Barry White Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei! Jeg pakket i går opp mitt nye H/K HKTS11 høytalersett samt en Onkyo TX-SR607 forsterker. Men jeg sliter litt med surround-biten, og hvordan denne skal settes opp. Fra pcen har jeg et ATI Radeon 4870 skjermkort som sender lyd og bilde ut gjennom hdmi. I Kontrollpanel - Lyd finner jeg 5.1 settet og på lydtesten går fint på alle høytalerne samt subwooferen. Men når jeg kjører en THX test i vlc, med 5.1 under audio settings kommer det bare lyd på de to fronthøytalerne, og ikke bak. Hva kan dette skyldes tro? I recieverdisplayet står det "PCM" og noe annet jeg ikke husker i farten. På recieveren kan jeg også velge å fordele lyden over alle høytalerne, men dette blir jo feil. Så, til PS3. Jeg har forstått det sånn at for å spille av blu-ray med Dolby True-HD og DTS-HD må Playstation 3 dekode lyden og sende signalet som PCM til forsterkeren. I lydoppsettet får jeg mange valg, PCM 5.1 40khz, 90khz osv. osv. Hvordan finner jeg ut hva jeg skal velge her? Jeg har sett litt i manualen men foreløpig ikke funnet noe på det. Til slutt stusset jeg litt over at høytalerveiviseren valgte 6 ohm på høytalerne når de egentlig er 8 ohm. I boka står det at alle høytalere mellom 6 og 12 ohm skal settes på 6 ohm, men kan ikke 8 ohms høytalere på 6 ohm skade høytalerne? Jeg er ganske på bærtur på slike ting, og ikke helt lært meg alt enda. På forhånd takk for alle tips! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 I boka står det at alle høytalere mellom 6 og 12 ohm skal settes på 6 ohm, Du trenger ikke bekymre deg mer for det. Når det kommer til lyd fra pcen, så tror jeg ikke ati støtter 5-kanals pcm, og du må da ha dolby/dts lydkilder, og aktivere ac3 (s/pdif) passthrough for å få surround-lyd. Eller så kan du kjøpe asus sitt nye lydkort med hdmi, som støtter 5 kanalers pcm. På playstation kan du velge pcm 44.1khz, og det vil fungere, eller du kan lese i manualen til forsterkeren din, om det står at den støtter pcm 96khz, det vil i teorien gi deg bedre lyd, og da er det like greit å aktivere det, om den støtter det. Hvis du vil ha en litt mer teknisk forklaring: PCM er ukomprimert lyd, det er det signalet som går rundt internt i pcen din før det når lydkortet. Når du sender pcm til forsterkeren, så bruker du i praksis forsterkeren som et lydkort. Men siden (dette tror jeg, klarte ikke å finne noe info om det) ati ikke støtter 5 kanals pcm over hdmi. Så vil du kun få surround vha ac3, også kjent som dolby digital, eller dts. Det som skjer da er at det komprimerte lydsporet som ligger i filmen, sendes urørt direkte til forsterkeren, og da dekoder forsterkeren det, og sender det ut via sitt innebygde lydkort. Eneste måten å få dts hd, eller dd hd, er ved å dekode signalet i pcen/ps3, og sende 5-kanals pcm til forsterker. Det er også eneste måten å få surround-lyd fra kilder som ikke er dts/dd, f.eks spill. Men da trenger du som sagt et lydkort med hdmi-kontakt, som støtter 5-kanals pcm lyd, det ene lydkortet til asus gjør det. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Om du kommer frem til gode innstillinger her, så er jeg interessert i å høre Lenke til kommentar
Barry White Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg har ikke kommet helt i mål enda på PCen, men på Playstation gjelder det å kjøre en automatisk lydkonfigurasjon og sette output til PMC i stedet for Bitstream på "Blu Ray/DVD Output" eller hva det heter. På datamaskinen er det viktig at det hukes av for at programmer kan oversstyre lydkonfigurasjonen til lydkortet, inne på innstillingene til lydkortet. Så har jeg forstått det slik at hver enkelt media player kan ha hver sine innstillinger på hvordan de behandler lyd. Derfor har jeg bestemt meg for å gå for Media Player Classic - Home Cinema. Denne finnes vel i K-Lite Codec Pack pakken? I filters - audio - ac3filter kan jeg deretter sette hvor mange kanaler output sound skal ha etc., jeg tror jeg satte alt på "PCM Float" og "AS IS" slik at den sender alt til forsterkeren. Men som sagt, jeg har ikke kommet helt i mål enda, og har til nå famlet litt i halvblinde mot den rette løsningen Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Etter å ha lest en del (selv om dette ikke er mitt problem ), så har jeg funnet ut at XP og surround lyd via HDMI er svært vrient Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Xp har generelt svært lite instillinger rundt digital lydoverføring, så overasker meg ikke. M$ burde kanskje kommet med en liten update der... for noen år siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå