Gå til innhold

Hjelp! HDMI-problemer med Samsung LE40A656

Anbefalte innlegg

Hei folks,

Jeg kjøpte en Samsung LE40A656 i sommer, og får ikke noen av HDMI-inngangene til å funke. Dette er ståa:

1) Det var først da jeg kjøpte meg en PS3 Slim når den kom ut at jeg i det hele tatt hadde noe å koble til via HDMI, men jeg klarte ikke å få bilde. Først antok jeg det kunne være dårlig kabel, så jeg kjøpte en ny, uten hell. (Jeg har siden også testet med en lånt kabel som jeg vet funker.)

2) Ettersom ingen av de 4 HDMI-inngangene fungerte, mistenkte jeg da at det var PS3-en som var problemet. Jeg tok den med til Elkjøp, de koblet den til en TV, og fikk bilde via HDMI umiddelbart.

3) Da var det TV-en som ble mistenkt. Jeg forsøkte også å koble Macbooken min til TV-en med en DVI-HDMI-overgang, og heller ikke der ble det bilde. Ettersom TV-en er kjøpt fra Netshop (som driver parallellimport) ville ikke Samsung hjelpe. Netshop var for så vidt hyggelige de, men jeg måtte sende TV-en til Sandefjord og deres verksted der. Derfra rapporterer de at de har fått bilde med to ulike enheter ...

Hva i alle dager skal jeg finne på nå? Det virker som om alt utstyret mitt fungerer tipp-topp, bortsett fra når jeg kobler det sammen hos meg selv. En ny Samsung og en ny PS3 skal da være kompatible? Begge skal funke med HDMI 1.3. Begge skal ha HDCP-support.

Hvis noen kan hjelpe, vil jeg være vanvittig takknemlig. Jeg holder på å bli gal av dette her.

Mvh,

Kris

Endret av Krisman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mystisk!

Eneste 2 tingene jeg kan tenke på er:

1. PS3en og Laptopen har hatt "feil" oppløsning. Men det virker ikke veldig sansynlig. Men når PS3en står i standby (rødt lys) Hold inne powerknappen til du hører to pip. Da resettes video ut.

2. Du har ikke plugget kabelen ordentlig inn. Igjen virker dette lite sansynlig. Men siden det funker alle andre steder må man sjekke basic ting. Sjekk at HDMI kabelen er ordentlig plugget inn i begge enheter.

AKIRA

Lenke til kommentar

Slenger ut et dumt forslag, men:

- Sikker på at du har valgt riktig input på TVen?

Siden både kabler, PS3 og TV funker alle andre steder enn deg, så høres det jo ut som om det kanskje er en setting du har oversett, at du ikke har valgt riktig input, etc?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Er ganske sikker på at det ikke er noe av dette som forårsaker det. Jeg har prøvd å resette video ut fra PS3-en, som du foreslår AKIRAx24, en rekke ganger, uten at det gjør noe forskjell. Er rimelig sikker på at kabelen skal være skikkelig plugget i også, har iallfall flere ganger forsikret meg om det.

Er også sikker på at jeg har valgt riktig input på TV-en. Den hopper til riktig HDMI-kanal så sant det står en kabel i input-en – andre HDMI-kanaler er utilgjengelige når man blar igjennom.

Enig i at det virker mystisk når det virker andre steder. At PS3-en fungerer, har jeg sett selv. Burde jo nesten kunne tro på Netshop når de sier de fikk liv i TV-en også, selv om det sikkert finnes en sjanse for en misforståelse der (at de testet en annen inngang enn HDMI e.l.), men det burde jo ikke være mulig.

Helst burde jeg vel ta med alt sammen til et sted der ting kan krysstestes, men det er jo noe enormt mas å drasse en diger TV rundt omkring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kjøpte en Samsung etellerannet til mine foreldre i høst, men fikk ikke de 2 hdmi-portene på baksiden til å funke. Plugget inn HD-dekoderen i hdmi-porten på siden, den funket fint. Var inne i menyene for å se om dette var feilkonfigurasjon, men fikk det ikke til. Har flere Philips hjemme, her funker alt med hdmi fint.

Lenke til kommentar
Takk for svar!

Er ganske sikker på at det ikke er noe av dette som forårsaker det. Jeg har prøvd å resette video ut fra PS3-en, som du foreslår AKIRAx24, en rekke ganger, uten at det gjør noe forskjell. Er rimelig sikker på at kabelen skal være skikkelig plugget i også, har iallfall flere ganger forsikret meg om det.

Er også sikker på at jeg har valgt riktig input på TV-en. Den hopper til riktig HDMI-kanal så sant det står en kabel i input-en – andre HDMI-kanaler er utilgjengelige når man blar igjennom.

Enig i at det virker mystisk når det virker andre steder. At PS3-en fungerer, har jeg sett selv. Burde jo nesten kunne tro på Netshop når de sier de fikk liv i TV-en også, selv om det sikkert finnes en sjanse for en misforståelse der (at de testet en annen inngang enn HDMI e.l.), men det burde jo ikke være mulig.

Helst burde jeg vel ta med alt sammen til et sted der ting kan krysstestes, men det er jo noe enormt mas å drasse en diger TV rundt omkring.

De fleste tv-er hopper ikke til riktig input av seg selv når de får signaler på HDMI portene. Hvis du ikke har prøvd å skifte manuelt på fjernkontrollen enda så bør du teste det.

Lenke til kommentar
De fleste tv-er hopper ikke til riktig input av seg selv når de får signaler på HDMI portene. Hvis du ikke har prøvd å skifte manuelt på fjernkontrollen enda så bør du teste det.

Her var jeg litt upresis. Den hopper ikke automatisk, jeg må bla igjennom med «source»-knappen på fjernkontrollen. Men den stopper kun opp ved den eller de av de HDMI-inngangene der noe er plugget i. Jeg har selvsagt testet alle inngangene, også den på siden. Jeg ser at TV-en søker etter signal på riktig inngang når jeg skifter source, men det handler antagelig bare om at en kabel er plugget i, ikke at den får signal.

Oppgradering av programvare på tven er ofte veldig veldig lurt på gråimporterte modeller.

http://www.samsung.com/no/support/download...p;menu=download

Takk! Jeg oppdaterte den også for et par måneder siden, uten at det hjalp. Vet ikke om det har kommet noen ny versjon etter det, men det burde jo holde om den var oppdatert i november.

Holder på å bli sprø her. Takk for alle svar. Om det er andre som har forslag er jeg fortsatt svært takknemlig.

Endret av Krisman
Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt å koble til min MacBook Pro via en DVI–HDMI-overgang, uten hell. Når jeg kobler til blinker skjermen på Mac-en, men den klarer ikke å identifisere noe i andre enden (når jeg forsøker å se display-settings, f.eks., er det ingen skjerm nr. 2 å sette instillinger for).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...