faaeri Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Mange speilrefleksmodeller blir oppgradert Les mer Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Kan vel legge til at D300 (uten S) også har fått sin nye firmware oppdatering. Edit, det viste seg å være feil fra en annen nettsiden jeg kikket på. Beklager! Endret 6. januar 2010 av Thunderhead Lenke til kommentar
ventle Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hmmm... - Når AF-PÅ er valgt for den egendefinerte innstillingen for a9 AF-PÅ-knappen eller a10 Vertical AF-PÅ-knappen, slås skjermen av når AF-PÅ-knappen er trykket ned, selv om det vises informasjon om fotograferingen. dette er vel strengt tatt en nedgradering. Jeg skulle heller ønske meg en mulighet til å unngå at skjermen slår seg av, både ved bruk av AF-ON og halvveis nedtrykking av utløserknappen, når skjermen viser eksponeringsinfo. Forøvrig har muligheten til å få fokus og lysmåling uten at skjermen slukker vært eneste praktiske nytte jeg har sett med AF-ON-knappen (med mindre man legger en annen funksjon på den, så klart). Hvorfor gjør Nikon dette? Jeg kommer ikke til å oppgradere firmware. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Hmmm... - Når AF-PÅ er valgt for den egendefinerte innstillingen for a9 AF-PÅ-knappen eller a10 Vertical AF-PÅ-knappen, slås skjermen av når AF-PÅ-knappen er trykket ned, selv om det vises informasjon om fotograferingen. dette er vel strengt tatt en nedgradering. Jeg skulle heller ønske meg en mulighet til å unngå at skjermen slår seg av, både ved bruk av AF-ON og halvveis nedtrykking av utløserknappen, når skjermen viser eksponeringsinfo. Forøvrig har muligheten til å få fokus og lysmåling uten at skjermen slukker vært eneste praktiske nytte jeg har sett med AF-ON-knappen (med mindre man legger en annen funksjon på den, så klart). Hvorfor gjør Nikon dette? Jeg kommer ikke til å oppgradere firmware. Tanken er at AF-ON skal ha lik funksjonalitet med å halv-trykke på shutter-release knappen. Det er mest nyttig dersom man har preview av bilder ON og vil endre på f.eks. blenderen når man er i A-mode. Dersom skjermen hadde forsatt vært aktiv og hadde vist f.eks. forhåndsvisningen av forrige bildet, hadde hjulene ikke tilpasset blenderen, men skiftet til neste bildet, navigert i menyen osv. Det kan være svært irriterende. Tanken vel er at rutiner skal være de samme uten at samme funksjoner skal fungere annerledes 2 steder på kamera. Selv syns jeg det er riktig endring. Har du kommet så langt i prossesen at du vil fokusere på noe, kan det lønne seg å se i søkeren. Og da er skjermen unødvendig. Edit: Forøvrig er det slikt på Nikon D3X originalt. Endret 7. januar 2010 av GCardinal Lenke til kommentar
ventle Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Joda, men hvis skjermen er satt til å vise eksponeringsinfo (dvs det står det samme på bakskjermen som på toppskjermen), hva er da hensikten med å slukke den? Eller for å si det på en annen måte, hva er hensikten med å gi oss muligheten til å få eksponeringsinfo på bakskjermen hvis det forsvinner så snart du halvtrykker utløserknappen? Jeg synes Canons løsning på dette er ideell, og skulle ønsket at Nikon kunne komme opp med det samme: - hvis bakskjermen er av, forblir den av, men forhåndsvisning av bilde dukker opp når bilde er tatt, og forsvinner når utløserknappen halvtrykkes (dvs sånn som på Nikon) - hvis bakskjermen er på, og viser eksponeringsinfo, fortsetter den med det selv om utløserknappen halvtrykkes - hvis baksjermen sto på før man tok bilde, og den nå forhåndsviser ett bilde man nettopp tok, eller man er i avspillingsmodus, går den tilbake til å vise eksponeringsinfo når utløserknappen halvtrykkes. Jeg er ikke avhengig av å ha eksponeringsinfo på bakskjermen, jeg synes bare det er merkelig at de forkrøpler denne funksjonen når de først har implementert den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg