DE1 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Heisann! Jeg har en VW Passat 98' modell. Den klarer seg ikke over 24 timer uten batterilader..? - Skifta batteri for 3 mnd. siden så det er ikke der feilen ligger. Den har ikke tilhengerfeste, siden jordingsfeil ofte kan ligge der. Ja, jeg har satt inn ny cd-spiller, men prøvd å ta ut sikringen - problemet fortsetter Ja, dynamoen lader, målte den i forrige uke Hvis jeg setter bilen til lading natt til mandag så starter den helt fint på mandag morgen, den starter også helt fint etter skolen. Den starter også på kvelden, men hvis jeg f.eks skal starte den på natta er den død. Noe tapper strøm - eller hva? Var borte en uke i november, full-ladet før jeg dro - helt tom når jeg var tilbake. Hva kan problemet være? Har hørt med to-tre andre som har sett litt på den - uten hjelp. Noen som har noe tips til hva jeg kan prøve? Endret 6. januar 2010 av DE1 Lenke til kommentar
vonkane Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Er vel bare å kjøpe en ampermetertang på biltema og begynne å lete Lenke til kommentar
Indian Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Regner med at du kjøpte et nytt batteri. Regner også med at batteriet ikke er et eller annet 'kvalitetsbatteri' av billig merket. Er laderen din i orden? Jeg bruker en Ctek XS 7000 og den lader opp et tomt batteri i noen få timer. Den sjekker også batteriet for kortslutning.... Biltema har en likedan lader mye billigere, prøv den. Lenke til kommentar
joka Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 sedan?? sjekk at lyset i bagasjerommet slukker når luka stenges.. hanskeromlys? Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 vonkane Høh? Det vil si..? Har jeg ikke hørt om Indian Jada, kjøpte helt nytt hos merkevare-forhandler. Laderen skal være helt i orden siden den klarer å lade opp fra tomt til fullt. (Måler) Men tror du jeg trenger ny lader da? joka Jepp, sedan. Hm.. kan sjekke det når jeg setter meg inn etterpå. Men det er jo C5W-pære om jeg ikke husker feil, men tror du den klarer å dra et fullt batteri helt ned til tomt på 24 timer? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Sjekk om noen forbrukere har dfekt bryter slik at de er koblet hele tiden, som for eksempel setevarmere, varmetråd?.... Problemet slik du beskriver kommer ikke fra park lys eller innebelysning i bagasjerommet. Jeg hadde et slik problem for to år siden.....blir fristet å tro det er det samme med bilen din. Jeg har Caravelle VR6 og det var sirkulasjons pumpe som gikk hele tiden da termostaten som styrer den tok kveld. Passaten har samme pumpe. Det står 3 sensorer på vannslangen og jeg mener at den grønne styrer pumpa. Ca 300 kroner og 5 minutter å bytte... Gå under bilen og trekke ut kontakten til pumpa som er montert i en vannslange helt fremme bak støtfangeren.. Pumpa er helt sillegående men du kan høre lyden hvis du er i et stille rom. Endret 6. januar 2010 av Indian Lenke til kommentar
Indian Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Denne pumpen sirkulerer varmen inn i kupeen under oppvarming slik at temperaturen øker raskest mulig. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Oppsto problemet etter at du monterte ny stereo?? Er det i så fall kun spilleren du har byttet? eller har du montert forsterker også? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Kan være defekte dioder i generatoren, da vil strømmen ledes inn igjen i statoren og raskt lade ut batteriet. Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Har du prøvd et annet batteri da? Det kan tenkes du har fått ett mandagsprodukt. Lenke til kommentar
vonkane Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 vonkane Høh? Det vil si..? Har jeg ikke hørt om Indian Jada, kjøpte helt nytt hos merkevare-forhandler. Laderen skal være helt i orden siden den klarer å lade opp fra tomt til fullt. (Måler) Men tror du jeg trenger ny lader da? joka Jepp, sedan. Hm.. kan sjekke det når jeg setter meg inn etterpå. Men det er jo C5W-pære om jeg ikke husker feil, men tror du den klarer å dra et fullt batteri helt ned til tomt på 24 timer? Hehe, en amper-tang er en tang du tar over en strømførende ledning for å se om den tapper strøm fra batteriet. Ekstremt enkelt å finne ut hva som er galt og hvor det er galt Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Kjøp ei prøvelampe og prøv den på alle sikringene i bilen når tenninga er avslått. Da finner du ut hvilken krets som evt tapper batteriet. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Et ámperemeter vil kunne gi deg en god indikasjon også Sånn jeg gjorde det nå var og ta av en pol og henge det imellom for å se hvor høyt trekk det var der, for så å trekke ut en sikring, sjekke om det sank, satte tilbake og prøvde neste fram til jeg fant ut hvem kurs det var som trakk strømmen.. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Problemet var også i fjor vinter / vår - derfor skiftet vi batteri, i hele sommer har det vært ok og nå når det er kaldt (/fuktik) igjen så er problemet tilbake. Når de sjekka det gamle batteriet hadde en celle gått. Sjekk om noen forbrukere har dfekt bryter slik at de er koblet hele tiden, som for eksempel setevarmere, varmetråd?.... Problemet slik du beskriver kommer ikke fra park lys eller innebelysning i bagasjerommet. Jeg hadde et slik problem for to år siden.....blir fristet å tro det er det samme med bilen din. Jeg har Caravelle VR6 og det var sirkulasjons pumpe som gikk hele tiden da termostaten som styrer den tok kveld. Passaten har samme pumpe. Det står 3 sensorer på vannslangen og jeg mener at den grønne styrer pumpa. Ca 300 kroner og 5 minutter å bytte... Gå under bilen og trekke ut kontakten til pumpa som er montert i en vannslange helt fremme bak støtfangeren.. Pumpa er helt sillegående men du kan høre lyden hvis du er i et stille rom. Hm.. Okei, virka rart men ja, da skal jeg prøve det. Oppsto problemet etter at du monterte ny stereo?? Er det i så fall kun spilleren du har byttet? eller har du montert forsterker også? Neida, et halvt år før ca, og kun cd-spiller, ikkenoe annet av forsterkere eller høyttalere. Kan være defekte dioder i generatoren, da vil strømmen ledes inn igjen i statoren og raskt lade ut batteriet. Hm.. Kan ikke alt for mye om bil, er dette en gjør-det-selv-ting eller verkstedoppgave? Har du prøvd et annet batteri da? Det kan tenkes du har fått ett mandagsprodukt. Nei, har ikke det enda, kan prøve det Hehe, en amper-tang er en tang du tar over en strømførende ledning for å se om den tapper strøm fra batteriet. Ekstremt enkelt å finne ut hva som er galt og hvor det er galt Takk for svar, da skal jeg se om jeg får tatt meg råd til det. Kjøp ei prøvelampe og prøv den på alle sikringene i bilen når tenninga er avslått. Da finner du ut hvilken krets som evt tapper batteriet. Prøvelampe? Samme sokkel som en sikring? Et ámperemeter vil kunne gi deg en god indikasjon også Sånn jeg gjorde det nå var og ta av en pol og henge det imellom for å se hvor høyt trekk det var der, for så å trekke ut en sikring, sjekke om det sank, satte tilbake og prøvde neste fram til jeg fant ut hvem kurs det var som trakk strømmen.. Dette også med tenningen avslått? Sjekk om noen forbrukere har dfekt bryter slik at de er koblet hele tiden, som for eksempel setevarmere, varmetråd?.... Glemte å svare på dette spørsmålet; ja, prøvd å dra ut sikringer på setevarmer, varmetråd, klimaanlegg blant annet. Endret 6. januar 2010 av DE1 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Til siste avsnitt som du kopierte av meg der: Ja, med tenningen av Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Til siste avsnitt som du kopierte av meg der: Ja, med tenningen av Okei, pent! Da skal jeg prøve meg litt i morgen Forresten, takk til alle hjelpsomme mekanikere Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Skal ikke kalle meg mekaniker da, hvertfall ikke før evt. lærlingetid er fullført, selvom jeg jobber på et merkeverksted (begynte for en måneds tid siden, men har skrudd mye på hobbybasis 5-6 år ) Lenke til kommentar
vonkane Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Hm, kom til å tenke på en ting. Kulde tapper batteri ekstremt fort. Hvis du har kjøpt et middels bra batteri og det er 30 minus på natten, tror jeg ikke du får start på bilen, uansett hvor lite krypstrøm du har. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 7. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2010 Skal ikke kalle meg mekaniker da, hvertfall ikke før evt. lærlingetid er fullført, selvom jeg jobber på et merkeverksted (begynte for en måneds tid siden, men har skrudd mye på hobbybasis 5-6 år ) Mer enn hva jeg klarer Hm, kom til å tenke på en ting. Kulde tapper batteri ekstremt fort. Hvis du har kjøpt et middels bra batteri og det er 30 minus på natten, tror jeg ikke du får start på bilen, uansett hvor lite krypstrøm du har. Godt poeng, tenkt på det selv - men problemet er at det tappes på 24 timer selv om det er "bare" 4-5 minusgrader. Lenke til kommentar
vonkane Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Ja, ved 4-5 minus skal det ikke tappes. For å være flisespikker mot meg selv, batteriet tappes vel ikke, men spenningen i batteriet synker pga en reaksjon forårsaket av kulde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå