Gå til innhold

[Løst]Noen som vet va åmmå betyr?

bIsk0p

Anbefalte innlegg

Hei,

Under en samtale med en venninde i går kom vi kort innpå X'en min og da fikk jeg spørsmålet om jeg fikk åmmå av dette. Jeg viste ikke hva dette var og hu klarte ikke å forklare meg hva det var (viste bare hvordan det skulle brukes..)

Kan nevne at vi er begge fra Stavanger.

Håper noen kan hjelpe meg her, jeg har spurt flere venner og kjente, men ingen har hørt om dett en gang..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Settingen ble vel kort beskrevet.

Jeg endret vel litt humør når vi kom innpå x'en min, det satten en lite demping på stemningen, iallefall slik hu oppfattet det.

Det er en følelseting, det er jeg ganske sikker på. Kan brukes i flere sammenhenger. Tror det er det samme som å bade (bæde, fra engelske bad), men jeg klarer ikke å sette fingen på en forklaring på det heller...

Lenke til kommentar

JOda, jeg har det på tungen hva det betyr tror jeg. Men får det bare ikke ut. Jeg kjenner meg i settingen, du kan bruken av et ord, men liker med å forklare det.

Det er noe vondt, satt ut, lei seg tror jeg.. hadde bare håpt at noen faktisk viste det :)

EDIT:

Hu klarte, med hjelp fra andre åmmå-brukere, å komme med en forklaring.

åmmå e ein slags samle betegnelse på demping av sinnsfølelse f.eks ein lei-sg-følelse, endring i humør når ein snakke om någe ein ikje vil snakka om eller tenke på. Lei sg, trist, utenfor, ensom, utilpass...

(Håper dere forstår dialekt..:p)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...