Thomas Toget Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg bor på en hybel og har nettopp fått meg en Playstation 3. Jeg har bestilt en switch med GB-nettverk. Spørsmålet er: Hvis jeg vil streame en film fra media serveren til playstation, går trafikken direkte fra media server->switch->ps3? Eller går all trafikken også gjennom routeren? Burde jeg egentlig kjøpt en router istedenfor en switch? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Så lenge alt ligger på samme subnet og vlan, noe det nesten garantert gjør, så skal ikke trafikken trenge å være innom ruteren nei. Ruterens jobb er nettopp å rute trafikk mellom nett (vlan er et virtuelt nett. Ikke noe du trenger å tenke på egentlig). Switchens jobb er er å switche trafikk på samme nett. edit: En annen forksjell er at switcher ikke deler ut IP-addresser. Det gjøres av DHCP. DHCP skjer i routeren. Eventuelt en egen server om man har konfigurert det. Nok en ting du egentlig ikke trenger å tenke på. Du kan bruke switch UTEN router eller DHCP også. Men da må du ha konfigerert alle maskiners IP-konfigurasjon manuelt på maskinene. Og sørge for at de er på samme subnet selvsagt. Endret 6. januar 2010 av L4r5 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Switchen "lærer" seg hvilken maskin som er tilkoblet hvilken port, og sender kun data til den aktuelle porten. Så så lenge pc og ps3 er på samme subnet(de første tre delene av ip adressen er like) så går trafikken direkte. Lenke til kommentar
Thomas Toget Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Var vel egentlig det jeg trodde/håpte på Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå