trygveaa Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Tror Nexus One har støtte for multitouch. Det er lagt inn støtte for det i rammeverket til Android 2.0 og nyere, og brukes blant annet i tastaturet. Jeg regner med at alle programmer da bør kunne bruke dette uten problemer. Tipper at grunnen til at reviewene sier at den ikke har multitouch er fordi det enda ikke er implementert i Gallery eller Browser. Ser forøvrig ut som en utrolig bra telefon, men blir litt dyrt å allerede oppgradere fra min ADP1. Endret 7. januar 2010 av trygveaa Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Noen som har bestilt seg en enda? Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Det er en del snakk om bestilling i denne tråden. Lenke til kommentar
huf Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Tror Nexus One har støtte for multitouch. Det er lagt inn støtte for det i rammeverket til Android 2.0 og nyere, og brukes blant annet i tastaturet. Jeg regner med at alle programmer da bør kunne bruke dette uten problemer. Tipper at grunnen til at reviewene sier at den ikke har multitouch er fordi det enda ikke er implementert i Gallery eller Browser. Jepp, MT er støtta hardwaremessig. Det fungerer fint i andre applikasjoner som for eks nettlesaren Dolphin, som ikkje kjem levert med telefonen. Skjønner ikkje kva folk er så frustrerte for eigentleg. Ikkje MT i galleriet? No big deal IMO - kjem jo sikkert snart uansett... Lenke til kommentar
polsen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Leste nettopp på Engadget at Nexusen som kommer til å bli solgt i Europa vil ha MT som standard! Puh... glad jeg droppet å bestille fra US... Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 For de som vil ha en europeisk versjon av mobilen, skal en ny registrert bruker på diskusjon.no til england for å handle noen mobiler. Det er mulig å hoppe på, link Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Lurer veldig på om man fortsatt får tilgang på MT om man kjøper nå, eller om man må vente til vodafone begynner å levere mobilen. Vet det kommer custom-rom's som fikser det, men vil jo aller heltst ikke fucke garantien HELT. Lenke til kommentar
SirJames Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Har man garanti når man bestiller Nexus One gjennom ebay eller jetcarrier? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Alle telefonene får nok MT, tror ikke Google vil herpe for markedet sitt i US med slikt. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Har man garanti når man bestiller Nexus One gjennom ebay eller jetcarrier? Bestiller du fra google.com/phone innenfor EU (f.eks. Storbritannia) får du 2 års garanti. Bestiller du fra google.com/phone utenfor EU får du 1 års garanti (uansett om du bruker jetcarrier eller ikke). Bestiller du fra ebay, tviler jeg på at du får noe garanti, men mulig noen selgere gir det. Lenke til kommentar
SirJames Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Har man garanti når man bestiller Nexus One gjennom ebay eller jetcarrier? Bestiller du fra google.com/phone innenfor EU (f.eks. Storbritannia) får du 2 års garanti. Bestiller du fra google.com/phone utenfor EU får du 1 års garanti (uansett om du bruker jetcarrier eller ikke). Bestiller du fra ebay, tviler jeg på at du får noe garanti, men mulig noen selgere gir det. Det må da være en garanti på telefonen selv om den er videresolgt via ebay. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Har man garanti når man bestiller Nexus One gjennom ebay eller jetcarrier? Bestiller du fra google.com/phone innenfor EU (f.eks. Storbritannia) får du 2 års garanti. Bestiller du fra google.com/phone utenfor EU får du 1 års garanti (uansett om du bruker jetcarrier eller ikke). Bestiller du fra ebay, tviler jeg på at du får noe garanti, men mulig noen selgere gir det. Her har du garantien til Nexus One: http://www.google.com/support/android/bin/...y?answer=166519 Her har du hele, i PDF. http://www.google.com/googlephone/nexusone-warranty.pdf Det som er litt morsomt, er om du leser på første linken: How long does the warranty cover the phone? Your warranty coverage depends on where you live: * European Union: the warranty coverage extends twenty-four (24) months from the date of original purchase. * All other locations (including the United States): the warranty coverage extends twelve (12) months from the date of original purchase Spørsmålet er vel om Norge regnet som EU eller ikke, men isåfall får vi jo 2 års garanti iflg det her uansett. Edit: Enda jeg ikke bryr meg. 1 år er fint nok for meg uansett. Endret 11. januar 2010 av ZyberZone Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Noen som vet om hardwaren (og driveren) er skikkelig multitouch-kapabel? For i tilfelle finnes det sannsynligvis allerede ROMs og tweaks som gir deg multitouch. Jeg er ikke enig i at det bare er et fåtall spill som fungerr uten, men det er klart at emulatorer o.l. som krever at du kan trykke på flere knapper samtidig vil fungere særs dårlig uten. Viktigere er det at multitouch er essensielt for et brukandes softwarekeyboard, om man skal kunne skrive tilnærmet effektivt. red: Glem det, amobil hadde aids, og viste ikke kommentarene. Men fortsatt interesert i kilder på hardwarestøtten for multitouch. Det er en delvis utbredt misoppfatning at G!/Dream også har MT, uten at det er helt riktig. Den klarer ikke skille trykk fra hverandre når de havner for nært enten på x eller y-aksen, etter det jeg har skjønt. Om det er drivere eller hardware er jo uvisst, men OSet kan ihvertfall ikke nyttegjøre seg av "ekte" multitouch. Endret 11. januar 2010 av NgZ Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Noen som vet om hardwaren (og driveren) er skikkelig multitouch-kapabel? For i tilfelle finnes det sannsynligvis allerede ROMs og tweaks som gir deg multitouch. Jeg er ikke enig i at det bare er et fåtall spill som fungerr uten, men det er klart at emulatorer o.l. som krever at du kan trykke på flere knapper samtidig vil fungere særs dårlig uten. Viktigere er det at multitouch er essensielt for et brukandes softwarekeyboard, om man skal kunne skrive tilnærmet effektivt. red: Glem det, amobil hadde aids, og viste ikke kommentarene. Men fortsatt interesert i kilder på hardwarestøtten for multitouch. Det er en delvis utbredt misoppfatning at G!/Dream også har MT, uten at det er helt riktig. Den klarer ikke skille trykk fra hverandre når de havner for nært enten på x eller y-aksen, etter det jeg har skjønt. Om det er drivere eller hardware er jo uvisst, men OSet kan ihvertfall ikke nyttegjøre seg av "ekte" multitouch. Er vist noen i tyskland som har fått teste europeiske utgaven, den skal allerede ha MT, og det skal fungere veldig bra. Og de har jo alt plukket fra hverandre en, og det sitter komponenter for MT i telefonen. Lenke til kommentar
huf Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Noen som vet om hardwaren (og driveren) er skikkelig multitouch-kapabel? For i tilfelle finnes det sannsynligvis allerede ROMs og tweaks som gir deg multitouch. Jeg er ikke enig i at det bare er et fåtall spill som fungerr uten, men det er klart at emulatorer o.l. som krever at du kan trykke på flere knapper samtidig vil fungere særs dårlig uten. Viktigere er det at multitouch er essensielt for et brukandes softwarekeyboard, om man skal kunne skrive tilnærmet effektivt. red: Glem det, amobil hadde aids, og viste ikke kommentarene. Men fortsatt interesert i kilder på hardwarestøtten for multitouch. Det er en delvis utbredt misoppfatning at G!/Dream også har MT, uten at det er helt riktig. Den klarer ikke skille trykk fra hverandre når de havner for nært enten på x eller y-aksen, etter det jeg har skjønt. Om det er drivere eller hardware er jo uvisst, men OSet kan ihvertfall ikke nyttegjøre seg av "ekte" multitouch. Sjølvsagt er det støtte for MT. Mange reviews har for eks testa nettlesaren Dolphin på N1, som støttar MT out of the box, og det fungerar glimrande. Edit: Skjønner ikkje heilt kva du meiner med "skikkeleg" støtte. Det har vorte hevda frå starten av at N1 har HW-MT-støtte, noko som har blitt bekrefta frå ulike testar i etterkant. Kan ikkje skjønne at det skal vere forskjellige "grader" av støtte. Om det er støtta hardwaremessig i utgangspunktet, så er det berre programvara som er begrensninga (og ein fungerande driver), men dette blir alt utnytta i for eks tidlegare nemnde program. Alt det med patentane osv, veit folk alt om allereie... Endret 11. januar 2010 av huf Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Vel HTC Dream/G1 (den flrste telefonen) har som jeg nevnte "multitouch", men den er begrenset - dvs. trykk to steder på samme x- eller y-akse klarer den ikke å forstå. Selv en enkel ikke-TM touchpad kan brukes til å pinch-zoome o.l. rett og slett ved at de to trykkene registreres som et trykk, men den merker at det er trykket ned et større areal, og kan "se" at dette krymper/øker. Pinch zoom er dermed en veldig dårlig MT-test. En ordentlig MT-skjerm skal kunne merke at jeg trykker på d-paden i f.eks en snes-emulator, samtidig som den skal kunne registrere nøyaktig hvor den andre fingeren min er (som f.eks. trykker på noe jeg skal skyte på.) Selv om den mangelfulle MT-støtten i G1 er langt bedre enn ingenting vil den kunne komme til kort i slik situasjoner. Jeg leste en lang artikkel om det et sted, hvor den hardwaremessige begrensningen ble godt forklart, men den finner jeg selvfølgelig ikke igjen. Hovedpoenget var ihvertfall at den ikke kan plassere trykk nr. to i alle situasjoner. Siden det likevel er mange som sier at "G1 har MT, det er bare et SW-spørsmål", hadde det vært dumt om det samme var tilfelle med Nexus1. Nå skal jeg jo egentlig ikke kjøpe ny telefon på vel et halvt år da, men det frister, det frister. Lenke til kommentar
huf Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Interessant det du seier om G1, sjølv om eg er 99% sikker på at det er implementert fullverdig MT-støtte i N1. (Utan eg har kilder på det.) Du får poste dei linkane dine her om du finn dei igjen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Vel, jeg tror den jeg fant var et sammendrag av den jeg fant nå. Du kan lese nedover fra As it is probably clear from the video, there are some technical challenges to making multitouch work on this hardware. The main technichal problem is that the Synaptics screen is not a true 2D multitouch device. It is a 2×1D device, or contains two sets of orthogonal wires and firmware for analyzing the resulting two 1D projection histograms of capacitance across the screen. This leads to a number of problems, in approximate decreasing order of severity: Mer at den omhandler situasjonen da Android var i versjon 1.0, men jeg stoler på at det han sier om hardwaren er riktig. Det virker som om han har mer peiling enn meg. Endret 11. januar 2010 av NgZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg