Gå til innhold

Betaling av server


Anbefalte innlegg

Er ikke så inne på servere o.l og vet ikke om dette spm. passer seg her heller. Men jeg må bare få svar på noe jeg lurer så veldig veldig på.

 

Er medlem på en privat side som styres av ett par. Det har seg slik at enkelte av medlemene frivillig "donerer" penger for at serveren skal holdes oppe slik at de kan drive siden. De som driver siden sier at det koster en del for å ha server og at de bruker masse med tid på å holde forumet i gang osv, de er begge arbeidsledige og har unger osv å ta seg av. Men problemet er at gang på gang og gjerne varer det over flere dager at serveren er nede(i følge dem). Siste melding nå var at en kompis av han som har serveren de bruker skal komme dit å hjelpe han med å få den opp igjen. Jeg synes det lukter litt av hele pakka der for å være ærlig. Siden har vært nede i 2 døgn nå.

 

Kan det stemme at ting er slik eller?

Endret av Frk.Lilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At ting er hva?

 

Ja, det koster å ha en server gående. Serveren i seg selv koster penger, vedlikehold, oppgraderinger, linje, strøm og lisenser er også en utgift. Alt dette er nødvendig for å i det hele tatt kunne tilby noen tilgang til tjenester på den. I tillegg kommer naturligvis arbeidet med installasjon, konfigurasjon, markedsføring og daglig drift. Dette er arbeid på lik linje med annet arbeid.

 

Men det er naturligvis lett å spekulere i om de kanskje bruker et gammelt vrak til server på ei privat linje uten særlig kompetanse, og at evnt inntjening(i form av donasjoner) ikke blir rapportert inn til NAV som lønn. Men det blir bare spekulasjoner.

 

Hva er adressen til siden?

Lenke til kommentar

Nei vi er flere der inne som synes det lukter svidd muffins i lange baner. Vet ikke om det er mange kr. de får inn under donasjoner der, er ikke så ofte de har det men jeg synes det virker rart at siden er nede gang på gang over lengre tid og såpass ofte. Er jo medlem på flere forumer å har aldri opplevd ett forum som har så mye problemer med ditt å datt som dette forumet har..

 

www.mammakroken.com er forumet.

Lenke til kommentar

Så det er den serveren som de bruker for å drive siden? Fortsatt ikke så inne på det men når de snakker i at han som driver serveren venter på en kompis for å komme å rette opp feilen som gjør at siden ligger nede så høres det mer ut som om en nabogutt sitter på en server de betaler for. De siste mnd. så har den vært nede opp til flere ganger og over lengre tid, før den så blir oppe for en liten periode å så stengt igjen.. sånn ca. koster det så innmari mye å leie server?

Lenke til kommentar

Det eg har gjort er å sjekke hvilken IP adresse www.mammakroken.com går mot. Det er 174.37.76.36. I følge RIPE.net(som har oversikten over eiere og brukere av IP adresser) så tilhører ikke denne IP adressen noen spesifikt. Men, ved å søke på nettet etter IP'en så har eg funnet andre IP adresser i samme område som har en løsning hos montecarlohosting.com. Mao vil eg si det er 95% sannsynlighet for at siden det er snakk om her ligger på en server hos disse. Men ingen garanti.

 

Og eg vet ikke hvilken tjeneste de leier hos montecarlohosting, men som regel ligger en VPS(en virtuell server) på alt i fra 200 kr og oppover pr måned. Mest sannsynlig kan vi beregne ca 300-350. I tillegg kommer domene som fort koster 200-500 kr pr år.

 

Men det er mye her som blir spekulasjoner :)

Lenke til kommentar

Desverre er mange av disse mammaforumene drevet av hjemmegående husmødre uten særlig kompetanse, som selv betaler i dyre dommer for å ha nettsider.

Har selv lurt på noen av forumene som samboeren holder til på driver på samme måte. I tillegg har sikkert forumet annonser på andre forum/nettsider som også koster noen kroner i året.

 

Prøvde selv å starte en "mammaportal" med samme intensjon: tjene penger på annonser, medlemskap osv. Men jeg orka rett og slett ikke disse kravstore kjærringene :p

Lenke til kommentar

De reklamerer ikke noe på forumet der. Er mange medlemmer også som er registrert. Nå kommer de med at de må bytte server fordi det tar så lang tid før han derre kompisen kommer å rydder opp...å da må de kjøpe en dyrere server. De har forøvrig bekreftet at de bruker montecarlohosting. Syns ikke den siden virker som om noe så useriøst som at de kan si "venter på en kompis som skal fikse det"... hmm

Lenke til kommentar

Det er nok ikke montecarlohosting som "venter på en kompis", men dette paret som "driver" siden. Enten fordi de ikke har kompetanse til å gjøre det selv eller fordi det egentlig er kompisen som eier serveren forumet kjøres på.

 

Men, måten dette drives på ser ikke akkurat ut til å være en bærekraftig måte. Å bytte server er ikke bare bare og brukerene forventer i det minste at alt er som det var når forumet først er oppe igjen.

Lenke til kommentar

Har aldri betalt en krone for dette nettstedet, da de driver dette (samt flere forum) av ren fri vilje. Men henger meg kanskje litt opp i enkelte sånne ting.. Om de kan få det gratis, hvorfor betale for server? Hvorfor blir det dyrere nå fordi de må flytte server? Å vi er flere som lurer på dette men vi er jo like grønne på slikt hele gjengen så ;)

Lenke til kommentar
Det eg har gjort er å sjekke hvilken IP adresse www.mammakroken.com går mot. Det er 174.37.76.36. I følge RIPE.net(som har oversikten over eiere og brukere av IP adresser) så tilhører ikke denne IP adressen noen spesifikt.

 

 

Greit IP en riktig.

Reply from 174.37.76.36:

 

Men, RIPE(.net) betyr Réseaux IP Européens eller på Engelsk European IP Networks.

Derfor finner du ikke noe på RIPE.

IP du søker etter er ikke register oss de fordi den er Amerikansk.

Riktig side da blir ARIN.net (American Registry for Internet Numbers) eller en side som sjekker alle.

 

 

Servern er hostet oss softlayer.com i Dallas, TX.

Softlayer tilbyr to tjenester, 1 er dedikerte servere og 2 er "Cloud Hosting".

 

Høyst sannsynlig så er siden hosted av en reseller enten som Web Hosting, VPS eller dedikert server.

 

Regner med pris ligger fra 15USD til 160USD avheng av hva de har valgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...