ilpostino Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 hørte at det er mulig å foreta en 'dypformatering' av en hardisk. en slik formatering lager nye sektorer på hardisken istedenfor bare å 'slette' det som er på maskinen. når en formaterer en hd blir jo ca 7 prosent av innholdet liggende igjen. noen som vet hvordan jeg foretar en slik formatering? jeg har en ibm-hardisk som også er systemdisk...skal slette alt som er på den og legge inn win 2000 på nytt. Har suse linux med lilo og litt sånn liggende på den nå... Lenke til kommentar
Gjest medlem-1023 Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 lowlevel formattering er ikke mulig/forsvarlig/nødvendig på EIDE harddisker. på min gamle 286 maskin kjørte jeg norton calibrate tror jeg for å forandre på harddisk interleave. interleave faktor betyr i hvilken rekkefølge sektorene ligger på harddisken. på gamle harddisker med treig kontroller, kunne man forandre denne fra 2:1 til 3:1 osv. for å øke leseytelsen. når det gjelder standard formattering, så har du flere forskjellige typer. du har 'unconditional' (format /u) og 'normal' unconditional formatterer harddisken uansett hva, og oppfrisker clusterinndeligsinformasjonen. 'normal' som ble vanlig i DOS 4.0 bare sjekker om clusterinndelingen på harddisken stemmer og hvis ikke retter den opp. format har mulighet til å lavnivåformattere hvis en plate er formattert med feil størrelse. på MS-DOS ble feil på diskplata merket av som 'bad sectors' mens på IBM-DOS hoppet format over sektoren og merket neste. begge former for formattering sletter filsystem. (FAT, root directory table) alle data som ikke har med FAT og root directory table ligger normalt igjen på harddisken uansett hvilken formatteringstype du velger. for sikker sletting må dataene overskrives. enten med nuller eller med tilfeldige tall som er sikrere og evt. flere ganger hvis informasjonen er høyt sikkerhets-klassifisert. /Dark Avenger Lenke til kommentar
dilldall2 Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Quote: On 2002-01-27 16:49, ilpostino skrev:når en formaterer en hd blir jo ca 7 prosent av innholdet liggende igjen. Forklar!? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Når du fromaterer slettes faktisk ingenting. det går an å få frem alt som var på harddisken før du formaterte den, hvis du bruker program som f.eks. Easy Recovery. (det programmet er dritbra :smile:) Ingenting forsvinner før du skriver over det med nye data... Lenke til kommentar
dilldall2 Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Quote: On 2002-01-27 17:58, GeeZuZz skrev:Når du fromaterer slettes faktisk ingenting. det går an å få frem alt som var på harddisken før du formaterte den, hvis du bruker program som f.eks. Easy Recovery. (det programmet er dritbra :smile:)Ingenting forsvinner før du skriver over det med nye data... Litt feil! Hvis du quick-formaterer (/q) så slettes kun fat-tabellen ("rive ut innholdsfortegnelsen i en bok"). En vanlig formatering skriver (tilfeldige) 0 og 1 verdier over hele harddisken. Det er mulig å få frem data fortsatt, men for at IBAS ikke skal ha svært liten sjanse må du skrive over disken 7-8 ganger med tilfeldige 0/1. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Du tar nok feil her dilldall2. Vanlig formatering (f.eks med en 98-bootdisk) sletter ikke mer enn quick formatering. Når den "vanlige" formateringen teller til 100%, sjekker den bare diskoverflaten for feil. Lenke til kommentar
dilldall2 Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Hmmm.... Når du sier det (og etter å ha sjekket det opp) stemmer det du sier faktisk! Hele barnelærdommen i grus :sad: Var så sikker på at format faktisk skrev over harddisken fordi at jeg tidligere har brukt "recover" programvare på quick-formaterte partisjoner med hell, mens på "normale" formaterte partisjoner har det vært totalt umulig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå