bbrenna Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Barnehagen jeg leverer barna i ligger ved siden av et borettslag. Den mest praktiske måten å parkere ved levering/henting er å sette bilen på parkeringsplassen til borettslaget. På parkeringsplassen står det et skilt: "Parkering bare for beboere og gjester til ... borettslag". Har følgende spørsmål: - Kan borettslaget nekte meg å parkere på disse plassene? Det er her snakk om kort tid, og det er alltid svært mange ledige plasser på parkeringsplassen. - Hvilke straffemekanismer kan de lovlig bruke? Den eneste merkingen på plassen er skiltet med ordlyd gjengitt over. Ingen informasjon om borttauing/avgift osv. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei og velkommen til forumet. Det enkleste for alle er vel om du bare spør / skiver en enkel søknad til styret der du forklarer din situasjon. Slik du beskriver det virker det som om det er plenty med parkeringplasser, og da tviler jeg på at styret er så trangsynt at du ikke kan parkere der i noen minutter for å levere/hente barn i barnehagen. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Kan hvem som helst parkere i hagen din mens de leverer i nabolagets barnehage? Er jo alltid ledig i hagen(fordi du har bilen i garasjen). Borettslagets område er jo privat grunn, parkerer du der kan de selvsagt taue bilen om den står i veien (altså på privat området) og man trenger da ikke skilte om dette. Vet at under Brannkampene så hender det at folk parkerer på vårt område. Flere av disse har fått bot (vi ringer bare til bergen parkering) og en gang har det blitt tauet da vedkommede hindret oss å kjøre ut fra foran blokka. Men det er som Palme sier: Lite sannsynlig at noen bryr seg så lenge det bare er du og noen minutter og det alltid er andre ledige gjesteplasser. En annen faktor er jo at de må faktisk stå og følge med på at du ikke er gjest, og det er ikke så lett om det ikke er et lite borettslag. Lenke til kommentar
bbrenna Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 ...Det enkleste for alle er vel om du bare spør / skiver en enkel søknad til styret der du forklarer din situasjon. ... Ikke dumt, det tror jeg faktisk jeg skal forsøke. Takk for tipset! Lenke til kommentar
bbrenna Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Kan hvem som helst parkere i hagen din mens de leverer i nabolagets barnehage? Er jo alltid ledig i hagen(fordi du har bilen i garasjen). Jeg synes det er en klar forskjell her: Borettslagets parkeringsplass er i mye større grad et offentlig tilgjengelig område enn min hage. Borettslagets område er jo privat grunn, parkerer du der kan de selvsagt taue bilen om den står i veien (altså på privat området) og man trenger da ikke skilte om dette. Vet at under Brannkampene så hender det at folk parkerer på vårt område. Flere av disse har fått bot (vi ringer bare til bergen parkering) og en gang har det blitt tauet da vedkommede hindret oss å kjøre ut fra foran blokka. Ut fra det jeg har lest av lovtekster og på dette forumet, virker det som om det er slik at det må skiltes om evt. bøter, borttauing osv. for at en skal ha lov til å ilegge dette. Tauing når parkering er til hinder for trafikk tror jeg det uansett er hjemmel for. Hvordan er deres område skiltet? Står det i klartekst at "overtredelse medfører bot/borttauing" e.l.? Lenke til kommentar
DCG Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Om det er skiltet med privat område og/eller regulert parkering så har du strengt tatt ikke så mye å stille opp med. "Min" eiendom har du ikke rett til å parkere på. Men, som andre har sagt, snakk med borettslaget så løser det seg helt sikkert greit. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Kan hvem som helst parkere i hagen din mens de leverer i nabolagets barnehage? Er jo alltid ledig i hagen(fordi du har bilen i garasjen). Jeg synes det er en klar forskjell her: Borettslagets parkeringsplass er i mye større grad et offentlig tilgjengelig område enn min hage. Forskjellen er bare at i et borettslag er det flere eiere av plassen, hvorav hver beboer eier en del av plassen. Å parkere der uten å følge borettslagets regler blir dermed akkurat det samme ettersom du opptar beboernes private eiendom. Det mest aktuelle her for å gjøre det korrekt hadde vært om f.eks barnehagen du besøker avtalte med borettslaget om at deres besøkende kunne bruke en liten del av plassen på bestemte tidspunkter i begrenset tidsperiode (f.eks maks 20 min mellom kl. 7-9 og 15-17). Endret 6. januar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Kan hvem som helst parkere i hagen din mens de leverer i nabolagets barnehage? Er jo alltid ledig i hagen(fordi du har bilen i garasjen). Jeg synes det er en klar forskjell her: Borettslagets parkeringsplass er i mye større grad et offentlig tilgjengelig område enn min hage. Tull og fjas. En borettslagseiendom er akkurat like privat som din hage. Den er bare eiet av flere privatfolk i fellesskap. Mulig det er krav om skilting, men om noen kommer og parkerer i min hage så ringer eg til parkeringsselskapet. Så tar de støyten Skal ikke se bort fra at hvis det ikke er stort press på plassene i laget så ser de ikke noe stort problem i saken. Men du må være klar over at du har ingen "rettigheter" til å parkere der om du skjønner. Lenke til kommentar
Lugia Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Slik jeg ser det er det ingen som vet om du er en gjest i borettslaget eller ikke. Jeg bruker borettslagsparkeringer ofte, og så lenge jeg ikke overskrider antall minutter/timer/dager som jeg har lov til å stå der, er det ingen som har mulighet eller kapasitet til å finne ut om jeg faktisk er å besøker en beboer i 42B eller om jeg er ett helt annet sted. Slik det praktiseres i mitt borettslag er at så lenge du ikke står der for lenge, er det ingen som bryr seg om hvor du er. Endret 6. januar 2010 av Lugia Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Eiendomsrett er ikke bare positivt bestemt (jeg kan bestemme hvem som har lov til å bruke min eiendom), den er også negativt bestemt (jeg kan bestemme hvem som ikke har lov til å bruke min eiendom). Det er ikke fastslått noe sted at det må være skiltet at bilen kan taues dersom den hensettes i strid med skilting. Det er allikevel det mest normale. Dersom man kan se på det som sannsynlig at du er klar over at en konsekvens av å parkere der er at bil bli tauet bort, derimot, vil man antageligvis i praksis legge mer vekt på det. Hva som er "offentlig tilgjengelig" har ingenting å si. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Det er heller ikkje utenkelig at boretslaget har ein god grunn til å nekte deg å parkere der. Det kan være alt ifra unødvendig støy, slitasje på vei, hinder for beboerane eller liknande. Forbudet mot å parkere der treng ikkje nødvendigvis å være basert kun på tilgjengelige parkeringsplasser. Men som nemt tidlegare i tråden så er det sikkert mulig å få til ein avtale med boretslaget, enten at du gjer ein privat avtale eller kanskje til og med ein avtale mellom boretslaget og barnehagen? Det er da heilt naturlig at det kan bli snakk om ein form for avgift for bruk av boretslagets veg og parkeringsplass for å dekke utgifter som f.eks vedlikehold og snøbrøyting om vinteren. Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 I vårt borettslag har vi avtale med et parkeringsselskap. De er jevnlig innom området og sjekker, og legger forelegg på parkerte biler uten borettslagets parkeringsbevis. Grunnen til at vi begynte med det, var kampsportklubben som er vår nærmeste nabo. Folk som trener her fylte opp de få plassene vi har. Noen parkerte av og til også foran garasjeporten vår. Vil likevel si det er god skikk å skilte. Da skulle alle være advart. Så respekter privat grunn. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Hvis man ser bort ifra det moralsk/etiske aspektet her så kan man vel bare tenke som så at "mens jeg leverer/henter ungen så er det ingen som rekker å gi bot/taue uansett" Er rimelig uflaks hvis de sjekker akkurat de 5 minuttene du er inne og leverer -C- Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Det er forsåvidt en korrekt og riktig tanke. Men så har man slike som meg som er hjemme på dagene. Hadde eg sett at dette skjedde dag ut og dag inn så hadde eg ringt parkeringsselskapet og gjort en avtale om at de skulle komme på det tidspunktet det alltid blir parkert der. Så hadde det problemet vært løst Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Hvorfor? Hvis dette er i en periode på døgnet hvor parkeringsplassen ikke er full, det er god plass og man ikke står i veien for noen, så ser jeg ingen grunn til at beboere i borettslaget skal "tyste" på utenforstående til parkeringsselskapet. Det er slikt man får klisterlapper som "han sure i B-blokka" og slikt av. Det er vanligvis beboere som er skapstyremedlemmer som lager det største problemet i slike saker. De har ikke gøtts nok til å bli medlem av styret, men de legger seg oppi alt styret gjør uansett. EDIT: Ser du har kommentert bl.a. parkering under Brann-kamper (RBK FTW JEEE!... eh)... Vil derfor bare presisere om at jeg ikke snakker om parkering over lengre tid. Kun korte stopp morgen og ettermiddag ved henting av unger f.eks. -C- Endret 18. januar 2010 av ChristianW Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 God plass når en gjør det. God plass når to gjør det. Men hva når mange som skal levere ungene i barnehagen gjør det? Da blir det plutselig ikke plass til en som faktisk har krav på plassen når han trenger den. Gjesteplasser tipper eg det er en del ledig av akkurat på morgenen, men nå blir det vanskelig å si hvordan det er i dette borettslaget, men hos oss har vi to gjesteplasser og resten er private. De private vet man aldri når skal brukes, og gjesteplasser er luksusvare for gjestene i vårt borettslag hvertfall. Dessuten har eg liten tro på at noen bryr seg om en i borettslaget gjør noe med feilparkeringer. Man blir hvertfall ikke sett på som en sur beboer når man gjør gode ting for laget. Parkerer en beboer som en idiot en gang han ikke har noe alternativ er saken en helt annen. Da lar man det gå, nettopp fordi han ikke hadde noe valg. Ref: Brann kamper Hater det laget.... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Men når det er sagt: Eg hadde ikke brydd meg om det var masse ledige. Men kanskje disse grinebiterne som du nevner gjør det allikevel Magnus.... Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg har også her tatt utgangspunkt i (men unnlatt å nevne ) at nevnte plass er gjesteparkering/felles beboerparkering. Hvis det er plasser som er øremerket enkeltleiligheter så stiller saken seg anderledes. -C- Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 TS sier det står skiltet at det er til gjester og beboere. Så vanskelig å si om det er et par øremerkede gjesteplasser eller om det er fritt vilt. Lenke til kommentar
GeirG Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 og gjesteplasser er luksusvare for gjestene i vårt borettslag hvertfall. Hos oss også. Vi har fire gjesteplasser på 52 leiligheter. Og kampsportklubben jeg nevnte, har trening fra 18-19 og utover kvelden. Midt i beste besøkstid. Nå har de skjønt at de ikke får parkere der, men foreldre som skal hente barn som er ferdig med trening, stiller seg opp og blir sittende i bilene. Regner ikke med de spør om noen rettmessig skal bruke plassen om det kommer en bil bak dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå