Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ta opp BARE sidemål?

Anbefalte innlegg

Heisann,

lurte på om det er mulig å BARE ta opp sidemål og ikke hovedmål? Tok opp både hovedmål og sidemål nå til jul og fikk 5 i hovedmål og 3 i sidemål. Det er dog ikke godt nok for meg å ha en 3-er stående i sidemål, så lurte på om jeg BARE kunne ta opp sidemål til sommeren, eller om det ikke er mulig (dvs. må ta opp hovedmål IGJEN)?

Har forresten 4 fra videregående skole, vil den da bli "slettet" i forhold til 3-ern jeg nå fikk?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal opp i norsk skriftlig du opp i både hovedmål og sidemål. Du kan ikke velge bokmålskarakter fra i år, og nynorsk fra i fjor. Karakterene må være fra samme oppmelding.

Du velger selv om du vil skrive ut nytt vitnemål med en 5 og en 3, eller om du vil la det gamle stå.

Lenke til kommentar

Tror det skal kunne gå å melde seg opp til kun sidemål. Selv så gjorde jeg det for et par dager siden på privatistweb, sto ikke noe om at man trengte å ta opp begge målformene.

Hvis du tar opp et fag så blir både standpunkt og den gamle eksamenskarakteren slettet.

Endret av Kaare_Jay
Lenke til kommentar
Selv så gjorde jeg det for et par dager siden på privatistweb, sto ikke noe om at man trengte å ta opp begge målformene.

Hvordan kunne du melde deg opp som privatist for noen dager siden, når det er stengt fram til 13.01?

... ooog. Sist jeg snakket med en studieveileder (i høst), så måtte man ta opp bokmål skriftlig, sidemål skriftlig og muntlig. Man kunne ikke velge en eksamen. Kan noen finne dokumentasjon ordningen er forandret? Ville vært helt fantastisk :)

Endret av mathos
Lenke til kommentar

"For å bestå kurset må eksamen i muntlig og skriftlig være bestått. Hovedmål og sidemål må tas samme semester (Gjelder ikke hvis du har strøket i ett av dem). Skriftlig og muntlig må ikke tas samme semester. "

Dersom du trykker på den lille infoknappen ved siden av fagkodene på privatistweb, kommer denne meldingen opp.

Ja, jeg er sikker. Jeg har tatt norsk skriftlig som privatist selv i år, og skulle gjerne ønske jeg bare kunne tatt en! :p

Du er for øvrig IKKE nødt til også å ta muntlig, hvilket også går fram av infomeldingen.

Nei, du må ikke beholde 3eren, du velger selv så, lenge hovedmål- og sidemålskarakter er fra samme semester!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Hmm, er rart når jeg snakker med folk som bare tok bokmål f.eks i november. Sikker på at det ikke bare er privatistweb som ikke har oppdatert de nye "vedtakene"?

Sikker på at de ikke hadde fått stryk, og måtte ta eksamen i bokmål som privatist? Da er det annerledes.

Lenke til kommentar

Nope, jeg fikk vite at dette var noe nye greier fra og med i fjor elns.

EDIT: Har nå gått inn på privatistweb og søkt på "sidemål". Da kommer det opp to stykker, variant A og variant B. På informasjonsknappen står det på siden:

NB! SPESIELL ORDNING VÅREN 2010 - SE VEILEDNINGEN
Endret av Bandidos-Pelle
Lenke til kommentar

Hvorvidt privatistweb har oppdatert info eller ikke, kan ikke jeg vite. Jeg vet bare det som står der, og at jeg har snakket med dem på telefonen. - og det er jo mer enn du visste da du startet tråden?

Det er fullt mulig å bare melde seg opp i den ene, jeg regner med det er derfor infoen står der, slik at folk ikke skal misforstå, men vite at du faktisk må melde deg opp i begge. er det 94 eller kunnskapsløftet du tar?

Jeg sier bare hva jeg har erfart. Kanskje tar jeg feil, og kanskje har de ikke oppdatert verken nettsiden eller folkene som svarer telefonen for dem. Det er faktisk en mulighet.

EDIT: jeg ser nå at notisen kun står på reform 94 fagene. Da kan det hende regelen ikke gjelder for kunnskapsløftet

Endret av finkk
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke ut hvor eller hva denne VEILEDNINGEN er for noe. Står bare i informasjonsboksen på siden av variant A og variant B.

Fant veiledningen: http://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca...KzH2w&pli=1

Eksamen i norsk R 94 våren 2010 blir avholdt fredag 21. mai og fredag 28. mai. Fordi

det er siste mulighet til å ta eksamen i disse fagkodene, blir det laget både

fagskrivingsoppgaver og friskrivingsoppgaver begge datoene.

Privatister som skal ta eksamen i både norsk hovedmål og norsk sidemål våren 2010,

skal melde seg på til eksamen i VG4004 norsk hovedmål fredag 21. mai og til eksamen i

VG4006 norsk sidemål fredag 28. mai. Oppgavesettene har oppgaver både i fagskriving

og friskriving. Det er mulig å velge om man vil ta hovedmål som fagskriving og sidemål

som friskriving eller omvendt.

Privatister som skal ta enten norsk hovedmål eller norsk sidemål våren 2010, må velge den av de to eksamensdatoene som lar seg kombinere med andre eksamensdatoer. Det er altså mulig å melde seg på til VG4004 enten 21. mai eller 28. mai, og tilsvarende for VG4006. Oppgavesettene har oppgaver både i fagskriving og friskriving. Den enkelte kandidatene er selv ansvarlig for å velge den varianten (fag eller fri) som vedkommende mangler.

Da kan vi legge den ballen død, står ganske klart og tydelig der.

Endret av Bandidos-Pelle
Lenke til kommentar

mulig jeg er ekstra treg nå, men jeg synes ikke det kommer tydelig nok fram hva de mener her:

"Bestått fag krever eksamen i VG4004 Norsk hovedmål, VG4006 Norsk sidemål og

VG4005 Norsk muntlig (må ikke tas samme semester).

"

mener de at man virkelig at man ikke må ta noen av dem samme semester?

- eller at norsk muntlig ikke må tas samme semester.

dersom det første stemmer; hurra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...