Gå til innhold

Tråden om spillet: Heavy Rain


PIN-kode

Anbefalte innlegg

Heavy_Rain_Cover_Art.jpg

 

Fant ingen ordentlig tråd om dette spillet, noe jeg synes er merkelig med tanke på at det bare litt over en måned igjen før spillet blir lansert. Personlig har jeg så høye forventninger at jeg nærmest garantert kommer til å bli ørlitegrann skuffet (gir det mening?) ;)

 

Dette er et spill utviklet av folka bak Fahrenheit, som var et ganske så innovativt og spennende spill. Det beste med Fahrenheit var de delene av spillet som befant seg innenfor realistiske rammer. Det var derimot mye værre når spillet blandet inn superkrefter, flyvende demoner og en del annet rart. I Heavy Rain derimot så har utvikleren lovet å holde seg 100% unna slikt tøv. Dette vil etter alle rapporter å dømme et realistisk, men også underholdene, spill. Hurra!

 

Utifra det jeg har lest rundtomkring, er det følgende noen av grunnene til at man virkelig bør glede seg til dette spillet:

- Naturtro grafikk

- En veldig god historie som spilleren spiller, ikke ser.

- Et spill for voksne. Man får servert nakenhet og vold, men enda viktigere: følelser. Jeg håper og tror at dette spillet vil bli det første spillet noensinne som får meg til å gråte en skvett :)

 

Orker ikke skrive mer nå, men jeg sier bare: Merk av 24. februar på kalenderen, for da kommer en revolusjon inn i spillmarkedet :D (får vi håpe)

 

Jeg er klar over at dette spillet ikke inneholder masse unødvendig, repetiv skyting og annet slikt som jo virker å være så populært i disse dager, men allikevel spør jeg: Er det noen andre som gleder seg til dette spillet? :)

Endret av PIN-kode
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser absolutt fram til Heavy Rain. Har fulgt med tittelen helt siden de presenterte den visuelle demoen med hu dama som står på kjøkkenet og griner etter hvert. Har stor tro på at dette blir en unik opplevelse og et fint avbrekk fra shooters.

 

Her er en ganske fersk video fra spillet (Spoilers):

 

Endret av praystation
Lenke til kommentar

For min del ser dette spillet altfor predefinert ut. Altså virker det mer som en avansert, litt for lang, interaktiv film enn noe annet, noe på linje med Drømmefall. Får vente på anmeldelser, men tror nok ikke jeg kommer til å kjøpe dette med det første..

Lenke til kommentar

Skjønner skepsisen. Men for meg er dette årets mest etterlengtende tittel. Det ER en interaktiv film. Det sier utviklerne selv. Man spiller mellomsekvensene her, i tillegg til vanlig spilling selvfølgelig. Det blir annerledes. Men jeg synes det er positivt. For meg er historie sykt viktig i et spill. Historie og stemning. Så da tror jeg Heavy Rain vil treffe MIDT i blinken.

Lenke til kommentar
Er enig at historien er det viktigste, men det kan og boer - tror jeg - gjoeres paa andre maater enn at spilleren maa trykke paa diverse knappesekvenser for aa faa noe tilsvarende en cutscene til aa gaa framover.

 

Hvorfor skal alle spill gjøre det likt? Tror du burde teste det før du dømmer spillet nord og ned. Blir for enkelt å si at man bare trykker forskjellige knapper og så gjør spillet resten. Ta ett eksempel fra Fahrenheit.

 

Dagen etter at man hadde drept han gamlingen så våkner hovedpersonen opp i senga.

Han ser at han har blod på hendene. Etter det overlates styringen totalt over til spilleren. Det jeg gjorde var at jeg gikk rundt på soverommet. Sjekke epost og nyhetene på pc'en som stod i hjørnet. Så gikk jeg ut av soverommet inn i stuen. Utforsker videre og finner badet. Her tar jeg en dusj og bandasjerer etterpå de blodige håndledende. Plutselig banker det på døra, POLITIET!

Hovedpersonen tenker høyt at politiet ikke må se noe som får dem til å bli mistenksom. Jeg springer ut i stua. Plukker opp de skitne blodige klærne fra kvelden før, kaster disse i vaskemaskinen før jeg springer inn på soverommet. Legge teppet over det hvite laknet som er dekket med blod. Alt dette skjer mens man ser hvordan politimannen utålmodig banker på døra. Jeg kler på meg og åpner. Politimannen sier at naboer hadde hørt skriking fra leiligheten hans. Jeg lyver og sier at det bare var jeg som hadde skåret meg på noe glass. Han ser på håndleddende mine, og det virker som han kjøpte den. Så ber han om å få komme inn. Etter en inspeksjon der han ikke finner noe mistenksomt så takker han for seg og går.

 

Situasjonen var ganske så intens første gangen jeg spilte det. Men klar, det vi helst ville ha var bare en gunner for så å blåse hodet av politimannen med en gang. Da hadde sikkert vi blitt fornøyd.

Lenke til kommentar

Slapp naa av med aa sette ord i munnen min, jeg har da ikke hevdet at jeg foretrekker shooters ovenfor eventyrspill eller noe i den duren. (Og det aa faa utdelt en pistol i den situasjonen for aa skyte politimannen hadde jo strengt tatt ikke hjulpet hovedpersonen paa noen maate da det jo ikke virker som om han oensker stort mer blod paa samvittigheten sin) Jeg syns det er bra at de proever aa vaere intuitive, og det er jo bra at noen er det saa andre kan laere av eventuelle feil/banebrytende spillmekanismer (jeg holder selv paa aa studere spilldesign, saa dette er faktisk ganske relevant for meg personlig ogsaa), men, jeg tror utifra det jeg har sett av dette spillet at det er litt for basert paa quicktime-events og predefinerte, linaere, hendelser til - for det foerste - aa appellere til et bredere publikum og - for det andre - fungere godt spillmessig.

Det jeg personlig syns at kommer til aa bli mest interessant med dette spillet er hvordan alt fokuset de har hatt paa aa framprovosere foelelser hos spilleren kommer til aa loenne seg da det har vaert noe av en mangel paa denne egenskapen i spill - spesielt de senere aarene da det har blitt lettere aa lettere aa faa en produksjon til aa se profesjonell ut med hjelp av god grafikk uten at hjernene bak det faktisk har noe peiling paa spilldesignets innvirkning paa spilleren.

Jeg mener absolutt ikke at alle skal gjoere det likt, og jeg savner spill som faktisk klarer aa skille seg ut i mylderet, men ofte kan det aa proeve aa vaere ulikt for enhver pris gaa paa bekostning av spillbarheten og den generelle appellen som ligger i spillet.

:)

 

EDIT: For aa utdype enda litt mer saa mener jeg at det aa nesten paatvinge at spilleren gjoer hver minste ting spillfiguren gjoer, men via tastekombinasjoner ikke noedvendigvis kommer til aa utgjoere en god spillmekanisme. Tvert imot saa tror jeg det kommer til aa faa det hele til aa foeles hakket mer kunstig og til tider frustrerende. Paa den annen side, som du sier, saa har jo dette selskapet erfaring fra tidligere spill med liknende spillmekanismer saa det er mulig jeg tar helt feil ;)

Endret av vict0r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...