Gå til innhold

Trening til befal opptaket

Enso

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor i faen er logikken med å re-teste noen etter én hel uke felt med lite mat og søvn? Selv forsvaret har skjønt det. Du får disp til lenger ut i utdanningsåret, ja, til og med i hæren. Trur faktisk det er opp til ett år. Da jeg var på et opptak for en del år siden, var det befal fra hæren som måtte re-testes i forskjellige øvelser. De var da på disp.

Lenke til kommentar
Opptakskrav til befal

Min far ble ble tilbudt jobb som befal. Han klarte ikke de fysiske minstekravene men fikk fortsatt utdanning og opplæring som befal. Det jeg mener er at de nødvendigvis nekter deg adgang om du ikke klarer de fysiske kravene. Det går mye på vilje og mentalitet.

Mye har endret seg siden din far var befal.

Vel, ting endrer seg strengt tatt fra år til år, avhengig av etterspørsel og antall skikkede kandidater. Forsvaret hevder de ikke tar inn uskikkede kandidater selv om kvotene ikke er fylt, men ligger man ikke langt under kravet, kan man bli tatt inn på dispensasjon, eller med forbehold om at man klarer kravene straks man starter befalsutdanningen (man har noen uker ferie mellom opptak og skolestart). En fra puljen min i fjor manglet 1 pushup fra å klare minstekravet, og ble tatt opp med slikt forbehold.

Å bra! nå ble jeg faktisk veldig lettet. Da er det bare å begynne å trene til opptaket! :D

Er 3000meteren på bane ?

For jeg løper en 3km løype som er i skogen oppoverbakker og lit nedoverbakker på 14 min

Hvis det er luft, så er det i kjevik du gjør dette. Da snakker vi rundt en fotballbane. Da jeg var der, hadde de målt opp feil, så vi løp en runde for langt. Det er på flat mark iallefall :) Du må også igjennom en felt uke/mestring (hvis du består basis kravene)

3000meter på FOS (sommer) foregår ved sjøen nedenfor flyplassen. Her løper man ca halvparten på asfalt og halvparten på grus. Terrenget er noe kupert enkelte steder.

3000meter på Kjevik på UB-opptak (vinter) foregår innendørs i Sørlandshallen, på kunstgress (rundt fotballbane). Dette er helt jævlig å løpe på (synes jeg), og jeg strøk med glans begge gangene jeg har løpt i denne hallen. Besto begge gangene jeg har løpt ved sjøen.

Dette er sikkert ulikt fra person til person, men jeg klarer bare ikke underlaget og den ekle luften når det er snakk om en løpetest innendørs i en idrettshall.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Leser att mange skriver om tester, hva slags tester snakker vi om da? Tenker ikke på de fysiske. Har søkt meg inn som LB, klarer de fysiske testene så da lurer jeg mer på de andre testene. Hva blir man testet i? Er klar over lederkunnskapene man har og motivasjonen, men andre ting?

Lenke til kommentar

Intervju har jeg fått med meg, hva spør de generelt om da? Vanlig jobb intervju eller går det mer på hvordan du ville ha oppført deg i visse situasjoner?

Har ett meget sterkt ønske om å komme inn som LB, vet det er ok med plasser å få søkere i 2008 så kan jo håpe på det samme nå. Har gode jobbattester og gode karakterer på skolen, anser meg selv som oppegående så kan jo alltids håpe :)

Lenke til kommentar
Du vil ta noen tester som går på psyken din, brukte vel nesten en hel dag på slik hvis jeg husker rett. Så skal du på intervju. Husker ikke om det var noe akademiske tester.. anyone?

Tidligere måtte alle gå gjennom Raven-testene (uavhengig av om man hadde tatt dem før), nå gjelder dette tydeligvis kun dem som ikke har tatt dem før eller ikke har vært på sesjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...