CIder Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei alle! Jeg sitter nå på en maskin med følgende specs: AMD X2 4200+ 2GB DDR PC3200 Minne A8n-sli Premium Hiper 580W psu 8800GTS 320mb skjermkort Mitt bruksområde er spill,surfing filmer og noe film -og bilderedigering. Vil jeg merke stor forskjell på å gå over til et i5 system og nytt skjermkort, eller kan jeg få noe effektøkning ved å slenge på 2 gig minne til og enda et 8800GTS for å kjøre SLI ? Hva med 775 system? E8400 eller noe sånt. Har kjøpt Win7 64 bit og synes det er greit og oppgradere maskinvaren litt i samme slengen. På forhånd takk! Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Du vil merke stor forskjell ved å oppgradere til både e8400/8500, evnt. q9xxx-serien på lga775-brikken. Det er kanskje hakket mer fremtidsrettet å satse på 1156-sokkelen, siden 775 er en meget døende sokkel. Uansett må du ha ny ram, nytt hovedkort og ny prosessor, så om du velger 775 eller 1156 har ikke noe å si for gjenbruk. Det finnes også ganske billige 1156-hovedkort, ingen vits å blåse bort 1500-2000kr på et hovedkort hvis man ikke har meget spesielle interesser. DDr3 er ikke noe dyrere enn DDr2 lenger heller, så økonomisk er det ikke store forskjellen om du velger E8500 eller en i5. Ville dog satset på sistnevnte. Kombinert med et ATi 5850 skjermkort så har du fått en ny pc med heftig ytelsesøkning uten at prisen har blitt altfor høy. Med ett skjermkort vil du kunne beholde den eksisterende strømforsyningen, selv om merket "Hiper" definitivt er modent for utskiftning (ikke kjent for fantastisk kvalitet, ihvertfall ikke den modellen). Så kan det være greit med en ny harddisk, siden dagens harddisker er litt raskere i lese/skriveytelsen i forhold til eldre modeller. Lenke til kommentar
CIder Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Takk for svar! Okei,da blir jeg nok å gå for 1156 sokkelen. Hvis du har tips til oppsett kan du gjerne legge ut her. Hvordan er den "pakken" med i5 som komplett selger? Har du en anbefaling til PSU? Så tenkte jeg litt på en ssd-disk også. Hvordan ser denne disken ut? Eller bør jeg gå for Intel x25 sin? Og til slutt: Er det noen poeng å kjøre spill fra en ssd-disk eller holder det å kun bruke den til OS? Tenker da på hvor stor disk jeg eventuellt trenger. Synes prisen er litt stiv ennå. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Nei, nei, nei, du skal IKKE ha den disken. Da kan du like gjerne kjøpe en vanlig snurredisk. Hensikten med SSD er at det skal være rå ytelse, den der surrer av gårde på noe som ligner USBminnepinnehastighet, og kneler totalt hvis den må gjøre flere ting på én gang (som f.eks installere et program). Da blir du sittende en halvtime å vente. Å laste Windows og spill funker, men så fort det er lese/skriveoperasjoner samtidig, kommer du til å rive av deg hodet. Intel X25-M er rett og slett rå, har en slik selv, og er ganske fornøyd med det. Windows7 bruker ca 9sekunder på å laste etter at BIOS Post er ferdig. Ikke så ille. Er ikke helt inne på hvilke spesifikke produkter du bør velge, men jeg har en forkjærlighet til Gigabyte sine modeller. De er mer avanserte og bedre utstyrt enn Asus (i det billige segmentet). Hoster man opp 1500kr eller mer for hovedkortet begynner Asus å bli brukbart, men for hovedkort til 800kr er Gigabyte bare kongen. En god hjemmeside det er lett å finne drivere og nye BIOSer har de også. Av strømforsyninger liker jeg Mist. Har to stk i pc'n min nå, en 500W og en 650W. De er stille, stabile og leverer den strømmen de skal. Corsair lager også gode saker. Komplett sin pakke er sikkert fin den, men jeg pleier å styre unna dem så lenge de ikke kjører noen skikkelige tilbud. Hardware pleier å ha pristester 4 ganger i året, og Komplett kommer aldri godt ut på den testen. Dustin kom på topp sist, de har gode priser på endel utstyr og definitivt verdt å sjekke opp. Amentio også. Bruk prisguiden til Hardware og let opp hovedkort til 1156sokkel, prosessor til samme sokkel, 4GB DDR3-ram, og alt annet utstyr du trenger, så får du en fin oversikt over mulige komponenter. Så er det bare å begynne å lage en liste med priser. Ihvertfall sjekk prisen på den oppgraderingspakka til Komplett mot Netshop, Amentio og Dustin, så får du en følelse om det er en god pris. Og husk at det spiller sjelden noen rolle om det står Corsair eller OCZ på rammen, eller Sapphire eller Asus på skjermkortet, så lenge specs er like. Lenke til kommentar
CIder Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Takk for meget god hjelp, setter pris på det! Da endte jeg opp med:(Fra amentio) i5 750 4GB Corsair minne Gigabyte hovedkort Radeon 5850 WD 1TB Black Satser på at psu drar dette inntil videre. Venter litt ennå med SSD-disk... Let the games begin! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå