Gå til innhold

Trening til befal opptaket

Enso

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om det er vledig hardt på opptaket og om man kan falle av lett, noe som blir lit flaut. Vurderer å søke på befalskolen, men vet ikke om jeg er fysisk sterk nok. Eks. hvordan er det når alle skal ta push ups sammen, og sersjanten sier 1, 2, 3 osv. og du faller av på 20 liksom ?

Så hva tror dere jeg burde klare for å i det hele tatt søke ?

takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her i luftforsvaret er det ikke veldig mye kollektiv trening etter rekrutten hvertfall, men det ble jo litt av det på Opptaket..

og da er det som du sier, befalet tar pushups sammens med oss og teller 1,2,3..

men vi tok aldri mer enn 30, og i rekrutten ble det max 20.

klarer du ikke mer enn så lenge de holder på, så er det sannsynelig at befalet sier en liten kommentar om det, men det gjør jo minimalt, det er ikke det som avgjør om du kommer inn eller ikke.

så lenge du klarer minstekravene fysisk, så holder det.

Lenke til kommentar

Oy, takk for veldig bra svar :)

Men hvis du med relativt god margin er over alle de fysiske grensene, tror du at man er utrolig god stand til å klare det meste på befalskolen av fysisk trening osv. ?

Har ikke lyst å være den som henger etter liksom :p

Og btw, 30 push ups klarer jeg :D men vet ikke om det er forskjell til hæren, vet hvertfall at opptaket er jo blandings med hær,fly,mar

Lenke til kommentar

Ikke vær redd for kollektive push, det er bare kos :) Veldig får som faktisk klarer alle, de fleste jukser seg fram uten at noen bryr seg (bare unngå å stå forrerst)

Ellers ville jeg kun passa på at jeg klarte 3km, resten ser de lettere igjennom fingrene på.

Lenke til kommentar

Å bra! nå ble jeg faktisk veldig lettet. Da er det bare å begynne å trene til opptaket! :D

Er 3000meteren på bane ?

For jeg løper en 3km løype som er i skogen oppoverbakker og lit nedoverbakker på 14 min

Lenke til kommentar

Hvis det er luft, så er det i kjevik du gjør dette. Da snakker vi rundt en fotballbane. Da jeg var der, hadde de målt opp feil, så vi løp en runde for langt. Det er på flat mark iallefall :) Du må også igjennom en felt uke/mestring (hvis du består basis kravene)

Lenke til kommentar

3000 meter løpes en løype ja, uten terreng. så vis du løper en litt variert 3km på 14 min, så skal du vel klare en relativt rett fram løpye på mindre enn 14.30 ;) men det er veldig greit å ha god margin.

jeg er nå befalselev i luft, og er ikke selv veldig godt trent.. :p men henger godt med og viktigste vil jeg si er at phsyken er på plass =)

sidenote : ikke nøl med å søk befalsskolen. jeg angrer ikke et sekund, og det gjør ingen i min tropp heller :)

Lenke til kommentar

Kuult, takk for positive og hyggelige svar :)

Skjønner, har vært veldig usikker på om jeg skal gidde å søke med tanken på at jeg vil angre midt i tjenesten på at det er for hardt osv. og at jeg bare vil hjem.

Men vet ikke om jeg skal hær,fly eller mar da

Lenke til kommentar

Det er mye viktigere å trene på intevjuet og evnetestene. Det betyr mye, mye mer enn de fysiske testene (så lenge disse er bestått). For forsvaret er det lett å trene opp en utrent kar, hodet er det værre å gjøre noe med.

MVH

Eks befal.

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Viss du faller av mens troppen tar push sammen, så vil de sansynligvis pushe deg. Men jeg tviler på at man tar 50 sammenhengende pushups hver dag. Det er nok mest på de testene.

Men likevel, viss du ikke henger med resten så legger befalet merke til det.

Jeg har ikke gått på befalsskolen, men når noen på troppen ikke hang med, så ble vi andre av og til straffet me ekstra pushups eller stå lenger i ferdigstilling ol.

Og da FÅR man lyst til å presse seg mer. Man vl ikke være den som ødelegger for andre ^^,

Men altså, ikke ta det såå bokstavelig. Søk litt rundt på forumet. Er masse emner om befalsskolen og trening her på forumet.

Lenke til kommentar

det er vas, nesten alt du sier.

det fysiske er minstekrav, som du må bestå for at du i det hele tatt skal få komme inn, har de ikke de i orden, så kommer du mest sannsynelig ikke inn.

men vis du har karakteren 2 eller mer. så er det vel og greit, men det som teller mest er hvordan du presterer ellers, holdninger, motivasjon osv..

om du klarer minstekravene på de første testene, så tester du ikke flere ganger. men om du ligger rett under kravet, kan du RETESTES den siste uka - for å se om du har forbedret deg.

så for all del, gi alt på førstetesten.

Lenke til kommentar
om du klarer minstekravene på de første testene, så tester du ikke flere ganger. men om du ligger rett under kravet, kan du RETESTES den siste uka - for å se om du har forbedret deg.

Hvorfor har man da karakterer hvis alt går på bestått/ikke-bestått? Hvorfor skal jeg gi alt på førstetesten hvis de ser forbedrer meg til siste uka?

Lenke til kommentar

det fysiske er minstekrav, som du må bestå for at du i det hele tatt skal få komme inn, har de ikke de i orden, så kommer du mest sannsynelig ikke inn.

men vis du har karakteren 2 eller mer. så er det vel og greit, men det som teller mest er hvordan du presterer ellers, holdninger, motivasjon osv..

Du blir ikke testet siste uka etter 2 uker i felt og lite mat.... Du kan få disp til lenger ut i utdanningsåret ditt.

Lenke til kommentar

Du blir ikke testet siste uka etter 2 uker i felt og lite mat.... Du kan få disp til lenger ut i utdanningsåret ditt.

Du blir definitivt retestet siste uka(etter 1 uke felt) om du ikke har bestått minstekravet i første uka. De som ikke klarer kravene da, ryker rett ut uavhengig om de har skade eller ei. Slik var det hvertfall på FOS i år gjeldende LBSK, og ville overraske meg stort om Hæren eller Sjøforsvaret har det noe anderledes, da de vanligvis har større søkermasse. FTBS kan dispe gjennom noen få, da de sliter litt med søkertall og prioriterer det fysiske noe mindre.

Grunnen til karaktersystemet er at den senere utgjør en del av den totale FOS-karakteren, som igjen vil bestemme om du kommer inn på det du ønsker deg, eller inn i det hele tatt. Den fysiske karakteren teller i liten grad i forhold til karakteren fra feltuka, men alle monner drar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...