg. Den går sånn: Ultralyd med høy frekvens blir mye brukt til medisinske undersøkelser. Metoden bygger på at ultralydpulser sendt ut av en sonde på hudoverflaten, kommer tilbake som ekko fra organer inni kroppen. Frekvensen blir valgt slik at lyden ikkem å gå mer enn 200 bølgelengder for å nå fram til det aktuelle organet. b) Hvilken frekvens bør ultralyden ha for å gi et godt blide av et organ som ligger 10 cm inni i kroppen? Lydfarten i kroppen er 1.5*10^3. Hvor lang tid bruker en lydpuls fram og tilbake? c) Ved hjerteundersøkelse brukes frekvenser i området fra 2 MHz til 5 MHz. Hvor dypt kan vi se med denne ultralyden? Takker for all hjelp! EsAa Hvor lang tid bruker lyden på å gå 0,2m når den går 1500m/s? Finn svaret på det så gir resten seg selv. Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Hei og takk for svar! Det ble riktig, men jeg forstår ikke helt hvordan du fikk 0.2m? Er det noe med bølgelengden å gjøre eller noe med at bølgene går 10 cm tilbake også (altså fra organet til maskinen)? EsAa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå