Gå til innhold

Beste trådløse router med tanke på rekkevidde og hastighet?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er ute etter å løse følgende problem:

Jeg har en internettlinje inne i huset mitt, som jeg gjerne vil dele ut mot et lite uthus/garasje som er ca 30m unna huset. Jeg har prøvd ulike routere, men mange av dem klarer ikke å sende bra nok signaler inn i uthuset mitt.

Har dere noen forslag på noen gode routere som kan løse dette problemet? Jeg vil at hastigheten skal være relativt god i uthuset også, så det stilles krav til både rekkevidde og hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg en D-link 855, og med N-nettverket har jeg god hastighet på gode avstander. Har dog ikke testet 30m. For å være på den sikre siden, ville jeg absolutt anbefalt deg å kjøpe aksesspunkt og satt dette på en plass hvor uthuset vil få god signalstyrke. Nå vet ikke jeg hvilken hastighet vi snakker om på i-nettet ditt, men om det er over 20mbit vil jeg anbefale N-draft nettverk ;) Lykke til!

Lenke til kommentar

Linksys http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078 er fortsatt den beste jeg har sett med tanke på stabilitet og rekkevidde. Er en G router, har testet den med 40 mb fiber kabel, kjørte så det suste.

Ser mange anbefaler d-link routere, men er det noen av dere som er forhandlere som vil anbefale dette ?

Selv har jeg svartelistet d-link, men det har ikke noe med kvalitet å gjøre, bare mangelen på support og at det er så %(/%(%/(% vanskelig å reklamere for de som er forhandler.

Lenke til kommentar
Linksys http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078 er fortsatt den beste jeg har sett med tanke på stabilitet og rekkevidde. Er en G router, har testet den med 40 mb fiber kabel, kjørte så det suste.

Ser mange anbefaler d-link routere, men er det noen av dere som er forhandlere som vil anbefale dette ?

Selv har jeg svartelistet d-link, men det har ikke noe med kvalitet å gjøre, bare mangelen på support og at det er så %(/%(%/(% vanskelig å reklamere for de som er forhandler.

Støtter drbuggs innlegg. Jeg har også nærmest svartelistet D-link! Linksys er så bra at jeg ikke kan få sagt det! Tenker da på rekkevidde og holdbarhet og stabilitet. Et minus er at routeren avgir en del radiostøy som kommer i området radioamatører/PR-radio.

Lenke til kommentar

Ja n-drafts linksys var så som så. Også de nye N routerene til Linksys har vært litt opp og ned. Har ennå ikke funnet noen favorit her, men stort sett har de fungert ok hvis du oppdaterer firmware på de. Har strevet med blandt annet nettverksoppløsning på windows nettverk på noen av de.

Lenke til kommentar

DIR-855 er vel en oppgradering med bedre hardware + 5GHz. Men den har nok ikke lengre rekkevidde enn DIR-655.

Skal du ha lengre rekkevidde så går det an å kline på en retningsantenne med høyt gain på den ene antennetilkoblingen. En slik: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33016 vil gi en vesentlig signalforbedring i den retningen du peker den.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har flere formeninger om hva jeg bør velge? ASUS N15 elle N16? Eller Sitecom sin med nettverksprioritering?

EDIT: Og bare et kort spørsmål: Kan en router funke på samme måte som aksesspunkt?

Har fått beskjed fra bredbåndsleverandøren vår at vi kan koble i et aksesspunkt i modemet vårt, men jeg har lyst på en router.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Siden vi er en av de få i Norge som har dårlig dekning med vanlig fiber/ADSL har vi bestilt opp Radiobredbånd fra Direct Connect.

Får håpe modemet dems er mulig å sette routing på! Vil jeg merke forskjell i hastiheten om jeg gjør dette, eller hva blir forskjellen?

Lenke til kommentar

Du får bedre stabilitet om du bruker egen router. Du kan forsåvidt bruke routeren som vanlig så fremt det ikke blir konflikt med samme ipadresser i begge routerne.

Har den første routeren 192.168.1.x. så kan du endre til 192.168.2.x på den andre routeren.

Et problem med to routere er at du må forwarde porter i begge dersom du skal bruke litt mer avanserte funksjoner.

Fra DC FAQ:

Spørsmål: Kan jeg sette opp innkommende kommunikasjon? (port forwarding, VPN server, mail server, FTP server, game hosting)

Svar: For å sette opp slike tjenester, så må du ha egen router og bestille fast ip. Vi vil da sette radioenheten i "bridge mode" og tildele fast ip-adresse. Da vil du få et PPPoE brukernavn og passord som brukes på routeren som skal koble til Internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...